


Ч
Э

С
К

ІЯ
 С

Р
О

Д
К

І М
А

С
А

В
А

Й
 ІН

Ф
А

Р
М

А
Ц

Ы
І Ў

 П
Э

Р
Ы

Я
Д

 Т
РА

Н
С

Ф
А

Р
М

А
Ц

Ы
І

Чэскія сродкі масавай інфармацыі 
ў пэрыяд трансфармацыі
Томаш Клваня /  Tomáš Klvaňa

Разьвіцьцё сытуацыі ў чэскіх сродках масавай інфармацыі (СМІ) з канца 1989 году адлюстроўвае 

разьвіцьцё ўсёй краіны. Калі першая і ў значнай ступені другая палова дзевяностых гадоў былі пазначаны 

стварэньнем новых прафэсійных асноваў журналістыкі, канец дзевяностых гадоў і пачатак новага 

стагодзьдзя былі пад знакам наступу інфармацыйнай забавы – пранікненьня «мякчэйшых», забаўных 

формаў у раней сур’ёзныя журналісцкія СМІ. У выніку гэтага чэскія СМІ былі сустваральнікамі ўмоваў 

для пашырэньня «камуністычнай безгустоўшчыны» шляхам посткамуністычнай поп-забавы, і такім 

чынам узмацнялі сваеасаблівы тып настальгіі па рэжыму 1948–1989 гадоў і станавіліся меньш адпаведнымі 

разьвіцьцю чэскай дэмакратыі ды грамадзянскай супольнасьці.

1990 год быў годам карэннага пералому для чэскай журналістыкі. Пасьля пяцідзесяці год залежнасьці 

чэскія СМІ дачакаліся незалежнасьці. Таму што ў Чэхаславаччыне традыцыя свабоднай журналістыкі 

была гвалтоўна ліквідавана ў 1938–1939 гадах (і толькі часткова адноўлена ў 1945–1948), і таму што 

пэрыяд першай Чэхаславацкай рэспублікі (1918–38) з пункту погляду становішча журналістыкі цалкам 

адрозьніваўся ад сытуацыі ў якой знаходзяцца сучасныя СМІ ў свабодным грамадзтве, то ў 1990 годзе 

па-сутнасьці не было на што абапірацца. Не існавала сучаснай традыцыі незалежных СМІ і не існавала 

генэрацыі журналістаў, ад якіх новыя маглі б пераймаць прафэсійны досьвед. Такім чынам вядучыя 

пазыцыі ў галоўных СМІ ў першай палове дзевяностых гадоў занялі вельмі маладыя недасьведчаныя 

людзі.

Прафэсійныя асновы шукалі за мяжой, асабліва ў англасаксонскай журналісцкай тардыцыі. 

У пэўным сэнсе такія пошукі нагадваюць паход па сыпучых пясках. Гэта адбывалася таму, што асабліва 

пад уціскам узьнікаючага кабэльнага тэлебачаньня з 24-х гадзінавым цыклам навінаў, а пазьней пад 

уплывам інтэрнэту, спосаб працы і прафэсійныя асновы заходніх журналістаў мяняліся. Адбывалася 

і адбываецца размываньне граніцы між аб’ектыўнай журналістыкай і журналістыкай поглядаў, сама 

канцэпцыя аб’ектыўнасьці стала прадметам крытыкі тэарэтыкаў і практыкаў журналістыкі. Мяняецца 

спосаб напісаньня артыкулаў у штодзенных выданьнях, прыбывае тэмаў – асабліва з поп-культуры – якія 

сёньня звычайна зьяўляюцца на першых старонках газэтаў і якія раней бы пакінулі ў дадатак на выходныя. 

Агулам можна сказаць, што журналістыка стала больш яркай, асобнай, менш сур’ёзнай і адлюстроўвае 

больш поглядаў. Сумяціца ў каштоўнасьцях у 90-ыя гады адбілася і на чэскай журналістыцы.

