
3ÏÀË²ÒÛÊÀ ÁÅËÀÐÓÑÊ²Õ ÓËÀÄÀ¡ ÍÀ ²ÍÔÀÐÌÀÖÛÉÍÛÌ ÐÛÍÊÓ

Ðàçüäçåë 1

ÏÀË²ÒÛÊÀ ÁÅËÀÐÓÑÊ²Õ
ÓËÀÄÀ¡ ÍÀ
²ÍÔÀÐÌÀÖÛÉÍÛÌ ÐÛÍÊÓ.
ÂÅÐÀÑÅÍÜ 2001- ËÞÒÛ 2003

Ñóäû íàä æóðíàë³ñòàì³ ïàñüëÿ

ïåðàäâûáàðíàé êàìïàí³³ 2001 ãîäó

Зараз па прэзыдэнцкіх выбараў, што адбыліся ў верасьні 2001
году, ЕІСМІ апублікаваў папярэднюю справаздачу пра маніторынг
беларускіх СМІ, які зьдзяйсьняўся ў часе выбарчай кампаніі 2001
году. Аляксандар Лукашэнка дамінаваў у асьвятленьні перадвы-
барнай кампаніі на Беларускім тэлебачаньні, атрымліваючы 58%
этэрнага часу, а ў інфармацыйных выпусках – 84% ўсяго часу,
адведзенага на кампанію. І папулярныя ў беларускай аўдыторыі
расійскія тэлеканалы ГРТ, РТР і НТБ прысьвячалі Аляксандру
Лукашэнку больш за 90% часу, прысьвечанага кандыдатам на
пасаду прэзыдэнта Беларусі.
Пасьля перамогі Аляксандра Лукашэнкі на прэзыдэнцкіх выба-

рах 2001 году, да незалежных выданьняў, якія адкрыта праявілі
неляяльнасьць у часе перадвыбарнай кампаніі, былі ўжытыя санк-
цыі. Ужываліся перадусім такія артыкулы Крымінальнага кодэксу,
як “Паклёп у дачыненьні да Прэзыдэнта Рэспублікі Беларусі (арт.

367), “Абраза Прэзыдэнта Рэспублікі Беларусь” (арт. 368), “Абра-
за прадстаўніка ўлады” (арт. 369). Максымальнае пакараньне, пра-
дугледжанае гэтымі артыкуламі, — пазбаўленьне волі тэрмінам да
5 гадоў. Пасьля прэзыдэнцкіх выбараў 2001 году гэтыя артыкулы
тарнаваліся ў дачыненьні да незалежных выданьняў і журналістаў.
Паказальнымі ў гэтым пляне сталі працэсы над галоўным рэдакта-
рам газэты “Пагоня” Міколам Маркевічам і журналістам Паўлам
Мажэйкам, а таксама галоўным рэдактарам газэты “Рабочы” Вікта-
рам Івашкевічам.
Яшчэ напярэдадні прэзыдэнцкіх выбараў 2001 году 27 жніўня

2001 ВГС Беларусі прыняў да вядзеньня пазоў пракуратуры Га-
радзенскай вобласьці да газэты “Пагоня”, пададзены “ў інтарэсах
дзяржавы” ў асобе Дзяржкамдруку. У час разьбіральніцтва, па-
зоўнік, Дзяржкамдруку, адмовіўся ад сваіх патрабаваньняў, але
гарадзенская пракуратура працягнула пачатую справу. 4 верасьня
ў друкарні быў арыштаваны ўвесь наклад газэты. Пракуратура
ўзбудзіла крымінальную справу па факце публікацыі ў канфіска-
ваным нумары артыкулу Паўла Мажэйкі “Ідзем на выбары”, ліста
чытача “Ён – не Лукашэнка” і верша нявызначанага аўтара “Абяш-
чал! Абяшчаю! Буду абяшчать!”. Зьмест публікацыяў быў ацэне-
ны як паклёп на прэзыдэнта Беларусі. За зьмест гэтага ж нумару
21 верасьня Гарадзенская пракуратура вынесла папярэджаньне
рэдакцыі газэты, якое далучылі да справы, што разглядалася ВГС.
12 лістапада 2001 году судзьдзя ВГС Валер Жандараў пастанавіў
зачыніць газэту “Пагоня” і ліквідаваць рэдакцыю.

24 чэрвеня 2002 году судом Ленінскага раёну Горадні галоўны
рэдактар газэты “Пагоня” Мікола Маркевіч і журналіст Павал Ма-
жэйка былі прызнаныя вінаватымі ў паклёпе на прэзыдэнта і асуд-
жаныя да абмежаваньня волі на два з паловай і два гады. Праку-
рор патрабаваў стражэйшага пакараньня – два і два з паловай гады
пазбаўленьня волі ў калёніі строгага рэжыму. Але суд, з улікам
таго, што Мікола Маркевіч – бацька двох непаўнагадовых дзяцей,
а журналісту Паўлу Мажэйку ўсяго 24 гады, прызначыў пакарань-
не, якое прадугледжвала працу ў спэцустанове (г.зв. “хімія”). Пазь-
ней, пасьля шасьцёх месяцаў абмежаваньня волі, пакараньне Міко-



5ÏÀË²ÒÛÊÀ ÁÅËÀÐÓÑÊ²Õ ÓËÀÄÀ¡ ÍÀ ²ÍÔÀÐÌÀÖÛÉÍÛÌ ÐÛÍÊÓ4 ÐÀÇÜÄÇÅË 1

лу Маркевічу зьмякчылі. Ён вярнуўся ў Горадню, дзе стаў праца-
ваць экспэдытарам у фірме “Верасень” і быў абавязаны выплач-
ваць 15% атрыманага заробку.
У верасьні 2002 году ў Менску пачаўся закрыты судовы працэс

