
64

W ciągu ostatnich piętnastu lat Białoruś 
pod względem wolności słowa, a także in-
nych swobód obywatelskich, w światowych 
rankingach stale zajmowała jedno z ostat-
nich miejsc. W tym czasie tempo rozwoju 
gospodarki białoruskiej jest jednym z naj-
wyższych na świecie, a średni poziom życia 
na Białorusi jednym z najwyższych wśród 
krajów WNP i zbliża się także do poziomu 
niektórych europejskich krajów.

Trwający w rozwiniętych krajach boom 
informacyjny, rozwój mediów opartych na 
najnowszych technologiach, a także trady-
cyjnych sektorów medialnego rynku – w 
tym także rynku gazet – nieuchronnie do-
trze także na Białoruś. Ograniczenia w sfe-
rze mediów mają nie tylko sztuczny, prze-
ważnie subiektywny charakter, ale także 
obiektywnie hamują rozwój kraju, który 
jest nieodłączną częścią Europy.

Ustawa medialna: 
bezprawie i cenzura w 
praktyce

Tuż przed początkiem 2007 roku został 
opublikowany ranking wolności sło-

Vital Taras

Media na Białorusi:

w przededniu eksplozji

wa w krajach byłego ZSRR. Zgodnie 
z analizą ustawodawstwa dotyczącego 
mediów, przygotowaną przez Instytut 
Problemów Prawa Informacyjnego 
(Moskwa), Białoruś zajęła w tym ran-
kingu 13. miejsce, pozostawiając za sobą 
jedynie Turkmenistan i Uzbekistan.

Analiza dotyczyła „spraw najbar-

dziej istotnych dla mediów – takich jak 

konstytucyjne zapewnienie wolności 

informacji słowa, konstytucyjny zakaz 

cenzury, istnienie w państwie ustawy 

regulującej działalność mediów, ustaw 

o dostępie do informacji, o telewizji i te-

lewizji publicznej, charakter procedur 

rejestracji mediów (rejestracja, wyma-

gająca tylko zgłoszenia lub otrzymania 

zezwolenia), brak odpowiedzialności 

karnej za zniesławienie i / albo obra-

zę obywatela i osobno – przedstawicie-

li władz, szefa państwa i in.” (wg www.
baj.ru; Naviny, 03.01.2007.).

Nie licząc dwóch pierwszych (zgod-
nie z Konstytucją Republiki Białoruś, 
cenzura na Białorusi jest zabroniona), 
wszystkie pozostałe punkty w przypad-
ku Białorusi należy zaliczyć na „minus”. 
Słowo „minus” ma w tym przypad-

ku charakter umowny, ponieważ brak 
w ustawodawstwie oddzielnej karnej 
odpowiedzialności dziennikarzy – po-
wiedzmy – za zniesławienie przedsta-
wicieli władzy, ma charakter negatyw-
ny. Dwójka grodzieńskich dziennikarzy 
– Mikoła Markievič i Pavał Mažejka – 
w pełni odczuli ciężar odpowiedzialno-
ści za „obrazę honoru i godności” sze-
fa państwa. Skazano ich odpowiednio 
na dwa oraz dwa i pół roku ogranicze-
nia wolności na podstawie skonfisko-
wanych przez milicję redakcyjnych ma-
teriałów gazety „Pahonia”, które nawet 
nie zostały opublikowane!

Jednak ani konstytucyjne zapisy, ani 
ustawa dotycząca mediów nie stanowią 
w praktyce żadnych gwarancji dla bia-
łoruskich mediów, które w świetle usta-
wodawstwa są równe i zgodnie z ustawą 
powinny mieć równe prawa, także – w 
przypadku dostępu do informacji.

W rzeczywistości media państwowe 
w porównaniu z pozostałymi są „bar-
dziej równe”.