Рынак СМІ быў адной з першых цалкам лібэралізаваных галінаў. Канстытуцыя гарантуе свабоду 

слова і большасьць законаў, якія палітыкі маглі б скарыстаць для абмежаваньня свабоды друку, былі 

ліквідаваныя. У траўні 1990 году быў ліквідаваны Фэдэральны камітэт па друку і інфармацыі, які выконваў 

функцыі цэнзуры. На пачатку дзевяностых год узьнікла шмат новых газэт і часопісаў. Большасьць зь іх 

не перажыла пэрыяд кансалідацыі ў другой палове дэкады. Узьніклі дзесяткі прыватных радыёстанцый. 

Важнае значэньне для чэскага рынку СМІ мела трансьляцыя першай камэрцыйнай тэлевізіі ў Сярэдняй 

і Усходняй Эўропе на пачатку 1994 году.

Праз пятнаццаць год
Праз пятнаццаць год пасьля аксамітнай рэвалюцыі рынак СМІ стабілізаваны. Найбольшага накладу 

сярод друкаваных СМІ дасягаюць часопісы для жанчын і тэлевізійныя часопісы. Найбольш прадаванай 

штодзённай газэтай зьяўляецца бульварная Blesk (Маланка) зь сярэднім накладам прыкладна ў паўмільёны 

асобнікаў прададзеных за дзень. У адрозьненьні ад палітычна скіраваных таблоідаў у Заходняй Эўропе 

і Злучаных Штатах, Blesk не займаецца інвэстыгатыўнай палітычнай працай і дзейнічае фактычна як 

папулярызатар тэлевізійных і кіна зорак.

У Чэскай рэпубліцы ёсьць чатыры агульнакраёвыя штодзённыя газэты. Самы большы наклад 

праданых нумароў (больш за 300 000 асобнікаў за дзень) мае Mladá fronta Dnes (Малады фронт Сёньня). 

Іншая штодзённая газэта Lidové noviny (Народная газэта) мае значна меньшы наклад – каля 70–80 тысяч 

асобнікаў. Уладальнікам гэтых газэтаў зьяўлецца рэгіянальны нямецкі выдавец. Штодзённая газэта Pravo 





Ч
Э

С
К

ІЯ
 С

Р
О

Д
К

І М
А

С
А

В
А

Й
 ІН

Ф
А

Р
М

А
Ц

Ы
І Ў

 П
Э

Р
Ы

Я
Д

 Т
РА

Н
С

Ф
А

Р
М

А
Ц

Ы
І

(Права) (сярэдні наклад крыху меньш за 200 000 асобнікаў), узьнікла шляхам трансфармацыі былой 

газэты камуністычнай партыі Rudé Pravo (Чырвонае права), i зьяўляецца адзіным агульнакраёвым 

выданьнем, якім валодае чэская кампанія (якую ўсё ж такі кантралюе іншая нямецкая кампанія). 

Hospodářské noviny (Эканамічная газэта) з накладам між 70 і 80 тысячамі асобнікаў выдае кампанія 

створаная нямецкай групай Handelsblatt і амэрыканскай Dow Jones. Нямецкая кампанія Vltava-Labe Press 

выдае сетку рэгіянальных газэтаў з агульным накладам больш за паўмільён асобнікаў. Яна фактычна 

зьяўляецца рэгіянальнай манаполіяй.

Сфэра тэлебачаньня і радыё да 1989 году непасрэдна належала да інструмэнтаў, з дапамогай якіх рэжым 

авалодваў насельніцтвам. Новая дэмакратычная ўлада разумела важнасьць абмежаваньня магчымасьцяў 

злоўжываньня радыё і тэлебачаньня ў палітычных мэтах, а таксама неабходнасьць лібэралізацыі гэтай 

сфэры. Але з-за розных супярэчнасьцяў закон аб тэле і радыётрансьляцыі і закон аб чэскім тэлебачаньні 

і радыё былі прынятыя толькі ў кастрычніку 1991 году. Зь дзяржаўных радыё і тэлебачаньня стварылі 

самастойныя і незалежныя грамадзка-прававыя суб’екты ды перавялі на іх канцэсіянарны збор, які 

даваў магчымасьць фінансавай незалежнасьці. Былі вызначаны частоты дасягальныя для грамадзкага 

і камэрцыйнага сэктараў. Законам была створаная Рада па тэле і радыётрансьляцыі, якая мусіць 

ажыцьцяўляць кантроль і дзяржаўнае кіраваньне. Сябраў рады прызначае парлямэнт, што садзейнічае 

аслабленьню палітычнай незалежнасьці ў першую чаргу тэлебачаньня.

