
20

The violation of culture-related human rights is
widespread and frequent in Belarus. It is generally
known that human rights are protected both on the
international and national levels. International hu -
man rights standards are developed. Individual
countries then bring their legislation in line with
those international standards. The Republic of
Belarus declares that all its legislative acts conform
with the basic provisions of the Universal Declaration
of Human Rights under which every person has the
right to freedom of thought, conscience, and religion
(Art. 18). The Republic of Belarus ratified the Interna -
tional Pact on Social, Economic and Cultural Rights.
Under Article 15 of the Pact every person has the
right to participate in cultural life, use the achieve -
ments of scientific progress and its practical applica -
tions, the protection of their moral and material
interests that may appear in relation to any scientific,
literary, or artistic work. Every participant country in
the Pact is to respect freedom that is unconditionally
necessary for scientific research or creative work,
and acknowledge the benefits of developing and en -
couraging international contacts and co-operation in
science and culture. On the national level, Belarus
has brought its laws in line with international stan -
dards. Thus, according to the Belarusian constitu -
tion, every citizen of Belarus has the right to

education (Art. 48); to retain their ethnic identity, to
use their mother tongue, to choose a language for
communicating with other people (Art. 50); the right
to freedom of artistic, scientific or technical creativity
and teaching (Art. 51). Moreover, every citizen is
guaranteed freedom of thought, opinion and free ex -
pression (Art. 33); while censorship as well as the
monopolisation of the mass media by the state,
non-governmental associations or individuals are
not allowed (Art. 33).

The Law on Culture in the Republic of Belarus was
adopted in 1991. Under this law , enterprises and insti-
tutions of art and culture are independent in terms of
choosing their artistic programmes and repertoire,
and have the right to promote and distribute works of
art and culture in various genres, forms and styles. Of-
ficials or state institutions have no right, unless pro-
vided w ith adequate motivation, to ban, limit or stop
cultural actions, exhibitions, publications or perfor-
mances of art works or other products of cultural ac-
tivity intended for public display or distribution. In
cases when cultural actions are stopped or limited,
those concerned have the right to legal redress in a
court of law concerning the related decision made by
an official or an organ of government (Art. 24). The
Republic of Belarus guarantees freedom of publishing
and distribution of printed products regulated by its
legislation (Art. 29).

In reality, however, all these rights are highly lim-
ited by various legal acts that essentially regulate cul-
ture-related issues. Since 1997, the freedom to
publish has become dependent on a number of provi-
sions. For instance, the resolution of the State Press
Committee issued on 21 May 1997 to establish princi-
ples for issuing and using publishing licences has ipso
facto strongly limited freedom of publishing due to
the very need to obtain a licence from the state. In or-
der to obtain a licence, a full-time employee of the ap-
plying publishing house (w ith a related degree and at
least three years of work experience in the publishing
business) has to pass a qualification test. Andrey
Fyadorchanka, an expert publisher of the Humanitar-
ian Foundation “Nasha Niva,” who met all of the
above-mentioned requirements, failed the qualifica-
tion test in late 1997. He was unofficially informed that
he would never pass the examination because he be-

Alena Areshka

VIOLATION OF CULTURAL RIGHTS IN BELARUS

Artur Klinau, the “Columbarium of World Literature” project



longed to a publishing house that printed independ-
ent literature. Indeed, after the authorities suspended
all publishing licences on 1 December 1998, most of
the independent printers failed to renew them and
have since placed orders elsewhere (including foreign
publishers). As a result, publishing costs borne by
Belarusian NGOs increased.

Similarly, the resolution on the state registration
(re-registration) of political parties, trade unions and
other non-governmental organisations stated that af-
ter the year 2000, all parties, unions and organisa -
tions have to register (or re-register) within a certain
period of time. The time limitation and multitude of
minute formalities allow the authorities to selectively
choose the NGOs it will (re)register. The Justice De -
partment of the Minsk City Executive Committee de -
nied registration to the non-governmental
association “Cultural Contact” on 7 February 2000 on
the pretext that its statutes contradicted legal re -
quirements. A second attempt to register, after the
statutes had been adjusted with respect to the neces -
sary formalities, also failed on the same grounds.
Members of “Cultural Contact” were informed by an
employee of the Justice Department that an order
came down “from above” not to register the associa -
tion that had spontaneously staged a series of
large-scale international non-governmental activities
including the “Minsk Spring 2000” International
Theatre and Music Festival. Therefore, despite the
fact that Belarus has ratified international documents
that impose certain obligations, and national legisla -
tion conforms to international standards, the state vi -
olates human rights in the sphere of culture.
Consequently, the cultural originality and independ -
ence of this European nation is being abolished and
conditions are being created for the elimination of its
identity. The mass of legal acts, their subjective inter -
pretation and the lack of appropriate opportunities
for redress to an independent court authority make
the activity of many artists and non-governmental
cultural institutions semi-legal.