Według danych Białoruskiego 
Stowa r z yszen ia  Dz ien n i k a r z y 
(Biełaruskaja Asacyjacyja Žurnalistau 
– BAŽ), w 2005 roku Ministerstwo 
Informacji zlikwidowało jedynie dwa 
tytuły „Navinki” i „Mołodiożnyj pro-
spiekt”. 17 marca 2006 roku Najwyższy 

Vital Taras

publicysta



65

Sąd Gospodarczy Białorusi przychylił 
się do wniosku Ministerstwa Informacji, 
które domagało się likwidacji gazety so-
cjaldemokracji „Zhoda” (podstawą był 
przedruk w gazecie karykatur proroka 
Mahometa). W ubiegłym roku przestał 
ukazywać się także popularny tygo-
dnik „Biełorusskaja Diełovaja Gazeta”. 
Dziś istnieje jedynie strona interneto-
wa „BDG” (www.bdg.by). Oficjalnie 
nikt nie zabronił wydawania tej gaze-
ty – redakcja sama była zmuszona za-
przestać wydawania jej papierowej wer-
sji ze względu na ogromne kary finan-
sowe, które trzeba było płacić po pro-
cesach wytoczonych za obrazę honoru 
urzędników różnych szczebli. Również 
ze względów finansowych do „wirtu-
alnej rzeczywistości” musiała prze-
nieść się niezależna związkowa gazeta 
„Salidarnaść” (www.gazetaby.com). W 
lipcu przestała ukazywać się także no-
wopołocka niezależna gazeta „Chimik”. 

Poza tym władze zlikwidowały lokalną 
gazetę w Borysowie, a niezależne pis-
mo w Wołkowysku przestało ukazywać 
się po tym, jak jego główny redaktor nie 
wytrzymał ciągłej presji politycznej i 
poprosił o azyl na Ukrainie.

Niewielka liczba zlikwidowanych w 
ciągu ostatnich dwóch lat gazet nie po-
winna wprowadzać w błąd. Jest to bo-
wiem wynik „czystki” przeprowadzo-
nej jeszcze w 2004 roku, tuż przed wy-
borami do Izby Reprezentantów i re-
ferendum, które dało Aleksandrowi 
Łukašence możliwość ubiegania się o 
fotel prezydenta nieograniczoną ilość 
razy.

Wówczas, w ciągu ośmiu przedwy-
borczych miesięcy, liczba zarejestro-
wanych gazet zmniejszyła się o 160 
(pismo „Abażur” nr 48-49, 2006 r.; 
A. Tamkovič, Światy stanoviacca pa-
litykaj). Poza tym, bezpośrednio pod-
czas wyborów w 2004 roku zawieszono 

ukazywanie się 12 periodyków o łącz-
nym nakładzie 100 tysięcy egzempla-
rzy. Najgłośniejszy przypadek „zawie-
szenia” w 2006 roku to zakaz wydawa-
nia czasopisma „ARCHE”, intelektual-
nego periodyku, którego nakład nigdy 
nie przekraczał 1100 egzemplarzy.

Przy lokalnych organach władzy wy-
konawczej (obwodowych, miejskich i re-
jonowych) powołano stanowiska wice-
przewodniczących ds. ideologicznych. 
Z lokalnymi organami władzy redak-
cje wszystkich periodyków powinny te-
raz uzgadniać sprawy związane z reje-
stracją oficjalnego adresu. I chociaż nie 
przewiduje tego ustawodawstwo i fak-
tycznie jest to poważne złamanie usta-
wy medialnej, to właśnie od zastęp-
ców ds. ideologii zależy los tej czy in-
nej gazety.

Właśnie dlatego decyzja urzędni-
ka Mińskiego Miejskiego Komitetu 
Wykonawczego o niecelowości lokali-

Kierownictwo prezydenckich służb ideologicznych zwiedza wystawę.

Andrej Lankievič

Media na Białorusi



66

zacji redakcji tygodnika „Naša Niva” w 
stolicy Białorusi automatycznie zmusiła 
gazetę o stuletniej historii do rozpoczęcia 
ciężkiej walki o prawo do istnienia.