Акрамя дзесяткаў прыватных радыёстанцый у Чэхіі сваю трансьляцыю мае і грамадзкае Чэскае радыё 

з чатырма каналамі. Да самых папулярных радыёстанцый належыць першы канал грамадзкага радыё 

і дзьве камэрцыйныя станцыі. Тэлевізія мае два грамадзкіх каналы і два камэрцыйных. Трансьляцыю 

радыё і тэлебачаньня рэгулюе рада, сябраў якой выбірае ніжэйшая палата парлямэнта на падставе 

намінацый знакамітых грамадзкіх арганізацый. Падобныя рады рэгулююць таксама кіраваньне Чэскім 

тэлебачаньнем, Чэскім радыё і Чэскім інфармацыйным агенцтвам.

Незалежнасьць супраць палітычных і эканамічных маніпуляцый
Чэскія СМІ з 1990 году намінальна незалежныя. Была ліквідавана цэнзура, у 1994 годзе Канстытуцыйны 

суд ліквідаваў закон, які дазваляў крымінальны перасьлед журналістаў за нагавор на палітыкаў, а ў 1997 

прэзыдэнт Вацлаў Гавал зрушыў магчымасьць перасьледу журналістаў за нагавор на прэзыдэнта. 

Палітыкі да сёньняшняга дня не адмовіліся ад магчымасьці маніпуляваць СМІ і пагражаць журналістам, 

якія не падабаюцца. Некалькім журналістам пагражалі крымінальнымі і грамадзянскімі скаргам, іншых 

з-за сваёй працы запалохвалі. У 2000 годзе два рэпарцёры Mladé fronty Dnes сталі перад судом за тое, што 

надрукавалі пасквіль, складзены дарадцам старшыні ўраду на яго палітычную канкурэнтку, а на судзе 

адмовіліся назваць імя таго, хто прадаставіў ім такую інфармацыю. Прэзыдэнт Гавал спыніў крымінальны 

працэс. Іншага рэпарцёра крымінальна перасьледвалі за тое, што апублікаваў інфармацыю аб падмане, які 

быццам бы зьдзейсьніў кіраўнік контрвыведкі.

У 2001 годзе прэм’ер абвінаваціў журналіста, які займаўся энэргетычнай палітыкай, 

у скарумпаванасьці з Чэскімі энэргетычнымі заводамі. Журналіст прыцягнуў да суду прэм’ера і хаця суд 

даказаў, што інфармацыя была непраўдзівай, суд прайгаў і мусіў заплаціць судовыя выдаткі. У гэтым жа 

годзе стваральнікі сатырычнага коміксу мусілі на падставе прайгранай скаргі папрасіць прабачэньня 

ў міністра чэскага ўраду за тое, што на думку міністра адлюстравалі яго ў фрывольнай сытуацыі. Самы 

гучны на сёньняшні дзень выпадак запалохваньня адбыўся ў 2002 годзе, калі высокага прадстаўніка 

міністэрства замежных спраў арыштавалі за тое, што той рыхтаваў забойства журналісткі, якая пісала 

пра яго карупцыйную дзейнасьць. У наступным годзе яго абвінавацілі і асудзілі на 8 год турмы.

Палітыкі ціснулі асабліва на электронныя і публічныя СМІ пры пасярэдніцтве рад, абраных 

парлямэнтам, якія мусяць кантраляваць гэтую сфэру. Зімой 2000–2001 гадоў пачалі забастоўку 

супраць палітычных маніпуляцый журналісты, а потым да іх далучыліся і ўсе супрацоўнікі Чэскай 

тэлевізіі. У Празе адбываліся дзесяцітысячныя дэманстрацыі ў іх падтрымку. З таго часу палітычны 

ціск спыніўся, але працягваецца ціск эканамічны. У студзені 2004 году кіраўнік Чэскай тэлевізіі 

папрасіў прабачэньня ў латэрэйнай кампаніі Sazka, якая зьяўляецца вельмі важным рэклямадаўцам, за 

тарнсьляцыю крытычнай перадачы нягледзячы на тое, што Sazka ня выйграла судовы працэс супраць 

Чэскай тэлевізіі.