супраць галоўнага рэдактара газэты “Рабочы” Віктара Івашкевіча
па справе аб паклёпе на прэзыдэнта Рэспублікі Беларусі. 20 чэр-
веня 2002 году пракуратура Першамайскага раёну Менску  абві-
наваціла галоўнага рэдактара газэты “Рабочы” Віктара Івашкевіча
ў замаху на абразу і паклёп у дачыненьні да прэзыдэнта Беларусі
(часткі 2 артыкулаў 367 і 368 з ужыцьцём частак 1 і 2 артыкула 14
Крымінальнага кодэксу). Зачэпкай для абвінавачаньня стала публ-
ікацыя ў газэце “Рабочы” 22 жніўня 2001 году пад загалоўкам
“Злодзей павінен сядзець у турме”. Матэрыял, перадрукаваны з
Інтэрнэту, паведамляў пра карупцыю сярод найвышэйшага чына-
венства Беларусі. Спэцыяльны выпуск, накладам 39 тысячаў асоб-
нікаў, быў канфіскаваны 28 жніўня 2001 году ў друкарні “Мэд-
жык”, якой перад прэзыдэнцкімі выбарамі апекаваўся намесьнік
старшыні Дзяржкамдруку Ўладзімер Глушакоў.
Судовы працэс пачаўся 11 верасьня. Абарона заявіла колькі ха-

дайніцтваў, спрабуючы дамагчыся працягненьня дадатковых матэ-
рыялаў у справе і высьвятленьня, хто ж аўтар публікацыі. Хадайн-
іцтвы былі адхіленыя. 16 верасьня судзьдзя Першамайскага суду
Менску Уладзімер Корбышаў на закрытым судовым паседжаньні
прызнаў Віктара Івашкевіча вінаватым ў замаху на абразу і замаху
на паклёп што да прэзыдэнта Беларусі, асудзіўшы яго да двух га-
доў абмежаваньня волі. У сьнежні 2002 году Віктар Івашкевіч
паехаў адбываць тэрмін пакараньня ў места Баранавічы. Яму былі
прапанаваныя некалькі ўстановаў адкрытага тыпу, у тым ліку і ў
Менскай вобласьці, але ён выбраў Баранавічы. Асобы, якія адбы-
ваюць пакараньне ў Баранавічах, як правіла працуюць на сельска-
гаспадарчых прадпрыемствах або ў будаўнічых трэстах.

Àäì³í³ñòðàöûéíû ³ ýêàíàì³÷íû ¢ö³ñê íà

íåçàëåæíûÿ äðóêàâàíûÿ ÑÌ²

Пасьля прэзыдэнцкіх выбараў трое прадстаўнікоў незалежнай
прэсы былі зьняволеныя. Аднак эканамічная дыскрымінацыя не-
залежных выданьняў – больш надзейны спосаб іх павольнай
ліквідацыі, які не прыцягвае аж такой пільнай увагі грамадзтва, як
суды над журналістамі. Незалежныя выданьні выціскаюцца з мэ-
дыйнай прасторы Беларусі празь няроўныя ўмовы эканамічнай
дзейнасьці для дзяржаўных і незалежных мэдыяў.
Афіцыйныя выданьні знаходзіліся ў выгаднейшых умовах у па-

раўнаньні зь незалежнай прэсай задоўга да выбараў прэзыдэнта ў
2001 годзе. Яны атрымлівалі датацыі наўпрост зь бюджэту, для іх
былі ўсталяваныя ніжэйшыя тарыфы на распаўсюджаньне і друк,
яны падлягалі абавязковай ведамаснай падпісцы.
Мэтода эканамічнай дыскрымінацыі эфэктыўная ў беларускіх

варунках ня менш за судовыя санкцыі. У 2002 годзе істотна пада-
ражэлі паслугі дзяржаўнага манапаліста “Белпошта” на дастаўку
падпіснога накладу для незалежных газэтаў, тымчасам як . дас-
таўка дзяржаўных газэтаў датавалася зь дзяржаўнага бюджэту.
Цягам 2002 году для незалежных выданьняў усьцяж даражэлі пас-
лугі друкарняў. Таксама існуюць абмежаваньні для дзяржаўных
прадпрыемстваў на разьмяшчэньне рэклямы ў незалежных СМІ.
Для іх менскія ўлады ўвялі дадатковы пяціадсоткавы падатак з
абарачэньня на некаторыя віды продажаў, у прыватнасьці, рэкля-
мы і рэалізацыі накладу, вызваліўшы ад яго дзяржаўныя выданьні.
Дзяржаўныя газэты маюць 20-адсоткавую зьніжку з ільготнай
стаўкі арэндавага плацяжу. У выніку такой няроўнасьці эканаміч-
нае становішча недзяржаўных СМі за апошні год значна пагор-
шылася. З эканамічных прычынаў спынілі сваё існаваньне такія
газэты як “Беларуская маладзёжная” і “Рабочы”. Выкарыстаньне
эканамічных і адміністрацыйных мэтадаў ціску дазваляе беларускім
уладам, не ўжываючы адкрытага гвалту, эфэктыўна абмяжоўваць
дзейнасьць апазыцыйных выданьняў.



7ÏÀË²ÒÛÊÀ ÁÅËÀÐÓÑÊ²Õ ÓËÀÄÀ¡ ÍÀ ²ÍÔÀÐÌÀÖÛÉÍÛÌ ÐÛÍÊÓ6 ÐÀÇÜÄÇÅË 1

Нягледзячы на спрыяльнейшыя варункі, эканамічныя праблемы
ёсьць і ў дзяржаўных выданьняў. Ужо на пачатку 2002 году рэдак-
цыі дзяржаўных газэтаў атрымалі распараджэньне скараціць шта-
ты на 20% (яно не распаўсюджвалася на буйныя газэты “Советс-
кая Белоруссия”, “Звязда”, “Рэспубліка”), у дзяржаўных газэтах
пачаліся затрымкі выплаты заробкаў1.
У жніўні 2002 году быў звольнены галоўны рэдактар газэты

прафэсійных зьвязаў “Беларускі час” Аляксандар Старыкевіч. 2003
год у Фэдэрацыі прафэсійных зьвязаў Беларусі пачаўся з зваль-
неньня журналістаў гэтае газэты. Рэдакцыйная палітыка пасьля
звальненьня Аляксандра Старыкевіча не зьмянілася, і Ірыне Гер-
мановіч, якая выконвала абавязкі рэдактара, прапанавалі звольні-
цца паводле ўласнага жаданьня2. На пасаду галоўнага рэдактара
была прызначаная Сьвятлана Балашова. Супрацоўнікам афіцыйна,
— у сувязі з складаным фінансавым становішчам, — усталявалі
няпоўны працоўны дзень, 2 гадзіны ў дзень з акладам 0,25 стаўкі.
Нізкія авансы выплачваліся зь вялікімі затрымкамі. Журналісты,
якія працавалі на падставе падраднай дамовы, цягам амаль двох
месяцаў не атрымлівалі грошы ўвогуле. Напярэдадні Калядаў жур-
налісцкі калектыў газэты звольнілі па скарачэньні штатаў у сувязі
зь цяжкім фінансавым становішчам.

