
65

Based upon the Internet Watch report on Belarus

This text is based on the Internet Watch 

report on Belarus, a project by Open Net 

Initiative. It was the result of ONI mon-

itoring of the Belarusian Internet during 

the March 2006 presidential elections.

The testing was unable to prove that 

the regime was behind these anomalies, 

although the problems centering on the 

state-owned Beltelecom network are un-

likely to have been simply coincidental. 

The “dead” websites may have been vic-

tims of deliberate Denial of Service at-

tacks (as the site owners claimed), but 

ONI cannot confirm this without access 

to the log server files. 

Overall, however, ONI found no ev-

idence of systematic and comprehensive 

interference with the Net in Belarus. 

Any regime-directed tampering that 

may have taken place was fairly subtle, 

causing disruptions to access, but nev-

er completely turning off the alternative 

information tap.

And yet, this Internet Watch report 

does not argue that Internet openness 

in Belarus is robust and guaranteed. 

The government has the capability to 

clamp down on Internet openness, and 

that its capacities to do so are more per-

Fair and free

Internet and elections 
in 2006

vasive and subtle than outright filter-

ing and blocking. The openness of the 

Internet in Belarus is likely to come un-

der increasing threat both from pend-

ing legislation that promises to legal-

ize more active state monitoring, con-

tent regulation and blocking of the Net, 

as well as from increased pressures for 

cyber-self-censorship.

* * *

Legally, all organizational entities – 

including political parties, NGOs, tel-

evision and newspapers, and Internet 

Service Providers (ISPs) – are subject 

to strict rules for registration and licens-

ing, the technicalities of which have of-

ten been used to shut down or stifle in-

dependent or oppositional organizations, 

news media, and those who dare to crit-

icize the President in any way. Articles 

367 and 368 of the Criminal Code, which 

make it a crime to “defame” or “slander” 

the President, are often used in this re-

spect. Beyond this, new amendments to 

the Code in December 2005 further re-

strict the public’s capacity to gather, or-

ganize and speak. Among other things, 

the amendments criminalize any ac-

tivities that “discredit the Republic of 

Belarus.”1

Economically, the formal financial 

regulative bodies have extensive pow-

ers to supervise all economic activity 

and financial transactions in the country. 

These powers are often used to harass 

independent entities – from civic groups 

and organizations, through to newspa-

pers and other information producers as 

well as businesses – to pressure them to 

conform to state ideology and directives. 

Many critics and businesses have been 

effectively curbed after being charged 

with “tax irregularities” or other “eco-

nomic crimes.”

When it comes to the traditional 

channels of Belarus informational space 

(press, radio, television), the independ-

ent press are rendered particularly vul-

nerable because of the state monopoly on 

printing and distribution facilities, which 

is controlled directly by the Presidential 

Administration. These facilities can and 

do suspend the production and distribu-

tion of publications that chose to carry 

1 According to recent statements by the Minister 

of the Interior (Uladzimer Navumau), this law 

will be used to track down regime dissenters in 

cyperpace



66

“inappropriate information, and many 

independent papers have been forced to 

close. Television and radio is dominated 

by state-run media, with the remaining 

independent outlets “choosing” to car-

ry mostly entertainment programmes 

or local events. 

Against this backdrop, the Internet, 

whose content remains relatively un-

fettered for now, is seen by many as the 

last breach in Łukašenka’s information-

al blockade on free speech.

Discipline and punish: 
Keeping the opposition 
and media in line 

Civic organizations, political parties, trade 

unions and the independent media form 

the backbone of the political opposition in 

Belarus. It is not coincidental, then, that 

the Łukašenka regime “disciplines” them 

collectively. Rather than a frontal assault to 

ban independent organizations and publi-

cations, the authorities use multiple legal, 

economic and administrative methods to 

limit activities, prevent public gatherings, 

outlaw funding sources, gag public com-

munication efforts, and shut down com-

munication channels and spaces. Control 

is achieved through legislation (via an ever 

expanding array of strict financial, organ-

izational and content regulations), admin-

istrative harassment amounting to a “per-

secution by permits” (with “re-registra-

tion” being a proven method to thin out 

the ranks), hounding by tax authorities, 

and the threat of being accused of “eco-

nomic crimes.” More “hands on” tactics 

like phone-tapping, regular monitoring 

by the KGB, and other forms of intimi-

dation are also wide-spread but difficult 

to document. Arrests of opposition activ-

ists, and their confinement to “administra-

tive detention,” have increased but charg-

es are rarely “political.” Rather the offens-

es are classified as “economic” or “hoo-

liganism.” At the most extreme, political 

opponents – including a journalist – have 

“disappeared.” 

For traditional media, the State Press 

Committee implements state information 

policy (e.g.,ensuring no criticism of the re-

gime) and is empowered to suspend the ac-

tivity of media outlets, and slap large fines 

on publications or individuals. A com-

mon reason for State Press Committee in-

tervention is to combat so-called “honor 

and dignity” offenses, that is, any state-

ment that “defames the honor and digni-

ty” of state officials. 

The independent press is attacked ad-

ministratively through restrictive registration 

and accreditation policies, unfair taxation. 

And, as noted in the main text, is vulnera-

ble because of the state’s monopoly on print-

ing and distribution facilities. According to 

Reporters Without Borders, the Łukašenka 

regime has, “… systematically shut down 

the country’s few struggling independent 

newspapers by throttling them financial-

ly with huge fines or using ridiculous bu-

reaucratic pretexts.” 