Навіны прыватнай тэлевізіі Nova аж да 2003 году, калі з пасады кіраўніка быў адклікны яе 

заснавальнік, былі яўна маніпуляваны на карысьць некаторых палітычных партый. Рада па тэле 

і радыётрансьляцыях крытызавалася за прасоўваньне вузкіх інтарэсаў галоўных палітычных партый, 

а камэрцыйная тэлевізія Nova за шкоду грамадзкаму інтарэсу. Паслья таго, як Чэская рэспубліка 





Ч
Э

С
К

ІЯ
 С

Р
О

Д
К

І М
А

С
А

В
А

Й
 ІН

Ф
А

Р
М

А
Ц

Ы
І Ў

 П
Э

Р
Ы

Я
Д

 Т
РА

Н
С

Ф
А

Р
М

А
Ц

Ы
І

прайграла арбітражны суд с былым амэрыканскім інвэстарам тэлевізіі Nova з-за таго, што не змагла 

абараніць гэтую інвэстыцыю, і была вымушаная заплаціць больш за 300 мільёнаў даляраў, парлямэнт 

летам 2003 году адклікаў Раду па трансьляцыях. Новая рада мае лепшы імідж і звычайна ўспрымаецца як 

незалежная ад ціску палітычных партый. Інвэстыгацыйная журналістыка ў Чэскай рэспубліцы адносна 

нешматлікая. СМІ не выдаткоўваюць на яе разьвіцьцё дастаткова сродкаў і некаторыя ўладальнікі 

паціху адмаўляюцца ад журналісцкіх расьсьледаваньняў, асабліва ў эканамічнай сфэры.

Камэрцыйнае тэлебачаньне
Пад час разгляду ліцэнзій, будучы ўладальнік ліцэнзіі паабяцаў, што Nova будзе якасным тэлебачаньнем 

з культурнымі і мастацкімі праграмамі, уласнымі драматургічнымі перадачамі, праграмамі для 

дзяцей, адукацыйнымі перадачамі, трансьляцый для меньшасьцяў і сур’ёзнымі навінамі. Рада па радыё 

і тэлевізійнай трансьляцыі выдала бясплатную ліцэнзію, ацаніўшы прадстаўленыя праекты. Ужо ў той 

час у асноўных СМІ зьявілася крытыка бясплатнага выданьня ліцэнзіі, калі было зразумела, што яна 

будзе прыносіць даход свайму ўладальніку. Кампанія атрымала ліцэнзію разам з умовамі, якія абавязвалі 

прытрымлівацца абяцанай якасьці перадачаў.

Насамрэч ніводная з умоваў не была выкананая. Пасьля агрэсіўнага лабаваньня кіраўніцтвам тэлевізіі 

рада паступова адмовілася ад усіх умоваў. З самага пачатку трансьляцыя мела камэрцыйны зьмест 

з бульварнымі навінамі і публіцыстыкай, крыклівымі talk show, агрэсіўнымі мультфільмамі для дзяцей, 

тэлесэрыяламі і мяккім порна. Nova таксама ўдасканаліла першапачатковы забаўляльны фармат з часоў 

камунізму – так званыя эстрады з прымітыўным гумарам і поп-музыкай. Цягам так званай камуністычнай 

нармалізацыі пасьля ўвядзеньня савецкай акупацыі ў 1968 годзе, а асабліва з другой паловы 70-х гадоў, 

Чэхаславацкая тэлевізія некалькі разоў за год трансьлявала эстрады, асабліва ў апошні дзень году. Nova 

зараз трансьлюе іх некалькі разоў на месяц і адразу зафіксавала імгненны камэрцыйны посьпех. У другой 

палове 90-х гадоў яна валодала 70  рынка; зараз мае больш за 40 . Мае прыбытак каля ста мільёнаў 

даляраў у год.