Other than applying pressure by legal means, the
present authorities frequently use other prohibited
methods. For example, the government censors or
bans selected books, periodicals, art exhibitions and
films by issuing a spoken order or through a tele -
phone call. Occasionally, the governing bodies of
creative associations are forced to issue those bans.
It should be kept in mind that due to the lack of na-
tional business circles that could sponsor domestic
cultural activity, all such associations are fully de -
pendent on the state budget. It should also be noted
that incomes in the field of culture are among the
lowest in the country. The grounds for issuing a ban
can also be a subjective interpretation of Article 24 of
the Law on Culture: “It is prohibited to distribute
works that call for the violent dismantling or chang -
ing of the constitutional state order, promote war, vi -
olence, and cruelty; racial, national, or religious
hatred, or pornography.” Another method of sup -
pressing cultural life independent of the state is the
creation of unbearable economic conditions for pub -
lishers and galleries that are taxed as regular com -

mercial enterprises. Over the past five years, some
nationally well-known art galleries have disap -
peared, including “Shostaya Liniya” (The Sixth Line),
“Kawcheg” (The Ark), and “Alter Ego” in Minsk and
“Zyalyony Dom” (Green House) in Homel. As a re -
sult, cultural figures that are trying to retain creative
independence and a civic conscience are being
forced out of cultural life. Many have had to tempo -
rarily or permanently leave the country. Vasil Bykau
and Svyatlana Aleksiyevich are two examples of art -
ists who have had to emigrate in order to live and
work. The scale of artists emigrating from the coun -
try, especially young artists, is frighteningly large.

The regime has also increased pressure on aca-
demic and university freedoms — freedoms that Eu-
rope has cultivated for centuries. This is evidenced
by the fact that rectors of higher educational institu -
tions are appointed not on the basis of qualifications
but on the basis of loyalty to the government. The
curricula of higher and secondary schools are forced
to follow the ideological provisions of the
Lukashenka regime. Textbooks written during the
first years after Belarus declared its independence
were virtually banned and abolished a few years ago.
They have been replaced with “new” textbooks in
which old Soviet dogmas are restored and imperial -
ist ideas of “Slavic unity” predominate. These essen -
tially racist and fascist ideas adopted by the ruling
regime are disseminated with the assistance of the
state-owned media, forced into the educational sys -
tem, beautified by a few obedient artists, composers
and writers as well as promoted through state bud -
get-funded festivals.

Current government policy includes the elimina -
tion of the Belarusian language (in a country in which
more than 70% of the population is Belarusian). The
native language is being forced out of education, me -
dia, science, and the arts. The number of schools in
which the language of instruction is Belarusian has
declined several times during the past four years;
print runs of books are lower; the Belarusian lan -
guage is rarely heard on state-owned radio and TV.
Human rights organisations are noting incidents of
the police arresting and beating people for speaking
Belarusian in the streets. Performances of Belarusian
rock bands who sing about love and freedom in the
native language are being banned (see Appendix)
while pro-fascist Russian rock bands are allowed to
give concerts unhindered.

Censorship is also applied in the theatre and vi -
sual arts. The authorities forced the Minsk theatre
“Volnaya Stsena” (Free Stage) to change its name to
the Laboratory Theatre of Belarusian Drama. The
play The Rise of Arthur VI, a work with anti-totalitar -
ian overtones, had to overcome many obstacles in
order to premier. In September 2000 the Belarusian
Ministry of Culture fired Valery Mazynski, the thea -
tre ’s director of plays, and thereby eliminated a re -
nowned Belarusian theatre group despite numerous
appeals to the Ministry in support of Mazynski.
Belarusian visual artists are becoming subject to
stricter regulations. In 1995 and 1996 exhibitions of
the “Pahonya” art group, traditionally held on 25

21



March (the day the Belarusian Popular Republic de -
clared its independence in 1918) were censored and
some of its works were removed from the exhibition.
In 1997 the exhibition was open to the public for only
two days. In 1998 the organisers only managed to
stage the exhibition in some independent centres in
the provinces.

