


З
Ь

М
Е

Н
А

 В
Ы

ГЛ
Я

Д
У

 Ч
Э

С
К

ІХ
 С

М
І

Зьмена выгляду чэскіх СМІ

Пэтрушка Шустрава /  Petruška Šustrová

Мне зусім не хацелася стаць журналісткай. У дзяцінстве я хацела, як і большасьць дзяўчынак, быць 
прынцэсай, а яшчэ лепш феяй. Калі я навучылася адрозьніваць казачны сьвет ад сапраўднага, то ўяўляла 
сабе, што буду рэдактаркай, буду чытаць і выпраўляць прыгожыя кніжкі і дапамагаць ім зьяўляцца 
на сьвет. Пра газеты я нічога ня ведала пакуль ня стала дарослай. Ні дома, ні ў бабулі іх не было, усе 
дарослыя ў нашай сям’і іх чыталі на працы. У дзяцінстве ў нядзелю пасьля абеда мы слухалі казкі па радыё 
(некаторыя зь іх мама рэдагавала для радыё, і зразумела я хацела чуць, як гэта гучыць), альбо ў суботу 
ўвечары чыталі з працягам. Увесь час памятаю гук гонгу, які аддзяляў чытаньне асобных разьдзелаў з кнігі 
Джэка Лондана «Кліч продкаў», і зараз думаю, што было б ня кепска пагладзець на Аляску.

Гэта было ў пяцідзесятыя і шасьцідзесятыя гады. Потым прыйшоў 1968 год і журналісты раптам 
сталі зоркамі гармадзтва: пісалі пра рэчы, аб якіх я да гэтага часу чула толькі ў асьцярожных намёках, 
аб супярэчнасьцях у партыі, аб новым, больш свабодным кірунку, ў якім больш прагрэсіўная частка 
камуністаў хацела весьці грамадзтва. У СМІ зьявілася шмат успамінаў палітычных вязьняў, зьяўляліся 
і ерэтычныя ўяўленьні аб нейкіх новых апазыцыйных партыях. Але і тады я амаль не чытала газэты: была 
студэнткай праскага філязофскага факультэту, а дэбаты ў студэнцкім асяродку заходзілі нашмат далей 
і інфармацыі было нашмат болей, чым трапляла ў СМІ.

Прыйшло 21 жніўня 1968 году і Чэхаславаччыну за адну ноч акупавалі войскі пяці краінаў 
Варшаўскае дамовы. Грамадзяне выйшла на вуліцы, заплавілі іх плакатамі і ўлёткамі, а СМІ, асабліва 
радыё, стала на чале пратэсту. Прайшоў толькі тыдзень, і кіраўніцтва чэхаславацкіх камуністаў у Маскве 
з савецкімі прадстаўнікамі падпісала «Дамову аб часовым знаходжаньні савецкіх войскаў на тэрыторыі 
Чэхаславаччыны». Акупацыя ператварылася ў «братнюю дапамогу», хаця і няпрошаную, зь пяці арміяў 
засталася ў Чэхаславаччне толькі адна савецкая, а журналісты па-крыху пачалі разварочваца. Самыя 
радыкальныя – і мае самыя ўлюблёныя – паступова зьнікалі са старонак газэт, з радыёперадач, і з 
тэлебачаньня.

Журналісты – памагатыя камуністычнага рэжыму
Я патрапіла на два гады ў турму за «падрыўную дзейнасьць». Падчас папярэдняга арышту я кожны дзень 
дасканала вывучала партыйную газэту Rudé právo ад першай да апошняй старонкі і мела адчуваньне, што 
не чытаю пра краіну ў якой да арышту пражыла 22 гады, але пра нейкую зусім іншую невядомую выспу. 
Менавіта тады ў мяне зьявілася думка, што журналісты гэта ўсяго толькі шуты, якія ходзяць па парады да 
нейкіх, мне невядомых, партыйных сакратароў, і заўсёды напішуць тое, што ім скажуць гэтыя сакратары. 
«Чаму яны не пішуць самі?» – пыталася я сама сябе. І вырашыла, што проста партыйныя сакратары ня 
ўмеюць пісць, а журналіст гэта той чалавек, які ў адрозьненьні ад партыйнага сакратара можа скласьці 
разам абзац і сказ, але які патрабуе, каб яму нехта падказаў, які сэнс мусіць мець яго артыкул. Я і зараз 
думаю, што ў сямідзесятых і васьмідзесятых гадах я была зусім не далёка ад праўды.