As for television and radio the Belarus 

Broadcasting Company is subordinate 

to the President. Remaining independ-

ent radio and television outlets operate 

on shoestring budgets, avoid news pro-

gramming (so as not to risk license loss) 

and focus on entertainment and local 

events.. Licenses are issued on the ba-

sis of “political loyalty” and thus can be 

easily withdrawn. 

The penetration of international me-

dia is limited and declining. Like do-

mestic media, international publications 

must be registered (vetted) by the cen-

tral authorities before being distributed 

in Belarus. Most individual cable opera-

tors, who are responsible for the materials 

they re-broadcast, have stopped rebroad-

casting BBC and CNN, leaving Euronews 

as the only major international service 

available to some 30 % of cable subscrib-

ers. Russian channels, which used to be 

a source of alternative information, have 

been fully or partially suspended (the 

channels jammed) with Belarus content 

taking their place. The authorities have 

been known to charge Russian correspond-

ents in Belarus with “honour and dignity” 

offences, to prevent them from transmit-

ting (to Russia) materials viewed as unfa-

vorable to the Łukašenka regime.

Internet

As traditional media have become either 

state-run, state-sanctioned, or shut down 

Hackers put a caricature on the web-page of the State-owned channel ANT.

Fair and free



67Fair and free

in Belarus, the Internet as a medium for 

information has grown in importance.

Although Internet penetration in 

Belarus remains amongst the lowest 

in Europe, the user-base is on the rise. 

Estimates suggest that the number of 

Internet users doubled between 2002 

and 2005, and now reaches close to some 

2 million or 20 % of the population, al-

though only some 5 % are thought to be 

“permanent” users due to the high cost 

of access.2 Surveys suggest that most us-

ers are young, educated and urban, based 

in Minsk or the regional centers.3

In this respect, the majority of 

Łukašenka’s core constituency – the 

rural workers, middle-aged and elder-

ly – are not active Internet users as of 

yet. A 2003 survey on the political at-

titudes of Internet users and non-users 

found Internet users were more likely to 

be skeptical of the Łukašenka regime’s 

policies and propaganda, trust independ-

ent news sources more than state-run or-

gans, and were more inclined to active-

ly support the opposition.

Past allegations

Allegations of Internet blocking in 

Belarus are not new. During the 2001 

presidential elections, various independ-

ent or oppositional groups claimed that 

their sites were inaccessible, and that 

the Łukašenka regime was deliberately 

blocking access. In June 2003, the www.

batke.net site was allegedly blocked on 

the order of the secret police (KGB) be-

cause it had posted the text of a book 

criticizing the President, which the 

Ministry of Foreign Affairs had called 

2 See “Internet Users in Belarus” at http://www.

e-belarus.org/news/200506021.html. Estimates of 

users vary considerably. Non-regime sources sug-

gest a significant rise in Internet users since 2002, 

from 809,000 users in 2002 (RWB “Internet un-

der Surveillance 2004) to 1,391,900 in 2003 (CIA 

World Factbook 2006). Based on the official esti-

mate of 2 million in 2005, it would seem the user-

base has doubled in the space of three years. 
3 A 2003 survey found the 33 % of active users 

were aged between 20-24, 50 % were universi-

ty graduates, 23 % lived in Minsk and a further 

46 % lived in regional centers. 

“political pornography.” During the 2004 

parliamentary elections and referendum 

(which allowed President Łukašenka 

to amend the constitution so he could 

continue his reign), oppositional web-

sites again reported access problems, 

albeit on a lesser scale.4 In 2005, vari-

ous websites claimed they were victims 

of deliberate blocking by state authori-

ties or DOS attacks.5 However, none of 

these accusations has been independent-

ly verified on the basis of testing. And 

in the absence of this, the Łukašenka re-

gime’s claim that any Internet problems 

stem from overloaded servers is at least 

conceivable.

ONI baseline testing 
in 2005

To explore allegations of politically-mo-

tivated regime blocking of sites, ONI un-

dertook baseline testing between June 

2005-January 2006. The results con-

firmed that filtering was taking place 

– but not of political or independent 

sites, which remained up and unfettered. 

Rather, the only websites being filtered 

in Belarus at that time were Russian 

gay sites: ONI attempts to access these 

“gay” sites from within Belarus con-

sistently resulted in a “connection re-

fused” error, even though the sites could 

be reached from a control location out-

side Belarus. 

In fact, the authorities have formally 

admitted to the filtering of the Russian 

sites, which they said were “legally” 

and openly blocked because of their 

deemed unacceptable pornographic na-

4 Some sites which claimed vote rigging on the 

referendum were allegedly blocked for most of 

election day. However, no testing was conducted 

to confirm this was the case. By way of analogy, 

it is interesting to note that several online news-

papers, such as naviny.by, had their phones turned 

off for the day. See Freedom House, Nations in 

Transition 2005. 
5 For example, in August 2005 a site with car-

toons about President Łukašenka was reportedly 

blocked, and the two youths who had placed the 

cartoons online were charged with the criminal 

offence of slandering the President.

ture.6 What is of note here is that the re-

gime felt obliged to make the legal case 

for this action, which was put together in 

2004. As noted above, the government is 

characterized by a hyper-legalism, with 

all state actions requiring a legal basis 

(even if this stems from a Presidential 

decree and laws are applied in a highly 

selective manner).

