
70

Dokument ten sporządzono w opar-
ciu o raport Internet Watch dotyczą-
cy Białorusi, opracowany przez Open 

Net Initiative (ONI) w rezultacie moni-
torowania Internetu na Białorusi pod-
czas wyborów prezydenckich w mar-
cu 2006 roku.

Przeprowadzone testy nie zdoła-
ły dowieść, że to reżim Łukašenki stał 
za tymi anomaliami, jednak proble-
my z dostępem do państwowej sieci 
Beltelecom były raczej nieprzypadkowe. 
„Nieczynne” strony mogły stać się ofia-
rami zamierzonych ataków typu „brak 
usługi” (DOS), jak twierdzili właścicie-
le tych stron, ale ONI nie jest w stanie 
zweryfikować tej informacji bez dostę-
pu do plików dziennika logowań.

W sumie ONI nie znalazła jednak 
dowodów na systematyczne i szerokie 
manipulowanie Internetem na Białorusi. 
Jakiekolwiek utrudnienia z inicjatywy 
reżimu, które mogły wystąpić, były ra-
czej niewielkie. Spowodowały one za-
kłócenia w dostępie, ale nigdy nie do-
prowadziły do całkowitego braku do-
stępu do alternatywnego źródła infor-
macji. Jednak autorzy wspomnianego 
raportu Internet Watch nie twierdzą, że 

Sprawiedliwe i wolne
Internet i wybory w 2006 roku

Na podstawie Raportu „Internet Watch” dotyczącego Białorusi

dostęp do Internetu na Białorusi jest po-
wszechny oraz pewny. Rząd ma możli-
wość przyblokować dostęp do Internetu, 
i środek ten jest lepszy i bardziej sub-
telny niż oczywiste filtrowanie i blo-
kowanie stron. Otwartość Internetu na 
Białorusi może być coraz bardziej za-
grożona zarówno ze strony trwających 
procesów ustawodawczych, dzięki któ-
rym zalegalizowany zostanie bardziej 
aktywny monitoring ze strony państwa, 
kontrolowanie zawartości stron oraz blo-
kowanie witryn internetowych, jak rów-
nież zwiększonych nacisków na auto-
cenzurę w Sieci.

* * *

Wobec litery prawa, wszystkie jednostki 
organizacyjne, w tym partie polityczne, 
organizacje pozarządowe i gazety, jak 
również dostawcy usług Internetowych 
– podlegają surowym przepisom re-
jestracji oraz uzyskania licencji, któ-
rych niuanse prawne często wykorzy-
stywane były do zamknięcia lub uci-
szenia niezależnych lub opozycyjnych 
organizacji, mediów oraz wszystkich 

tych, którzy ośmielili się skrytykować 
prezydenta Łukašenkę w jakikolwiek 
sposób. Artykuły 367 i 368 Kodeksu 
Karnego, według których „zniesławie-
nie” lub „pomówienie” prezydenta jest 
przestępstwem, są często stosowane w 
takich przypadkach. Ponadto, nowe po-
prawki do Kodeksu przyjęte w grud-
niu 2005 r. dalej ograniczają prawo do 
wolności zgromadzeń i wyrażania swo-
jej opinii. Według poprawek przestęp-
stwem jest również jakakolwiek dzia-
łalność mająca na celu „dyskredytację 
Republiki Białoruś”.1

Pod względem ekonomicznym, ofi-
cjalne instytucje finansowe mają sze-
roką władzę, aby nadzorować działal-
ność gospodarczą oraz transakcje finan-
sowe na Białorusi. Władza ta jest czę-
sto używana do nękania niezależnych 
jednostek, począwszy od grup obywa-
telskich i organizacji, poprzez gazety 
i inne źródła informacji, aż po firmy. 
Celem jest zmuszenie do podporządko-
wania się ideologii państwowej i dyrek-
tywom reżimu. Wiele krytycznych wo-
bec władz osób i firm zostało skutecz-
nie uciszonych po oskarżeniach o „nie-

1 Według ostatnich oświadczeń Ministra Spraw 
Wewnętrznych (Uładzimira Navumawa), to pra-
wo będzie używane do tropienia dysydentów ideo-
logicznych w cyberprzestrzeni.



71

prawidłowości podatkowe” oraz inne 
„przestępstwa gospodarcze”.

Jeśli chodzi o tradycyjne kanały in-
formacyjne na Białorusi (prasa, radio, 
telewizja), niezależna prasa jest szcze-
gólnie narażona ze względu na mono-
pol państwa w zakresie drukowania 
oraz dystrybucji, kontrolowanych bez-
pośrednio przez administrację prezy-
dencką. Monopol ten może być wyko-
rzystany do zawieszenia przygotowania 
i dystrybucji publikacji, które zawiera-
ją „nieodpowiednie informacje”, i fak-
tycznie wiele niezależnych gazet zosta-
ło w ten sposób zmuszonych do likwi-
dacji. Telewizja i radio są zdominowane 
przez państwowe kanały, choć istnieją 
niezależne stacje, które „wybierają” do 
ramówki głównie programy rozrywko-
we lub lokalne wydarzenia.

Wobec tej informacyjnej zasłony 
to właśnie w dość nieskrępowanej tre-
ści witryn internetowych można dopa-
trzeć się ostatniego wyłomu w bloka-
dzie wolności słowa, stosowanej przez 
Łukašenkę.

Dyscyplina i kary: 
trzymanie opozycji 
i mediów w szeregu

Organizacje obywatelskie, partie poli-
tyczne, związki zawodowe oraz nieza-
leżne media stanowią ostoję opozycji 
politycznej na Białorusi. Nie jest więc 
przypadkiem, że reżim Łukašenki pod-
daje je „dyscyplinie” zbiorowo. Zamiast 
oczywistego ataku i zakazu niezależ-
nych organizacji i publikacji, władze 
stosują różne prawne, gospodarcze i ad-
ministracyjne metody ograniczania ich 
działalności, uniemożliwiania zgroma-
dzeń ludzi, delegalizowania środków 
finansowych, uciszania wysiłków po-
dejmowanych na rzecz komunikacji w 
społeczeństwie, oraz zamykania kana-
łów komunikacyjnych. Kontrolę uzysku-
je się dzięki ustawodawstwu (poprzez 
ciągle rosnący szereg surowych przepi-
sów dotyczących finansów, organizacji 
oraz treści), nękaniu przez administra-
cję, polegającym na „prześladowaniu po-

przez zezwolenia” (co oznacza metodę 
„ponownej rejestracji” jako sprawdzony 
sposób na odchudzenie szeregów), na-
chodzeniu przez organy podatkowe, oraz 
groźbom oskarżeń o „przestępstwa go-
spodarcze”. Bardziej „praktyczne” me-
tody, takie jakie podsłuchiwanie, regu-
larne śledzenie przez KGB oraz inne for-
my zastraszania są także szeroko roz-
przestrzenione, ale trudne do udoku-
mentowania. Wzrosła ilość aresztowa-
nych oraz „internowanych” działaczy 
opozycyjnych, aczkolwiek zarzuty rzad-
ko mają „polityczne” tło. Zazwyczaj są 
to „przestępstwa gospodarcze” lub chu-
ligaństwo. W krańcowych przypadkach, 
polityczni przeciwnicy, w tym dzienni-
karz, „zniknęli”.

Jeśli chodzi o tradycyjne media, 
Państwowy Komitet ds. Prasy realizu-
je oficjalną politykę informacyjną (na 
przykład dbałość o brak głosów kry-
tykujących reżim) i ma możliwość za-
wieszenia działalności ośrodków me-
dialnych oraz nakładania ogromnych 
grzywien na publikacje lub poszcze-
gólne osoby. Częstym powodem in-
terwencji Państwowego Komitetu ds. 
Prasy jest walka o „honor i godność”, 
to jest z każdym stwierdzeniem, które 
„narusza honor i godność” urzędników 
państwowych. 

