
sv
ab

od
a.
or
g

ГА  «БелАрускАя  
АсАцыяцыя  

журнАл істАў»

ЭлектрОнны 
БЮлетЭнЬ

w w w.baj.by Студзень–Сакавік 2014

СМI
ў БелАрусі



Рэсурсы недзяржаўных і дзяржаўных медыяў (калі па-
раўноўваць паводле эканамічных, прававых, палітыч-
ных і тэхналагічных параметраў) істотна адрозніваюцца. 
У Беларусі, калі весці гаворку пра грамадска-палітычныя 
СМІ, на кожныя дзевяць дзяржаўных выданняў даводзіц-
ца адно недзяржаўнае… Гэта азначае, што нягледзячы на 
несупаставімыя маштабы дзяржаўных і недзяржаўных СМІ, 
а таксама няроўныя ўмовы, узровень даверу да нагэтулькі 
адрозных СМІ ўцэлым цалкам супастаўляльны… У выніку 
дзяржаўныя СМІ ў нашай краіне аказваюць большы ўплыў 
на грамадства не за кошт якасці, а за кошт колькасці і 
няроўных умоваў.

Алег Манаеў,  
заснавальнік Незалежнага інстытута  

сацыяльна-эканамічных  
і палітычных даследаванняў  

(НІСЭПІ)

02

Студзень–Сакавік 2014

СМI
ў БелАрусі

ЭлектрОнны 
БЮлетЭнЬ

www.zautra.by
www.zautra.by
www.zautra.by
www.zautra.by
www.zautra.by


ЗМест:

Асноўныя падзеі ў сферы СМІ  
ў студзені-сакавіку 2013 г. . . . . . . . . . . . . . . . 4

Рэйтынгі, індэксы, статыстыка  . . . . . . . . . . . 12

03

Студзень–Сакавік 2014

СМI
ў БелАрусі

ЭлектрОнны 
БЮлетЭнЬ



АСНОЎНЫЯ ПАДЗЕІ  
Ў СФЕРЫ СМІ  
Ў СТУДЗЕНІ-САКАВІКУ 2014 ГОДА 

у першым квартале 2014 г. у сферы сМі захава-
ліся асноўныя тэндэнцыі, якія праявіліся ў другой 
палове 2013 г. :

•  Cтварэнне перашкодаў журналісцкай 
дзейнасці шляхам затрымання журналістаў, 
вынясення папярэджанняў на іх адрас 
і да т.п.;

•  Выкарыстанне заканадаўства аб 
супрацьдзеянні экстрэмізму для абмежавання 
свабоды выказвання меркавання;

•  Абмежаванне свабоды дзейнасці ў Інтэрнэце. 

напярэдадні выбараў у мясцовыя саветы дэпутатаў 
(23 сакавіка 2014 г.) сталі больш частымі спробы 
дэзінфармаваць насельніцтва і сМі шляхам рассылкі 
сфальсіфікаваных паведамленняў ад імя медыйных 
персонаў або стварэння фальшывых акаўнтаў у са-
цыяльных сетках. 

сярод станоўчых падзеяў пачатку года – судовае 
рашэнне на карысць спадарожнікавага тэлеканала 
“Белсат тВ”. назіральнікі апасаліся, што прад’яўлен-
не прэтэнзіяў да яго было звязанае са спробамі 
ўладаў спыніць вяшчанне каналу на Беларусь. 

Судовае рашэнне на карыСць тэлеканала 
“БелСат тв” 

27 студзеня судовая калегія па справах 
інтэлектуальнай уласнасці Вярхоўнага суда рэспублікі 
Беларусь адхіліла позву беларускай прыватнай кам-

04

Студзень–Сакавік 2014

СМI
ў БелАрусі

ЭлектрОнны 
БЮлетЭнЬ



паніі “БелсАт плюс” да польскага акцыянернага 
таварыства “Польскае тэлебачанне” ("Sa "TVP"), 
якое з’яўляецца заснавальнікам спадарожнікавага 
тэлеканала “Белсат тВ”. уладальнік “БелсАт плюс” 
Андрэй Белякоў намагаўся давесці, што “Белсат тВ” 
незаконна выкарыстоўвае ягоны гандлёвы знак, і 
патрабаваў, каб спадарожнік “astra” спыніў тран-
сляцыю сігналу “Белсат тВ”.