Пра далейшую адукацыю я магла толькі марыць. З факультэта мяне выключылі ў лютым 1970 году, 
калі я ўжо больш за два месяцы знаходзілася ў турме. Факультэт паводзіў сябе цалкам «паліткарэктна»: 
мяне выключылі не за тое, што Дзяржаўная бясьпека абвінаваціла мяне ў «падрыве рэспублікі», але з-за 
таго, што я не здала патрэбныя іспыты. Зразумела, што я не магла гэта зрабіць у рузынскай турме… Пра 
працу журналісткі тады я нават не думала: з аднаго боку я вельмі грэбавала нечым такім, а з другога 
боку як былы палітычны вязень у Чэхаславаччыне я ня мела нават самага маленькага шанцу, каб нейкая 
газэта ўзяла мяне на працу. Я была шчасьлівая, што пасьля турмы мяне зноўку прынялі на некалькі год на 
пошту.

Зь першым «падпольным друкам» я пазнаёмілася хутка пасьля выхаду з турмы ў 1972 годзе. Мой былы 
муж тады працаваў у друкарні і дома па вечарох рабіў пераплёты для кніжак падпольнага выдавецтва 
Petlice, надрукаваныя праз капірку. Гэта быў вынік упартасьці групы чэскіх пісьменьнікаў, якія з-за сваіх 
палітычных поглядаў, у першую чаргу з-за нязгоды з акупацыяй Чэхаславаччыны, апынуліся ў сьпісах. Іх 
ранейшыя творы былі выкінутыя зь бібліятэк і у сьпісах апынуліся і яны самі, і іх творы. Яны ня мелі ні 
якіх шанцаў на афіцыйнае выданьне сваіх кніжак ці нейкіх тэкстаў. Дзьверы рэдакцый газэт і часопісаў для 





З
Ь

М
Е

Н
А

 В
Ы

ГЛ
Я

Д
У

 Ч
Э

С
К

ІХ
 С

М
І

іх былі шчыльна зачыненыя. Тым ня меньш яны вырашылі, што іх не прымусяць маўчаць, а таму рабілі 
са сваіх кніг дванаццаць копій на друкавальнай машынцы і такім чынам перадавалі іх чытачам – самым 
сьмелым з іх, бо калі нехта меў дома самвыдатаўскую кніжку, меў падставы для допыту ў Дзяржаўнай 
бясьпецы.

Самвыдат
Паступова пачалі ўзьнікаць і самвыдатаўскія часопісы. Іх я перапісвала на друкавальнай машынцы; 
сетка распаўсюду самвыдату хутка пашыралася і таму першыя дванаццаць перапісаных копій, раней 
чым траплялі да чатача, станавіліся ўзорам для далейшага перапісваньня. Часопісаў станавілася ўсё 
болей і болей: Інфармацыя пра Хартыю 77 больш нагадваў газэту, перш за ўсё ён утрымліваў дакумэнты 
Хартыі 77 і паведамленьні Камітэта па абароне несправядліва перасьледаваных, але таксама і розную 
кароткую інфармацыю з жыцьця дысыдэнтаў ды напрыканцы і нейкі фельетон. На пачатку 80-х гадоў 
узьнік Крытычны зборнік, дзе ацэньвалася самвыдатаўская і эміграцыйная літаратура, андэграўнднай 
моладзьдзю займаўся часопіс Вакно, выходзіла Інфармацыя пра царкву (гэтая тэма не была табу 
ў афіцыйным друку, але даведацца з газэтаў пра тое, што насамрэч адбываецца ў царкве было практычна 
немагчыма). Насамрэч самвыдатаўскіх часопісаў былі дзесяткі – кожны мог выбраць што хацеў.