State-run book publishing houses are subject to
severe censorship. The board of the Belarusian
Encyclopaedia was completely replaced and ideologi-
cally incompatible articles were removed from already
produced and laid-out volumes. The publication of
popular books on history w ritten by independent au-
thors is hindered (e.g., Whence Our Kin by Uladzimir
Arlow ). Entire sections of some historical works (e.g.,
Belarus on Historical Crossroads by American Profes-
sor Jan Zaprudnik) are simply not printed.

It is obvious that the authorities are not inter-
ested in national culture, but even w orse, they are
hostile tow ard it. This particu larly app lies to the
present-day, avant-guard phenomena in
Belarusian culture. The combination of the coun-
try ’s financial crisis and the implementation o f gov-
ernment po licy under president Lukashenka is
taking Belarusian culture to the edge of destruc-
tion. The Append ix contains particu lar incidents o f
th is betw een 1998 and 2001. From this list an ob-
jective p icture emerges of present Belarusian soci-
ety and relations betw een the state and the
ind iv idual as w ell as betw een the state and society .

1998

DECEMBER
The Minister of Education, Mr. Dylyan, banned

the study of the creative school of Belarusian writers,
including N. Arsenyeva and M. Syadnyow
(Belarusian emigrants to the USA) and the poet L.
Heniush , who had never accepted Soviet citizenship
in the protest against Russia ’s annexation of Belarus.

30 DECEMBER
The new spaper “Svaboda” (Liberty) pub lished

an appeal by the International Helsinki Committee

fo r Human Rights, in w hich deep concern and in-
d ignation w as expressed about the fact that the
film d irecto r Yury Khashchevatski w as beaten up
last December. The appeal also stated that M r.
Khashchevatski is a famous Belarusian film d irecto r
w ho d irected Ord inary President, a documentary
about A leksander Lukashenka in w hich the
Belarusian president is portrayed in an unflattering
light. The film w as very popular in the w orld and
w on a special p rize at the Berlin Film Festival last
year. How ever, in Belarus Ord inary President was
banned and could be seen only underground. In
December o f last year unidentified peop le broke
into M r. Khashchevatski’s stud io and beat him se-
verely . The appeal, addressed to president
Lukashenka, stresses that the perpetrato rs sto le
nothing from the stud io so the attack w as most
likely po litically motivated . On behalf o f the organi-
sation, the Executive Directo r o f the Helsinki Com-
m ittee’s European Department, Ho ly Cartner,
demanded the Belarusian president make every ef-
fo rt to find and punish those responsib le. The Hel-
sinki Committee also called upon president
Lukashenka to allow the pub lic screening of Ord i -
nary President in Belarus.

JANUARY
A group of w ell-know n Belarusian w riters v is-

ited the city and region of Harodnya w here many
meetings, co-sponsored by the Harodnya Board of
the Belarusian Popular Front (BPF) and the Fellow -
ship o f the Belarusian Language, w ere held . How -
ever, the adm inistrations in the tow n of Skidal and
the village of Kaptsew ka illegally banned the meet-
ings in their respective areas.

FEBRUARY
The Supreme Court of the Republic of Belarus up -

held the ruling of the Leninski District of Harodnya
and thereby dismissed the claim of Yury Matsko, fa-
ther of Agata Matsko who went to a Belarusian-lan -
guage class in secondary school No 10. When Agata
was transferred to a Russian-language class, her fa-
ther demanded that his daughter continue her edu -
cation in Belarusian. The school administration
refused, and the court supported this decision that
contradicts both the Constitution and the Law on
Languages.

