
59

Vital Taras

Vital Taras

publicist

In the last 15 years Belarus has moved 

steadily down the world rankings as re-

gards freedom of expression and oth-

er civil liberties. At the same time, it 

was one of the world’s fastest grow-

ing economies and had one of the high-

est standards of living in the CIS, near-

ing the level of some European coun-

tries. The country was influenced by 

the information technology boom con-

tinuing in the developed countries and 

the development of mass communica-

tions based on new technologies and 

traditional media, including newspa-

pers. Not only have restrictions on the 

media had subjective effects, they have 

also slowed the development of Belarus 

as a European nation.

Media law: lawlessness 
and censorship 

As a result of a study of media laws in 

the former Soviet republics, the Moscow-

based Institute of Media Law Issues 

(IMLI) ranked Belarus 13th in media 

freedom in a report released at the end 

Media in Belarus: 
on Brink of Breakthrough

of 2006. Turkmenistan and Uzbekistan 

are the only two countries where the me-

dia are less free than in Belarus, accord-

ing to the ranking. 

The IMLI analyzed the following 

aspects to determine a degree of media 

freedom — constitutional guarantees of 

freedom of expression, a constitutional 

ban on censorship, national laws gov-

erning the media, laws regarding access 

to information, television broadcasting 

and public television, media registra-

tion procedures, criminal prosecution 

for defaming or slandering individuals, 

especially officials and the president 

etc., according to a report posted by the 

Belarusian Association of Journalists 

(BAJ) on January 3, 2007. 

Apart from the first two points (the 

Belarusian constitution bans media cen-

sorship), the analysis of all other as-

pects proved the restrictive nature of 

Belarusian laws. The country has laws 

that make it a crime to defame or dishon-

our officials. The legislation was used 

to punish two Hrodna-based journalists, 

Mikoła Markievič and Pavał Mažejka, 

with two years and six months “of re-

stricted freedom” for “defaming and dis-

honouring” the Belarusian leader in an 

article seized by the police before being 

printed in the newspaper Pahonia.

Even guarantees declared by the 

constitution and the media law are not 

respected in practice. For instance, 

Belarus’ state-run and private media 

are declared equal, including in terms of 

access to information, but in fact state 

media outlets enjoy “more equal rights” 

than the private ones.   

The Ministry of Information closed 

down two newspapers, Navinki and 

Molodyozhny Prospekt, in 2005, 

said BAJ. The Belarusian Supreme 

Economic Court on 17 March 2006 or-

dered the closure of the Zhoda weekly, 

the newspaper of the Belarusian Social 

Democratic Party “Hramada” over re-

printed Mohammad cartoons. BDG. 

Delovaya Gazeta stopped coming out in 

print the same year and is available on-

line (www.bdg.by) only. The weekly was 

not banned officially, but damages im-

posed by courts for alleged libel against 

officials of various levels undermined its 

financial position. Financial constrains 

forced another weekly, Salidarnaść 

(www.gazetaby.com), to abandon its 

print version and go online. In June, 

Navapolack-based Chimik suspended 



60

publication six months after state-run 

retail and subscription distribution mo-

nopolies Bielsajuzdruk and Bielposhta 

refused to renew contracts with the bi-

weekly. The authorities also closed down 

a local newspaper in Barysau, while a 

weekly in Vaukavysk shut down af-

ter its editor asked for political asylum 

in Ukraine saying he and his newspa-

per had been harassed by authorities 

in Belarus.

One should not be deceived by the 

small number of newspapers closed 

down in the last two years. Few critical 

newspapers survived the “purges” car-

ried out by the authorities in the run-

up to the 2004 parliamentary election 

and referendum that enabled President 

Alaksandr Łukašenka to run for reelec-

tion as many times as he wants.

In the eight months before the refer-

endum, the total number of registered 

periodicals dropped by 160, according 

to an article by A. Tamkovič published 

under the headline “Holidays Become 

Politics” in the 48-49th issue of BAJ’s 

Abažur magazine. During that election, 

the authorities suspended 12 periodi-

cals with a total circulation of 100,000 

copies. 

In 2006, the Ministry of Information 

suspended the Arche magazine for three 

months. The intellectual periodical had 

a circulation of 1,100 copies. 

A few years before, the government 

introduced the post of deputy chairper-

sons responsible for ideology in region-

al, city and district executive commit-

tees. A new regulation was enacted re-

quiring the media to obtain permission 

from local authorities for renting an of-

fice at a particular address. The regula-

tion, which runs counter to the Media 

Law, gives deputy chairpersons for ide-

ology powers to decide the fate of inde-

pendent periodicals. 