Тэлеканал “Белсат ТВ” з 2007 г. вяшчае з 
тэрыторыі Польшчы. Аснову ягоных праграмаў 
складаюць матэрыялы, якія вырабляюцца бела-
рускімі журналістамі для беларускіх грама дзя-
наў. Журналісты, якія супрацоўнічаюць з Белса-
там, зазнаюць сталы пераслед з боку беларус-
кіх уладаў з прычыны заканадаўчай забароны 
дзейнасці ў Беларусі журналістаў замежных 
СМІ (у тым ліку беларускіх грамадзянаў) без 
акрэдытацыі. Некалькі спробаў тэлеканала атры-
маць дазвол на адкрыццё ў Беларусі карпункту 
апынуліся марнымі. 

Перашкоды  
ПрафеСійнай дзейнаСці журналіСтаў 

У студзені – сакавіку 2014 г. ГА “Беларуская аса-
цыяцыя журналістаў” зафіксавала 14 выпадкаў 
затрымання журналістаў. Затрыманні і перашко-
ды журналісцкай дзейнасці адбываліся ў Мё-
рах (Віцебская вобл.), Бабруйску (Магілёўская 
вобл.), а таксама ў розных раёнах Мінска. У 
прыватнасці, не менш за сем журналістаў былі 
затрыманыя 2 сакавіка ля расійскай амбасады ў 
Мінску, дзе яны збіраліся асвятляць акцыю пра-
тэсту супраць дзеянняў Расіі ў Крыме.  

Ва ўсіх выпадках журналістаў вызвалялі без пры-
цягвання да адміністрацыйнай адказнасці. Аднак 
супраць двух журналістаў – Марыны Маўчанавай у 
Бабруйску і Аляксандра Дзянісава ў Гродна – супра-
цоўнікі міліцыі распачалі адміністрацыйныя справы. у 
адносінах да М. Маўчанавай быў складзены пратакол 
апытання (яе абвінавачваюць ва ўдзеле ў несанкцы-
янаваным пікеце), а ў стасунку да А. Дзянісава быў sv
ab

od
a.
or
g

05

Студзень–Сакавік 2014

СМI
ў БелАрусі

ЭлектрОнны 
БЮлетЭнЬ

http://belsat.eu/be/o_nas/


складзены пратакол па абвінавачванні журналіста 
ў незаконным вырабе і распаўсюдзе прадукцыі сМі 
(ч.2 арт.22.9 коАП). Гэткім чынам супрацоўнікі мі-
ліцыі адрэагавалі на падрыхтоўку сюжэту для тэле-
канала “Белсат тВ” без акрэдытацыі Міністэрства 
замежных спраў Беларусі.

Палажэнні беларускага заканадаўства пра СМІ, 
якія забараняюць ажыццяўляць журналісцкую 
дзейнасць у Беларусі карэспандэнтам замеж-
ных СМІ без акрэдытацыі МЗС, супярэчаць 
Канстытуцыі Рэспублікі Беларусь і міжнародным 
абавязальніцтвам дзяржавы, у прыватнасці, 
арт.19 Міжнароднага Пакту аб грамадзянскіх і 
палітычных правах. Тым не менш, яны неадна-
разова выкарыстоўваліся для пераследу беларус-
кіх журналістаў, якія супрацоўнічаюць з замеж-
нымі СМІ. 

на працягу першых трох месяцаў 2014 г. пра-
куратуры лідскага раёна (Гродзенская вобл.), Го-
мельскай і Брэсцкай вобласці вынеслі з гэтай 
жа прычыны папярэджанні чатыром журналістам-
фрылансерам, якія супрацоўнічаюць з разнастайнымі 
медыямі.  