21 жніўня 2002 году адзін з чатырох заснавальнікаў газэты “Сво-
бодные новости” наважыў спыніць выпуск газэты і зьвярнуўся з
заявай у Міністэрства інфармацыі. Міністэрства мела ў сваім рас-
параджэньні месяц, каб уважліва вывучыць справу, але міністар
Міхаіл Падгайны падпісаў заяву ў той жа дзень, і тады ж быў вы-
дадзены загад – прызнаць, што пасьведчаньне аб рэгістрацыі газэ-
ты страціла моц. Адпаведныя распараджэньні былі накіраваныя ў
друкарню і арганізацыі, якія займаліся распаўсюджаньнемам газэ-
ты. Іншыя заснавальнікі выданьня, спасылаючыся на артыкул 16
закону аб друку (паводле гэтага артыкулу, каб спыніць выпуск
газэты недастаткова жаданьня заснавальніка, неабходныя таксама
падставы, прадугледжаныя статутам рэдакцыі ці дамовай паміж
заснавальнікамі і рэдакцыяй газэты), зьвярнуліся ў ВГС. У 2001
годзе Сяргей Атрошчанка, уладальнік 60% акцыяў ЗАТ “СНА”,

што выдавала газэту, ужо дамагаўся зьмяненьня рэдакцыйнае па-
літыкі. У верасьні 2001 году спрэчка паміж сузаснавальнікамі была
вырашаная дзякуючы перамовам паміж кіраўніцтвам рэдакцыі і
Дзяржкамітэту па друку, адным з прадстаўніком якога, у прыват-
насці, быў Міхаіл Падгайны. У той час ён не знайшоў падставаў
спыніць выхад выданьня.
Потым ЗАТ “СНА” перастала быць выдаўцом “Свободных но-

востей”, заставальнікамі засталіся фізычныя асобы: Аляксандар
Уліцёнак, Васіль Зданюк, Аляксандар Тамковіч, Сяргей Атрош-
чанка. 21 жніўня 2002 году Сяргей Атрошчанка паведаміў рэдацыі
пра закрыцьцё выданьня. Міхаіл Падгайны, цяпер ужо ў якасьці
міністра інфармацыі, быў на ягоным баку. Асноўны аргумент Сяр-
гея Атрошчанкі палягаў у тым, што газэта апошнім часам нясе
страты, наклад зьмяншаецца і далейшае яе існаваньне ня мае сэн-
су. Абвінавачаньні ў стратнасьці газэты былі спраставаныя Аляк-
сандрам Тамковічам, згодна зь якім за мінулы год прыбыткі “Сво-
бодных новостей” склалі каля 14 млн. беларускіх рублёў, ці прыб-
лізна 7600 USD.

16 кастрычніка 2002 году ВГС разгледзеў пазоў трох засна-
вальнікаў газэты “Свободные новости” (Аляксандра Уліцёнка, Ва-
сіля Зданюка і Аляксандра Тамковіча) да Міністэрства інфармацыі
з патрабаваньнем прызнаць несапраўдным загад міністра Міхаіла
Падгайнага аб прызнаньні нядзейным пасьведчаньне аб рэгістра-
цыі газэты і адмовіў пазоўнікам у задавальненьні пазову. Пасьля
ліквідацыі “Свободных новостей” калектыў зарэгістраваў і пачаў
выдаваць новую газэту – “Свободные новости Плюс”.
У лістападзе 2002 году была зачыненая газэты “Местное вре-

мя”, — пасьпелі выйсьці толькі тры яе нумары. Прычынай ліквіда-
цыі стала скасаваньне рэгістрацыі заснавальніка, ААТ “Местное
время-пресс”. Загад пра ануляваньне пасьведчаньня аб рэгістра-
цыі быў падпісаны міністрам інфармацыі Міхаілам Падгайным 26
лістапада. Рэдакцыя даведалася пра гэта толькі наступным днём.
Падставай для загаду стала пастанова Менскага аблвыканкаму ад
21 лістапада пра скасаваньне сваёй жа уласнай пастановы аб рэг-
істрацыі юрыдычнай асобы, выдаўца газэты, у выніку неадпавед-



9ÏÀË²ÒÛÊÀ ÁÅËÀÐÓÑÊ²Õ ÓËÀÄÀ¡ ÍÀ ²ÍÔÀÐÌÀÖÛÉÍÛÌ ÐÛÍÊÓ8 ÐÀÇÜÄÇÅË 1

насьці юрыдычнага адрасу арганізацыі, запісанага ў рэгістрацый-
ных дакумэнтах, і адрасу, на якім фактычна знаходзілася арганіза-
цыя.
Менаблвыканкам пастанвіў ліквідаваць выдаўца за тры дні пась-

ля папярэджаньня, у якім заснавальнікам даваўся месяц на вып-
раўленьне дакумэнтаў. Галоўны рэдактар газэты Анатоль Гуляеў
растлумачыў такое імкненьне зьнішчыць газэту тым, што набліжа-
ліся мясцовыя выбары, і чыноўнікі баяліся, што газэта будзе агіта-
ваць на карысьць дэмакратычных сілаў, а таксама сяброўскімі ста-
сункамі самаго рэдактара з былым міністрам сельскай гаспадаркі
Васілём Лявонавым. Незадоўга да выбараў у мясцовыя Саветы,
27 лютага 2003 году, уступіла ў моц пастанова касацыйнай інстан-
цыі Гарадзенскага абласнога гаспадарчага суду аб ліквідацыі вы-
даўца “Новой газеты Сморгони”. 3 лютага Гарадзенскі абласны
гаспадарчы суд пастанавіў спыніць дзейнасьць індывідуальнага
прадпрымальніка Рамуальда Улана, заснавальніка газэты, за неад-
наразовыя парушэньні заканадаўства. Выпуск “Новой газеты Смор-
гони” быў прыпынены.
На тры месяцы Міністэрства інфармацыі прыпыніла ў Берась-