19 FEBRUARY
Uladzim ir Plaksa, an employee of the

state-ow ned enterprise “BelAeroNavigation,” ap-
pealed to the Belarusian Helsinki Committee seek-
ing assistance in defending his right to the
unrestricted use of Belarusian as an official lan-
guage. “ I have been speaking Belarusian for four or
five years. Accord ingly, I am draw ing up technical
documentation also in Belarusian. Last year I experi-
enced some pressure from the administration.”
Yury Kladaw , an assistant to the enterprise’s d irec-
tor, stated that the ban on the Belarusian language
w as motivated by the Statutes of IKAO (an interna-
tional organisation of countries participating in air

22

Ihar Tsishin, installation



navigation). Together w ith his application, M r.
Plaksa enclosed a copy of the minutes of a meeting
held by the staff o f M insk Aerodynamic Section of
“BelAeroNavigation” held on 30 June 1997. One of
the items on the meeting’s agenda w as M r.
Kladaw ’s ban on using Belarusian in technical docu-
ments and contro l communication.

9 APRIL
The Ministry of Culture demanded, among other

things, the stage be redesigned for a play staged by
the “Lipavichki” Puppet Theatre in Harodnya. The
script was written by Uladzimir Halubka and the play
directed by Alyaksey Lyalyawski, the play director of
the Minsk Puppet Theatre. Ministry critics did not like
the decorations (a four-metre high national emblem
towering above a Belarusian village, walls papered
with issues of “Soviet Byelorussia,” the BSSR an-
them played three times through a street loud -
speaker in the finale, etc).

22 APRIL
A poster featuring the Belarusian president in a

Napoleon-style hat was censored from an exhibition
of W. Miranenka ’s work in Homel.

23 APRIL
The Co-ordinating Council for the Protection of

National Heritage in the Berastsye Regional Execu -
tive Committee compiled a list of the least valuable
historical buildings, which would be subject to de -
molition. The idea to “clean the towns of the region
from unsightly historical monuments” was advanced
by the committee ’s chairman, Henadz Masko. In his
opinion, many of the state-protected buildings were
an eye sore because there was no money for their
restoration.

30 APRIL
Director Anato l A lay produced a documentary ti-

tled Hastela in the “Letapis” (Chronicle) stud io of
“Belarusfilm .” The film attempted to shed light on
the details concerning the mysterious death of the
Soviet era hero and fighter p ilo t Hastela, w ho
rammed his p lane into an enemy plane. The mys-
tery deepened w hen it w as discovered during the
pilo t’s reburial in 1950 that his grave contained the
remains of other people. Accord ing to A lay’s ver-
sion, Hastela could have been captured and might
still be alive. The film was produced w ith state funds
in the “Letapis” stud io. The M inistry of Culture d id
not pass the film , granted it the status of
“ filmotheque material” and archived it. The direc-
tor’s attempt to convince decision-makers that the
cinematographic investigation should be continued
using government resources w as met w ith resis-
tance from M inister A laksandar Sasnow ski.

6 MAY
Four photographs were censored from the exhi -

bition In the Search of Belarus 12 Years after
Chernobyl , conceived by Swiss journalist Peter Hagi
and art photographer Hugo Eggi together with
Belarusian journalist Syamyon Bukchyn and photog -
rapher Syarhey Brushko. The exhibition is the result
of the authors travelling around Belarus. The authors
published an album which, as well as the exhibition,
was financed by Swiss sponsors. The exhibition was
first shown in Switzerland and then came to Minsk.
Three out of the four photos banned in Minsk were
connected with the newspaper “Svaboda” and its
banning. Those photos were also cut out of the al-
bum. In addition, the censors “cleaned up” the text
cutting out a paragraph about “Svaboda.” As a re -
sult, the Belarusian edition of the album differs from
its Swiss counterpart by four blank spots represent -
ing the censored photographs.

MAY
The police were out in force at the

“Maladzechna-98” music festival. A group of Young
Front members were escorted from the spectators ’
area by police officers, who initially charged five of
the group and subsequently all of Young Front mem -
bers with offences. The essence of the offence was
that the boys held white balloons with “NRM” 1 writ -
ten on them with a red marker. The famous singer
Kasia Kamotskaya, a special guest of the festival, was
not allowed to perform.

11 DECEMBER
M insk-based rock bands NRM , Ulis, and Novaye

Neba w ere not allow ed to perform in the Harodnya
movie theatre Kosmas. A fter a telephone call from
the City Executive Committee the theatre adminis-
tration refused to supply pow er for the equipment.

23

Opening of an exhibition in “The Sixth Line” Gallery

1 The name of a popular Belarusian-language rock band — PK.



1999

FEBRUARY
Zoya Vrublewskaya, editor in charge of musical

programmes on Belarusian radio, banned the groups
Paganini, Skryabin, and Stravinksi from the air, judg -
ing their music to be “devilish.”