аБмежаванні СваБоды дзейнаСці 
ў інтэрнэце 

7 лютага УУС Магілёўскага аблвыканкама паве-
даміла пра ўзбуджэнне пракуратурай Бабруйска 
крымінальнай справы па факце абразы прадстаў-
ніка ўлады ў асабістым блогу Алега Жалнова 
(артыкул 369 Крымінальнага кодэкса Рэспублікі 
Беларусь). У паведамленні казалася, што напра-
цягу 2012-2013 гадоў на персанальным сайце 
“Блог Алега Жалнова” быў апублікаваны шэраг 
абразлівых матэрыялаў у дачыненні да супрацоў-
нікаў міліцыі. Максімальная санкцыя, якая можа 
быць выкарыстаная ў дачыненні да апальнага бло-
гера, - абмежаванне волі на тэрмін да трох гадоў.

Паводле А.жалнова, які размяшчаў у сваім блогу 
аўдыё- і відэаматэрыялы з незаконнымі, на ягоную sp

rin
g9

6.
or
g

06

Студзень–Сакавік 2014

СМI
ў БелАрусі

ЭлектрОнны 
БЮлетЭнЬ

http://uvd.mogilev.by/news/prokuratura-vozbudila-ugolovnoe-delo-po-faktu-oskorbleniya
http://spring96.org/ru/news/69266


17 сакавіка Бабруйскі раённы суд аштрафаваў 
А. жалнова на 45 базавых велічыняў (больш за 
4,300 еўра) за размешчаны на youtube запіс прыёму 
грамадзянаў кіраўніком уус Бабруйскага гарвыкан-
кама Аляксандрам Васільевым. Дзеянні блогера былі 
трактаваныя судом як непадпарадкаванне законнаму 
распараджэнню або патрабаванню пасадовай асобы 
(арт. 23.4. коАП), а менавіта невыкананне патра-
бавання дзяжурнага уус да ўсіх асобаў, якія запіса-
ліся на прыём, здаць гука- і відэазапісваючыя пры-
лады, у тым ліку і мабільныя тэлефоны. З’яўленне 
запісу прыёму ў інтэрнэце міліцыя і суд прыпісалі А. 
жалнову. 

18 лютага суд цэнтральнага раёна г. Мінска ад-
хіліў скаргу намесніка старшыні незарэгістраванага 
праваабарончага цэнтру “Вясна” Валянціна 
стэфановіча на рашэнне Генпракуратуры ўнесці 
сайт spring96.org у спіс абмежаванага доступу для 
інтэрнэт-карыстальнікаў. суд прызнаў В.стэфановіча 
неналежным пазоўнікам, спаслаўшыся на тое, што 
ён не з’яўляецца ўласнікам сайту і таму ягоныя аса-
бістыя правы ў выніку ўнясення сайту ў “чорны” спіс 
парушаныя не былі. 

13 сакавіка адзін з найбуйнейшых беларускіх 
апазіцыйных інфармацыйных рэсурсаў “Хартыя-97” 
паведаміў пра хакерскую атаку на сайт. невядомыя 
злодзеі спрабавалі ўзламаць сервер сайту на пра-
цягу некалькіх гадзінаў, а потым распачалі DDoS-
атаку. рэдакцыя сайту звязала ў сваім паведам-
ленні гэты напад з “актыўным асвятленнем сайтам 
Хартыі-97 падзеяў ва украіне і расійскай агрэсіі 

думку, дзеяннямі супрацоўнікаў міліцыі, за апошні 
год на яго было заведзна 14 спраў: адна грамадзян-
ская, дзевяць адміністрацыйных, чатыры крыміналь-
ныя. Паводле ягоных разлікаў, за год яго выклікалі 
больш за 40 разоў у міліцыю і сканфіскавалі 13 
адзінак відэа- і іншай лічбавай тэхнікі. 

ph
ot
o.
by

m
ed

ia
.n
et

07

Студзень–Сакавік 2014

СМI
ў БелАрусі

ЭлектрОнны 
БЮлетЭнЬ

https://spring96.org/be/news/69214
http://charter97.org


25 сакавіка на працягу некалькіх гадзінаў быў 
недасяжны сайт незалежнай газеты “наша ніва”. у 
гэты ж дзень у Мінску адбывалася шэсце, прымер-
каванае да Дня Волі, які штогод адзначаюць дэмак-
ратычныя сілы Беларусі. Хутэй за ўсё, гаворка ідзе 
пра наўмыснае блакаванне з боку “Белтэлекаму”, - 
напісалі журналісты www.nn.by. сайт не працаваў на-
ват праз тОр. Магчыма, на NN.by адпрацоўваюцца 
новыя “метады працы” перад 2015 годам, калі пла-
нуюцца чарговыя прэзідэнцкія выбары. 