They have 
the technology

ONI testing in 2005 confirmed that the 

Belarus authorities have the technical 

capacity to filter websites. The test-

ing revealed that Russian sites were fil-

tered by ISPs configuring their rout-

ers to reject requests for the offending 

sites IP address (a method called IP ad-

dress blocking). Further infield inves-

tigation by the ONI team revealed that 

the state’s capacity to control the phys-

ical functioning of the Internet lies at 

three levels: 

The first level is the State Center for 

Information Security (GCBI), a body 

that used to be part of the KGB but 

now reports directly to the President 

and is roughly equivalent to the US 

National Security Agency although its 

focus is domestic rather than interna-

tional. Among other things, the GCBI 

controls the top level Internet domain 

(.by), meaning it is in charge of regis-

tering all sites within that domain. This 

also means the GCBI is in a position 

to tamper with the DNS records of any 

website within its registry to render it 

unaccessible, should this be of inter-

est. Indeed, during the 2001 presiden-

tial elections, the opposition accused the 

GCBI of just such tampering when some 

of their websites went down. 

The second level is by way of the 

state-owned Beltelecom telecommuni-

cations monopoly, which is controlled 

6 A senior f igure f rom the Minist ry of 

Communications officially acknowledged the 

blocking in an interview with Radio Liberty. 

For information on how the legal case for block-

ing the sites was built up in 2004, see: Belnet, 

12.10.2004.



68

by the Ministry of Communications. 

Beltelecom’s monopoly extends over all 

external communication lines, and as 

such functions as Belarus’ central ISP. 

The thirty or so local ISPs have been 

granted licenses to connect through 

Beltelecom facilities, and no opera-

tors have fully independent external 

links to the Net, with the exception 

of the academic and research network 

(BasNet), which comes under a differ-

ent set of controls.7 Thus, all Internet 

traffic within Belarus flows through 

one state-owned choke point, making 

for an ideal monitoring or filtering set-

up. A filter installed on the main router 

of Beltelecom can block IP-addresses of 

external sites that are registered in do-

mains outside of the .by domain – like 

.com, .net or .org. This means, for ex-

ample, that an opposition site hosted in 

the United States and registered as .org 

can be rendered inaccessible to anyone 

trying to access the site from within 

Belarus. At various times, the opposi-

tion has accused GCBI of installing fil-

ters at Beltelecom.8 Beyond this, there is 

official acknowledgment that other state 

security organs like the Ministry of the 

Interior have comprehensively surveilled 

and intercepted Internet traffic to catch 

a variety of cybercriminals.

The third level for potential filter-

ing of websites is at the level of the non-

state owned ISPs themselves.9 In some 

ways this capacity is superfluous, giv-

7 Basnet is effectively a government network. 

Note also that the major wireless service opera-

tors – Velcom, МТS, and BelCel – are obliged to 

use Beltelecom hardware facilities for all inter-

national traffic.
8 There have also been persistent rumours, report-

ed in the Polish press that the authorities have pro-

cured technology for filtering from China. See: 

http://www.bybanner.com/show.php3?id=1295; 

http://www.charter97.org/2005/11/25/filtr . Note, 

however, that ONI has not verified any patterns of 

filtering consistent with those used in China.
9 As of 2005, a total of 32 providers are connect-

ed to Internet access nodes through Beltelecom. 

According to ISP assessments, the dial-up serv-

ices market totaled some USD 24 million in 

2004, which was up USD 17 million from 2003. 

Beltelecom has established 187 Internet access 

points with 732 ‘work places’. It is planned to put 

into operation 92 more ‘work places’ in 2005 and 

115 in 2006-2007. 

en Beltelecom’s overarching control. 

However, any ISP could install filters to 

block Internet sites, and no doubt would 

do so if directly requested by a state se-

curity body. ISPs, like all non-state or-

ganizations in Belarus, are inherently 

vulnerable to state persecution by per-

mits, fines or criminal charges. During 

the 2001 presidential elections, the ISP 

“Open Contact,” which also adminis-

ters the central database for the .by do-

main (on behalf of GCBI), was accused 

by the opposition of blocking various 

websites within Belarus by way of DNS 

tampering.

But are they using it?

Just because the regime has the capa-

bility to shut down the Net and there 

have been allegations that it has, does 

not prove the reality of active filtering 

for political purposes. With this ques-

tion in mind, ONI commenced its mon-

itoring of the Internet during the 2006 

elections. 

What we tested, 
and what we found…
ONI testing during the 2006 Presidential 

elections revealed a generally open and 

accessible Internet throughout the entire 

election period, including election day 

(19 March) and the next week when the 

opposition attempted to challenge the 

results by staging demonstrations (20-

25 March). ONI did not detect compre-

hensive or systematic filtering of the 

Internet using known filtering tech-

niques during the election period.

However, the quality and consisten-

cy of access to some sites varied con-

siderably, and on critical days, up to 37 

opposition and independent sites were 

inaccessible. On one occasion Internet 

connectivity in Belarus failed, appar-

ently for technical reasons, and there 

were three instances of confirmed “odd 

DNS errors” affecting opposition web-

sites. While no case yielded conclusive 

evidence of government inspired tam-

pering, the pattern of failures as well as 

the fact that mostly opposition and inde-

pendent media sites were affected, sug-

gests that something other than chance 

was afoot.

A closer look…

Between 12-25 March 2006, ONI mon-

itored access to a list of “high impact” 

websites on two Belarus’ ISPs.10 Tests 

were run from Belinfonet between 12 

to 25 March, and on Beltelecom from 

17 to 25 March.