5 MARCH
A scheduled performance in Berastsye by the

band NRM was cancelled after the club received a
telephone call from the City Executive Committee.
The organisers tried to re-stage the show in a cinema,
but this failed when the police sealed off the building.

5 MAY
Navapolatsk city authorities closed a disco -

theque run by members of the local branch of Young
Front. The establishment offered records and live
music in the Belarusian language.

JUNE
The M insk City Ex ecu tive Comm ittee banned

the ed ito r ial board o f the new spaper “ Belarusian
Youth ” to stage the annual rock concert ded i-
cated to the Belarusian trad it ional ho liday
Kupalle . Fo r the p rev ious five years the concerts
Kupal l e w i th the Bel arusi an You th had been held
in Go rky Park in dow ntow n M insk. The first e ffo rts
at d isrup ting the even t occurred as early as in
1995 w hen the city au tho rit ies cu t o ff e lectr ic ity to
the stage.

21 JULY
On the last day of Aleksander Lukashenka’s first

term as president, the artist Ales Pushkin pushed a
cart full of manure containing a festive portrait of
Lukashenka, a 1996 referendum poster saying “Re-
questing Your Support,” the reinstalled Soviet-style
Belarusian national symbols, new bank notes, hand-
cuffs and chains and dumped it front of the main en-
trance to the presidential administration building.
Pushkin told journalists that the entire performance
had been conceived as a work entitled ‘A Thank-You
to the FPRB2 for His Five Years of Feverishly Hard and
Fruitful Work for the People’. The follow ing Novem-
ber a court in M insk found Ales Pushkin guilty of hooli-
ganism and disrespect to state symbols and
sentenced him to two years in prison (suspended).

28 JULY
The organisers of the “Youth For Belarus” con -

cert were refused permission to stage the event in
the 50 th Anniversary of the October Revolution Park
in Minsk. 3 On 19 June the Minsk City Executive Com -
mittee did not grant permission to hold a “Youth
against Fascism” meeting and concert on the square
in front of the opera house, and repeated the refusal
on 11 July. Maladzechna officials refused to issue a
permit for a meeting and concert on 27 July dedi -
cated to Independence Day. A concert planned for 1
August in Minsk was also not permitted.

27 AUGUST
During a “Youth for Belarus” concert, organised

by the Belarusian Musical Alternative (BMA) in
Maladzechna, the police detained 30 people includ -
ing BMA head Vital Supranovich. Some of the de -
tained were fined for “violating public order during
the concert.” The lead singer of Happy Face was
fined for speaking about Lukashenka ’s dictatorship
from the stage.

8 SEPTEMBER
During the international performance festival

“Navinki-99,” 4 the director of the Palace of Arts in M insk
demanded the “Zhest” theatre stop their performance
(a Belarusian interpretation of the Japanese butoh
dance), because he found it obscene. The director ex-
pelled the audience from the Palace and closed the fes-
tival. Due to the efforts on the part of the organisers,
the festival managed to reopen.

DECEMBER
Ivan Kakhanovich, editor of the youth board of

Belarusian state-owned Radio 1, told the DJs and au-
thors of the programme “Na Wsyu Mots” (Full
Force), which promoted Belarusian-language rock,

24

A group of artists at “The Sixth Line” Gallery

2 Supposedly meaning «First President of the Republic of Belarus» — PK.
3 Just to make it clear: the park was planted to commemorate the 50 th anniversary of

the 1917 Socialist revolution. The revolution began on November 7, which date is
still celebrated by some people in the 3rd millennium. However, according to the
Russian Orthodox calendar that was then used in Russia, the revolution began on

October 25, and therefore Communist ideology idolised The Great October , even af-
ter having dismissed the old style calendar. Hence the name of the park built 50
years later — PK.

4 Although literally meaning “novelties” or “small news”, the word Navinki is com -
monly known as the name of the village where the Minsk regional mental asylum is
situated.



that the station ’s director Mr. Yadrantsaw ordered
the programme be taken off the air.

2000

FEBRUARY
World -famous w riter Vasil Bykau left Belarus

fo r Germany. His departure w as motivated by the
campaign o f persecution conducted against h im
by the autho rit ies through state-ow ned med ia.