Яшчэ адно поўнафарматнае камэрцыйнае тэлебачаньне, TV Prima, мае на палову меньш гледачоў – 

столькі колькі і першая праграма грамадзкай Чэскай тэлевізіі. Чацьвёрку дапаўняе другая праграма ЧТ, 

якая мае каля 10  гледачоў. Nova, Prima, а да пэўнай ступені таксама і ЧТ 1, трансьлююць камэрцыйныя 

перадачы, у тым ліку фільмы і сэрыялы, якія былі зьняты ў камуністычны пэрыяд. Гэта тычыцца 

і некаторых перадач, якія прапагандуюць камуністычную ідэялёгію. Толькі другая праграма ЧТ мае 

некамэрцыйны характар і выконвае ролю грамадзкай службы СМІ.

Усе тэлевізіі і значная частка радыёстанцый прынялі ўдзел у вартым увагі фэномэне – вяртаньні 

«камуністычнай забавы» і «камуністычнай безгустоўнасьці». Пасьля спаду на пачатку 90-х гадоў 

камуністычная безгустоўнасьць з дапамогай тэлевізій вярнулася. Размова ідзе пра камуністычнай партыяй 

афіцыйна падтрыманых і прапагндуемых зорках поп-забавы з часоў таталітарнага рэжыму – сьпевакоў 

і актораў – да якіх належаць і ўзьнікшыя ў той час забаўляльныя фарматы, фільмы і тэлесэрыялы. Гэтая 

тэндэнцыя ідзе побач з настальгіяй па гадах несвабоды і яе нельга адасобіць ад посьпехаў на выбарах 

нерэфармаванай, постсталінскай Камуністычнай партыі Чэхіі і Маравы, якая на сёньняшні момант мае 41 

дэпутата ў 200 мясцовай ніжэйшай сьнямоўне.

Красамоўны прыклад такога кірунку маем з 1999 году, калі грамадзкая тэлевізія вырашала 

паўтарыць тэлевізійны сэрыял Трыццаць выпадкаў маёра Зэмана. Сэрыял быў зьняты ў 1974–1979 годзе 

і быў самым вялікім праектам Чэхаславацкай тэлевізіі, якім непасрэдна кіравала тагачасная тайная 

палітычная паліцыя. Сэрыял мусіў адзначыць 30-ы юбілей узьніку камуністамі кіруемага паліцыйнага 

корпусу. Падзеі кожнай сэрыі адбываліся на працягу аднаго пасьляваеннага году і спалучалі ў сабе 

дэтыктыўную гісторыю і ідэалягічную прапаганду – камуністычную вэрсію гісторыі, якая грубым 

чынам перакручвае рэальнасьць. Стваральнікі сэрыялу на тыя часы мелі дастаткова шчодры бюджэт 

і афіцыйна падтрымліваемых тэлезорак, здымкі адбываліся таксама і на Захадзе, што было вельмі 

незвычайна.

Сэрыял шмат разоў паўтараўся ў 70-ыя і 80-ыя гады і быў вельмі папулярны. Рашэньне грамадзкай 

тэлевізіі трансьляваць гэты сэрыял – з улікм рэйтынгу папулярнасьці – абудзіла абурэньне грамадзянскай 

супольнасьці. Пасьля ціску інтэлектуалаў і грамадзкіх арганізацый, напрыклад Канфэдэрацыі палітычных 

вязьняў, кіраўніцтва тэлевізіі вырашыла кожную сэрыю суправаджаць дыскусіяй адмыслоўцаў на тэму 

фальсіфікацыі гісторыі. У адрозьненьні ад дзяржаўнай, прыватныя тэлевізіі не абцяжарваюць сябе 

рознымі выдумкамі і трансьлююць ўсё, што падвышае рэйтынг. Напрыклад, тэлевізія Prima з вялікім 

посьпехам трансьлявала згаданы серыял у 2004 годзе.