цейскай вобласьці выхад незалежнай газэты “Вечерний Столин”,
якая выходзіла накладам у 7.500 асобнікаў і складала канкурэн-
цыю дзяржаўнай газэце “Навiны Палесся”. Газэта атрымлівала
папярэджаньні адно за адным: 24 і 25 лютага за публікацыю “У
знак пратэсту” (“Вечерний Столин” № 5), за зьвесткі, накіраваныя
на распальваньне сацыяльнай варажнечы і замах на гонар і год-
насьць грамадзянаў, а таксама за артыкул “В Столинском районе
нет мафии! У нас – вертикаль” (“Вечерний Столин”, № 6), дзе,
паводле вэрсіі Міністэрства інфармацыі, раскрываліся матэрыялы
зь яшчэ незавершанага папярэдняга сьледзтва безь пісьмовага даз-
волу сьледчых. Выдавец і галоўны рэдактар газэты Аляксандар
Ігнацюк атрымаў абодва папярэджаньні 28 лютага, а днём раней,
27 лютага, — загад аб прыпыненьні выданьня. І таму ён ня змог
абскардзіць пастановы Міністэрства інфармацыі.
Сёлетняя выбарчая кампанія адбывалася на тле пагаршэньня, у

параўнаньні з папярэднімі выбарамі, становішча з свабодай слова.

На незалежныя СМІ чыніўся ціск, дзяржаўныя СМІ практычна не
давалі магчымасьці дэмакратычным кандыдатам выказаць свае
погляды, дадатковыя наклады раённых газэт — весьнікаў выкан-
камаў – з агітацыйнымі матэрыяламі кандыдатаў, падтрыманых
адміністрацыяй, рассылаліся задарма ўсім выбарцам3 .

Ïåðàòâàðýíüí³ ¢ ñôýðû ýëåêòðîííûõ ÑÌ²

Палітыка ўладаў у дачыненьні да электронных СМІ у краіне ў
пэрыяд паміж прэзыдэнцкімі выбарамі 2001 году і выбарамі ў мяс-
цовыя Рады ў 2003 годзе была накіраваная на ўзмацненьне дзяр-
жаўнага кантролю над распаўсюджаньнем інфармацыі. Прычым,
улічваючы ролю расійскіх СМІ ў інфармацыйнай прасторы краі-
ны, ужо зьдзейсьненыя і заплянаваныя шладамі захады прадуг-
леджвалі ўзмацненьне кантролю акурат над расійскім тэле- і ра-
дыёвяшчаньнем. Яшчэ ў лютым 2001 году НДТРК Беларусі пача-
ла перакрываць рэкляму, якую разьмяшчала ў айчынным этэры, а
пры канцы першага кварталу замест яе пачала трансьлявацца бе-
ларуская рэкляма. У лютым 2002 году выйшаў Указ Лукашэнкі
“Аб стварэньні ЗАТ “Другі нацыянальны Тэлеканал”. У тым жа
месяцы прэзыдэнцкім указам старшынём управы ЗАТ “Другі на-
цыянальны Тэлеканал” быў прызначаны Рыгор Кісель.
Новы нацыянальны канал атрымаў назоў АНТ, — Агульнанацы-

янальнае тэлебачаньне, і павінен быў весьці трансьляцыю на часта-
це расійскага каналу ГРТ. 25 чэрвеня 2002 году канал АНТ пачаў
вяшчаньне і ахапіў 98% тэрыторыі краіны. З пачаткам працы гэта-
га каналу ў БТ зьявіўся канкурэнт. АНТ вядзе барацьбу за грошы
рэклямадаўцаў, складаючы эканамічную канкурэнцыю. Пакеты
акцыяў АНТ разьмеркаваліся наступным чынам: 51% — у руках
дзяржавы, астатняя частка акцыяў была падзеленая паміж “Бела-
русбанкам” – 29%, і прыватнай тэлекампаніяй “ФІТ”, — 20%. АНТ
атрымаў магчымасьць зьмяняць час паказу некаторых праграмаў
ГРТ на больш зручны для беларускага гледача. Аднак сьпярша ўлас-
ным прадуктам была інфармацыйная перадача “Наши новости”.



11ÏÀË²ÒÛÊÀ ÁÅËÀÐÓÑÊ²Õ ÓËÀÄÀ¡ ÍÀ ²ÍÔÀÐÌÀÖÛÉÍÛÌ ÐÛÍÊÓ10 ÐÀÇÜÄÇÅË 1

У сьнежні 2002 году было абвешчана ўжо пра пляны стварэнь-
ня нацыянальнага тэлеканалу “Спадчына”. 24 сьнежня 2002 Аляк-
сандар Лукашэнка прыняў старшыню НДТРК Ягора Рыбакова.
На ёй, паводле “Белорусской газеты”, Ягор Рыбакоў прапанаваў
прэзыдэнту стварыць яшчэ адзін нацыянальны тэлеканал, “Спад-
чына”, прысьвечаны адукацыі і культуры4 .
Урэшце, 30 сьнежня 2002 Рада міністраў прыняла пастанову

“Аб электронных і сеткавых СМІ”, паводле якой да 1 чэрвеня 2003
году ўсе электронныя СМІ павінны прайсьці перарэгістрацыю.
Права разьмеркаваньня частотаў і выдача ліцэнзіяў перайшло ад
Міністэрства сувязі да Міністэрства інфармацыі. Да 1 чэрвеня 2003
году яно мелася правесьці перарэгістрацыю выдадзеных раней
ліцэнзіяў на этэрную трансьляцыю гукавых і тэлевізійных прагра-
маў. Пад перарэгістрацыю ліцэнзіяў, выдадзеных Міністэрствам
сувязі, падпалі 183 праграмы радыё- і тэлевяшчаньня, сярод якіх
129 праграмаў радыёвяшчаньня і 54 – тэлевяшчаньня, зарэгістра-
ваныя на 1 студзеня 2003 году. Кампаніі, якія ўжо маюць ліцэнзію
на вяшчаньне, мусілі атрымаць паўторную ліцэнзію. Тыя зь іх, што
не прайшлі перарэгістрацыі, пазбавіліся ліцэнзіі.
Гэтая пастанова ад 30 сьнежня 2002 году не закранула кабэль-

