
OctOber – December 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

ThE BEL ARUS IAN  
ASSoc IAT I oN  

of  JoURNAL I STS

W W W.BAJ.By

Ф
от

о:
 С

ер
ге

й 
Ба

ла
й



The period is characterized by a more active persecution of 
internet-commentators and bloggers. These are still single 
cases, but it’s evident that the authorities are paying more 
attention to the Internet… It can be easily predicted that the 
closer the president elections campaign, the stricter repres-
sion against social and political media we’ll observe…

Aliaksandr Starykevich,  
Vice-chairman, BAJ

Some amendments should be introduced to the Law on mass 
media, according to which the most popular and influential 
internet-resources will fall into the category of mass media 
and will be responsible for dissemination of any information – 
up to the registration revocation.

Dzmitry Shadko,  
Deputy Minister of Information of Belarus

OctOber – December 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

02

http://baj.by/ru/node/22852
http://baj.by/ru/node/22852
http://www.belta.by/
http://www.belta.by/


coNTENTS:

Main events in mass media field  
in October-December 2013   .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 4

Rating lists, indexes, reports  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 8

OctOber – December 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

03



Main events  
in Mass Media field  
in OctOber-deceMber 2013 

•  Ungrounded detentions of journalists continue .

•  Court supports the decision of the Ministry 
of Information on the “Lohvinau” editing house 
license deprivation .

•  Criminal cases for online publications .

•  The Ministry of Information seeks to spread its 
control over Web-resources .

DetentiOns Of jOurnalists

In the morning of October 19th, ten journalists 
were detained on a platform of the Central railway 
station in Minsk . They were going to shed lights 
on the return of Pavel Sieviaryniets, the prisoner 
of conscience, who had been liberated the day be-
fore . The police released the journalists only after 
Pavel Sieviaryniets left the railway station .

On October 23rd, the incident, alongside with other 
similar events, was discussed at the meeting of Be-
larusian Association of Journalists leaders with the 
head of the Department of Internal Affairs at Minsk 
city Executive committee Aliaksandr Barsukou. Nev-
ertheless, the situation hasn’t improved so far.

On October 29th, five journalists who were present 
at the ceremony of laying flowers by public activists at 
Kalvaryja cemetery were detained. The ceremony was 
to commemorate the Remembrance Day of victims of 
political repression. The media representatives were 
taken to the frunzienski District Police Department 

Ф
от

о:
 С

ер
ге

й 
Ба

ла
й

OctOber – December 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

04



Two more journalists were detained on that very 
day. TV journalists Aliaksandr Barazienka and Maria 
Artsybashava were detained in the street while con-
ducting a street video-survey on youth organizations in 
Belarus. They were brought to the police department 
of Leninski district in Minsk, after that – to the pros-
ecutor’s office, and then to the police station again. 
The journalists were released in three hours. 

On November 6th, the police detained a freelance 
journalist Anastasia Reznikava and members of the 
Belarusian Association of Journalists Vyachaslau 
Pieshka, who had a press card of “Novy chas” news-
paper correspondent with him) and a film director 
Volha Mikalaychuk. 

The detention of journalists took place near the Pre-
trial Detention center in Akrestin Street, They were 
going to cover the release of an activist from Gomel 
yuri Rubtsou after three days of arrest. Mr Rubtsou 
had been taken into custody during the authorized 
“Dziady” rally in Minsk. The activist was prosecuted 
for refusing to take off a T-shirt with a slogan “Lu-
kashenko, go away!”

The journalists were taken to the Department of 
Internal Affairs of Maskouski district in Minsk, their 
IDs were checked and personal belongings inspected. 
The police officers erased the video recordings with 
Rubtsou’s release from custody and then returned the 
cassette and the video camera to the correspondents. 