16 March: several opposition and 

independent websites allegedly come 

under unspecified network-based at-

tacks causing them to fail. 

16 March: The website belaruspar-

tisan.org was also reported “under at-

tack.” ONI testing found that DNS re-

quests for belaruspartisan.org timed out. 

The site’s primary nameservers – ns1.

agava.net.ru (195.161.118.36) and ns2.

agava.net.ru (81.176.64.2) – are based in 

Russia. Both failed to respond to DNS 

requests or pings. However, the name-

severs also failed to resolve the Russian 

site, agava.net.ru, which suggests that 

the problems were coincidental and not 

a deliberate attempt to “attack” the be-

laruspartisan.org site. 

18 March: Five sites accessed 

through the Beltelecom network re-

turned results consistent with those 

for “blocked sites”. ONI testing in-

dicated that five sites tested from the 

Beltelecom server returned results typ-

ically associated with attempts to fil-

ter access. Two kinds of error were ob-

served: two instances of “connection re-

fused” errors typically associated with 

IP based blocking, and three instanc-

es of “Socket connection” errors typ-

ical to network time outs (which can 

be associated with filtering). However, 

10 In both cases, the testing was carried out from 

Minsk, which may mean that the results obtained 

do not reflect the access available from other parts 

of Belarus. However, as Beletelcom is the top tier 

ISP, and the one though which most ordinary sub-

scribers as well as other ISPs get their connectiv-

ity, we consider the results to be robust.

Fair and free



69Fair and free

the results were inconclusive as they 

could have been the result of problems 

on the server, or high network latency. 

(During this period the ONI was not 

testing for latency on the network). 

Moreover, ONI testing also indicted 

that these sites were accessible from 

the ISP Belinfonet, suggesting that if 

this were an attempt at filtering, it was 

not comprehensive.

18 March, 23:00hrs: User forums 

on the popular site Tut.by are re-

ported to have ceased functioning. 

Unverified reports in the Belarus “tech-

nical press” reported that access to the 

forums on Tut.by, a popular forum site 

with over 20,000 subscribers had failed. 

The report claimed that users received 

an error indicating that the desired fo-

rum was not working, and to “repeat 

their request in a few minutes.” It is 

perhaps of interest to note, however, 

that other sources told ONI that Tut.

by was no longer a completely “inde-

pendent” site, as it had earlier yielded 

to government pressure. 

Election day reports 
and testing (19th March, 
2006)

Numerous opposition and independent 

media sites are reported as “blocked.” 

Two rounds of ONI testing on 19 March 

found that 37 sites – mostly opposition 

and independent media sites – were in-

accessible from the Beltelecom network 

in Minsk, even though they were acces-

sible from the control location. However, 

the tests did not yield conclusive evi-

dence of comprehensive filtering. The 

reasons for failure differed from site to 

site, and the same sites remained acces-

sible from the Belinfonet network. As a 

consequence it is conceivable that the re-

sults obtained from tests on Beltelecom 

may have been caused by other factors. 

For example, network congestion could 

be one explanation, as our tests indicat-

ed high levels of latency and “dropped 

packets” on the Beltelecom network on 

19 March. This is consistent with reports 

from users that sites failed to load, or 

only partially loaded before timing out. 

However, this explanation is unlikely as 

testing confirmed that other less polit-

ical sites remained fully accessible for 

subscribers of the Beltelecom network. 

“Congestion” should have affected all 

sites, and not just the 37. Furthermore, 

we can exclude that the “failures to 

load” were a consequence of high de-

mand for the affected website servers, 

as these servers remained accessible 

from Belinfonet and the ONI control lo-

cation. Taking all evidence under con-

sideration, the 37 sites may well have 

been tampered with on the Beltelecom 

network. 

Hacking reported 
against main opposition 
websites, and that 
of the main opposition 
candidate. 

www.milinkevich.org – Opposition 

media sources reported that the site 

had come under a denial of service at-

tack. ONI tests indicate that the site 

was “dead” from 17:45 on 19 March un-

til 11:45 on 20 March, 2006 – inacces-

sible from both of our testing locations 

in Belarus as well as our control loca-

tion. A “dead” site is consistent with the 

results of a DOS attack. However, ONI 

cannot confirm that an attack took place 

without access to the server logs. ONI 

was unable to access the server logs, 

despite requests to the hosting compa-

ny in the United States as well as the 

site owners. 

www.charter97.org – Belarus sourc-

es reported that outages experienced by 

this site were a result of various forms 

of electronic attack (DOS and hack-

ing). On 19 March ONI tests revealed a 

mixed picture. Testing from Belinfonet 

showed erratic levels of accessibility 

throughout the day. Three connections 

from Belinfonet to the site returned “in-

accessible” errors, while connections 

made at the same time from our con-

trol location showed the site as acces-

sible. On average the site was 66 % ac-

cessible from Belinfonet. However, test-

ing from Beltelecom found the site to 

be fully accessible. Follow-up testing 

conducted by ONI investigators found 

that the domain charter97.org resolves 

to two distinct IP addresses. One of 

these IP addresses behaved erratically 

and was inaccessible at times. It is pos-

sible that that this IP address was sub-

ject to a DOS attack. However, as ONI 

was not able to obtain log files from the 

charter97.org it was impossible to veri-

fy this possibility. Nonetheless, the fact 

remains that one of the two IP addresses 

associated with this site was effective-

ly “inaccessible.” This means that users 

whose nameserver resolved to the affect-

ed IP address found that the site failed 

to load, or loaded only partially (this is 

consistent with what users in Minsk re-

ported). This may also explain why ONI 

tests showed the site as mostly accessi-

ble, while some users reported difficul-

ties in accessing the site.