нага тэлебачаньня, і пакуль што Міністэрства сувязі выдае дазвол
на будаўніцтва кабэльных сетак, а ўзгадненьне трансьляцыі пакету
тэлеканалаў праводзілася зь мясцовымі органамі ўлады. Аднак у
гутарцы з карэспандэнтам “Белорусской газеты” намесьнік міністра
інфармацыі Сяргей Булацкі пацьвердзіў, што яго ўстанова мяркуе
неўзабаве перарэгістраваць і кабэльныя СМІ5 . Апэратары кабэль-
нага тэлебачаньня не выступаюць у ролі СМІ, выконваючы адно
тэхнічныя функцыі. Але іхняе становішча істотна зьмяняецца пры
нават мінімальным умяшальніцтве ў зьмест праграмаў, якія
трансьлююцца. Уласныя ўстаўкі ў этэр якога-небудзь тэлеканалу,
нават калі гэта толькі рэклямныя ролікі, навіны ці віншаваньні,
перададзеныя праз кабэльнае вяшчаньне, патрабуюць абавязковай
рэгістрацыі апэратара ў якасьці СМІ ў Міністэрстве інфармацыі.
Сяргей Булацкі таксама выступіў супраць простай рэтрансьля-

цыі расійскіх тэле- і радыёканалаў і заявіў, што дязржава будзе

патрабаваць ад “беларускага вяшчаньня” – стварэньня арыгіналь-
ных інфармацыйных і іншых перадачаў.

Àáìåæàâàíüíå ðàñ³éñêàãà ¢ïëûâó íà

³íôàðìàöûéíóþ ïðàñòîðó Áåëàðóñ³

У жніўні 2002 былі зьмененыя аб’ёмы вяшчаньня расійскіх тэ-
леканалаў у Беларусі. У заяве, агучанай 11 кастрычніка 2002 году
аддзелам па сувязях з грамадзкасьцю Белтэлерадыёкампаніі, гэта
тлумачылася цяжкасьцямі з аплатай прадпрыемствамі. У першую
чаргу працэс выцясьненьня расійскіх каналаў зь беларускага этэ-
ру закрануў беларускую правінцыю. З 1 лютага 2003 году сем
перадавальнікаў, якія выкарыстоўваліся УДТРК для рэтрансьля-
цыі каналу “Расія” ў Браславе, Брагіне, Жлобіне, Майскім, Жыт-
кавічах, Слоніме, Смургонях і Крычаве, былі перададзеныя для
трансьляцыі рэгіянальнага тэлебачаньня. Паводле цьверджаньня
Белтэлерадыёкампаніі, гэта дазволіла павялічыць зону пашырэнь-
ня сыгналу абласных тэлестудыяў амаль на 30%. Ад пачатку 2003
году аб’ём вяшчаньня абласных тэлестудыяў склаў блізу 13,5 гад-
зіны ў суткі.
Ідэйны сэнс гэтых захадаў выявіў галава Белтэлерадыёкампаніі

Ягор Рыбакоў, які заявіў: “Беларускі глядач  аўсёды вельмі заблы-
таны ў сувязі з прысутнасьцю тут трох імпэрскіх каналаў. Тэлеві-
зійны рынак знаходзіцца ў нас пад вялікай пагрозай, і калі мы не
пачнём забіраць перадатчыкі, мы пачнём сьпяваць як Пугачова ці
гаварыць, як Максім Галкін. Мы забываемся, што ў нас ёсьць
тэатар “Хрыстафор”, ёсьць каманда КВК БДУ... Мы – суверэнная
дзяржава, і мы будзем разьвіваць сваё тэлебачаньне”6 .
З 2 студзеня 2003 году на тэрыторыі Беларусі ў УКХ дыяпазоне

была спыненая рэтрансьляцыя трох расійскіх радыёстанцыяў:
“Маяк”, “Голос России” і “Юность”. Месца папулярнага ў бела-
рускіх радыёслухачоў “Маяка” заняла радыёстанцыя “Сталіца”.
Паводле афіцыйнай вэрсіі, адлучэньне расійскіх каналаў адбыло-
ся з эканамічных прычынаў.



13ÏÀË²ÒÛÊÀ ÁÅËÀÐÓÑÊ²Õ ÓËÀÄÀ¡ ÍÀ ²ÍÔÀÐÌÀÖÛÉÍÛÌ ÐÛÍÊÓ12 ÐÀÇÜÄÇÅË 1

Такім чынам, для абмежаваньня расійскага вяшчаньня выкар-
стоўваліся эканамічныя аргумэнты, а таксама довады пра абарону
і захаваньне Беларусьсю, як сувэрэннай дзяржавай, уласнай інфар-
мацыйнай прасторы.У адказ на дамінаваньне ў тэлеэтэры расійскіх
каналаў “Россия”, ОРТ, НТВ, “Культура” распачалося вяшчаньне
канала АНТ. У радыёэфіры пазыцыі беларускага боку больш грун-
тоўныя: тры нацыянальныя, пяць рэгіянальных каналаў і колькі FM-
станцыяў. Але расійскія радыёстанцыі становяць ім сур’ёзную кан-
курэнцыю, да прыкладу, FM-станцыі “Русское радио”, “Европа+”,
“Хит FM”. Радыёстанцыі “Маяк” і “Юность” працавалі ў УКХ-
дыяпазоне і маглі прыймацца нават прымітыўнымі радыёпрыйма-
чамі.
Як і напярэдадні прыэздэнцкіх выбараў 2001 году, падчас сё-

летняй выбарчай кампаніі абдывалася ўзмацненьне кантролю над
СМІ, перш за ўсё, расейскімі. Пару гадоў таму Лукашэнка, гуля-
ючыся ў беларуска-расійскую інтэграцыю, мусіў дэманстраваць
прыязнасьць да Расіі і трываць расійскія СМІ. Хаця пра стварэнь-
не другога нацыянальнага тэлеканалу ён заявіў яшчэ ў 2000 годзе,
рэалізаваць ідэю ўдалося толькі пасьля прэзыдэнцкіх выбараў 2001
году, якімі была пацьверджаная Лукашэнкава легітымнасьць унут-
ры краіны. Крыху раней, у студзені 2001 году замест “8 каналу” ў
менскім тэлевізйіным этэры зьявіўся канал СТБ. Нягледзячы на
наяўнасьць усіх неабходных дакумэнтаў і ліцэнзіяў, “8-му каналу”
не падоўжылі дамову арэнды перадавальніка.