“фальшыўкі” ў інтэрнэце

У перыяд, які разглядаецца, атрымала шыро-
кі распаўсюд практыка рассылкі ад імя вядо-
мых асобаў і арганізацыяў сфальсіфікаваных 
паведамленняў або стварэнне фальшывых 
акаўнтаў.

у прыватнасці, 5 сакавіка на рэдакцыйную пошту 
інфармацыйнай кампаніі БелаПАн прыйшла заява ад 
імені апазіцыйнай партыі левых “справядлівы свет”, 
у якім асуджаўся “неканстытуцыйны дзяржаўны пера-
варот ва украіне”. як заявіў БелаПАн лідар партыі 
сяргей калякін, ніякага дакумента па становішчы 
ва украіне партыя “справядлівы свет” не прымала. 
Электронны адрас, з якога была накіраваная заява, 
падобны на партыйны, але адрозніваецца ад яго 
ўсяго адным знакам. калякін мяркуе, што да гэтага 
інцыдэнта маюць дачыненне спецслужбы.  

у Бабруйску ад імені журналісткі недзярджаўнай 
рэгіянальнай газеты “Бабруйскі кур’ер” М. Малча-
навай электронныя лісты з пагрозамі атрымалі два 
кандыдаты ў дэпутаты Бабруйскага гарсавета ад 

супраць нашага паўднёвага суседа.” З 2012 г. офіс 
сайту charter97.org, супрацоўнікі якога зазнавалі 
рэпрэсіі пасля прэзідэнцкіх выбараў 2010 г., працуе 
ў Варшаве.

ph
ot
o.
by

m
ed

ia
.n
et

08

Студзень–Сакавік 2014

СМI
ў БелАрусі

ЭлектрОнны 
БЮлетЭнЬ

http://nn.by/?c=ar&i=125397&lang=ru
www.nn.by
http://naviny.by/rubrics/politic/2014/03/06/ic_articles_112_184808/
http://naviny.by/rubrics/politic/2014/03/06/ic_articles_112_184808/


апазіцыйнай кампаніі “Гавары праўду”. журналістка 
сцвярджае, што невядомая асоба або арганізацыя 
стварыла “псеўдаскрыню”. яна таксама падазрае 
датычнасць спецслужб да гэтай справы.  

14 сакавіка на незалежным магілёўскім інтэрнэт-
сайце “свабодны фармат” з’явіліся два артыкулы, 
аўтарам якіх пазначаўся Алесь лянеўскі – ула-
дальнік дамэну. Выстаўленыя на сайт матэрыяды 
дыскрэдытоўвалі і прыніжалі апазіцыйных акты-
вістаў Магілёўскай вобласці. таксама з сайту  
www.formats.by зніклі ўсе запісы, пачынаючы з 9 
верасня 2013 года. 

Рэдакцыя “Свабоднага фармату” сцвярджае, 
што матэрыялы паклёпніцкага характару былі 
змешчаныя на сайце шляхам узлому. 

у гэтыя ж дні магілёўскі незалежны журналіст 
Аляксандр Буракоў паведаміў пра рассылку права-
кацыйных лістоў ад яго імені з электроннага адра-
су, які яму не належыць. А.Буракоў запатрабаў ад 
міліцыі вызначыць асобы аўтара гэтых лістоў і пры-
цягнуць яго да адказнасці, а таксама заблакаваць 
гэты электронны адрас.

У сакавіку пра стварэнне ў сацыяльнай сетцы 
Twitter фальшывага акаўнту “нашай нівы” паведамі-
ла рэдакцыя гэтага выдання. Паводле сцверджанняў 
рэдакцыі, пры дапамозе гэтага акаўнту і з выка-
рыстаннем імені, элементаў афармлення і кантэнту 
“нашай нівы” невядомыя асобы распаўсюджваюць 
інфармацыю, якая не мае ніякага дачынення да гэ-
тага выдання.