Thus, 20 journalists were detained by the police 
during the last quarter of 2013 . According to 
BAJ, 45 detentions of journalists at work took 
place in 2013 . 4 cases resulted in administrative 
arrests, lasting from 3 to 15 days .

in Minsk. following the checks of IDs and personal 
belongings, they were released in an hour and a half.  

ph
ot

o.
by

m
ed

ia
.n

et

OctOber – December 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

05

http://mediafreedomwatch.org/%D0%B2-%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B5-%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%B7%D0%B0%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%BB%D0%B8-%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2/
http://mediafreedomwatch.org/%D0%B2-%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B5-%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%B7%D0%B0%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%BB%D0%B8-%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2/
http://mediafreedomwatch.org/%D0%B2-%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B5-%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%B7%D0%B0%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%BB%D0%B8-%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2/


the supreme ecOnOmic cOurt  
suppOrts the DecisiOn Of the ministry  
Of infOrmatiOn On stripping  
the “lOhvinau” eDiting hOuse Of its license

The Supreme Economic Court of the Republic of 
Belarus refused to satisfy the appeal of the “Lohv-
inau” editing house owner, who had requested the 
Ministry of Information of Belarus to cancel its 
decision to strip him of his business license .

On November 18th, the judge of the Supreme Eco-
nomic court Tatsiana Pratashchyk announced the 
court verdict in support of the ministerial ruling. Ihar 
Lohvinau appealed against the verdict to the Board of 
Appeals at the Supreme Economic court of Belarus. 

one of the most influential independent editing hous-
es in Belarus was deprived of its license for publishing 
the “Press Photo Belarus 2011” photo album, found 
by the Ashmiany District court to be an extremist 
material. The case had been filed by the KGB Depart-
ment for hrodna region.

criminal cases  
fOr Online publicatiOns

In the evening of November 20th, the Investigation 
Committee officers searched the apartment, be-
longing to Dzianis Dashkievich, the Editor-in-chief 
of vrogacheve .ru Web-portal (Rahachou, Homiel 
region) and seized two computers and a modem 
from him .

Mr. Dashkievich was informed that the inspection 
was conducted within the scope of a criminal case on 
charges relating to insulting a representative of local 
authorities. The criminal proceedings were initiated, 
basing on the statement, delivered by the Deputy 
chairman of Rahachou District Executive committee 
Mr. Karalchuk, vrogacheve.ru reported.

On November 29th, a journalist of one of Belarusian 
news agencies (the title is unknown) paid out moral 

na
vi

ny
.b

y

sa
pi

en
s.b

y

OctOber – December 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

06

http://mediafreedomwatch.org/ru-%D0%B2-%D1%82%D1%8F%D0%B6%D0%B1%D0%B5-%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%B8-%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D0%BD%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0-%D1%81%D1%83%D0%B4-%D1%81%D1%82/
http://mediafreedomwatch.org/ru-%D0%B2-%D1%82%D1%8F%D0%B6%D0%B1%D0%B5-%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%B8-%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D0%BD%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0-%D1%81%D1%83%D0%B4-%D1%81%D1%82/
http://mediafreedomwatch.org/ru-%D0%B2-%D1%82%D1%8F%D0%B6%D0%B1%D0%B5-%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%B8-%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D0%BD%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0-%D1%81%D1%83%D0%B4-%D1%81%D1%82/
http://mediafreedomwatch.org/ru-%D1%80%D0%BE%D0%B3%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9-%D0%BD%D0%B5%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%81%D0%B8%D0%BC%D1%8B%D0%B9-%D0%B8%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B5%D1%82-%D1%81%D0%B0/
http://mediafreedomwatch.org/ru-%D1%80%D0%BE%D0%B3%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9-%D0%BD%D0%B5%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%81%D0%B8%D0%BC%D1%8B%D0%B9-%D0%B8%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B5%D1%82-%D1%81%D0%B0/
http://vrogacheve.ru/
http://vrogacheve.ru/


damages in the amount of 20 million Belarusian rubles 
(approximately EUR 1,500) for insulting a judge in the 
Internet. The Web-site of “Komsomolskaya Pravda 
in Belarus” (www.kp.by) newspaper reported on the 
incident. Reportedly, the journalist left an indecent 
comment to an article about a court decision. The 
comment was used as a pre-text for starting criminal 
proceedings on art.391 of the Belarus’ criminal code 
“Insulting a judge or a lay judge”. 

the ministry Of infOrmatiOn seeks tO spreaD 
its cOntrOl Over Web-resOurces.