Ñòà¢ëåíüíå áåëàðóñà¢ äà ÑÌ² ³

ïýðñïýêòûâû ìàíàïàë³çàöû³

³íôàðìàöûéíàå ïðàñòîðû Áåëàðóñ³

У красавіку 2002 году, у рамках праекту “Павышэньне ролі
незалежных сацыяльных дасьледаваньняў і экспэртных сетак у
Беларусі” НІСЭПД правёў нацыянальнае апытаньне грамадзкай
думкі. Было апытана 1464 рэспандэнты (памылка выбаркі не пера-

Òàáë³öà 1. Äûíàì³êà äàâåðó äà ñðîäêà¢ ìàñàâàé
³íôàðìàöû³, %

Варыянт адказу 11'97 09'98 06'99 04'00 10'01 04.02
Дзяржаўныя СМІ
– давяраюць
– не давяраюць

43.7
21.0

41.8
26.0

39.8
31.0

38.5
31.6

40.4
42.4

38.7
43.1

Недзяржаўныя СМІ
– давяраюць
– не давяраюць

25.4
24.1

19.6
32.6

19.5
34.9

25.7
31.9

31.7
42.1

32.2
43.9

вышае 0,03). Паводле вынікаў гэтага апытаньня, супастаўляючы
атрыманыя дадзеныя з матэрыяламі папярэдніх дасьледаваньняў,
можна меркаваць пра паніжэньне даверу беларускага грамадзтва
да дзяржаўных СМІ і паступовым узросьце даверу да незалеж-
ных. Гл. табліцу 1.
Ад канца 1997 году колькасьць тых, хто не давярае як дзяржаў-

ным, гэтак і незалежным СМІ павялічылася ўдвая. Аднак калі група
тых, хто давярае незалежным СМІ, таксама вырасла, гэтага не
адбылося з аўдыторыяй дзяржаўных СМІ. Стаўленьне да дзяржаў-
най прэсы цягам пяцёх гадоў было больш стабільнае. Аднак, згод-
на з вынікамі апытаньня красавіку 2002 году, ступень недаверу
рэспандэнтаў дзяржаўным і незалежным СМІ аднолькавая.
Пры гэтым асноўным канкурэнтам дзяржаўнае прэсы на рынку

друкаваных СМІ ў Беларусі застаюцца не незалежныя выданьні, а
беларускія выпускі расійскіх СМІ, такія як "Комсомольская прав-
да в Белоруссии" або "Аргументы и факты в Белоруссии", што не
аддаюць шмат увагі палітыцы. Іх папулярнасьць значна ўзрасла
пасьля 1997 году ў параўнаньні з рэгіянальнымі або агульнанацы-
янальнымі выданьнямі. Гл. табліцу 2.
Друкаваная прэса па папулярнасьці ў якасьці крыніцы інфарма-

цыі знаходзіцца на другім месцы пасьля тэлебачаньня. У якасьці
асноўнае крыніцы сацыяльна-палітычнай і эканамічнай інфарма-
цыі яе абралі трое зь пяцёх рэспандэнтаў (62,5%). Асноўнай кры-
ніцай інфармацыі пра падзеі ў Беларусі і ў сьвеце для беларускай
аўдыторыі застаецца тэлебачаньне. Чацьвёра зь пяцёх рэспандэн-
таў (81,3%), адказваючы на адкрытае пытаньне, ставяць тэлеба-
чаньне на першае месца сярод СМІ як найбольш даступны сродак



15ÏÀË²ÒÛÊÀ ÁÅËÀÐÓÑÊ²Õ ÓËÀÄÀ¡ ÍÀ ²ÍÔÀÐÌÀÖÛÉÍÛÌ ÐÛÍÊÓ14 ÐÀÇÜÄÇÅË 1

Òàáë³öà 2. ßê³ÿ ãàçýòû Âû ÷ûòàåöå, %
(ìàã÷ûìû áîëüø çà àäç³í àäêàç)

Варыянты адказу 06'97* 07'00 10'01 04'02
Мясцовая газэта (“Вечерний Минск”, “Брестский курьер” і
да т.п.)

43.1 42.3 -** 48.8

“Комсомольская правда в Белоруссии” 4.1 21.0 35.6 39.4
“Советская Белоруссия” 23.2 29.4 37.7 34.8
“АиФ в Белоруссии” 22.0 25.6 40.5 31.5
“БДГ” 2.5 7.4 12.1 11.7
“Народная воля” 5.5 9.8 12.8 10.5
“Свободные новости” 4.9 6.1 10.4 7.1
“Известия в Беларуси” -** 6.4 10.7 6.2
“Белорусская газета” 2.5 4.4 8.4 5.3
“Белорусский рынок” 2.2 4.7 6.6 4.4
“Наша свабода” -** 2.6 5.5 3.3
“Беларускі час” -** -** 5.2 2.6
“День” -** -** 3.0 1.8
“Рабочы” 2.0 2.4 2.4 1.6
“Беларуская маладзёжная” -** -** -** 0.9
Belarus Today -** -** -** 0.5
Іншыя 21.9 16.6 21.9 17.8

* Ó ãýòûì àïûòàíüí³ ïûòàíüíå ôàðìóëÿâàëàñÿ êðûõó éíà÷àé – “ßê³ÿ
ãàçýòû âû ÷ûòàåöå ðýãóëÿðíà?”
** Ó ãýòûõ àïûòàíüíÿõ óêàçàíûÿ ãàçýòû íÿ çãàäâàë³ñÿ.