For instance, the noose on Nasha 

Niva tightened when the ideology chief 

of the Minsk City Executive Committee 

declared that he considered the presence 

of the 100-year-old paper’s in Minsk 

“inexpedient”.  

Harassment 
of journalists and public 
reaction; ban 
on independent polls

The draconian media legislation and nu-

merous human rights abuses reported by 

human rights groups in Belarus are ac-

companied by large-scale harassment of 

journalists. In an unprecedented crack-

down, authorities arrested more than 40 

journalists during a week of protests fol-

lowing Lukašenka’s reelection for a third 

consecutive presidential term in March 

2006, according to BAJ. The journal-

ists, who were sentenced to jail terms 

of up to 15 days, included Aleksandr 

Podrobinek, editor-in-chief of Russia’s 

Prima News wire service (15 days in 

jail); Andrzej Pisalnik of the newspaper 

Glos znad Niemna na uchodzstwie (12 

days); Weronika Samolińska of Gazeta 

Wyborcza (10 days); Georgian public tel-

evision journalists, Canadian freelanc-

er Frederic Lavoie who worked without 

accreditation with the foreign ministry; 

and Nasha Niva editor-in-chief Andrej 

Dyńko (10 days).

Later, a city official used the jailing 

of Dyńko, convicted like many other 

journalists on a trumped-up charge of 

swearing, as a pretext to deny his weekly 

formal approval of his office address. 

It should be noted that many Minsk 

residents expressed solidarity with em-

battled independent newspapers (for in-

stance, a series of flash-mob protests 

took place in the capital and other cities 

in support of Nasha Niva). Some opposi-

tion protesters could not control their an-

ger at state television journalists for bi-

ased reporting. The author of this article 

saw angry youths hurling snowballs at a 

cameraman of the ANT television chan-

nel when he was filming outside Minsk’s 

Akrescina prison, in which arrested pro-

testers and journalists were held.

The tent-camp demonstration on 

Kastryčnickaja Square caused deep di-

visions in society because many peo-

ple did not support the protesters. Even 

some parents and relatives, who brought 

parcels for young prisoners, did not 

share their political views. But their fa-

vourable attitude to Belarusian state tel-

evision networks, BT and ANT in par-

ticular, gave way to aversion due to 

the biased coverage and also because 

they were waiting outside the prison 

wall for hours trying to find out news 

about their loved ones or pass things 

on for prisoners, while state television 

journalists enjoyed free access to pris-

on premises. To many television view-

ers BT symbolized lies, bias and immo-

rality at the time. State television jour-

nalists are suspected of having plant-

ed empty liquor bottles, pornographic 

magazines and syringes allegedly used 

for injecting illicit drugs to humiliate 

and incriminate opposition activists in 

their report from Kastryčnickaja Square 

filmed when police tore down the pro-

testers’ tent camp.

A poll conducted by the Independent 

Institute of Social, Economic and 

Political Studies (IISEPS) a year be-

fore this protest found that an over-

whelming majority of Belarusians 

(85.7 percent) rely on Belarusian state 

television for news about the country. 

Much fewer respondents relied on in-

dependent and Russian media for in-

formation. Nearly 63 percent of re-

spondents said that Belarus’ state-run 

media were the most credible source of 

information. The pollster noted a rise 

in the credibility of the media that dis-

seminated official information, while 

Vital Taras

Žanna Litvina, head of the Belarusian 
Association of Journalists.

Anatol Klaščuk



61

Chiefs of presidential ideology services visit an exhibition.

Andrej Lankievič

Media in Belarus

ANT was found to be the nation’s most 

watched television channel, according 

a story posted on www.soyuz.by on 

May 17, 2005. 

Surveys conducted by the IISEPS 

and Novak, another independent pollster, 

in the late 1990s and early 2000s always 

showed that a majority of Belarusians 

considered state media more credible 

than independent outlets. 

Three factors may help explain the 

findings. 

First, Belarus’ sociology is in cri-

sis. It is almost impossible to conduct 

an independent survey because poll-

sters need to obtain permission from 

the authorities. The IISEPS was out-

lawed in Belarus and forced to regis-

ter in Lithuania to continue operation. 

The head of the institute was threatened 

criminal prosecution after he published 

results of polls conducted in the coun-

try without official permission.  

Second, polls conducted under the 

conditions of mistrust, fear, harassment 

of dissidents, cannot be accurate. Some 

respondents may not reveal that they 

read and trust the independent media for 

fear of repercussions. The fear factor af-

fects the results of opinion polls. 