Prasa niezależna jest atakowana 
przez administrację za pomocą restryk-
cyjnych procedur rejestracji, przepisów 
akredytujących oraz niesprawiedliwe-
go opodatkowania. Jak zauważono w 
głównej części tekstu, prasa niezależna 
jest narażona również z powodu mono-
polu państwa w druku oraz dystrybu-
cji. Według organizacji Reporterzy bez 
Granic, reżim Łukašenki „systematycz-

nie zamyka nieliczne, z trudem funk-

cjonujące niezależne gazety poprzez 

dławienie ich działalności olbrzymimi 

grzywnami lub przy użyciu śmiesznych 

biurokratycznych pretekstów”.
Jeśli chodzi o telewizję i radio, to 

Telewizja Białoruska podlega prezy-
dentowi. Pozostali niezależni nadawcy 
radiowi i telewizyjni mają do dyspozy-
cji niewielkie środki finansowe i uni-
kają nadawania programów informa-

cyjnych (aby nie ryzykować utraty kon-
cesji), skupiając się na programach roz-
rywkowych i lokalnych wydarzeniach. 
Koncesje wydawane są według zasady 
„lojalności politycznej” i przez to mogą 
być z łatwością cofnięte.

Udział mediów międzynarodowych 
w białoruskim rynku jest ograniczony 
i ciągle spada. Podobnie jak narodowe 
środki przekazu, publikacje międzyna-
rodowe muszą być zarejestrowane (zwe-
ryfikowane) przez władze w Mińsku, 
zanim możliwa będzie ich dystrybu-
cja. Większość prywatnych sieci kab-
lowych, które odpowiadają za nada-
wanie materiałów ze źródeł między-
narodowych, zaprzestało odtwarzania 
stacji BBC i CNN, w rezultacie czego 
dla abonamentów kablówki, stanowią-
cych 30% wszystkich telewidzów, je-
dyną międzynarodową stacją stały się 
Euronews. Kanały rosyjskie, które do 
niedawna były alternatywnym źródłem 
informacji, zostały całkowicie lub częś-
ciowo zawieszone (za pomocą zagłusza-
nia), a ich miejsce zajęły stacje białoru-
skie. W przeszłości władze oskarżały 
korespondentów rosyjskich na Białorusi 
o obrazę „honoru i godności”, co miało 
zapobiec nadawaniu do Rosji materia-
łów uważanych za nieprzychylne reżi-
mowi Łukašenki.

Źródła: przypadki zastraszania, prze-
śladowania i karania opisane w katalogu 
comiesięcznych raportów „Viasna‘96”, 
zobacz www.spring96.org; coroczne 
i comiesięczne raporty Białoruskiego 
Komitetu Helsińskiego (www.bhc.uni-
bel.by), Reporters Without Borders 
(Reporterzy Bez Granic), Worldwide 
Press Freedom Index 2005; Media 
Sustainability Index 2004 i 2005; Jan 
Maksymiuk, How Lukashenka has dealt 

with Independent Media (Jak Łukašenka 
potraktował niezależne środki przeka-
zu), RFE/RL Reports, 26 grudnia 2000, 
Zeszyt 2, Nr 48.

Internet

Ponieważ tradycyjne środki przekazu 
zaczęły albo podlegać państwu, albo zo-

Sprawiedliwe i wolne



72

stały zamknięte, Internet jako środek in-
formacji zyskał na znaczeniu.

Rośnie liczba użytkowników Internetu 
na Białorusi, mimo że jego zasięg pozo-
staje jednym z najsłabszych w Europie. 
Szacuje się, ze liczna internautów podwo-
iła się w latach 2002-2005 i obecnie wy-
nosi blisko 2 miliony lub 20 % całkowi-
tej populacji Białorusi, choć tylko 5 % ko-
rzysta z Internetu „na stałe” ze względu 
na wysokie koszty2 uzyskania dostępu do 
sieci. Badania wskazują, że internauci to 
w większości ludzie młodzi, wykształce-
ni i z wielkich miast, Mińska lub innych 
ośrodków regionalnych3.

2  Zobacz „Inter net Users in Belar us” 
(Użytkownicy Internetu na Białorusi) na stronie 
http://www.e-belarus.org/news/200506021.html. 
Różnie szacowana jest liczba użytkowników. 
Niepaństwowe źródła mówią o znacznym wzro-
ście od roku 2002, kiedy liczba internatów wy-
niosła 809.000 (RSF “Internet under Surveillance 

2004) do 1,391,900 w 2003 (CIA World Factbook 
2006). Wnioskując z oficjalnej liczby 2 milionów 
w 2002 roku, wydaje się, że baza internatów po-
dwoiła się w przeciągu trzech lat.
3 Według badań z 2003 roku, około 33 % aktyw-
nych internatów miało 20-24 lata, 50 % skończyło 
uniwersytet, 23 % mieszkało w Mińsku, a 46 % 
w innych miastach.

Pod tym względem większość wy-
borców Łukašenki – rolnicy, osoby w 
średnim wieku i starsze – nie są obecnie 
aktywnymi użytkownikami Internetu. 
Przeprowadzone w 2003 roku badanie 
poglądów politycznych osób korzystają-
cych z sieci i tych do niej niepodłączo-
nych dowiodło, że internauci byli bar-
dziej sceptyczni wobec polityki reżimu 
Łukašenki i jego propagandy, ufali nie-
zależnym źródłom informacji znacz-
nie bardziej niż państwowym organom, 
oraz byli skłonni do aktywnego popie-
rania opozycji.

Stare zarzuty

Zarzuty blokowania Internetu na 
Białorusi nie są niczym nowym. Podczas 
wyborów prezydenckich w 2001 roku, 
różne niezależne lub opozycyjne ugru-
powania twierdziły, że strony inter-
netowe są niedostępne, oraz że reżim 
Łukašenki celowo blokował do nich do-
stęp. W czerwcu 2003 strona www.bat-
ke.net została rzekomo zablokowana na 
polecenie KGB, ponieważ opublikowa-

ła fragment książki krytykującej pre-
zydenta Łukašenkę, którą Ministerstwo 
Spraw Zagranicznych Białorusi nazwało 
„polityczną propagandą”. Podczas wy-
borów parlamentarnych i referendum w 
2004 roku (które pozwoliło Łukašence 
zmienić konstytucję i pozostać przy 
władzy), internetowe strony opozycyj-
ne po raz kolejny donosiły o problemach 
z dostępem, choć na mniejszą skalę4. 
W 2005 roku właściciele różnych wi-
tryn internetowych twierdzili, że pad-
li ofiarami celowych blokad ze strony 
władz państwowych lub ataków DOS5. 
Jednak żadne z tych oskarżeń nie zo-
stało zweryfikowane za pomocą testów 
przez niezależne źródło. W obliczu bra-
ku takiej weryfikacji aparat Łukašenki 
może twierdzić, że problemy związane 
z Internetem spowodowane są przecią-
żeniem serwerów.

Podstawowe testy 
przeprowadzone przez 
ONI w 2005 roku

W celu sprawdzenia zarzutów politycz-
nego blokowania stron internetowych 
przez reżim, w okresie od czerwca 2005 
do stycznia 2006 roku ONI przeprowa-
dziło podstawowe testy. Wyniki po-
twierdziły, że dochodziło do filtrowa-
nia Internetu, ale nie stron politycznych 
lub niezależnych, których treść nie była 
cenzurowana. Jedynymi stronami fil-
trowanymi na Białorusi były gejowskie 
witryny z Rosji. Próby połączenia się z 
tymi „gejowskimi” stronami z Białorusi 
notorycznie skutkowały wystąpieniem 
„błędu połączenia”, pomimo że strony 

4 Niektóre strony, według których głosowanie 
nad referendum zostało sfałszowane, były rze-
komo długo niedostępne w dniu wyborów. Nie 
przeprowadzono jednak testów stwierdzających 
prawdziwość tych doniesień. Analogicznie, war-
to zauważyć, że kilka gazet on-line, na przy-
kład naviny.by, w dniu wyborów miało wyłączo-
ne telefony. Zobacz Freedom House, Nations in 

Transition 2005.
5 Na przykład w sierpniu 2005 r. zablokowano 
prawdopodobnie stronę z kreskówkami o prezy-
dencie Łukašence. Dwoje młodych ludzi, którzy 
umieścili kreskówki w Internacie, zostało oskar-
żonych o szkalowanie prezydenta.