At the end of November 2013, Deputy Minister of 
Information Dzmitry Shadko claimed (according to 
the state-owned BelTA News Agency), that “some 
amendments should be introduced to the Law ‘On 
Mass Media’, according to which the most popular 
and influential Web-resources would fall into the 
category of mass media and would be responsible 
for dissemination of any information” . A special 
group of representatives from the departments 
concerned was created to meet the goal .

The Belarusian “Mass Media Law” does not define 
the term of “on-line Mass Media”, but delegates the 
authority for their registration and activit y regulation 
to the Government of the Republic of Belarus. Never-
theless, the corresponding resolution has never been 
adopted so far. The extension of repressive Belarusian 
mass media legislation over the Internet resources 
will considerably complicate, and in some cases make 
impossible their activit y and increase the possibilities 
for the Ministry of Information of Belarus to impose 
sanctions, up to their closure. 

OctOber – December 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

07

http://naviny.by/rubrics/society/2013/11/19/ic_news_116_428405/
http://naviny.by/rubrics/society/2013/11/19/ic_news_116_428405/
http://www.belta.by/


ratinG lists,  
indeXes, rePOrts 
the freeDOm hOuse has rateD belarus 
amOng the cOuntries  
With nOn-free internet.

The Freedom House report on Internet freedom in 
2013 includes 60 countries . 29 of them blocked 
or filtered information of political and social na-
ture in the Internet . 

Belarus was mentioned as the only country in Europe 
where the Internet freedom was limited. The situation 
in the country, according to the human rights watch-
dogs from the freedom house, could be compared 
with china, Sudan, and Ethiopia.

belarus hOlDs the last place in eastern 
partnership meDia freeDOm inDex 

Belarus is still falling behind in the second Media 
Freedom Index of the Eastern Partnership (EaP) 
states . The Index was drafted on the eve of the 
Vilnius summit on November 28-29th . Just as dur-
ing the preliminary expert survey, held in the sum-
mer of 2013, Belarus showed the worst results 
in all four blocks of issues - ‘Politics’, ‘Application 
practice’, ‘Broadcasting’, and ‘Internet and New 
Media’ .

The research is held within the ENP EaP Media 
freedom Watch project. The overall index is prepared 
through interviewing 10 media experts in each of six 
Eastern Partnership countries: Azerbaijan, Armenia, 
Belarus, Georgia, Moldova, and Ukraine. The index 
determines the degree of compliance of regional jour-
nalists’ rights with fundamental rights and freedoms.

OctOber – December 2013

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA
IN BELARUS

08

http://mediafreedomwatch.org/ru-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%81%D1%8C-%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%BD%D0%BE%D0%B5-%D0%BF%D1%8F%D1%82%D0%BD%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B5-%D1%81%D0%B2%D0%BE%D0%B1/
http://mediafreedomwatch.org/ru-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%81%D1%8C-%D0%BF%D0%BE-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B6%D0%BD%D0%B5%D0%BC%D1%83-%D0%B7%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%BC%D0%B0%D0%B5%D1%82-%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B5/
http://mediafreedomwatch.org/ru-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%81%D1%8C-%D0%BF%D0%BE-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B6%D0%BD%D0%B5%D0%BC%D1%83-%D0%B7%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%BC%D0%B0%D0%B5%D1%82-%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B5/
http://mediafreedomwatch.org/ru-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%81%D1%8C-%D0%BF%D0%BE-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B6%D0%BD%D0%B5%D0%BC%D1%83-%D0%B7%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%BC%D0%B0%D0%B5%D1%82-%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B5/


The contents of this publication are copyrighted.  

It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ)  

Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, BELARUS  

Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98. fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: baj@baj.by  Web: www.baj.by

contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy chairman

ThE  BEL ARUS IAN  
ASSoc IAT I oN  

of  JoURNAL I STS

W W W.BAJ.By