Ч
Э

С
К

ІЯ
 С

Р
О

Д
К

І М
А

С
А

В
А

Й
 ІН

Ф
А

Р
М

А
Ц

Ы
І Ў

 П
Э

Р
Ы

Я
Д

 Т
РА

Н
С

Ф
А

Р
М

А
Ц

Ы
І

Самая буйная штодзённая газэта 
Выпадак са штодзённай газэтай Mladá fronta Dnes распавядае пра ўсё разьвіцьцё пасьлярэвалюцыйнай 

журналістыкі. Газэта ўзьнікла шляхам зьмены камуністычнай газэты Mladá fronta, заснаванай у 1945 годзе 

як ворган моладзевай камуністычнай арганізацыі, на самастойнае акцыянэрнае таварыства, уладальнікамі 

якога зьяўляюцца рэдактары. Падчас панаваньня камуністычнага рэжыму Mladá frontа была меньш 

артадаксальнай газэтай, чым напрыклад афіцыйны камуністычны ворган Rudé právo ці прафсаюзная 

газэта Práce. Падчас гарбачоўскай перабудовы Mladá fronta спрабавала «межы дазволенага», асабліва 

ў сфэры культуры. У лістападзе 1989 году, калі пачыналіся дэманстрацыі, якія зрынулі камуністычны 

рэжым, рэдакцыя Mladé fronty была адной зь першых, хто перайшлі на бок супрацькамуністычных сілаў 

і падтрымлівалі дэмакратычныя перамены.

Mladá fronta Dnes стала самай пасьпяховай газэтай 90-х гадоў. Рэдакцыя вельмі хутка пабудавала 

даволі якасныя мясцовыя і замежныя агенцтвы і падтрымлівала гаспадарчыя ды палітычныя рэформы. 

У краіне зь дзесяцімільённым насельніцтвам наклад часам перабольшваў паўмільёны прададзеных 

асобнікаў. Так як і іншыя СМІ, Mladá fronta Dnes пакутвала ад недахопаў чэскай журналістыкі, асабліва 

палітычнай актыўнасьцю журналістаў і камэнтатараў у інтарэсах некаторых палітычных партый 

і аб’яднаньняў. Журналісты часта выступалі як палітычныя акторы, замест таго каб выконваць 

ролю незалежных назіральнікаў. Амаль усе выразныя асобы чэскай журналістыкі адначасова былі 

сваеасаблівымі палітычнымі гульцамі. Гэта датычыцца пэрыяду нацыянальнага адраджэньня 19 

стагодзьдзя, змаганьня супраць нямецкай акупацыі, дзяржаўнага будаўніцтва ў 20-ыя гады мінулага 

стагодзьдзя і супрацьнацысцкай ды супрацькамуністычнай барацьбы.

Посьпех Mladé fronty Dnes быў сымбалічнай падзеяй для ўсёй краіны. Людзі, якія ў часы камунізму 

супрацоўнічалі з таталітарным рэжымам, скарысталіся кантактамі і інфармацыяй, ды мелі посьпех 

у новаствараючымся грамадзтве заснаваным на свабодным рынку і дэмакратыі. Наадварот, складанасьці 

з адаптацыяй мелі былыя дысыдэнты, якія ў адрозьненьні ад польскіх дысыдэнтаў, жылі ў нейкім 

інтэлектуальным і культурным гета, адрэзаныя ад галоўнай плыні грамадзкага жыцьця. У адрозьненьні 

ад свайго канкурэта, Lidových novin, Mladá fronta Dnes мела перавагу ў выгладзе існуючай рэдакцыі, 

валоданьня патрэбнымі тэхналёгіямі, сеткі распаўсюджваньня і падпісчыкаў.

Ад самвыдату да агульнакраёвай штодзённай газэты
Lidové noviny – важная назва ў гісторыі чэскай журналістыкі. Былі заснаваныя ў 1893 годзе, у часы першай 

Чэхаславацкай рэспублікі ў ёй працавалі ці пісалі ў яе дзеячы чэскай культуры, знакамітыя інтэлектуалы. 

У 1952 годзе яна была ліквідавана камуністычнай ўладай. У студзені 1988 году група апазыцыйных 

дысыдэнтаў аднавіла яе ў выглядзе самвыдату з пэрыядычнасьцю адзін раз на месяц. Праз два гады яна 

пачала выходзіць як самастойная штодзённая газэта. У адрозьненьні ад Mladé fronty Dnes яе рэдакцыя ня 

мела know-how і падпісчыкаў. Таму яна мусіла вучыцца па ходу дзеяньняў.