Hakerzy umieścili karykaturę na stronie internetowej państwowej telewizji ANT.

Sprawiedliwe i wolne



73

te były dostępne z komputerów poza 
Białorusią.

Faktem jest, że białoruskie władze 
oficjalnie przyznały się do filtrowania 
rosyjskich stron, które blokowano jaw-
nie i „zgodnie z prawem”, z powodu rze-
komych treści pornograficznych6. Warto 
przy tym zauważyć, iż reżim odwołał się 
do litery prawa w sprawie rozstrzygniętej 
w 2004 roku. Jak wcześniej wspomnia-
no, postępowanie białoruskiego rządu 
charakteryzuje się przesadnym dbaniem 
o kwestie prawne, dlatego też wszelkie 
działania podejmowane przez państwo 
wymagają podstawy prawnej (nawet je-
śli wynika ona z dekretów prezydenta, a 
prawo jest stosowane wybiórczo).

Reżim dysponuje 
odpowiednimi 
technologiami 

Testy przeprowadzone przez ONI w 
2005 roku potwierdziły, że władze bia-
łoruskie maja dostęp do technologii, 
umożliwiających filtrowanie stron. Testy 
wykazały, że rosyjskie strony były fil-
trowane za pomocą dostawców usłu-
gi Internetu, którzy konfigurowali ich 
routery tak, by odrzuciły prośby o do-
stęp do adresów IP obraźliwych witryn 
(jest to metoda nazywana blokowaniem 
adresu IP). Dalsze badania zespołu ONI 
wykazały, że kontrola funkcjonowania 
Internetu przez państwo odbywa się na 
trzech płaszczyznach.

Pierwszą z nich jest Państwowe 
Centrum Bezpieczeństwa Informacyjnego 
(GCBI), które kiedyś było częścią KGB, 
a teraz podlega bezpośrednio prezyden-
towi i jest mniej więcej odpowiednikiem 
amerykańskiej Agencji Bezpieczeństwa 
Narodowego, chociaż skupia się raczej 
na sprawach krajowych, niż międzynaro-
dowych. Jednym z obszarów działalno-
ści GCBI jest kontrola najważniejszej do-
meny internetowej (.by), co oznacza, że 
6 Wysoki urzędnik Ministerstwa Komunikacji ofi-
cjalnie przyznał w wywiadzie dla Radia Svaboda, 
że blokowanie jest stosowane. Informacje o opra-
cowywaniu podstawy prawnej dla blokowania 
stron internetowych w 2004 r można znaleźć w: 
Belnet, 12.10.2004.

Agencja odpowiada za rejestracje wszyst-
kich stron w tej domenie. To również ozna-
cza, że GCBI jest w stanie zmieniać staty-
styki DNS każdej witryny znajdującej się 
w ich rejestrze i blokować do nich dostęp, 
jeśli byłoby to konieczne. Faktycznie, pod-
czas wyborów prezydenckich w 2001 roku, 
kiedy część stron GCBI była niedostępna, 
opozycja oskarżyła tę instytucję o właśnie 
tego rodzaju manipulację. 

Drugą płaszczyzną kontroli jest nale-
żąca do państwa firma Beltelecom, mo-
nopolista na rynku, kontrolowany przez 
Ministerstwo Komunikacji. Beltelecom 
posiada wyłączność na wszystkie ze-
wnętrzne linie komunikacyjne, co czyni 
go głównym dostawcą usługi Internetu 
na Białorusi. Około 30 lokalnych dostaw-
ców otrzymało koncesje na łączenie się 
przez sieć Beltelecomu, a żaden z opera-
torów nie posiada całkowicie niezależ-
nych linii dostępowych do Internetu, z 
wyjątkiem sieci akademickiej i badaw-
czej BasNet, która podlega licznym kon-
trolom7. Dlatego też Internet na Białorusi 
przepływa przez należący do państwa 
zawór, co idealnie umożliwia monito-
rowanie i filtrowanie zawartości stron. 
Filtr zainstalowany na głównym route-
rze Beltelecomu może blokować adre-
sy IP zewnętrznych stron zarejestro-
wanych w domenach innych niż .by, na 
przykład .com, .net lub .org. Oznaczać to 
może, że strona opozycyjna zarejestrowa-
na w Stanach Zjednoczonych pod adre-
sem .org może być niedostępna dla kom-
puterów znajdujących się na terytorium 
Białorusi. Opozycja wielokrotnie oskar-
żała GCBI o zainstalowanie filtrów w 
sieci Beltelecomu8. Co więcej, oficjalnie 
przyznano, że inne państwowe organy 
bezpieczeństwa, takie jak Ministerstwo 
Spraw Wewnętrznych, gruntowanie inwi-

7 Basnet skutecznie działa jako sieć rządowa. 
Warto zauważyć, że główni operatorzy usług 
bezprzewodowych, Jelcom, MTS i Belce, w ko-
munikacji międzynarodowej muszą korzystać ze 
sprzętu Beltelecomu.
8 W polskiej prasie pojawiały się ciągle donie-
sienia, że władze sprowadziły urządzenia fil-
trujące z Chin. Zobacz: http://www.bybanner.
com/show.php3?id=1295; http://www.charter97.
org/2005/11/25/filtr. Warto jednak zauważyć, że 
ONI nie odkryła przypadków filtrowania, podob-
nych do metod stosowanych w Chinach 

gilowały i wstrzymywały ruch interneto-
wy, aby złapać cyber-przestępców.

Trzecią płaszczyzną potencjalnego fil-
trowania Internetu są prywatni dostaw-
cy usługi Internetu9. W pewnym sen-
sie nie jest to reżimowi potrzebne, bio-
rąc pod uwagę rozległą kontrolę, jaką po-
siada Beltelecom. Jednak każdy dostaw-
ca może zainstalować filtry blokujące 
strony internetowe, jeśli państwowy or-
gan bezpieczeństwa by sobie tego otwar-
cie zażyczył. Dostawcy Internetu, tak jak 
i wszystkie niepaństwowe organizacje na 
Białorusi, są z natury narażeni na prześla-
dowania ze strony państwa poprzez wyda-
wanie pozwoleń, grzywny lub oskarżenia 
o przestępstwa. Podczas wyborów prezy-
denckich w 2001 roku, dostawca Internetu 
o nazwie „Jawny Kontakt”, który także 
zarządzał główną bazą danych domeny 
.by (z upoważnienia GCBI) został oskar-
żony przez opozycję o blokowanie stron 
internetowych na terenie Białorusi po-
przez zmienianie DNS.

Ale czy z nich korzysta?

To, że reżim ma możliwości blokowa-
nia dostępu do Internetu oraz że poja-
wiają się zarzuty pod jego adresem, nie 
stanowi jeszcze dowodu na rzeczywiste 
czynne filtrowanie w celach politycz-
nych. Mając to na uwadze, ONI rozpo-
czął monitorowanie Internetu podczas 
wyborów w 2006 roku.

Co testowaliśmy i co 
odkryliśmy…

Testy przeprowadzone przez ONI pod-
czas wyborów prezydenckich w 2006 
roku wykazały ogólnie nieograniczony 
dostęp do Internetu w okresie wyborów, 
również w dniu głosowania (19 marca) 

9 W 2005 roku 32 dostawców miało dostęp to 
Internetu poprzez sieć Beltelecomu. Szacuje się, że 
rynek usług typu dial-up był wart 24 miliony dola-
rów. W 2004 r. zanotowano wzrost o 17 milionów do-
larów porównaniu z 2003. Beltelecom utworzył 187 
punkty dostępu do Internetu z 732 „miejscami pra-
cy”. Planowane jest utworzenie 92 kolejnych „miejsc 
pracy” w 2005 oraz 115 w latach 2006-2007.

Sprawiedliwe i wolne



74

oraz w kolejnym tygodniu, kiedy opo-
zycja próbowała kwestionować wyni-
ki poprzez organizowanie demonstra-
cji (20-25 marca). ONI nie wykryła za-
planowanego i regularnego filtrowania 
Internetu w okresie wyborów przy uży-
ciu znanych technik filtracyjnych.