09

Студзень–Сакавік 2014

СМI
ў БелАрусі

ЭлектрОнны 
БЮлетЭнЬ

http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-chem-blizhe-vybory-tem-shire-diapazon-narushenij/
http://mediafreedomwatch.org/ru/ru-chem-blizhe-vybory-tem-shire-diapazon-narushenij/
www.formats.by


выкарыСтанне заканадаўСтва 
аБ СуПрацьдзеянні экСтрэмізму 
для аБмежавання СваБоды выказвання 
меркавання

11 лютага суддзя Ашмянскага раённага суда тац-
цяна емельяновіч прыняла рашэнне аб забароне на 
ўвоз у краіну кнігі праваабаронцы Алеся Бяляцкага 
“Асвечаныя Беларушчынай”. такім чынам суд адхіліў 
скаргу на дзеянні Ашмянскай мытні з боку правааба-
ронцы таццяны рэвяка, у якой былі сканфіскаваныя 
40 асобнікаў гэтага выдання на мяжы. суд прызнаў 
незаконнасць прызначэння і правядзення прызнача-
ных мытняй экспертызаў на прадмет наяўнасці ў кні-
зе заклікаў да экстрэмізму, але, “паводле ўласнага 
пераканання”, прыняў рашэнне забараніць увоз вы-
дання “Асвечаныя Беларушчынай” у краіну і забавя-
заць таццяну рэвяка вывезці яе наклад за мяжу. 

40 асобнікаў кнігі, якая ўяўляе з сябе збор лі-
таратурных артыкулаў і нарысаў па беларускім 
літаратуразнаўстве, а таксама ўтрымлівае ча-
тыры творы, напісаныя А.Бяляцкім за кратамі, 
былі сканфіскаваныя ў Т. Рэвяка 3 ліпеня 2013 
года на кантрольна-прапускным пункце “Камен-
ны Лог” на беларуска-літоўскай мяжы, калі пра-
ваабаронца спрабавала ўвезці іх у краіну.

13 лютага на літоўска-беларускай мяжы ў аўта-
мабілі кіраўніка праваабарончай арганізацыі “Плат-
форма” Андрэя Бандарэнкі мытнікі знайшлі некалькі 
асобнікаў гадавой справаздачы пра дзейнасць арга-
нізацыі. нягледзячы на тое, што гэта справаздача 
была раней размешчаная на сайце арганізацыі і не 
выклікала ніякіх нараканняў, Ашмянская мытня пры-
няла рашэнне пра накіроўванне яго на экспертызу 
на прадмет наяўнасці экстрэмісцкіх і паклёпніцкіх 
матэрыялаў.

18 лютага актывіст Аб’яднанай грамадзян-
скай партыі Аляксандр Малочка, у якога ў ве-
расні 2013 г. на мяжы быў сканфіскаваны адзін 

nn
.b
y

10

Студзень–Сакавік 2014

СМI
ў БелАрусі

ЭлектрОнны 
БЮлетЭнЬ

http://spring96.org/ru/news/70421
http://spring96.org/ru/news/70421


асобнік кнігі Валерыя 
карбалевіча “Аляксандр 
лукашэнка. Палітычны 
партрэт”, даведаўся, што 
Ашмянская мытня накіра-
вала выданне ў рэгіяналь-
ны аддзел упраўлення 
кДБ па Гродзенскай воб-
ласці, кб даследаваць 
яго на прадмет мэтазгод-
насці залічэння ў Пералік 

тавараў, забароненых да ўвозу ці вывазу з тэрыторыі 
Мытнага саюза. кіраўнік мытні іван нівяркевіч паве-
даміў А. Малочку, што папярэдні адказ пра тое, што 
эксперты не знайшлі ў кнізе прыкметаў экстрэмізму, 
і дазвол на вяртанне выдання ўладальніку неабходна 
лічыць несапраўднымі.

11

Студзень–Сакавік 2014

СМI
ў БелАрусі

ЭлектрОнны 
БЮлетЭнЬ



РЭЙТЫНГІ, ІНДЭКСЫ,  
СТАТЫСТЫКА 

Паводле вынікаў снежаньскага (2013) агульна-
нацыянальнага апытання незалежнага інстытута 
сацыяльна-эканамічных і палітычных даследаван-
няў (нісЭПі), надрукаванага 3 студзеня 2014 года, 
недзяржаўным сМі давяраюць 41%, а не давяраюць  
46.1% рэспандэнтаў. Дзяржаўныя сМі маюць на-
шмат горшыя паказчыкі: 31.6% проці 55.3% рэ-
спандэнтаў.