 

Post-election Testing 
(20-25 March, 2006)

21-22 March: www.milinkevich.org 

experiences irregular access. The re-

sults may indicate the site was under a 

DOS attack.

22-25 March: some websites con-

tinue to experience irregular access, 

returning error messages consistent 

to those found in instances of “block-

ing”. Between 22 and 25 March, some 

five sites from our high impact list con-

tinued to return a variety of unusual ac-

cess errors, which could have been in-

dicative of blocking. However, the low 

number of affected sites suggests that 

factors other than blocking may have 

been responsible for the observed faults. 

In one case (unibel.by) the errors was 

caused by a misconfigured nameserv-

er on the Beltelecom network.

23-24 March: forum site for char-

ter97.org returned anomalous “inac-

cessible” errors. Two rounds of test-



70

ing by ONI on the 23 March (from 

Beltelecom) returned “inaccessible” 

errors. A further seven tests on the 24th 

yielded the same result. The types of 

error received, (502, and 503), as well 

as the patterns observed, suggests that 

these errors were due to problems with 

the server rather than the result of at-

tempted blocking.

25 March: dial-up Internet serv-

ices in Minsk fails. Beltelecom’s web-

page announced that the problems were 

due to a technical failure. ONI con-

tacted Minsk telephone help desk staff 

who likewise blamed the outage on a 

technical fault. The “outage” affected 

Minsk telephone dial-up numbers only. 

It was still possible to connect by call-

ing the main Beltelecom access num-

bers (ie , not through Minsk Telephone). 

The timing of this error coincided with 

the day riot police broke up demon-

strations in Minsk, ending the oppo-

sition’s week-long protest against the 

results of the elections. It was also the 

second time that “access” issues affect-

ed the Beltelecom network in the week 

following the elections. (The first be-

ing the inaccessibility of 37 sites on 

19 March)

24-25 March: the on-line news pa-

per BGD returned “connection re-

fused” errors for on Belinfonet. ONI 

testing on the evening of 24 March, 

and all day 25 March returned a “con-

nection refused” error, which was con-

sistent with IP blocking. The site re-

mained accessible from our control lo-

cation. ONI did not test for accessibil-

ity from the Betelecom network as ac-

cess in Minsk was “down” for most of 

the day. The 25th is the day Belarus riot 

police broke up demonstrations by the 

opposition in Minsk.

Did the government 
tamper with the Internet?

Despite considerable evidence of suspi-

cious problems with the Belarus Internet 

during the election period, ONI testing 

did not yield conclusive proof that the 

authorities engaged in systematic and 

comprehensive filtering of opposition 

and independent media websites.

However, ONI testing did return ev-

idence of inaccessible or partially dis-

abled sites on certain days at certain 

times from certain locations. And fol-

low-up testing and investigation can-

not rule out the possibility that some 

Internet tampering took place during 

the election period:

• 37 opposition and media websites were 

inaccessible from Beltelecom on 19 

March (election day), although they 

were accessible from the Belinfonet; 

• the Internet was inaccessible to sub-

scribers using Minsk Telephone ac-

cess numbers on March 25 (the day 

of a major demonstration,when riot 

police were used to disperse and ar-

rest protesters); 

• the website of the main opposition 

candidate Milinkievič was “dead” 

on 19 March and experienced prob-

lems on the 21-22, (the post-election 

protest period); and,

• the main website of the opposition 

movement (Charter’97) was only 

partially accessible between 19 to 

25 March.

The 37 sites

ONI testing evidence, in combination 

with user field reports, does suggest 

that the 37 “inaccessible” opposition-

al and news sites were partially filtered 

on 19 March. We say “partial” because 

the 37 sites remained accessible from 

the Belinfocom network inside Belarus 

on the 19th, meaning that any filtering 

that may have taken place was only par-

tial in effect. At present, ONI does not 

have sufficient knowledge of the tech-

nical configuration of Belinfonet to ex-

plain why this was the case. Some sourc-

es suggest that the owners of Belinfonet 

are well connected, and hence its sat-

ellite-based downlink is not routed 

through the Beltelecom network, which 

would insulate it from a filter placed on 

Beltelecom’s central server. Certainly 

ONI tests seem to support this hypoth-

esis, as even the Russian gay sites offi-

cially banned by the Belarus government 

are accessible via Belinfonet. 

And yet even the confirmed prob-

lems with these sites on the Beltelecom 

network do not yield an iron-clad case 

for filtering. The evidence in favour is 

two-fold: the analysis of message head-

ers whose returns were consistent with 

those found in cases of filtering; and, 

our users in Minsk who reported that the 

opposition websites were only partially 

loading, while other Internet websites 

(including others on our high impact 

list) loaded without any difficulty. This 

latter evidence rules out the possibility 

that the 37 sites sites were inaccessible 

due to network congestion alone. Indeed, 

ONI measurements of network latency 

on Beltelecom during that day indicated 

a significant packet loss – but this prob-

lem would have affected all sites, not just 

the 37 that were experiencing the con-

sistent and sustained problems. So what 

are the other possible explanations for 

such selective difficulties? 