Мой погляд на журналістаў не зьмяніўся і пад уплывам самвыдатаўскіх часопісаў. Усё ж такі гэта 
не былі газэты, часопісы выходзілі зь вялікім часовым інтэрвалам, тэхніка друку на машынцы была 
вельмі павольнай. На прыканцы 80-х гадоў зьявіліся падпольныя Lidové noviny, але і гэта быў часопіс, 
які выдаваўся адзін раз у месяц. Для выданьня Lidových novin ужо амаль не карысталіся друкавальнай 
машынкай. Аснова друкавалася на машынцы, а артыкулы, напісаныя рознымі шрыфтамі, памяньшаліся 
і складваліся як газэтная старонка, дадаваліся і фатаздымкі ды ўсё гэта агулам памнажалася з дапамогай 
ксэраксу. Lidové noviny выдаваліся даволі вялікім накладам, на прыканцы 80-х гадоў ужо знайшлося шмат 
адважных людзей, якія на працы без дазволу рабілі шмат копій, якія потым траплялі ў рукі чытачам. На 
прыканцы 80-х на ксэраксу памнажаўся і часопіс Střední Evropa (Сярэдняя Эўропа), у рэдакцыі якога 
працавала і я ды друкавала аснову на машынцы. Тэхніка самвыдату паляпшалася – тоўсты грамадзка-
палітычны а галоўнае культурны часопіс Revolver revue стваральнікі памнажалі ў некалькіх сотнях копій 
з дапамогай рататара, чэхаславацкія дысыдэнты атрымалі з Захаду і першыя кампутары.

Удалы росквет самвыдату прыпыніла аксамітная рэвалюцыя ў лістападзе 1989 году. З 20 лістападу я 
працавала ў Незалежным інфармацыйным асяродку, дзе на працягу лістападу і сьнежня кожны дзень (час 
ад часу і два разы ў дзень) выдаваўся ўсё больш аб’ёмны Informační bulletin (Інфармацыйны бюлетэнь). 
У Informačním bulletinu сабраліся разам рэдакцыі самвыдатаўскіх часопісаў Revolver revue і палітычнага 
часопісу з даволі дзіўнай назвай Sport, у яго рэдакцыі я таксама працавала (зразумела, што пра спорт там 
зусім не пісалі). У першыя дні, калі пасьля жорсткага падаўленьня студэнцкай дэманстрацыі 17 лістапада 
пачаў развальвацца камуністычны рэжым, было ўсяго адно выданьне, у якім людзі маглі прачытаць 
інфармацыю без цэнзуры. СМІ на прыканцы лістападу 1989 году зьмянялі свой выгляд з кожным днём. 
На працягу дзьвух тыдняў невялічкі Informační bulletin са сваімі імправізаванымі друкарнямі практычна 
ня мог вытрымліваць канкурэнцыю зь вялікімі газэтамі, радыё і тэлебачаньнем. На пачатку 1990 году 
гэты бюлетэнь ператварыўся ў часопіс Respekt (Павага), які як прызнаны грамадзка-палітычны часопіс 
выдаецца і сёньня.

Пасьля падзеньня камунізму
Пасьля падзеньня камунізму зьявіліся літаральна сотні новых часопісоў і газэт. Некаторыя былі 
кароткачасовымі, бо іх заснавальнікі пераацанілі свой творчы і фінансавы патэнцыял, але некаторыя 
знашлі дастатковую колькасьць чытачоў і добрае рэдакцыйнае ды мэнэджэрскае кіраўніцтва, таму і змаглі 
ўтрымацца на рынку. Я з восені 1993 году працавала ў адной новаўзьніклай газэце і думаю, што яе лёс 
у пэўнай ступені быў тыповы для «жыцьця» такога новага выданьня. Газэта ўзьнікла як Občanský deník 
(Грамадзянская газэта) і была газэтай Грамадзянскага форуму, шырокага народнага фронту, які стварыўся 
ў першыя дні літападаўскай рэвалюцыі як супрацьвага камуністычнай партыі і тагачаснаму кіраўніцтву 
дзяржавай. На чале Грамадзянскага форуму ў першыя тыдні быў Вацлаў Гавал, якога на самым канцы 1989 
году абралі прэзыдэнтам Чэхаславаччыны. Občanský deník часткова пакутваў з-за невысьветленасьці сваёй 
пазыцыі, падобна як і сам Грамадзянскі форум. Газэта мусіла быць незалежнай – на пачатку году амаль усе 
ўзьнікаючыя выданьні мелі ў назьве слова «незалежны» – але адначасова хацелася каб гэта была газэта, 
якая падтрымлівае палітыку Грамадзянскага форума, а значыць газэта была б ў пэўнай ступені партыйная. 
Неабходна падкрэсьліць, што пад «дахам» Грамадзянскага форума сабраліся розныя палітычныя 