Third, because of a short supply (of 

unbiased, timely and many-sided infor-

mation) the demand for such informa-

tion is also limited. Most Belarusians do 

not have access to independent news-

papers and many are unaware of their 

existence. 

The circulation of Sovetskaya 

Belorussiya, a newspaper founded by 

the Presidential Administration, ex-

ceeds 500,000 copies. This is five times 

the circulation of all independent news-

papers taken together. However, there 

is a big difference between the circu-

lation and readership. Many copies of 

Sovetskaya Belorussiya are sold through 

forced subscription and people do not 

read them. The newspaper Pravda was 

marketed the same way in the Soviet 

Union. Before elections, Sovetskaya 

Belorussiya prints millions of copies 

of special issues delivered to nearly all 

adult residents of the country. 

The Presidential Administration’s 

newspaper like many other state period-

icals — Narodnaja Hazeta, Respublika, 

Znamya Yunosti etc. — are subsidized 

by the government, which supplies them 

with cheap newsprint, provides equip-

ment and electricity at discounted rates, 

and offers high salaries and social secu-

rity benefits to journalists.

Naturally, state newspapers never 

risk confiscation, whereas Narodnaja 

vola and Tovarishch had entire print 

runs seized in the run-up to the 2006 

presidential election.

Well-paid and socially secure as they 

are, state media journalists are unlike-



62

ly to write something that may put their 

job, status and privileges at risk. They 

perform functions that were assigned to 

censors in the Soviet Union. They en-

gage in self-censorship. Readers will 

never come across manifestations of 

freethinking or a message concealed 

by Aesopisms in state-controlled news-

papers. One needs to know culture to 

write an Aesopian message. In Belarus, 

a good command of Belarusian lan-

guage, knowledge of Belarusian history 

and culture is taken with suspicion and 

treated as a sign of disloyalty for the au-

thorities and even dissent. 

The Belarusian-language independ-

ent newspaper, Nasha Niva, found itself 

on the brink of closure when it was cel-

ebrating its 100th anniversary.  

Independent distribution 
networks and 
underground printing 

Guaranteed access to services of 

Bielposhta, a state postal company that 

delivers newspapers to subscribers, and 

Bielsajuzdruk, another state-run compa-

ny selling newspapers through kiosks 

and newsstands across the country, gives 

state-controlled newspapers another ad-

vantage over the independent ones. The 

government has been using its monopo-

ly over the distribution systems to sepa-

rate independent newspapers from their 

readers. Bielposhta removed a range of 

private periodicals from its subscription 

catalogue and Bielsajuzdruk refused to 

sell independent newspapers through 

its retail chain.

At the end of 2006, House of 

Representatives member Valancina 

Kačan a sked the  Mi n is t r y  of 

Communications to explain the rea-

sons for the expulsion of the Brest-based 

weekly Brestsky Kuryer from the local 

Bielposhta subsidiary’s subscription 

catalogue for 2007. In her reply Deputy 

Communications Minister N. Hauryłava 

claimed that the weekly “failed to meet 

fully its contractual obligations causing 

additional financial and labour losses 

to the postal service” in 2006, accord-

ing to BAJ. Mikałaj Alaksandrau, edi-

tor-in-chief of Brestsky Kuryer, denied 

the charge in an interview with the BAJ 

monitoring service. “Last year just like 

during the 16 years of the newspaper’s 

existence, the Brestsky Kuryer editorial 

staff has not received a single complaint 

from the postal service management 

about the newspaper’s failure to meet its 

contractual obligations,” he said.

Bielposhta and Bielsajuzdruk refuse 

to distribute many local (Novaya Gazeta 

Smorgoni, Chimik, Borisovskiye Novosti, 

Vitebskiy Kuryer and other) and nation-

al (Zhoda, Nasha Niva) newspapers. 

Critical periodicals were deleted from 

subscription catalogues on far-fetched 

grounds, while some newspapers were 

unable to obtain office address approv-

al from local authorities.  

On the other hand, periodicals that 

distance themselves from social and po-

litical issues are thriving (the number of 

papers that carry only crosswords, puz-

zles and classified ads has been growing 

in Belarus in the last few years).

There are some exceptions. For in-

stance, the newspaper Intex Press in 

Baranavichy earns profits from advertis-

ing, but it also runs news about various 

local developments presented in a bal-

anced way to attract readers. Intex Press 

has established it own retail distribution 

and subscription network. 

Nasha Niva relies on the services of 

volunteers to deliver newspapers to sub-

scribers. After losing access to the dis-

tribution networks, the weekly remains 

afloat thanks to private donations from 

its readers.