Jednakże występowały znaczące 
różnice w jakości i regularności do-
stępu do niektórych stron, a w decy-
dujących dniach około 37 opozycyj-
nych i niezależnych stron było niedo-
stępnych. W jednym przypadku połą-
czenie z Internetem na Białorusi zosta-
ło zerwane, najprawdopodobniej z po-
wodów technicznych, doszło również 
do trzech potwierdzonych przypadków 
błędów typu „nierozpoznany DNS”, wy-
stępujących na stronach opozycyjnych. 
Chociaż żaden przypadek nie wskazy-
wał na inspiracje ze strony rządu, ro-
dzaj tych błędów, jak również fakt, że 
zaatakowano głównie strony opozycyj-
nych i niezależnych środków przeka-
zu, wskazuje, że nie był to wyłącznie 
przypadek.

Przyjrzyjmy się….

W dniach 12-25 marca 2006 ONI moni-
torowało dostęp do „wpływowych” stron 
u dwóch białoruskich dostawców usłu-
gi Internetu10. Testy zostały przeprowa-
dzone na firmie Belinfonet w dniach 12-
25 marca, a na Beltelecomie w dniach 
17-25 marca.

16 marca: kilka opozycyjnych i 

niezależnych stron prawdopodobnie 

staje się celem nierozpoznanych ata-

ków sieciowych, w rezultacie czego 

zawieszają się

16 marca: Strona belaruspartisan.

org również stała się „celem ataku”. 
Testy ONI dowiodły, że żądania dostaw-
cy Internetu o dostęp do tej strony były 
10 W obydwu przypadkach testy zostały przepro-
wadzone z Mińska, może oznaczać, iż uzyska-
ne rezultaty nie były adekwatne do dostępności 
strony z innych części Białorusi. Jednak ponie-
waż Beltelecom jest czołowym dostawcą usług 
Internetu, z których muszą korzystać zarówno 
zwykli abonenci jak i inni operatorzy, wyniki 
można uznać za wiarygodne.

zawieszane. Nazwy głównych serwerów 
strony ns1.agava.net.ru (195.161.118.36) i 
ns2.agava.net.ru (81.176.64.2) zarejestro-
wane są w Rosji. Obydwa nie odpowie-
działy na żądanie dostawcy Internetu o 
dostęp. Jednakże serwery nie zareago-
wały także na żądanie połączenia z ro-
syjską stroną agava.net.ru, co sugeruje, 
że problemy stanowiły raczej przypadek 
niż zamierzona próbę „ataku” na stronę 
belaruspartisan.org.

18 marca: 5 stron dostępnych po-

przez sieć Beltelecom dało wyniki 

zbieżne z tymi uzyskanymi dla „za-

blokowanych stron”. Testy ONI wy-
kazały, że 5 stron testowanych z ser-
werów Beltelecom dało wyniki zazwy-
czaj występujące przy próbach ograni-
czania dostępu. Zaobserwowano dwa 
rodzaje błędów: dwa przypadki błędów 
typu „brak połączenia” zazwyczaj wy-
stępujące przy blokowaniu IP, a także 
trzy przypadki błędów „lekkiego połą-
czenia”, typowych dla zawieszeń cza-
su w sieci (co może wiązać się z filtro-
waniem). Jednak rezultaty nie dawały 
podstaw do żadnych wniosków, ponie-
waż mogły być skutkiem problemów z 
serwerem lub dużych opóźnień obroto-
wych w sieci (podczas testów ONI nie 
sprawdzała opóźnień obrotowych w sie-
ci). Co więcej, testy ONI wykazały rów-
nież, że te strony były dostępne w sieci 
Belifonetu, co może sugerować, że je-
śli doszło do próby filtrowania, nie ob-
jęła ona wszystkiego. 

18 marca, godz. 23:00: Fora użyt-
kowników popularnej strony tut.by prze-
stają działać. Niepotwierdzone rapor-
ty w białoruskiej „prasie technicznej” 
mówiły o braku dostępu do for na tut.
by, popularnej stronie z ponad 20 tysią-
cami zarejestrowanych użytkowników. 
Według raportu internauci uzyskiwali 
na ekranach komunikat o błędzie, mó-
wiący, że ich forum nie działa, oraz „by 
powtórzyli próbę za kilka minut”. Warto 
jednak zauważyć, że według innych źró-
deł cytowanych przez ONI, tut.by prze-
stał być całkowicie „niezależną” witry-
ną, ponieważ jeszcze wcześniej uległ 
presji ze strony władz.

Dzień wyborów 
i testowanie 
(19 marca 2006 r.)

Według doniesień liczne opozycyjne i nie-
zależne strony są „blokowane”. Dwie tury 
testów ONI w dniu 19 marca dowiodły, że 
37 stron, głównie witryn opozycyjnych i 
niezależnych mediów, było niedostępnych 
w sieci Beltelecom w Mińsku, pomimo że 
można było uzyskać połączenie z nimi z 
lokalizacji kontrolnej. Jednak testy nie do-
wiodły jednoznacznie, że doszło do rozle-
głego filtrowania. Przyczyny braku dostępu 
do testowanych stron były różne, a te same 
strony były dostępne w sieci Belinfonet. 
W rezultacie możliwe jest, że na wyniki 
uzyskane z testów na Beltelecomie mogły 
wpłynąć inne czynniki. Jedną z przyczyn 
mogło być, na przykład, przeciążenie sie-
ci, ponieważ nasze testy w dniu 19 marca 
wykazały wysoki stopień opóźnienia ob-
rotowego i zagubionych pakietów w sieci 
Beletelecom. Fakt ten jest zgodny z donie-
sieniami internautów, którzy albo nie mo-
gli załadować stron, albo ładowali je tylko 
częściowo przed upływem czasu. To wy-
jaśnienie wydaje się być jednak mało praw-
dopodobne, ponieważ testy potwierdziły, 
że inne strony z politycznymi treściami 
były w pełni dostępne dla abonentów sieci 
Beltelecom. „Przeciążenie” powinno było 
zablokować wszystkie strony, a nie tylko 
wspomniane trzydzieści siedem. Co więcej, 
można wykluczyć, że „nieudane próby za-
ładowania” były rezultatem wysokiej licz-
by żądań dostępu do zablokowanych serwe-
rów tych stron, ponieważ były one dostępne 
z Belinfrontu i lokalizacji kontrolnej ONI. 
Po rozważeniu wszystkich materiałów do-
szliśmy do wniosku, że owe trzydzieści sie-
dem stron mogło równie dobrze być mani-
pulowanych w sieci Beltelecomu.

 

Ataki hakerów na główne 
strony opozycyjne 
oraz witrynę głównego 
kandydata opozycji

www.milinkevich.org – opozycyjne 
media doniosły, że strona stała się ce-

Sprawiedliwe i wolne



75

lem serii ataków. Testy ONI dowiod-
ły, że strona była „nieczynna” od godz. 
17:45 w dniu 19 marca do godz. 11:45 w 
dniu 20 marca 2006 roku i nie było do 
niej dostępu zarówno z naszych lokali-
zacji testowych na Białorusi, jak i loka-
lizacji kontrolnej. „Nieczynna” strona 
może być rezultatem ataku DOS. ONI 
nie może jednak jednoznacznie stwier-
dzić, że atak miał miejsce, bez dostępu 
do rejestrów serwera. ONI nie dotarła 
do logów serwera pomimo próśb skie-
rowanych zarówno do firmy z USA pro-
wadzącej serwery, jak i innych właści-
cieli strony.

www.charter97.org – Według źródeł 
na Białorusi przestoje na tej stronie były 
spowodowane atakiem elektronicznym 
(DOS i hakerów). Testy ONI w dniu 19 
marca dały niejednoznaczne wyniki. 
Testy w sieci Belinfonet pokazały nie-
regularne fazy dostępu do strony w cią-

gu dnia. Trzy próby połączenia z sie-
ci Belinfonetu z witryną spowodowały 
błędy dostępu, podczas gdy próby po-
łączeń z tą stroną z naszych lokalizacji 
kontrolnych zakończyły się sukcesem. 
Strona była dostępna średnio w 66% z 
sieci Belinfonetu. Jednakże po testach 
przeprowadzonych z Beltelecomu oka-
zało się, że strona jest całkowicie dostęp-
na. Dalsze testy przeprowadzone przez 
ONI wykryły, że domena charter97.org 
jest podłączona do dwóch różnych adre-
sów IP. Jeden z nich czasami odpowia-
dał niesystematycznie. Jest prawdopo-
dobne, że ten adres IP stał się celem ata-
ków DOS. Jednakże, ponieważ ONI nie 
uzyskało pliku rejestrów z witryny char-
ter97.org, weryfikacja nie była możliwa. 
Mimo to, pozostaje faktem, że jeden z 
dwóch adresów IP tej strony był faktycz-
nie „niedostępny”. Oznacza to, że użyt-
kownicy, których serwery łączyły się z 

niedostępnym adresem IP nie mogli albo 
załadować strony, albo udawało im się 
to tylko częściowo (zgadza się to z do-
niesieniami internatów z Mińska). Może 
to również wyjaśnić, dlaczego testy ONI 
wskazywały w większości na dostęp-
ność strony, podczas gdy inni użytkow-
nicy nie mogli się z nią połączyć.