З
Ь

М
Е

Н
А

 В
Ы

ГЛ
Я

Д
У

 Ч
Э

С
К

ІХ
 С

М
І

накірункі, ад яго на выбары ішлі прадстаўнікі правага лібэральнага Грамадзкага дэмакратычнага альянса 
і побач з імі напрыклад левыя кандыдаты, якія пасьля парлямэнцкіх выбараў стварылі Клюб сацыяльных 
дэмакратаў. Гэтая палітычная невыкрышталізаванасьць не была чэхаславацкай сваеасаблівасьцю, вельмі 
падобна выглядалі і народныя фронты, якія перанялі ўладу ад камуністаў ва ўсіх іншых краінах былога 
«сацыялістычнага лягеру», гэта значыць у краінах Сярэдняй і Ўсходняй Эўропы, якія пасьля другой 
сьвятовай вайны апынуліся пад савецкім уплывам.

Občanský deník узьнік падобна як і іншыя газэты таго часу: на падставе палітычнай дамоўленасьці 
Каардынацыйны цэнтар Грамадзянскага форума вясной 1990 году пераняў памяшканьне і абсталяваньне 
штодзённай газэты сярэднечэскага краёвага камітэту камуністычнай партыі, якая называлася Svoboda 
(Свабода). Апошні нумар Svobody выйшаў 30 красавіка 1990 году, а 2 траўня – першы нумар Občanského 
deníku. Для таго часу было тыпова, што выдавецкія правы згаданай газэты былі пераведзены на 
Чэхаславацкую фундацыю Хартыі 77 толькі 8 траўня, гэта значыць у той час, калі газэта прадавалася ўжо 
некалькі дзён. Напачатку газэта мела вялікі наклад, 150 000 асобнікаў, але інтарэс чытачоў паступова 
слабеў. У ліпені 1991 году першапачатковы выдавец прадаў газэту кампаніі Caster, у якой выдавецкія правы 
ў кастрычніку 1991 году купіла кампанія Cesro.

Чэская штодзённая газэта
Уладальнік кампаніі Cesro s. r. o. Ёзаф Кудлачак (Josef Kudláček) у пэўнай ступені зьяўляецца тыповым 
прадстаўніком чэскай грамадзкай сцэны. У дзень, калі пачалася акупацыя Чэхаславаччыны, яму 
акурат споўнілася 17 год. Нарадзіўся 21 жніўня 1951 году. Быў вывучаным адмыслоўцам друку і графікі. 
У 1980 годзе ён эміграваў з Чэхаславаччыны. У 1983 годзе у Нямеччыне, куды накіраваўся па эміграцыі 
з Чэхаславаччыны, заснаваў вельмі пасьпяховы часопіс для бясплатных абвестак Annonce (Анонс). У 1990 
годзе вярнуўся ў некамунстычную Чэхаславаччыну і пачаў выдаваць чэскі Annonce з такім жа посьпехам. 
Але Кудлачэк марыў і пра палітычны ўплыў на чэхаславацкае грамадзтва, а таму ў кастрычніку 1991 году 
набыў Občanský deník, наклад якога ў той час скараціўся да 90 000 асобнікаў.