It is possible that the 37 sites had ex-

cessive loads on the servers themselves, 

causing failures or time-outs. However, 

this is unlikely given that the same serv-

ers remained accessible for our test runs 

from Belinfonet and the ONI control col-

locations, meaning that the severs were 

behaving normally when dealing with 

requests. Another explanation could be 

a combination of intermittent network 

problems and sever loads that combined 

to create local conditions on Beltelecom 

which made these sites inaccessible in a 

random and unpredictable manner, while 

giving the appearance of being blocked 

to users in Minsk.

The “dead” websites

ONI cannot verify the claims that two 

major opposition sites were taken down 

by way of DOS attacks or hacking (as 

claimed). In the absence of log files, 

ONI investigation can only confirm that 

the website of the main opposition can-

didate was “dead” on election day. With 

Fair and free



71

Young activists use the Internet to organize flash mobs like this one, of solidarity with political prisoners.

Andrej Lankievič

Fair and free

respect to the other site – the main op-

position movement website charter97.

org – ONI investigation found the site 

to have remained partially accessible 

because the domain resolved to two 

separate IP addresses. One of the IP 

addresses provided uninterrupted ac-

cess throughout the elections. The oth-

er IP address returned an error of “body 

time out” which could be indicative of a 

DOS attack (but we didn’t have the logs 

to prove it), but could also have been 

caused by high demand, or a miscon-

figuration of the web-server located on 

that IP address. Overall, however, the 

fact remains that both the Milinkevich.

org and Charter ’97 sites were down dur-

ing election day. At the very least this 

suggests deliberate action, even if ONI 

is not in a position to prove by whom, 

and in what manner.

So what can we say 
for sure? 

Taking into account all evidence above, 

we cannot say for sure whether the 

Internet in Belarus was deliberately re-

stricted during the elections.

For now, we can say that ONI results 

suggest that the opposition reports of ex-

tensive and outright filtering during the 

elections are likely overstated. Websites 

that were down on Beltelecom remained 

accessible from Belinfonet ISP. At the 

very least, this suggests the absence of 

a centrally enforced filtering regime, 

and casts doubt on newspaper reports 

that Belarus has benefited from Chinese 

technical assistance and implemented a 

comprehensive “filtering system”.

At the same time, it is clear that sus-

picious irregularities did affect access to 

opposition and independent media web-

sites before, during and after the elec-

tions, although the level of interference 

was erratic. The effect was information 

disruption, not blockade. It also seems 

that the problems were mostly occur-

ring state-owned monopoly provider 

– Beltelecom.

Overall we are left with a puzzle. 

Given the authorities’ proven intolerance 

for oppositional and critical information, 

and given their known technical capabil-

ity for potentially and comprehensively 

filtering, the Net, why didn’t they? 

And so? Is the Internet 
under threat in Belarus?

ONI monitoring of the Internet in 

Belarus revealed three things. First, 

the Internet was the only information-

rich mass media channel that was large-



72

ly unfettered during the 2006 election 

period. Second, independent voices, in-

cluding the political opposition, were 

actively leveraging the Internet, sport-

ing web-sites for independent news 

and analysis, the main oppositional 

candidates, critical commentary in-

cluding the banned speeches of politi-

cal opposition leaders, and close cov-

erage of the still-born “denim revolu-

tion.” Third, despite vociferous accusa-

tions that Belarus’ websites were “tak-

en down,” ONI investigation showed 

that the regime did not engage in com-

prehensive tactics to blockade offend-

ing web-sites, although it may have 

“squeezed” the Internet pipe to make 

certain web-sites more difficult to ac-

cess for a couple of days or at certain 

times from within Belarus.

And yet the state has the technical 

capacity to constrict and even shut down 

the Internet to users within Belarus 

because all ISPs must f low through 

the state-owned Beltelecom, which has 

exclusive rights to external connec-

tions. So why was the Internet relative-

ly untouched? 

Not now, darling. We’ve 
got company 

There are four plausible answers. First, 

it could be that Łukašenka simply 

didn’t consider the Internet to be much 

of a threat in early 2006. After all, the 

Internet reaches less than 20 % of the 

population in Belarus.

Second, given the Internet’s limited 

“threat,” why mess with it when all eyes 

are on Belarus? Better perhaps to let it 

be, to deal with it later in a more meas-

ured and effective manner after the for-

eign correspondents have gone home.

Third, why shut down a great source 

of intelligence? By letting those opposi-

tional packets flow, any number of the 

regime’s security organs may have been 

collecting intelligence on just whom to 

pressure next, by way of Internet mon-

itoring and surveillance. The Ministry 

of the Interior, has proven its capabili-

ty to monitor and track down users of 

cyberspace in its effective fight against 

cybercriminals.

Fourth, ONI researchers on the 

ground suspect that the regime’s own 

hyper-legalism may have tempered its 

comprehensive filtering of websites. 

These insiders note that the formal le-

gal architecture for regime blocking of 

the Internet – which would allow the re-

gime to require all ISPs to also block – 

is not formally in place… yet.

Summary: Wither 
Belarus? 

Given the regime’s efforts to shut down 

independent informational and organi-

zational space in Belarus, the Internet is 

likely in its “sights.” This is especially 

so as independent and oppositional voic-

es are increasingly taking to the web to 

organize and get their message out, as 

the 2006 elections have shown. 