Testy w okresie 
powyborczym (20-25 
marca 2006 roku)

21-22 marca – www.milinkevich.org 
nie jest regularnie dostępna. Wyniki 
testów sugerują, że strona stała się ce-
lem ataków DOS.

22-25 marca – dostęp do niektó-

rych stron jest nadal ograniczony, ko-

munikaty błędu są podobne do tych 

występujących w przypadkach „blo-

Młodzi działacze używają Internetu do organizacji flash-mobów, np. tego, będącego wyrazem solidarności z więźniami politycznymi.

Andrej Lankievič

Sprawiedliwe i wolne



76

kowania”. W okresie pomiędzy 22. a 25. 
marca około pięciu stron z naszej listy 
witryn szczególnie „wpływowych” po-
kazywało niecodzienne błędy dostępu, 
które mogły być spowodowane blokowa-
niem. Jednak mała ilość znajdujących się 
pod wpływem tych działań stron wska-
zuje także na inne czynniki, które mogły 
odpowiadać za zaobserwowane błędy. 
W jednym przypadku (unibel.by) błę-
dy były spowodowane złą konfiguracją 
serwera w sieci Beltelecom.

23-24 marca: forum na stronie 

charter97.org pokazywało błędy „nie-

dostępności”. Dwie tury testów ONI w 
dniu 23 marca ( z sieci Beltelecomu) po-
kazały błędy „niedostępności”. Kolejne 
siedem testów przeprowadzonych na-
stępnego dnia dało podobne wyniki. 
Rodzaje błędów (502, 503), jak rów-
nież zaobserwowane wzorce wskazu-
ją, że błędy te były raczej spowodowa-
ne problemami z serwerem, niż próbą 
blokowania.

25 marca: połączenia dial-up w 

Mińsku nie działają. Na swojej stro-
nie Beltelecom ogłosił, że problemy 
były spowodowane trudnościami tech-
nicznymi. ONI skontaktował się z pra-
cownikami centrum pomocy telefonicz-
nej w Mińsku, którzy winą za przestój 
również obarczyli problemy technicz-
ne. „Przestój” dotyczył tylko numerów 
typu dial-up w Mińsku. Połączenie z 
Internetem było nadal możliwe poprzez 
dzwonienie na główny numer dostę-
powy Belelecomu (tj. nie przez Minsk 
Telephone). Wystąpienie tego błędu 
zbiegło się z dniem, w którym policja 
rozegnała demonstracje w Mińsku, co 
zakończyło tygodniowe protesty opo-
zycji przeciwko wynikom wyborów. 
Był to również drugi raz, gdy w sieci 
Beltelecomu wystąpiły problemy z do-
stępem do sieci w tygodniu powybor-
czym (za pierwszym razem w dniu 19. 
marca niedostępnych było 37 stron). 

24-25 marca: Błędy „odmowy po-

łączenia” na stronie internetowej ga-

zety BDG z sieci Belinfonetu. Testy 
ONI przeprowadzone wieczorem 24 
marca oraz przez cały dzień 25 marca 
wykazały błąd połączenia, co wskazuje 

na blokowanie adresów IP. Strona była 
dostępna z naszej lokalizacji kontrol-
nej. ONI nie przetestowało dostępności 
z sieci Beltelecomu, ponieważ dostęp 
z Mińska nie był możliwy przez więk-
szość dnia. 25 marca to dzień, w którym 
oddziały białoruskiej policji rozgoniły 
demonstracje opozycyjne w Mińsku.

Czy rząd manipulował 
Internetem?

Pomimo znaczących dowodów wystę-
powania podejrzanych problemów z 
Internetem na Białorusi w okresie wy-
borczym, testy ONI nie wykazały kon-
kretnie, że władze były zaangażowane 
w systematyczne i szeroko zakrojone 
filtrowanie stron opozycyjnych i nieza-
leżnych środków przekazu.

Testy ONI wykazały jednak, że wi-
tryny te były albo niedostępne, albo 
częściowo zawieszone w określonych 
dniach o określonych godzinach z okre-
ślonych lokalizacji. Kolejne testy i ba-
dania nie mogą wykluczyć, że w okre-
sie wyborczym doszło do manipulowa-
nia Internetem: 
• 37 stron internetowych opozycji 

oraz niezależnych środków maso-
wego przekazu było niedostępnych 
z serwerów sieci Beltelecom 19. mar-
ca tj. w dniu wyborów, pomimo że 
Białorusini mieli do nich dostęp z 
innej sieci (innego dostawcy usług), 
jak również z zewnętrznych lokali-
zacji kontrolnych.

• Internet nie był dostępny dla abona-
mentów używających numerów do-
stępowych sieci Minsk Telecom w 
dniu 25. marca tj. w dniu wielkiej 
demonstracji, podczas której oddzia-
ły policji rozganiały manifestantów 
i dokonały wielu aresztowań.

• Strona głównego kandydata opozycji 
Aleksandra Milinkieviča była „nie-
czynna” w dniu 19. marca, a w dniach 
21-22 (okres powyborczych protestów) 
wystąpiły trudności w dostępie.

• Główna strona ruchu opozycyjnego 
(Charter’97) była tylko częściowo 
dostępna w dniach 19-25 marca.

37 stron

Dowody, uzyskane w wyniku testów 
ONI, w połączeniu z raportami interna-
tów wskazują, że wspomniane 37 „nie-
dostępnych” stron opozycyjnych i in-
formacyjnych było częściowo filtrowa-
nych w dniu 19. marca. Mowa o „częś-
ciowej” niedostępności ze względu na 
fakt, że z tymi 37 stronami można się 
było połączyć w dniu 19. marca z sieci 
Belinfocomu, co oznacza, że jeśli doszło 
do filtrowania, było ono jedynie częś-
ciowe. Obecnie ONI nie dysponuje wy-
starczającą wiedzą o technicznych kon-
figuracjach Belinfonetu, aby wyjaśnić 
przyczyny. Niektóre źródła wskazują, że 
właściciele Belinfonetu mają liczne zna-
jomości w najwyższych sferach i dlate-
go satelitarne połączenie nie przechodzi 
bezpośrednio przez sieć Beltecomu, co 
mogłoby skutkować odizolowaniem od 
filtru znajdującego się na głównym ser-
werze Beltelecomu. Testy ONI zdają się 
potwierdzać tę hipotezę, ponieważ na-
wet rosyjskie strony gejowskie, oficjal-
nie zakazane przez władze białoruskie, 
są dostępne w sieci Belinfonetu.

Jednak nawet stwierdzone problemy 
z tymi stronami w sieci Beltelecomu 
nie wskazują jednoznacznie na przy-
padek filtrowania. Dowody, potwier-
dzające tę tezę, są dwojakiego rodza-
ju: analiza tytułów wiadomości, które 
są zwracane jak w przypadku filtro-
wania, oraz doniesienia naszych użyt-
kowników w Mińsku, według których 
strony opozycyjne ładowały się tylko 
częściowo, podczas gdy ładowanie in-
nych witryn internetowych (w tym po-
zostałych z naszej listy) odbywało się 
bez utrudnień. Ostatni dowód wyklu-
cza możliwości braku dostępu, spo-
wodowanego wyłącznie przez prze-
ciążenie. Pomiary opóźnienia obroto-
wego w sieci Beltelecomu przeprowa-
dzone właśnie w tym dniu przez ONI 
wykazały znaczącą utratę plików, co 
mogło dotyczyć wszystkich stron, nie 
tylko tych 37, gdzie występowały dłu-
gotrwałe problemy. Jakie są więc inne 
możliwe wyjaśnienia tych wybiórczych 
trudności?