Газэту ён перайменаваў у Český deník (Чэская штодзённая газэта), звольніў галоўнага рэдактара 
і большасьць рэдакцыі ды пачаў выдаваць газэту па-свойму. Прыкладана два гады выдавец Českého deníku 
быў у згодзе са сваёй новай рэдакцыяй. Газэта захавала правіцовую пазыцыю, заклікала да пасьлядоўнай 
экнамічнай рэформы і ачышчэньня грамадзкага жыцьця ад камуністаў, падтрымлівала Грамадзянскую 
дэмакратычную партыю (ГДП) (яе тагачасны старшыня, а сёньняшні прэзыдэнт Вацлаў Клаўс рэгулярна 
пісаў для Českého deníku) і жорстка крытыкавала Вацлава Гаўла за прымірэнчае стаўленьне да былых 
камуністаў. Але напрыканцы лета 1993 году выдавец перастаў пагаджацца з палітыкай ГДП на чале 
з Вацлавам Клаўсам, які тады стаў старшынём чэскага ўраду, ды вырашыў зьмяніць палітыку газэты. 
З такім паваротам не пагадзілася рэдакцыя і адбыўся «кадравы землятрус»: галоўны рэдактар разам 
з большасьцю рэдактараў падалі заяву на звальненьне. Ёзаф Кудлачак мусіў зноўку ствараць газэту.

У гэты час я і прыйшла ў Český deník. Першапачаткова Кудлачак і яго новы галоўны рэдактар мне 
прапаноўвалі пасаду кіраўніка замежнай рубрыкі, але пакуль я вырашалася, ці зыходзіць з часопісу Střední 
Evropa, гэтае месца занялі. Таму я пачала працаваць у рэдакцыі публіцыстыкі і праз некалькі тыдняў стала 
яе кіраўніком. Калі я ўзгадваю пра сваю працу ў Českém deníku, мушу сказаць, што гэта быў напэўна самы 
свабодны пэрыяд у маёй журналісцкай дзейнасьці. Для выдаўца самымі важнымі былі лісты і камэнтары 
чытачоў, публіцыстыка мела другасную ролю, а таму я з маім калегам мелі цалкам свабодныя рукі. Месца 
ў газэце было шмат, кожны дзень дзьве, а то і тры паласы (у залежнасьці ад таго, колькі было абвестак), 
таму сярод публіцыстыкі Českého deníku, акрамя непасрэдна журналістыкі было і шмат перакладаў, 
пераважна з англасаксонскіх часопісаў. Галоўным чынам мы перадрукоўвалі артыкулы, якія датычыліся 
трансфармацыі пасьля камунізму, але імкнуліся асьвятляць і розныя праблемы ў посткамуністычных 
краінах – гэта была тэма, якая ня вельмі часта зьяўлялася ў чэскіх газэтах.

Ня гледзячы на гэта, колькасьць чытачоў Českého deníku зьмяньшалася. Значную частку газэты 
Кудлачак прысьвячаў прапагандзе маленькай правай партыі Дэмакратычная ўнія, якую падтрымліваў 
і фінансава, з прыбыткаў Annonce, які між іншым пачаў выдаваць і ў іншых посткамуністычных краінах, 
што ён мог сабе дазволіць. Але ўжо меньш мог дазволіць сабе выдаваць штодзённую газэту, якая страчвала 
абвесткі і чытачоў. Таму Český deník з пачатку 1995 году ператварыўся ў Český týdeník, які меў крыху 
нетыповую пэрыядычнасьць – два разы ў тыдзень. Працяг скарачэньня цікавасьці да Českého týdeníku 
быў проста ўзорным прыкладам таго, што ў чэскіх краёх газэты, якія перабольшваюць з прапагандай, не 
выклікаюць вялікай цікаўнасьці. У гэтым выданьні было шмат цікавых артыкулаў, але глыбокія тэксты, 
якія патрабуюць асэнсаваньня, не былі дастаткова ўраўнаважаны артыкуламі, якія можна прачытаць 





З
Ь

М
Е

Н
А

 В
Ы

ГЛ
Я

Д
У

 Ч
Э

С
К

ІХ
 С

М
І

едучы ў тармваі. Часопіс, які выходзіць два разы ў тыдзень, таксама ня можа прадаставіць чытачам 
дастатковую колькасьць атрыкулаў з навінамі, не можа кожны дзень інфармаваць пра вынікі спартовых 
спаборніцтваў, а камэнтары на шматлікія падзеі не пасьпяваюць за штодзённымі газэтамі.