Some periodicals unregistered with 

the Ministry of Information also rely 

on alternative distribution networks, 

for instance Svaboda, formerly known 

as Tut i Ciapier, which targets areas 

where other independent newspapers 

are not available. The main problem 

of this project is insufficient funding. 

With a small circulation distributed in 

rural areas, the newspaper’s presence is 

negligible even in the underdeveloped 

Belarusian print media market. The leg-

islation currently in force carries penal-

ties under the Administrative Offences 

and Criminal Codes for the sale of un-

registered periodicals.   

In any case, there is the need to find 

a way to print and distribute under-

ground newspapers because there is no 

other option under the present condi-

tions in Belarus. 

Uncensored radio 
stations and other 
alternatives

Radio stations operate in almost as dif-

ficult conditions as newspapers. In 2005 

alone, the Ministry of Information is-

sued 18 official warnings to Belarusian 

FM stations. At present, 30 FM stations 

broadcast in Belarus, 14 of them are 

based in the capital. 

In 2005, the government limited 

broadcasting of foreign music to 25 per-

cent of the total number of aired tracks. 

In practice, however, the measure has 

not helped promote Belarusian music. 

The Ministry of Information approved 

a list of performers recommended for 

broadcasting, which is equivalent to mu-

sic censorship. 

In 2006, members of the staff of the 

Novaje Radyjo FM station, founded by 

the government-controlled Federation 

of Trade Unions of Belarus, declared a 

strike on air in protest of the dismiss-

al of the station’s editor-in-chief. Not a 

single other station expressed solidari-

ty with Novaje Radyjo during the pro-

test that lasted for several hours. The FM 

station was purged of the rebellious per-

sonnel with the help of Security Council 

The independent BelSat TV is expected 
with hope.

Vital Taras



63

Internet has become the only source of alternative information for many.

photo.bymedia.net

Media in Belarus

representatives and resumed broadcast-

ing in a few days. 

Clearly, there is no alternative to FM 

stations in Belarus because FM is better 

adapted than AM to the transmission of 

quality audio signals, therefore it is more 

popular with modern radio listeners.

Taking into account the advantag-

es of FM broadcasting, a new radio sta-

tion, European Radio for Belarus (ERB), 

was established in Poland. However, 

ERB like another rival station based in 

Poland, Radio Racyja, can be received 

in Minsk only in the medium-wave band 

in the early morning hours.

When ERB went on the air in March 

2006, it really made a difference. Radio 

Liberty, also known as “crisis radio”, 

was often second to ERB in the coverage 

of the post-election protests in Minsk 

because the new station was broadcast-

ing more live reports making listen-

ers feel as if they were present at the 

scene. Many listeners liked the emotion-

al live reports by Kacia Zołatava from 

Kastryčnickaja Square. However, this 

turned out to be an episode rather than 

the rule in the operation of ERB.

ERB’s FM signal can be received in 

areas located close to the Belarusian-

Polish border.

As for the much-talked-of television 

channel for Belarus, it is difficult to as-

sess its chances of success.

Like European Radio for Belarus, 

the television project has been conceived 

in an atmosphere of secrecy. On the one 

hand, the secrecy is justified by secu-

rity considerations, while on the other 

the lack of transparency makes it diffi-

cult for coordinators to avoid making the 

same mistakes as the organizers of radio 

projects. For instance, only large corpo-

rations were allowed to submit bids for a 

contract to produce a radio program for 

Belarus. RTVi, which won the contract 

thanks to its connections in the media 

market, used the project for its own ends. 

The company offered jobs and provid-

ed training for Belarusian radio jour-

nalists, which is good. But what about 

Belarusian listeners for whom the new 

radio program was created?  

This is why the questions to be an-

swered before the television project gets 

off the ground should include the fol-

lowing: How many people will be able 

to watch it and how good will the chan-

nel’s reception in Belarus be? Should it 

target a few dozen thousand households 

that have satellite dishes (although au-

thorities in Iran forced the owners to re-

move satellite dishes), or a broader au-



64

dience? Will this channel be informa-

tive and at the same time attractive to 

Belarusian viewers?

Instead of conclusion

This article does not cover the Internet, 

an area free of censorship in Belarus. 

The Internet in general and blogs in par-

ticular have been growing rapidly in the 

past year. This is a sign that the author-

ities cannot take preemptive action and 

are losing in the field of new technolo-

gies all the time. It is necessary to take 

advantage of this fact in order to pre-

pare for a breakthrough in media free-

dom in Belarus.

Vital Taras