Sprawiedliwe i wolne



77

Możliwe jest, że te 37 stron było 
znacznie przeciążonych na samych ser-
werach, co stało się przyczyną błędów 
lub przerw. Jest to jednak mało prawdo-
podobne, zważywszy, że te same serwe-
ry pozostawały dostępne podczas testów 
z lokalizacji kontrolnych ONI oraz w 
sieci Belinfonetu, co oznacza, iż serwery 
odpowiadały prawidłowo na próby po-
łączeń. Innym wyjaśnieniem może być 
połączenie sporadycznych problemów 
z siecią i przeciążeń serwera, co mogło 
spowodować brak dostępu do tych stron 
z sieci Beltelecomu w sposób nieupo-
rządkowany i nieprzewidywalny, przy 
czym mogło to faktycznie wyglądać na 
blokowanie internatów w Mińsku. 

„Nieczynne” strony

ONI nie może potwierdzić, że dwie 
główne strony opozycyjne były niedo-
stępne z powodu ataków DOS lub ha-
kerów (jak twierdzono). Z braku pli-
ków rejestrów, śledztwo ONI dowiod-
ło jedynie, iż witryna głównego kandy-
data opozycji była „nieczynna” w dniu 
wyborów. Jeśli chodzi o główną witry-
nę ruchu opozycyjnego charter97.org, to 
testy ONI wykazały, że była ona częś-
ciowo dostępna, ponieważ jej domena 
odpowiadała dwóm adresom IP, z któ-
rych jeden zapewniał niezakłócony do-
stęp w okresie wyborów. Próba połącze-
nia z drugim adresem IP dawała komu-
nikat błędu „brak odpowiedzi”, co mo-
gło być równoznaczne z atakiem DOS 
(weryfikacja nie była możliwa z powo-
du braku dostępu do pliku rejestrów), 
aczkolwiek mogło być to również spo-
wodowane dużym ruchem na stronie 
lub niepoprawną konfiguracją serwera 
strony, zarejestrowanego pod tym adre-
sem IP. Faktem jest jednak, że zarówno 
strona milinkevich.org, jak i charter97.
org były nieczynne w dniu wyborów. 
Wskazuje to co najmniej na działanie 
zaplanowane – nawet jeśli ONI nie jest 
w stanie wskazać, przez kogo i za po-
mocą jakich środków. 

Co więc można 
stwierdzić na pewno?

Po uwzględnieniu wszystkich powyż-
szych dowodów, nie można stwier-
dzić jednoznacznie, że Internet na 
Białorusi był celowo ograniczany pod-
czas wyborów.

Obecnie można jedynie orzec, iż 
wyniki ONI wskazują, że doniesienia 
opozycji o szeroko zakrojonym i otwar-
tym filtrowaniu podczas wyborów są 
prawdopodobnie przesadzone. Witryny 
niedostępne w sieci Beltelecomu były 
czynne dla użytkowników Belinfonetu. 
Wskazuje to co najmniej na brak cen-
tralnie sterowanego procesu filtrowania 
oraz poddaje w wątpliwość doniesienia 
gazet, że Białoruś skorzystała z pomocy 
technicznej z Chin i wdrożyła „system 
filtrowania” o szerokim zasięgu.

Jednocześnie jest oczywiste, że po-
dejrzane nieprawidłowości zakłócały 
dostęp do stron opozycji oraz niezależ-
nych środków przekazu podczas trwa-
nia wyborów, jak i w okresie przed- i po-
wyborczym, chociaż te zakłócenia były 
nieregularne. W efekcie doszło to bała-
ganu informacyjnego, ale nie blokady. 
Problemy występowały najwyraźniej 
przede wszystkim w sieci głównego do-
stawcy Internetu, państwowego mono-
polisty Beltelecomu. 

Ogólnie rzecz biorąc, pojawia się 
zatem zagadka. Powszechnie wiado-
mo, że białoruskie władze nie tolerują 
opozycyjnych i krytycznych informacji, 
ale mają techniczne możliwości szero-
ko zakrojonego filtrowania Internetu. 
Dlaczego więc ich nie zastosowały?

Czy na Białorusi istnieje 
zatem zagrożenie dla 
Internetu?

Monitorowanie przez ONI Internetu 
na Białorusi wykazało trzy rzeczy. Po 
pierwsze, Internet był jedynym bogatym 
kanałem informacyjnym, który w znacz-
nym stopniu nie podlegał cenzurze pod-
czas wyborów w 2006 roku. Po drugie, 
niezależne ośrodki opinii, w tym opo-

zycja polityczna, aktywnie korzystały 
z Internetu, tworząc strony internetowe 
z niezależnymi informacjami oraz ana-
lizami, witryny głównych kandydatów 
opozycyjnych, krytyczne komentarze z 
zakazanymi wystąpieniami liderów opo-
zycji, oraz obszerne reportaże z rodzą-
cej się „dżinsowej rewolucji”. Po trze-
cie, pomimo głośnych oskarżeń, że bia-
łoruskie strony były „nieczynne”, bada-
nia ONI dowiodły, ze reżim nie uczest-
niczył w szeroko zakrojonych działa-
niach, mających na celu blokadę opo-
zycyjnych witryn, choć mogło docho-
dzić do „nacisków” w celu utrudnienia 
dostępu do niektórych stron przez kil-
ka dni lub o określonych porach na te-
renie Białorusi. 

Państwo dysponuje technicznymi 
możliwościami, aby ograniczyć lub na-
wet zamknąć Internet dla użytkowników 
na terenie Białorusi, ponieważ wszyscy 
dostawcy Internetu muszą korzystać z 
łącz państwowego Beltelecomu, który 
ma wyłączność na połączenia zewnętrz-
ne. Dlaczego więc Internet pozostał pra-
wie nietknięty?

Nie teraz, kochanie. 
Mamy towarzystwo.

Istnieją cztery prawdopodobne odpowie-
dzi na to pytanie. Po pierwsze, na po-
czątku 2006 r. Łukašenka mógł po pro-
stu nie uważać Internetu za zagrożenie. 
W końcu liczba internautów na Białorusi 
nie przekracza 20 %.

Po drugie, skoro Internet nie stano-
wi wielkiego „zagrożenia”, po co nim 
manipulować, jeśli uwaga całego świata 
skierowana jest na Białoruś? Może lepiej 
po prostu pozwolić mu funkcjonować, a 
zająć się nim później w sposób bardziej 
planowy i skuteczny, kiedy zagraniczni 
dziennikarze wrócą już do domu.

Po trzecie, po co zamykać doskona-
le źródło informacji wywiadowczych? 
Pozwalając na działanie tych wszyst-
kich stron opozycyjnych, białoruskie 
organy bezpieczeństwa mogły, za po-
mocą monitorowania Internetu i inwi-
gilacji, zbierać informacje o osobach, 

Sprawiedliwe i wolne



78

które będzie można poddać naciskom 
w przyszłości. Ministerstwo Spraw 
Wewnętrznych dowiodło, że jest w sta-
nie monitorować i namierzać internau-
tów w swojej skutecznej walce przeciw-
ko cyber-przestępcom. 

Po czwarte, zespól ONI podej-
rzewa, ze nadmierna dbałość reżimu 
Łukašenki o zgodność z prawem mo-
gła utrudnić rozlegle filtrowanie stron 
internetowych. Warto zauważyć, że 
oficjalna ustawa dotycząca blokowa-
nia Internetu, która pozwoliłaby wła-
dzy żądać od dostawców Internetu blo-
kowania stron, nie jest gotowa... jak 
na razie.

Podsumowanie: 
słabnąca Białoruś?