масавай інфармацыі. Радыё саступае друкаваным СМІ, яго назвалі
менш за палову рэспандэнтаў (42,7%). На гэтым тле неверагодна
мізэрнай у інфармаваньні нашага грамадзтва застаецца роля сусь-
ветнага Сеціва — яму аддалі перавагу толькі 2% апытаных.
Найбольшым даверам сярод крыніцаў інфармацыі ў беларусаў

таксама карыстаецца тэлебачаньне. Яго назвалі 28,6% рэспандэн-
таў. Прэсе аддалі перавагу 13,8% апытаных, радыё – 8,1%. У часе
апытаньня найбольшай папулярнасьцю ў Беларусі карысталіся рас-
ійскія тэлевізійныя каналы, перадусім агульнарасійскія, даступныя
шырокай беларускай аўдыторыі. Гл. табліцу 3.
У меру разьвіцьця радыёвяшчаньня і FM-вяшчаньня ў прыват-

насьці рэйтынг дзяржаўнага радыё зьніжаецца. Пры гэтым, як і ў
выпадку з тэлебачаньнем, Беларусь, з прычыны моўнага бар'еру і
нізкай роўню жыцьця, якія абмяжоўваюць доступ да іншых кана-
лаў інфармацыйных, застаецца ў расійска-беларускай інфармацый-
най прасторы. Гл. табліцу 4.
Ступень даверу беларусаў да афіцыйных СМІ невысокая. Па-

Òàáë³öà 3. ßê³ÿ òýëåêàíàëû Âû ãëÿäç³öå?
(ìàã÷ûìû áîëüø çà àäç³í àäêàç)

Варыянты адказу 06'97* 08'00 08'01 04'02
ГРТ 90.7 89.8 93.1 95.1
РТР 58.1 77.1 80.7 77.0
Беларускае тэлебачаньне 66.4 71.9 77.1 67.7
НТБ 27.7 56.1 54.9 50.5
Мясцовае тэлебачаньне
(абласное, гарадзкое) -** 37.2 39.0 32.4
ТВ-6 4.8 -** -** 12.3
Кабэльнае тэлебачаньне -** -** -** 9.3
Спадарожнікавае
тэлебачаньне

1.3 10.0 9.7 5.3

Іншае -** 7.6 7.4 4.9

* Ó ãýòûì àïûòàíüí³ ïûòàíüíå ôàðìóëÿâàëàñÿ êðûõó éíà÷àé – “Ïåðà-
äà÷û ÿê³õ êàíàëà¢ âû ãëÿäç³öå ðýãóëÿðíà?”

Òàáë³öà 4. ßê³ÿ ðàäû¸ñòàíöû³ Âû ñëóõàåöå?
 (ìàã÷ûìû áîëüø çà àäç³í àäêàç)

Варыянты адказу 06'97* 07'00 08'01 04'02
Беларускае дзяржаўнае радыё 55.0 53.8 49.0 43.3
Мясцовае радыё ** 34.2 37.9 32.4
FM-станцыі ** 33.1 35.6 42.3
Расійскія радыёстанцыі ** 30.2 31.0 22.5
Беларуская служба Радыё
“Свабода”

2.4 7.1 11.3 8.9

Іншыя заходнія радыёстанцыі ** 4.6 3.6 1.4
Руская служба Радыё
“Свабода”

3.0 4.2 6.9 4.4

Іншыя радыёстанцыі ** 3.3 4.2 2.7
* Ó ãýòûì àïûòàíüí³ ïûòàíüíå ôàðìóëÿâàëàñÿ êðûõó éíà÷àé – “ßê³ÿ
ðàäû¸ñòàíöû³ âû ñëóõàåöå ðýãóëÿðíà?”

водле вынікаў красавіцкага апытаньня 2002 году НІСПД толькі
11,5% рэспандэнтаў адказалі, што інфармацыя з афіцыйных крын-
іцаў цалкам адпавядае рэальнаму жыцьцю, 66,7% адказалі, што
адпавядае часткова, 16,1% — зусім не адпавядае.
Асаблівае ўвагі заслугоўваюць вынікі дасьледаваньня, прысь-

вечанага крыніцам інфармацыі, зь якіх беларусы атрымліваюць
зьвесткі пра падзеі. Паводле дадзеных апытаньня грамадзкае думкі,
праведзенага НІСЭПД ў сьнежні 2002 году (апытаныя 1.478 рэс-
пандэнтаў, памылка рэпрэзэнтатыўнасьці не перавышае 0,03), на



17ÏÀË²ÒÛÊÀ ÁÅËÀÐÓÑÊ²Õ ÓËÀÄÀ¡ ÍÀ ²ÍÔÀÐÌÀÖÛÉÍÛÌ ÐÛÍÊÓ16 ÐÀÇÜÄÇÅË 1

трэцім месцы сярод крыніцаў інфармацыі пра падзеі ў Беларусі і ў
сьвеце былі названыя міжасабовыя кантакты — з сваякамі, сяб-
рамі, калегамі і г.д. (Зацем: Пры супастаўленьні рэйтынгу бела-
рускага і расійскага тэлебачаньня ў гэтым апытаньні належыць
улічваць, што беларускі канал АНТ выкарыстоўвае зьмяшанае
вяшчаньне, і ў ім пераважаюць расійскія праграмы. Таму частка
рэспандэнтаў магла залічыць гэта канал да беларускага тэлеба-
чаньня, частка — да расійскага). Гл. табліцу 5.

Гэтыя дадзеныя дазваляюць засумнявацца ў доўгатэрміновай
эфэктыўнасьці ўжо прынятых і заплянаваных захадаў для ўзмац-
неньні кантролю за інфармацыйнай прасторай Беларусі.

Âûñíîâû

Імкненьне дзяржавы манапалізаваць інфармацыйную прастору
Беларусі прадыктаванае ня гэтак навязаньнем рэакцыйнае антылі-
бэральнае ідэалёгіі, як патрэбай стрымліваць фармаваньне шыро-
кага супраціву рэжыму ўнутры краіны.

Òàáë³öà 5. Çü ÿê³õ êðûí³öà¢ Âû çâû÷àéíà àòðûìë³âàåöå
³íôàðìàöûþ ïðà òîå, øòî äçååööà ¢ Áåëàðóñ³ ³ çà ÿå

ìåæàì³?, % (ìàã÷ûìû áîëüø çà àäç³í àäêàç)

Варыянт адказу %
Расійскае тэлебачаньне 78.1
Беларускае тэлебачаньне 64.1
Ад сваякоў, сяброў, калегаў і г.д. 30.4
Беларускае дзяржаўнае радыё 25.0
Беларуская дзяржаўная прэса 22.0
FM-радыёстанцыі (Бі-Эй, Радыё-Рокс,
Альфа-Радыё, Радыё-Стыль і інш.)