MARCH
The M insk authorities banned the 25 March

“Pahonya” exhibition in the Palace of Arts (see
above).

MARCH
The Berastsye City Executive Committee banned

the “Mummificator ’s Day” festival that was being or -
ganised by the New Front of Arts and planned for 5–6
March in a city club.

MARCH
Leanid Halubovich ’s selection of poems titled

‘Last Poems ’ was published as part of the ‘Library of
Kalosye Magazine ’ series. All state-run publishers re -
fused to publish the book due to the oppositional
content of some poems.

17 MARCH
An installation by Ales Karpovich and Piotr Rusak

entitled ‘Spring-2000 ’ disappeared from the
“Pahonya” exposition in the Palace of Arts in Minsk.
Despite all attempts it was never found. The missing
work of art represented an image resembling the
head of the Belarusian state.

MAY
During the “M insk Spring” International Festi-

val, the City Executive Committee banned
Belarusian and Polish perfo rmers from playing in
front o f the “Dze-ya” theatre. The authorities
equated these artistic actions to unauthorised ral-
lies. The po lice detained some journalists w ho pho-
tographed the event as it w as being broken up. The
authorities d id not allow a press conference to be
held after the festival and threatened to close the
“Reactor” club that hosted rock bands as the name
of one of the Po lish bands w as “Pidzama Porno”
and the club d id not have a licence for male strip -
tease.

16 MAY
The administration of the Talochyn district in the

Vitsebsk region ordered Ales Pushkin’s paintings to be
removed from the district alleging that his art had a
negative influence on the people’s national identity.
The paintings were exhibited in Talochyn’s House of
Culture and the exhibition (attended by young people
from the neighbourhood) was visited by the artist him-
self who staged a performance.

MAY
The Minsk City Executive Committee denied the

youth wing of the Belarusian Social Democratic Party
“Popular Gromada” authorisation to hold a reading
of traditional poetry at Kupaly Square in downtown
Minsk. The authorities suggested the event move to
an uptown location.

31 MAY
The Minsk Pershamayski District Court heard the

case filed by TV journalist Yaraslaw Byaklemishaw
against Belarusian TV and Radio. The former host of
a cultural programme directed to youth believed that
he had been unjustly fired. One of Byaklemishaw ’s
programmes had featured Yury Khashchevatski ,
which became the reason for the journalist ’s dis -
missal on the grounds of “severely violating the or -
der of preparing and broadcasting a television
programme.”

1 JULY
The Minister of Culture sent a letter to the director

of the National Theatre of Belarusian Drama stating
that the ministry found it inappropriate to prolong a
contract with V. Y. Mazynski, the theatre ’s art direc -
tor since its founding. The theatre, once called
“Volnaya Stsena” (Free Stage), lost its freedom-asso -
ciated name due to actions by the mnistry. Mazynski
had previously had problems with the ministry in -
volving ‘The Career of Arthur VI’ by Bertold Brecht.
Perhaps, the cause for Mazynski ’s dismissal was his
staging of ‘Prince Mamabuk ’ by Belarusian play -
wright Dudaraw — a play in which the officials see al-
lusions to president Lukashenka.

SEPTEMBER
The M inister of Culture appoints Valery Anisenka

Art Director of the National Theatre of Belarusian Drama
to replace Valery Mazynski. Most of the troop had left
together w ith Mazynski. The theatre began to recruit,
under the threat of expulsion, students of the Culture
University’s Directing Department headed by Anisenka.

23 SEPTEMBER
The Harodnya City Executive Committee banned

the first graffiti festival in the Park of Culture and Rec -
reation. The festival was expected to attract 300
young people and special boards were specifically
prepared for the event.

OCTOBER
Despite a request from the German Embassy, the

Culture Department of the Harodnya City Executive
Committee banned the “The Invisible Wall 2000” In-
ternational Bard Festival on the pretext that Harodnya
“has planned a sufficient number of cultural events for
this period.” In the judgement of the festival organis-
ers, the true reason for the ban was that the festival
was planned before the election to Lukashenka’s
House of Representatives and thus was seen as a
“suspicious political action.” Nevertheless, the festival
was held, w ithout authorisation, in the Kirche that be-
longed to Harodnya’s Lutheran community.