Ponieważ reżim Łukašenki stara się 
zamknąć niezależne ośrodki i źródła 
informacji na Białorusi, Internet po-
zostaje jego prawdopodobnym „ce-
lem”. Jest to tym bardziej możliwe, że 
niezależne i opozycyjne ośrodki opi-
nii coraz częściej wykorzystują sieć 
do organizowania się i propagowa-
nia swoich haseł, co pokazały wybo-
ry 2006 roku.

Jeśli chodzi o jawne filtrowanie 
Internetu, brak jeszcze ustaw, które 
pozwalałyby państwu na legalne blo-
kowanie i filtrowanie Sieci. To być 
może wyjaśnia, dlaczego reżim, za-
wsze wystarczająco ostrożny, aby 
działać w oparciu o podstawy praw-
ne, jak dotąd nie podjął otwartego i re-
gularnego filtrowania treści politycz-
nych. Trwają jednak prace nad usta-
wami, które umożliwiałyby taki sam 
nadzór nad stronami i ich treścią, jaki 
stosowano do skutecznego tłamszenia 
tradycyjnych mediów na Białorusi – 
zarówno krajowych, jak i zagranicz-
nych. Dlatego też dzień, kiedy biało-
ruska cyberprzestrzeń będzie legalnie, 
otwarcie ograniczona i monitorowana, 
może wkrótce nadejść, a wtedy dowol-
ne potencjalnie nieprzyjazne strony 
będą od razu blokowane.

Rekomendacje 
i tematyka dalszych 
badań

Grupy tworzone w celu prowadzenia ob-
serwacji wyborów muszą być wyczulo-
ne na wzrastające znaczenie Internetu. 
Dlatego też raport ten kończy się reko-
mendacjami dla grup monitorujących 
wybory oraz organizacji społecznych 
lub ugrupowań politycznych, które będą 
dyskutować o wyborach w nadchodzą-
cych latach.

Rekomendacje dla grup 
monitorujących wybory:

• Monitorowanie wyborów powinno 
obejmować również Internet. Należy 
wypracować normy funkcjonowania 
stron internetowych i dostępu do sie-
ci, a ocena stopnia zachowania/naru-
szenia tych norm powinna zostać włą-
czona do ogólnej oceny uczciwości i 
jawności kampanii wyborczych i ich 
wyników. Przede wszystkim zawarte 
powinny być tam metody i wskaźniki 
określania dostępu i „czynności” stron 
internetowych partii politycznych, nie-

zależnych mediów, grup monitorują-
cych oraz władz wyborczych.

• Powinny zostać opracowane odpo-
wiednie techniki monitorowania, 
szczególnie aby zbadać oskarżenia o 
manipulowanie dostawcami Internetu, 
ataki DOS oraz ataki hakerów „w cza-
sie rzeczywistym”. Testy techniczne 
powinny obejmować większy zakres 
pomiarów sieciowych, co pomogłoby 
zidentyfikować inne wiarygodne przy-
czyny niedostępności stron oraz wy-
kryć i zbadać „anomalie” z większą 
precyzją i dokładnością. Ponadto, w 
proces monitoringu wyborów powin-
ny być również zaangażowane nieza-
leżne zespoły ds. badań technicznych, 
które miałyby możliwość przyjrzeć 
się plikom rejestrów i przeprowadzić 
inne testy, sprawdzające wiarygodność 
doniesień o atakach na strony. Warto 
również rozważyć założenie strony, 
na której internauci mogliby zgłaszać 
skargi, oraz gdzie można by znaleźć 
„w czasie rzeczywistym” dane, doty-
czące statusu zasobów online. 
Jeśli chodzi o ONI, to podjęte zosta-

ną działania na rzecz wypracowania lep-
szych metod oraz szukania innych moż-
liwości i partnerów do wprowadzenia w 
życie powyższych dwóch rekomendacji. 

photo.bymedia.net

Sprawiedliwe i wolne

Śviatłana Kalinkina i Pavał Šaramiet (z prawej).



79

Jednak ich wdrożenie może okazać się 
skomplikowane ze wspomnianych wy-
żej powodów i wymagać będzie pracy 
nad następującymi aspektami:
• Określenie znaczenia Internetu. 

Powinna zostać opracowana strate-
gia określania znaczenia Internetu, 
ponieważ może ono być różne po-
między krajami w odniesieniu do 
wyborów, co zależy od zasięgu Sieci 
i jej rozprzestrzenia się.

• Kwestie jurysdykcji. Ważne witryny 
często nie znajdują się w kraju, w któ-
rym toczy się proces wyborczy. Czy 
dostęp do stron internetowych poza 
jurysdykcją danego kraju powinien 
być monitorowany w okresie wybor-
czym, oraz na jakich warunkach?

• Kto powinien być monitorowany? 
Czy monitoring powinien odnosić się 
wyłącznie do zarejestrowanych par-
tii politycznych oraz mediów? Czy 
nieoficjalne ugrupowania, między-
narodowe media oraz organizacje 
społeczne i osoby fizyczne powin-
ny również być w ten proces włączo-
ne? Czy powinny być monitorowane 
strony należące do obywateli żyją-
cych poza krajem lub w diasporze?

• Czy Internet to także usługi dla tele-

fonów komórkowych? Coraz częściej 
możemy połączyć się z Internetem za 
pomocą różnych urządzeń, w tym te-
lefonów komórkowych, które są częś-
ciej spotykane i dostępne niż kompute-
ry stacjonarne. Czy monitorowane po-
winny być także wiadomości tekstowe, 
multimedialne, GPRS oraz WAP?

• Monitorowanie serwisów interak-

tywnych. E-mail, chat roomy, fora 
on-line oraz komunikatory interneto-
we (IRC) są także ważnymi kanałami 
mobilizowania sympatyków oraz pro-
wadzenia „zwykłych” kampanii poli-
tycznych. Potrzebne są również nowe 
metody wykrywania celowych zakłó-
ceń w działaniu tych serwisów.

• Kwestie na przyszłość. Nowe roz-
wiązania i trendy w dziedzinie proto-
kołów, routingu i serwisów, jak rów-
nież ich zarządzanie i przepisy dadzą 
kolejne możliwości pośredniej kontro-
li informacji. Powinno się zbadać te 

kwestie i określić ich zasadność oraz 
wpływ na monitorowanie wyborów.

Rekomendacje 
dla społeczeństwa 
obywatelskiego oraz 
grup zajmujących się 
problematyką wyborów:

• Należy zwrócić uwagę na możli-

wość manipulowania Internetem, 
a zespoły monitorujące wybory po-
winny włączyć Internet do oceny 
„wolności i sprawiedliwości” wybo-
rów. Społeczeństwo powinno zachę-
cać grupy obserwatorów do wypraco-
wana solidnego systemu monitorowa-
nia „czynności” Internetu, jak rów-
nież środków dokumentacji i wery-
fikowania nadużyć lub ograniczeń.

• Należy opracować plany awaryjne 

dla stron filtrowanych lub blokowa-

nych w inny sposób. Może to zostać 
osiągnięte poprzez opracowanie strate-
gii luster stron przed wyborami, dystry-
bucję kopii stron na różnych serwerach 
i domenach, jak również poprzez roz-
mieszczanie kopii na farmach serwerów 
(gdzie wiele stron może dzielić jeden 
adres IP). Inteligentne bariery ochron-
ne, które mogą wyłapać ataki, powinny 
być używane na głównych stronach ser-
werów, aby potwierdzić próby ataków 
DOS lub ataków hakerskich i ewentu-
alnie im przeciwdziałać. 

• Więcej treningów i głębsze uświado-

mienie. Społeczeństwo musi pogłębić 
swoją świadomość w zakresie bez-
pieczeństwa informacyjnego, a tak-
że uczyć się, jak zapobiegać próbom 
filtrowania, atakom hakerskim oraz 
DOS i jak właściwie reagować na ta-
kie zjawiska. Społeczeństwo powin-
no nauczyć się radzić sobie w „atako-
wanym” środowisku internetowym.