19.9

Беларуская недзяржаўная прэса 12.9
На працы (інфармацыйныя сустрэчы,
палітінфармацыі і да т.п.)

9.9

Заходнія радыёстанцыі 3.3
Зь іншых крыніцаў 1.7
Мяне гэта не цікавіць 3.8

Дзяржаўная палітыка што да беларускіх незалежных СМІ ў пэ-
рыяд паміж прэзыдэнцкімі выбарамі 2001 і выбарамі ў мясцовыя
Рады прынцыпова не адрозьнівалася ад палітыкі папярэдняга пэ-
рыяду. Пашырэньне беларускага тэлевізійнага вяшчаньня за кошт
расійскага, што пачало зьдзяйсьняцца пасьля прэзыдэнцкіх выба-
раў 2001 году, плянавалася раней. Прынцыпова новым крокам было
публікаваньне плянаў пераўтварэньня ў сфэры электронных СМІ.
Але гэтыя пляны не былі зьвязаныя наўпрост з выбарамі ў мясцо-
выя Рады.
Перарэгістрацыя электронных СМІ, зьмены рэжыму вяшчаньня

расійскіх тэле- і радыёкампаній маюць прэвэнтыўны характар. У
пэрспэктыве – выбары ў Палату прадстаўнікоў, магчымы рэфэ-
рэндум аб падаўжэньні прэзыдэнцкіх паўнамоцтваў Аляксандра
Лукашэнкі. Маюцца і істотныя культурныя прычыны, якія пераш-
каджаюць эфэктыўнаму выкарыстаньню дзяржаўных СМІ ў якасьці
прылады прапаганды. Фармаваньню гібрыднага рэжыму ў Бела-
русі ў часе кіраваньня Аляксандра Лукашэнкі папярэднічаў перак-
рыш магутнай савецкай прапагандысцкай машыны. Беларускі рэ-
жым існуе на яе ідэалягічных руінах і ня ў стане стварыць якой-
небудзь выразнай рэакцыйнай ідэалёгіі. (Хаця неўзабаве пасьля
выбараў ў мясцовыя Рады прэзыдэнт ізноў падкрэсьліваў важную
ролю дзяржаўнае ідэалёгіі). У кіраўнічай эліты проста няма сыстэ-
мы ідэяў, здольнай стаць падмуркам дзяржаўнае ідэалёгіі.
Асноўным заданьнем рэжыму з пары “пераможнага” рэфэрэн-

думу 1996 году застаецца не мабілізацыя электарату, а нэўтралі-
зацыя незадаволеных, — разьяднаньне, блякада вогнішчаў гра-
мадзкае супольнасьці ў Беларусі. Інфармацыйная палітыка ўла-
даў выяўляе сваю эфэктыўнасьць ня ў пляне ўкараненьня ў гра-
мадзтве нейкай ідэйнай сыстэмы, а ў пляне стрымліваньня пра-
цэсаў кансалідацыі, фармаваньня масавага руху супраць цяпе-
рашняга рэжыму.
Абмежаваны допуск грамадзтва да праўдзівай інфармацыі, кан-

троль над СМІ, выдаленьне непажаданых інфармацыйных плыняў
з айчыннай інфармацыйнай прасторы — дастатковыя падставы для
адтварэньня тутэйшага гібрыднага рэжыму. Стабільнасьць у Бела-



19ÏÀË²ÒÛÊÀ ÁÅËÀÐÓÑÊ²Õ ÓËÀÄÀ¡ ÍÀ ²ÍÔÀÐÌÀÖÛÉÍÛÌ ÐÛÍÊÓ18 ÐÀÇÜÄÇÅË 1

русі захоўваецца дзякуючы адчужэньню грамадзтва ад улады,
высокай ступені палітычнай апатыі і разьяднанасьці.
Пры гэтым, як і ў эканоміцы, рэжым імкнецца паразытаваць на

расійскіх інфармацыйных рэсурсах. Рэйтынг расійскіх СМІ, пера-
дусім тэлебачаньня і радыё, вельмі высокі. У выпадку мэтанакіра-
ванай інфармацыйнай палітыкі з боку Крамля яны могуць стаць
сур’ёзнай зброяй супраць мескага рэжыму. Таму яго галоўнае
заданьне – кантроль над інфармацыйнымі перадачамі, што трансьлю-
юцца з Расіі. Пры гэтым забаўляльнае расійскае тэлевяшчаньне
вырашае праблему напаўненьня этэрнага часу беларускіх тэлека-
налаў. Такія каналы, як СТБ і АНТ, забясьпечваюць забаўляльны
блёк вяшчаньня за кошт расійскіх праграмаў, а інфармацыйна-на-
вінавы блёк прадукуюць самі. Забясьпечваючы масавую беларус-
кую аўдыторыю мыльнымі сэрыяламі і спартовымі трансьляцы-
ямі, расійскае тэлебачаньне дэ факта мацуе беларускі рэжым, бо
тэлебачаньне ў Беларусі выконвае ня толькі агітацыйна-прапаган-
дысцкую, побач з інфармацыйнай, але й забаўляльна-адцягваль-
ную функцыю.
Патрэба абмежаваць уплыву Крамля на Беларусь ставіць Аляк-

сандра Лукашэнку і ягоных паплечнікаў у парадаксальную сыту-
ацыю. Абвяшчаючы яднаньне з Расіяй, яны абмяжоўваюць у краі-
не расійскую інфармацыйную прысутнасьць. Тым самым Аляк-
сандар Лукашэнка апынаецца ў ролі абароньніка беларускае інфар-
мацыйнае прасторы ад расійскага ўплыву. Цяжка сказаць, чым
выкліканая такая пазыцыя, клопатам пра захаваньне і разьвіцьцё
нацыянальнае культуры, ці імкненьнем захаваць уладу.

1 Белорусский рынок. 14 кастрычніка 2002.
2 Народная Воля. 15 студзеня 2003.
3 БелаПАН. 4 сакавіка 2003.
4 Белорусская газета. 20 студзеня 2003.
5 Белорусская газета. 27 студзеня 2003.
6 Белорусский рынок 18 лютага 2003.