6 лютага ў Мінску быў прэзентаваны аналітыч-
ны даклад Index On Censorship “За рэформы сМі ў 
Беларусі” (belarus: Time for media reform»), прымер-
каваны да 5-годдзя ўступлення ў сілу беларускага 
закона “Аб сМі”. на думку аўтараў, у Беларусі, як 
і раней, назіраецца адзін з найбольш рэпрэсіўных 
медыя-ландшафтаў у еўропе. Акрамя канстатацыі 
і абагульнення фактаў, даклад утрымлівае шэраг 
рэкамендацыяў, сярод якіх – дэманапалізацыя элек-
тронных медыяў, стварэнне грамадскіх сМі, спынен-
не практыкі адвольных затрыманняў журналістаў, 
скасаванне ўсіх формаў эканамічнай дыскрыміна-
цыі недзяржаўнай прэсы, адмена шэрагу артыкулаў 
крымінальнага кодэкса, якія прадугледжваюць ад-
казнасць за дыфамацыю і г.д.

на пачатку лютага праваабарончая арганізацыя 
“рэпарцёры без межаў” выдала чарговы штогадо-
вы сусветны індэкс свабоды прэсы. у складзеным 
арганізацыяй рэйтынгу-2014 Беларусь, як і летась, 
займае 157-е месца з 180-ці магчымых.  

“Рэпарцёры без межаў” адзначаюць, што “ў 
Беларусі незалежныя журналісты працягваюць 
змагацца ў няроўнай барацьбе з прапагандай 
“апошняй дыктатуры Еўропы”. Тых, хто асвят-
ляе грамадзкія падзеі, сістэматычна арыштоўва-
юць. Судовая сістэма і КДБ рэгулярна спасыла-

12

Студзень–Сакавік 2014

СМI
ў БелАрусі

ЭлектрОнны 
БЮлетЭнЬ

http://iiseps.org/reliz/26
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/belarus_media_freedom_ru_web.pdf
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/belarus_media_freedom_ru_web.pdf
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/belarus_media_freedom_ru_web.pdf
http://rsf.org/index2014/ru-index2014.php
http://rsf.org/index2014/ru-index2014.php


юцца на “барацьбу з экстрэмізмам” дзеля таго, 
каб прымусіць замаўчаць тых, хто адмаўляецца 
прытрымлівацца афіцыйнага ідэалагічнага курсу. 
У 2013 годзе быў забаронены фотаальбом “Прэс-
фота Беларусі 2011”, а адно з асноўных неза-
лежных выдавецтваў было пазбаўлена ліцэнзіі. 
Часопіс “Arche” і незалежныя беларускія СМІ, якія 
базуюцца за мяжой (напрыклад, тэлеканал Белсат 
ТВ), сутыкаюцца з цэлым шэрагам праяваў адмі-
ністрацыйнага валаводжання”. 

13

Студзень–Сакавік 2014

СМI
ў БелАрусі

ЭлектрОнны 
БЮлетЭнЬ

http://en.rsf.org/belarus-belarus-press-photo-2011-copies-18-04-2013,44397.html


Змест гэтага электроннага выдання абаронены нормамі Аўтарскага права.

спасылка на ГА «Беларуская асацыяцыя журналістаў» пры выкарыстанні матэрыялаў 

ЭлектрОннАГА БЮлетЭня «сМі ў БелАрусі» з’яўляецца абавязковай.

Выдавец: ГА «Беларуская асацыяцыя журналістаў» (ГА «БАж »).  

Вул. камсамольская 7-32, 220030 Мінск, БелАрусЬ

тэлефоны: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Факс: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: press@baj.by  web: www.baj.by

кантакт: Бастунец Андрэй леанідавіч, намеснік старшыні ГА «БАж »

ГА  «БелАрускАя  
АсАцыяцыя  

журнАл істАў»

w w w.baj.by