Думаю, што большасьці першапачатковых чытачоў перашкаджала бесперапынная прапаганда 
Дэмакратычнай уніі, якой на парлямэнцкіх выбарах у чэрвені 1996 году не ўдалося перакрочыць 5  
ліміт ды яе кандыдаты не патрапілі ў Сьнемоўну. Кудлачак, моцна разчараваны, перастаў выдаваць Český 
týdeník – апошні нумар выйшаў 1 кастрычніка 1997 году. Пра Кудлачка трэба сказаць, што ягоным Českým 
deníkem і Českým týdeníkem прайшла вялікая колькасьць людзей, якія сёньня зьяўляюцца самымі значнымі 
прадстаўнікамі чэскай журналістыкі. Кудлачак прынцыпова не прымаў людзей, якія пісалі ў газэты 
ў часы камунізму, вобразна казаў пра іх, што яны маюць «перабіты пазваночнік» і ў новых умовах ня 
змогуць вытрымаць. І наадварот, працаўладкоўваў тых людзей, якія раней ня мелі ніякага дачыненьня да 
журналістыкі. Зразумела, што шэраг зь іх сябе не засьведчылі, але з многіх сталі добрыя журналісты.

Доўгі шлях
І новасьпечаныя журналісты былі пэўным чынам абцяжараныя камуністычнай мінуўшчынай. У пэрыяд 
1994–1997 гадоў, пра які я ўжо згадвала, у чэскіх СМІ (акрамя левага Práva і некаторых меньшых 
пэрыядычных выданьняў) не знайшлося шмат артыкулаў, якія б крытыкавалі ўладу. Большасьць 
журнаістаў падтрымлівалі экакнамічныя і грамадзкія рэформы, а таму лічылі няправільным крытыкаваць 
урады ГДП, паколькі лічылі яе легітымным носьбітам рэформы. Цалкам мэтанакіравана яны замоўчвалі 
памылкі палітыкаў ГДП, імкнучыся такім чынам дапамагчы чэскаму грамадзтву і дзяржаве.

Шлях да аб’ектыўнай журналістыкі даўгі, выгляд СМІ ня можа зьмяніцца зь дня на дзень, нават калі 
іх стваральнікі схляцца да іншай палітычнай арыентацыі. І ў Чэскай рэспубліцы ўсё яшчэ зьяўляецца шмат 
СМІ і журналістаў, якія маюць прыхільнасьць да нейкай палітычнай партыі, што натуральна ня надта 
перашкаджае ў камэнтарах, дзе ад журналіста чакаюць выказваньня яго думак на праблему. Горш з гэтым 
у навінах, дзе шляхам спрытных маніпуляцый спрашчаецца крытычны погляд на «любімчыка» газэты ці 
аўтара. Самае ж горшае, калі такі падыход захоўваецца і да аналізу, дзе чытачу мусіць быць прапанаваны 
незалежны разгляд нейкай зьявы ці праблемы. Не зьяўлецца выключэньнем і такая сытуацыя, калі 
рэдакцыйны сход вырашае, як мусіць гучаць такі аналіз – каго мусіць выданьне падтрымаць ці калі 
кіраўніцтва выданьня, друкаванага ці электроннага, прымусіць аўтара зьмяніць свой матэрыял. Але дзеля 
справядлівасьці трэба адзначыць, што гэты сумніўны падыход не закранае большасьць інфармацый ў СМІ. 

Пэтрушка Шустрава вывучала чэскую мову і гісторыю на філязофскім факультэце праскага Карлавага 

ўнівэрсытэту, у сьнежні 1969 г. была арыштавана і два гады правяла ў турме за “падрываньне рэспублікі”. У сьнежні 

1976 году яна падпісала Хартыю 77, а ў 1985 была адной з трох яе сьпікераў. З 1979 году яна была сябрам Камітэту па 

абароне несправядліва перасьледаваных. Супрацоўнічала з рознымі самвыдатаўскімі часопісамі, была сябрам рэдакцыі 

часопісу Střední Evropa. Непасрэдна пасьля 17 лістападу пачала працаваць у Незалежным інфармацыйным асяродку, 

а потым ў тыднёвіку Respekt. З траўня 1990 году да студзеня 1992 яна была дарадцам намесьніка фэдэральнага 

міністэрства ўнутраных справаў, а потым і намесьнікам міністра ўнутраных справаў Чэскай і Славацкай 

Фэдэратыўнай рэспублікі. З 1992 году працуе журналісткай і перакладчыцай з ангельскай, рускай і польскай моваў.