25



OCTOBER
During the exhib ition of Uladzim ir Bazan‘s pho-

tographs entitled ‘The Vi tsebsk Courier — the
Chronicles of a Newspaper Colum n,’ the Vitsebsk
Regional M useum removed some of the photo-
graphs w ithout the author’s consent. The museum
administration explained that the these photo-
graphs did not fall in line w ith the policy of the mu-
seum as a state institution. The discarded
photographs pictured opposition activ ists, rallies
and protest actions.

3 NOVEMBER
Students o f the Belarusian Academy of A rts

held a p icket outside the academy build ing under
the banner “Student. A rtist. Pauper.” Their fliers
stated that the academy administration elim inated
its w orld -famous graphics chamber fo r its lack o f
materials and cond itions for students to w ork. The
p icket had not been authorised by the M insk City
Executive Committee although the organisers had
filed their app lication in advance as required . The
po lice filmed the pro testers w ith a video camera.
Henadz Rudovich, deputy head of the Interio r De-
partment fo r the Pershamayski District, w arned
that those participating in the p icket w ould face ad-
m inistrative charges.

2001

1 FEBRUARY
During a conference entitled “Measures to Solve

Problems connected with the Development of Cul -
ture and Art,” Alaksandar Lukashenka ordered a Na-
tional Chamber of Creative Workers be established in
the House of Writers. Earlier, on 1 July 1997 the pres -
ident had ordered the House to be placed under the
control of the Office of Presidential Affairs “in order
to ensure the efficient utilisation of state property,”
despite the fact that it was built with the private funds
of the writers and was the property of the Union of
Writers. The actual reason, according to Lukashenka
himself, was that the building, constructed with state
funds, hosted opposition meetings. The Union of

Writers believes that the new Chamber of Creative
Workers is an instrument to irreversibly take away
the property of the Union.

FEBRUARY
Lukashenka issued the edict “On the National

Council of Rectors of Higher Educational Establish -
ments,” a body made up of assigned rectors of
state-owned universities and similar institutions. Un -
der the edict rectors may “initiate and co-ordinate li-
censing, reorganisation and liquidation of higher
educational establishments,” change their names
and statuses and introduce new subjects. The edict ’s
text did not mention whether the council would also
include rectors of private establishments.

FEBRUARY
The State Committee for Youth Affairs, the

founder of the Belarusian-language magazine
“Pershatsvet” (Primrose), decided to cease its publi-
cation. The official exp lanation w as that the maga-
zine w as not generating a sufficient profit.
“Pershatsvet,” the only state-run publication for
young authors w riting in Belarusian, w as trans-
formed into the Russian-language magazine “STO.”

19 MARCH
The Board o f the Harodnya City Branch o f the

Belarusian Union o f A rtists banned Yuras
M atsko ’s exh ib it ion “Dzyady” by a majo rity o f
vo tes. The opening o f the local scu lp to r’s exh ib i-
t ion had been p lanned fo r 23 M arch. The ban w as
in itiated by Iryna Pratsko , d irecto r o f the Union ’s
exh ib it ion hall in Harodnya, w ho justified the deci-
sion by claim ing that a nationalist exh ib it ion
w ould “ threaten pub lic o rder.” The actual reason
fo r the refusal w as no t to let the open ing co incide
w ith an anniversary o f the Belarusian Popular Re-
pub lic, as the autho r mentioned h is in tention to in-
v ite opposition rep resentatives to the event.

This monitoring of the violation of creative and
academic freedoms is based on information col -
lected from:
a) Belarusian and foreign media;
b) Belarusian non-governmental organisations;
c) witnesses and other people.

Alena Areshka , born in 1956. Graduated from the faculty of
philology of the Belarusian University and from the faculty of
theory and history of art of the Institute of Repin in St. Peters -
burg. Used to work as a translator in the Museum of Art in
Minsk. Currently works for Civil Society “Dyaryush.” In
co-operation with the Belarusian Association of Journalists
(BA�), she participated in monitoring freedom of speech in
Belarusian mass-media; she was also a co-ordinator of monitoring
human rights� programme in the Modern History Archive
(1997�1999). Co-author of the book “Authorities and Press”
(Moscow, 1998). In the “Dyaryush” Society she deals with a
programme “Living History.” Author of weekly programme
“Boomerang” in Radio Ratsya.

26

Ihar Tsishin, the “Little Partisan Movement” project