І нават, калі возьмем пад увагу перавагу, якую мела Mladá fronta Dnes на старце, мусім прызнаць, што 

яе рэдакцыя больш здольная да стварэньня сучаснай штодзённай газэты. Раскачка інтэлектуалаў і былых 

дысыдэнтаў у Lidových novinách была вельмі даўгой і прывяла да старты лёгка атрыманага крэдыту даверу 

на пачатку 90-х гадоў і скарачэньню прададзенега накладу. Абедзьве штодзённыя газэты на працягу 

дзевяностых год патрапілі ў рукі замежных выдаўцоў і зараз іх выдае адзін і той жа выдавецкі дом. 

У Lidových novinách некалькі разоў зьмянілася рэдакцыя, некалькі разой мяняўся і яе накірунак. Сёньня 

ў ёй камбінуюцца элемэнты інфазабавы і сур’ёзнай журналістыкі ды адчуваецца, што яна ўсё шукае сваё 

месца на рынку.

На пачатку новага стагодзьдзя Mladá fronta Dnes таксама пайшла па шляху інфазабавы – скараціла 

сур’ёзныя навіны, зрабіла больш выразнымі навіны поп-культуры, на першае месца выйшлі простыя 

гісторыі, скарацілася роля аналізаў. Тэксты сталі больш павярхоўнымі, зь іх зьнікае сэнс і кантэкст, яны 

скарачаюцца ці становяцца больш спрэчнымі. Загалоўкі і рэдагаваньне скарыстоўваюць мэтады public 

relations і бульварнай журналістыкі. Тэмы, якія маюць перавагу, вельмі часта абапіраюцца на тэлевізійны 

зьмест. Такім чынам адзінай сур’ёзнай штодзённай газэтай сёньня на рынку зьяўляецца Hospodářské 

noviny, якія сваім распаўсюдам і колькасьцю чытачоў ня могуць спаборнічаць з уплывам Mladé fronty 

Dnes альбо Práva. Апошняя з усіх штодзённых газэт практыкуе самы састарэўшы спосаб журналістыкі – 

хаатычнае інфармаваньне без кантэксту, якое намяшана з элемэнтаў сур’ёзных і забаўляльных тэкстаў. 

Právo скіроўваецца на найменьш адукаваны і самы бедны сэгмент рынку.

Чэскае асяродзьдзе не стварыла якаснай, камэрцыйна пасьпяховай штодзённай газэты, якой 

напрыклад зьяўляецца польская Gazeta Wyborcza, чый выдавец Agora S. A. катуецца на лёнданскай біржы 





Ч
Э

С
К

ІЯ
 С

Р
О

Д
К

І М
А

С
А

В
А

Й
 ІН

Ф
А

Р
М

А
Ц

Ы
І Ў

 П
Э

Р
Ы

Я
Д

 Т
РА

Н
С

Ф
А

Р
М

А
Ц

Ы
І

каштоўных папераў. Gazeta пачыналася падобна як і Lidové noviny – пад кіраўніцтвам былых дысыдэнтаў 

з досьведам падпольнай палітычнай і журналісцкай працы. Яна мае перавагу ў выглядзе ў чатыры разы 

большага газэтнага рынку. Mladá fronta Dnes у другой палове дзевяностых наблізілася да посьпеху Gazety. 

На меньшым рынку яна мела параўнальны наклад, але не змагла ўтрымаць журналісцкую якасьць. Яе 

выдавец, для якога матывацыя прыбытку была больш важная чым якасьць, у 2001 і 2002 гадах прымусіў 

рэдакцыю да зьмены кірунку.

З адзіным выключэньнем у 2004 годзе працягвалася зьніжэньне якасьці асноўных чэскіх штодзённых 

газэтаў, якія для чэскай грамадзянскай супольнасьці і якасьці чэскай дэмакратыі становяцца – у пэрыяд 

поўнага ўваходжаньня краіны ў Эўрапейскі зьвяз – усё меньш істотнымі.

Томаш Клваня працаваў прэсавым сакратаром і палітычным дарадцам прэзыдэнта Чэскай рэспублікі Вацлава 

Клаўса. Да гэтага працаваў намесьнікам галоўнага рэдактара Hospodářských novin. Зараз выкладае ў New York 

University ў Празе.