When it comes to outright Internet 

filtering, the formal legal architecture 

that would enable the state to lawfully 

block and filter Internet sites is not yet 

fully in place. Perhaps this explains why 

the regime, always careful to have a le-

gal basis to pursue its actions, has not 

pursued overt and sustained political fil-

tering to date. But there are new laws in 

the works which promise to bring web-

sites and website content into the same 

regulatory framework that have been 

used to effectively stifle the tradition-

al media in Belarus – both domestic 

and foreign. As such, the day may be 

approaching when Belarus cyberspace 

will be legally and overtly restricted and 

monitored, with any potentially offend-

ing sites being outright blocked.

Recommendations 
and areas for further 
investigation

Established election monitoring groups 

need to be sensitized to the growing im-

portance of the Internet. For this reason, 

we end this report with two sets of rec-

ommendations for: elections monitor-

ing groups; and, civil society or politi-

cal groups who will be contesting elec-

tions in the coming years.

photo.bymedia.net

Fair and free

Śviatłana Kalinkina (center) and Pavieł Šaramiet (right).



73Fair and free

Recommendations 
for Election Monitoring 
Groups

• Election monitoring should be ex-

tended to include the Internet. 

Measures of openness and access need 

to be developed and incorporated into 

overall assessments of the fairness and 

transparency of electoral campaigns 

and outcomes. First and foremost this 

should include the development of 

methods and indicators to track the 

accessibility and “openness” of web-

sites belonging to political parties, in-

dependent media, watchdog groups 

and electoral authorities, are accessi-

ble throughout the election period.

• Appropriate monitoring tech-

niques need to be developed, spe-

cifically to investigate allega-

tions of DNS tampering, hacking 

and DOS attacks in “real time”. 

Technical testing will need to to en-

compass a boarder range of network 

metrics, so as to be able to identify 

other plausible causes for website 

failures, and identify and investi-

gate “anomalies” with greater pre-

cision and detail. Beyond this, elec-

tion monitoring missions should in-

clude an independent technical in-

vestigations team empowered to ex-

amine log files and conduct other 

tests to determine the veracity of 

claims that websites have been at-

tacked or otherwise made unavail-

able. Consideration should be giv-

en to setting up an on-line facility 

where the public can record com-

plaints, and where a “real time” pro-

jection showing the status of on-line 

resources could be found. 

For its part, ONI will work to expand 

its technical methods, while exploring 

other opportunities and partnerships to 

refine and implement these two recom-

mendations. However, implementation 

will be challenging, for the reasons out-

lined in the discussion above, and will 

require work on the following:

• Base-lining the importance of the 

Internet. An overall baseline for the 

relative importance of the Internet 

needs to be established as its rele-

vance to the electoral process may 

vary between countries, depending 

on its penetration and uptake.

• Jurisdictional issues. Relevant 

websites are often not located in the 

country in which an election is be-

ing contested. Should websites locat-

ed outside of a country’s jurisdiction 

be monitored for accessibility during 

an election period, and under what 

conditions?

• Whom to include? Should election 

monitoring extend only to official 

registered political parties and me-

dia, or should unofficial movements, 

international media as well as civil 

society groups and individuals also 

be included? Should monitoring in-

clude websites belonging to expatri-

ate or diaspora communities?

• Does the Internet include mobile 

services? Increasingly the Internet 

can be accessed through a varie-

ty of means, including cell phones, 

whose growth and penetration in 

societies is higher than that of PCs. 

Should access to text messaging, 

multimedia messaging, GPRS and 

WAP be included in the monitoring 

methodology?

• Monitoring interactive services. E-

mail, chat rooms, on-line forums and 

Internet Relay Chat are also impor-

tant channels for mobilizing support-

ers and conducting “grassroots” po-

litical campaigns. New methods for 

detecting deliberate interruptions in 

these services are also necessary.

• Over the horizon issues. New de-

velopments and trends in the indus-

try –protocols, routing, services – as 

well as governance and regulation 

will prompt new opportunities for 

indirect informational control. These 

need to be tracked and assessed for 

the relevance and impact on election 

monitoring.

Recommendations for civil society 

and groups contesting elections:

• Draw attention to the possibility 

that the Internet can be tampered 

with, and ensure /insist that elec-

tion monitoring groups include 

the Internet in their assessment of 

the “free and fair” nature of elec-

tions. Civil society should encour-

age watchdog groups to put in place 

a credible system for monitoring the 

“openness” of the Internet, as well as 

means to document and verify abus-

es or restrictions

• Prepare contingency plans for their 

websites being filtered or other-

wise blocked. This can be accom-

plished by putting in place a mir-

roring strategy prior to the elections, 

distributing copies of sites on multi-

ple servers and domains, as well as 

collocating copies on server farms 

(where one IP address is shared by 

numerous sites). Intelligent firewalls 

that capture possible attacks should 

also be used on primary servers sites, 

so as to validate and possibly coun-

teract attempts at hacking or DOS 

attacks.

• Increase training and awareness 

raising. Civil society needs to in-

crease its awareness of informa-

tion security and train to antici-

pate and react to filtering, hack-

ing and DOS type attacks. Civil so-

ciety needs to become capable of 

competing in “contested” Internet 

environment.

Beltelecom monopoly: 
Revenue, power and 
control

Beltelecom is the main source of reve-

nue for the Ministry of Communications 

and Informatization (MCI). Various 

MCI regulations suggest that protect-

ing Beltelecom’s market hegemony 

is a priority. One such example is the 

ban on transceiver satellite antennas 

for commercial providers. Another is 

the essential prohibition of IP-teleph-

ony services by commercial providers, 

which, if this were allowed, would un-

dercut Beltelecom’s lucrative earnings 

from international telephone commu-



74

nications. Currently, Beltelecom pro-

vides IP-telephony services at a sub-

stantial profit, (charging only 30 % 

less than regular telephone costs). 