Monopol Beltelecomu: 
dochód, władza i kontrola

Beltelecom jest głównym źródłem do-
chodów dla Ministerstwa Komunikacji 

i Informatyzacji (MKI). Różne przepisy 
MKI pozwalają sądzić, że ochrona ryn-
kowej hegemonii Beltelecomu jest dla 
Ministerstwa priorytetem. Przykładem 
może być zakaz sprzedaży satelitarnych 
anten nadawczo-odbiorczych przez in-
nych dostawców, zakaz świadczenia ser-
wisu IP przez innych dostawców, co – w 
przypadku otwarcia rynku na konkuren-
cję – mogłoby obniżyć ogromne dochody 
Beltelecomu z międzynarodowej komuni-
kacji telefonicznej. Obecnie Beltelecom 
dobrze zarabia na dostarczaniu serwisu 
telefonii IP (koszty usługi są 30 % mniej-
sze niż normalne koszty telefonu). Kilku 
niejawnych operatorów telefonii IP pró-
bowało świadczyć te usługi po znacz-
nie niższych cenach i miało zyski rzędu 
200,000 dolarów zanim zostali złapani 
przez KGB, ukarani grzywnami, oskar-
żeni i zamknięci.

Oficjalnie monopol istnieje wyłącz-
nie na zewnętrzne linie komunikacyjne, 
ponieważ każdy operator może świad-
czyć lokalne usługi telefoniczne. Jednak 
w praktyce Beltelecom wykorzystuje sy-
stem subsydiów pośrednich i dofinan-
sowuje koszty lokalnych rozmów pie-
niędzmi z zysków z bardzo wysokich 
opłat za międzynarodowe rozmowy te-
lefoniczne i Internet, co oznacza, że inni 
operatorzy nie są w stanie z nim konku-
rować. Co więcej, dodatkowe dochody 
Beltelecomu są wykorzystywane na do-
tacje dla inaczej nierentownych państwo-
wych gospodarstw rolnych i przestarza-
łego przemysłu, dających miejsca pracy 
głównemu elektoratowi Łukašenki (pra-
cownikom rolnym).

Państwo jest zainteresowane ryn-
kiem telekomunikacyjnym ze wzglę-
du na jego wartość. W 2004 roku wy-
niosła ona 700 milionów dolarów, przy 
czym wartość telefonii komórkowej sta-
nowiła 39 % tej sumy, a telefonia sta-
cjonarna, Internet oraz przesyłanie da-
nych 61 %. Sektor komunikacji stacjo-
narnej wzrósł o 40 %, a wartość ryn-
ku telefonii komórkowej podwoiła się. 
Białoruski rząd, który ma pakiety kon-
trolne wszystkich operatorów sieci ko-
mórkowych, był największym benefi-
cjentem tego wzrostu.

Sprawiedliwe i wolne



80

Najbardziej popularne białoruskie strony internetowe

(według danych z portalu www.akavita.by)

Ogólne

www.tut.by  serwis informacyjny, konta pocztowe i usługi wyszukiwarka
www.akavita.by  katalog stron, statystyka
www.date.by  serwis informacyjny
www.kosht.com  zakupy i cenniki
www.realt.by  strona poświęcona nieruchomościom

Media, informacje i analityka

www.charter97.org  niezależny serwis informacyjny, dostępny w jęz. białoruskim, rosyjskim,   
 angielskim
www.naviny.by  niezależny serwis informacyjny agencji Belapan, dostępny w jęz. rosyjskim i  
 angielskim
www.belaruspartisan.org  rosyjskojęzyczny i prorosyjski niezależny serwis informacyjny
www.kp.belkp.by  strona gazety „Komsomolskaja Pravda v Biełarusi”, wydania rosyjskiej   
 „Komsomolskiej Pravdy”
www.bdg.by  internetowy serwis informacyjny, stworzony przez redaktorów dawnej   
 „Biełoruskiej Diełovoj Gaziety” 
www.afn.by  strona niezależnej agencji informacji finansowych
www.svaboda.org  strona białoruskiej redakcji Radia Svoboda
www.nn.by  strona gazety Naša Niva
www.gazetaby.com  internetowy serwis informacyjny, stworzony przez redakcję dawnej gazety  
 „Salidarnaść”
www.belta.by  strona praństwowej agencji informacyjnej
www.sb.by  „Sovietskaja Bielorussija”, oficjalna gazeta administracji prezydenta
www.nv-online.info  strona gazety „Narodnaja vola”
www.nmnby.org  strona zajmująca się analityką, w jęz. rosyjskim
www.tvr.by  strona 1 programu Białoruskiej telewizji
www.tube.by  video portal
www.belradio.fm  strona Europejskiego Radia dla Białorusi
www.belmarket.by  strona gazety o tematyce biznesowo-ekonomicznej „Biełorusy i Rynok”
www.belapan.com  strona agencji informacyjnej Belapan, dostępna w jęz. białoruskim, rosyjskim,  
 angielskim
www.racyja.by  strona Radia „Racyja”
www.camarade.biz  „Tovariszcz”, strona gazety partii komunistycznej
www.zvyazda.minsk.by  strona państwowej gazety białoruskojęzycznej „Zviazda”
www.belarustoday.info  mińskie czasopismo anglojęzyczne
www.arche.bymedia.net  strona miesięcznika „Arche”

Instytucje państwowe

www.president.gov.by  oficjalna strona Prezydenta Republiki Białoruś
www.minsk.gov.by  strona Komitetu Wykonawczego Miasta Mińska
www.pravo.by  portal legislacyjno-prawny
www.government.by  strona Rady Ministrów
www.mfa.gov.by  strona Ministerstwa Spraw Zagranicznych 
www.mod.mil.by  strona Ministerstwa Obrony

Sprawiedliwe i wolne



81

Polityka, organizacje pozarządowe i społeczności

www.uspb.org  strona Zjednoczonej Partii Obywatelskiej (AHP)
www.minsk_by.livejournal.com  niezależny portal społeczności LJ, dzielącej się także informacjami   
 politycznymi
www.kozylin.com  strona domowa Alaksandra Kazulina
www.milinkevich.org  strona domowa Alaksandra Milinkieviča
www.mfront.net  strona opozycyjnej organizacji młodzieżowej Małady Front
www.generation.by  strona studentów związanych z podziemną organizacją Zjednoczenie   
 Białoruskich Studentów (ZBS)
www.pbnf.org  strona partii Białoruski Front Ludowy (BNF)
www.baj.by  strona Białoruskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy (BAŽ)
www.bielarus.net  strona Partii Chrześcijańsko-Konserwatywnej BNF (której liderem jest Zianon  
 Paźniak) 
www.bchd.info  strona powstającej Białoruskiej Partii Chrześcijańskiej Demokracji
www.pozirk.org  społeczność bloggerów

Edukacja

www.bsu.by  Białoruski Uniwersytet Państwowy on-line
www.bseu.by  strona Białoruskiego Państwowego Uniwersytetu Ekonomicznego
www.bsuir.unibel.by  strona Białoruskiego Państwowego Uniwersytetu Informatyki i    
 Radioelektroniki
www.baj.by/belkalehium Białoruskie Kolegium, niezależna inicjatywa edukacyjna

Społeczeństwo, kultura i sztuka

www.music.fromby.net  strona poświęcona muzyce niezależnej
www.photoclub.by  portal fotograficzny 
www.belzhaba.com  strona satyryczna, publikująca karykatury polityczne
www.catholic.by  strona Kościoła Katolickiego 
www.radzima.org  niezależna strona poświęcona dziedzictwu historycznemu i zabytkom
www.church.by  strona białoruskiej Cerkwi Prawosławnej

Biblioteki i księgarnie

www.nlb.by  Biblioteka Narodowa Białorusi
www.knihi.com  białoruska niezależna biblioteka internetowa
www.kamunikat.org  inna białoruska niezależna biblioteka internetowa
www.knihi.net  księgarnia i płytoteka internetowa

Regionalne

www.blog.grodno.net  blog grodzieński
www.news.vitebsk.cc  ludzie, wiadomości, usługi w Witebsku
www.gs.by  strona „Gazety Słonimskiej”, lokalnej gazety z obwodu grodzieńskiego
www.homiel.org  strona niezarejestrowanej inicjatywy młodzieżowej z Homla „Hart”
www.hrodna.by  niezależny portal miasta Grodna
www.dzedzich.org  strona niezarejestrowanej inicjatywy młodzieżowej z Brześcia

Sprawiedliwe i wolne