Some clandestine IP-telephony oper-

ators tried to provide services at vast-

ly reduced rates, and generated some 

$200,000 worth of business before 

caught by the KGB, fined, charged 

and shut down.

Formally, the monopoly exists only 

in relation to external communication 

lines, as any operator may provide serv-

ices for local telephone calls. However, 

in practice, Beltelecom operates a cross 

subsidizing system, using profits from 

the very high charges for internation-

al phone calls and Internet to subsidize 

local call costs, which means that com-

mercial operators cannot compete. In 

addition, extra profits from Beletelcom 

subsidize the otherwise unsustaina-

ble collective farms and outmoded in-

dustries which provide essential jobs 

to Łukašenka’s main powerbase (ru-

ral workers).

Fair and free

General

www.tut.by information, mail and service portal

www.akavita.by reliable web-counter

www.date.by information and search system

www.kosht.com shopping and pricing site

www.realt.by  realty site

Media, news & analysis

www.charter97.org independent news service, available in Belarusian, Russian, English

www.naviny.by independent news service of Belapan information agency, available in Russian, English

www.belaruspartisan.org  Russian-language, Russian-oriented independent news-service

www.kp.belkp.by “Komsomolskaya Pravda v Belarusi” newspaper web-site; the newspaper is  

 affiliated to the Russian “Komsomolskaja Pravda”

www.bdg.by web news service, made by the editors of the former newspaper “Beloruskaja  

 Delovaja Gazeta”

www.afn.by independent agency of financial news site

www.svaboda.org Radio Liberty Belarusian service site

www.nn.by “Nasha Niva” newspaper web site

www.gazetaby.com web news service, made by the editors of the former newspaper “Salidarnaść”

www.belta.by  state owned news agency

www.sb.by “Sovetskaya Belorussiya”, official presidential newspaper web site

www.nv-online.info “Narodnaja vola” newspaper web site

www.nmnby.org analytical Russian language web site

www.tvr.by “Belarusian TV Channel 1” site

www.tube.by video portal

www.belradio.fm “European Radio for Belarus” site

www.belmarket.by “Belorusy i Rynok” business newspaper web site

www.belapan.com Belapan information agency web site, available in Belarusian, Russian, and  

 English versions

www.racyja.by Radio “Racyja” site

www.camarade.biz “Tovarishch”, communist newspaper site

www.zvyazda.minsk.by  “Zviazda”, Belarusian-language official newspaper web site

www.belarustoday.info  Minsk English-language newspaper web site

www.arche.bymedia.net  “Arche” intellectual monthly magazine

The most popular Belarusian web-sites

(listed according to the rating by www.akavita.by counter)

The state’s financial interests in the 

telecommunications ‘market are not un-

substantial. In 2004 the market totaled 

$700 million with mobile communica-

tions accounting for 39 % of the market, 

and fixed telephony, Internet access and 

data transmission equalling 61 %. The 

growth of the stationary communica-

tions segment totalled 40 %, and the mo-

bile communications market had doubled. 

The government, which has controlling 

shares in all mobile operators, has been 

the single greatest beneficiary.



75

State institutions

www.president.gov.by  President of Belarus official site

www.minsk.gov.by Minsk City Executive Committee site

www.pravo.by national legislation portal

www.government.by  Council of Ministers site

www.mfa.gov.by Ministry of Foreign Affairs site

www.mod.mil.by Ministry of Defense site

Politics, NGOs and communities

www.uspb.org  United Civic Party site

www.minsk_by.livejournal.com  independent LJ-community uniting people sharing political information as well

www.kozylin.com personal site of Alaksandr Kazulin

www.milinkevich.org  personal site of Alaksandr Milinkievič

www.mfront.net Małady Front, most persecuted opposition youth organization site

www.generation.by site for students close to the underground Association of Belarusian Students

www.pbnf.org  Belarusian Popular Front Party site

www.baj.by  Belarusian association of journalists site

www.bielarus.net  Conservative-Christian Party BNF (Zianon Pazniak) site

www.bchd.info  Belarusian Christian Democracy forming party site

www.pozirk.org  Blogging community

Education

www.bsu.by  Belarusian State University on-line

www.bseu.by  Belarusian State Economic University site

www.bsuir.unibel.by  Belarusian State University of Informatics and Radio-Electronics site

www.baj.by/belkalehium Belarusian College, independent educational initiative

Society, culture & arts

www.music.fromby.net  independent musical site

www.photoclub.by  photo portal

www.belzhaba.com  satirical site, publishing political caricatures and collages

www.catholic.by  Catholic Church site

www.radzima.org  historical heritage independent site

www.church.by  Belarusian Orthodox Church site

Libraries & bookshops

www.nlb.by  National Library of Belarus

www.knihi.com  Belarusian independent electronic library

www.kamunikat.org  another Belarusian independent electronic library

www.knihi.net  books and disks by post on-line

Regions

www.blog.grodno.net  Hrodna blog

www.news.vitebsk.cc  Viciebsk people, news, services

www.gs.by  Gazeta Slonimskaja, Hrodna region local newspaper site

www.homiel.org  Homiel Hart unregistered youth initiative site

www.hrodna.by  Hrodna independent web portal

www.dzedzich.org  Brest youth initiative site

Fair and free