Terror wobec 
dziennikarzy i reakcja 
społeczeństwa: porażka 
socjologów

Następstw drakońskich działań w dzie-
dzinie ustawodawstwa i wielokrotnego 
łamania prawa, odnotowanych przez bia-
łoruskie organizacje obrony praw czło-
wieka, nie da się porównywać z następ-
stwami terroru, który w praktyce władze 
stosują wobec dziennikarzy. Najbardziej 
jaskrawym przejawem, a ściślej mó-
wiąc – apogeum wojny z dziennikarza-
mi były głośne wydarzenia z 19-25 mar-
ca 2006 roku w Mińsku. Według infor-
macji centrum prasowego Białoruskiego 
Stowarzyszenia Dziennikarzy, pod-
czas „namiotowej rewolucji” na Placu 
Październikowym, na którym zebrali 
się uczestnicy protestu przeciwko fałszo-
waniu wyników wyborczych, milicja za-
trzymała ponad 40 dziennikarzy. Wśród 
nich byli: redaktor naczelny rosyjskiej 
agencji informacyjnej „PRIMA-News” 
Alaksandr Padrabinek (15 dni aresztu), 
Andrzej Pisalnik („Głos znad Niemna 
na uchodźstwie”, 12 dni), dziennikarka 
polskiego dziennika „Gazeta Wyborcza” 
Weronika Samolińska (10 dni), dzien-
nikarze gruzińskiej telewizji publicz-
nej, kanadyjski dziennikarz Frédéric 
Levoi (jedyny zachodni dziennikarz, 
który pracował na Białorusi bez oficjal-
nej akredytacji MSZ), a także redaktor 
naczelny gazety „Naša Niva” Andrej 
Dyńko (10 dni aresztu) i inni znani bia-
łoruscy dziennikarze. Później fakt ad-
ministracyjnego aresztu redaktora na-
czelnego gazety „Naša Niva”, skazane-
go – podobnie jak zdecydowana więk-
szość tych, którzy świadomie lub przy-
padkiem znaleźli się na Placu – na pod-
stawie absurdalnego oskarżenia o „nie-
cenzuralne wyrażanie się”, był wykorzy-
stany przez urzędników państwowych 
do uwiarygodnienia odmownej decyzji 

w sprawie przyznania redakcji oficjal-
nego adresu rejestracji. 

Warto zauważyć, że w ciągu tych 
dni można było zaobserwować nie tyl-
ko solidarność świadomych mieszkań-
ców Mińska z niezależnymi mediami 
(która potwierdziła się później w licz-
nych flash-mobach – m. in. na rzecz po-
parcia gazety „Naša Niva”). Nierzadko 
można było zaobserwować także spon-
taniczne przejawy nienawiści zwykłych 
obywateli wobec kanałów telewizji pań-
stwowej. Autor tego tekstu miał okazję 
być świadkiem zdarzenia, podczas któ-
rego tłum zebrany obok więzienia przy 
ulicy Akreścina, gdzie przetrzymywa-
no aresztowanych uczestników marco-
wych protestów, obrzucał śnieżkami 
reportera trzymającego kamerę z logo 
„ANT” (drugi program państwowej te-
lewizji białoruskiej). Wydarzenia na 
Placu Październikowym w znacznym 
stopniu spowodowały rozłam w społe-
czeństwie: dalece nie wszyscy wspie-
rali uczestników młodzieżowego prote-
stu. Wśród tych ostatnich byli też rodzi-
ce i krewni młodych aresztantów, któ-
rzy przynosili im co prawda paczki, ale 
niekoniecznie zgadzali się z ich pogląda-
mi. Jednak sposób przedstawiania tych 
wydarzeń przez BT i ANT (pierwszy i 
drugi program państwowej telewizji bia-
łoruskiej), a szczególnie – fakt swobod-
nego dostępu państwowej telewizji do 
cel więziennych w sytuacji, gdy krew-
ni i znajomi zatrzymanych, dniami i no-
cami koczujący przed więzieniem. nie 

mieli możliwości uzyskania informa-
cji o ich losie czy przekazania im nie-
zbędnych rzeczy – sam ten fakt zmu-
sił wielu mieszkańców Mińska do zu-
pełnie innego spojrzenia na państwowe 
programy telewizyjne. Dla wielu zwy-
kłych widzów BT stało się w tym mo-
mencie symbolem kłamstwa, subiekty-
wizmu i amoralności. Świadczyć o tym 
może chociażby jeden tylko reportaż z 
Placu Październikowego po likwidacji 
miasteczka namiotowego, kiedy to pra-
cownicy telewizji podrzucali do pustych 
namiotów butelki po koniaku i szampa-
nie, a także czasopisma pornograficzne 
i strzykawki…

Warto zauważyć, że rok przed 
wspomnianymi wydarzeniami, w 
marcu 2005 roku Niezależny Instytut 
Badań Społeczno-Gospodarczych i 
Politycznych (NISEPD) przeprowadził 
ankietę, z której wynikało, że „zde-

cydowana większość społeczeństwa 

(85,7 %) informacje o wydarzeniach 

w kraju czerpie z białoruskich mediów 

państwowych, którym wyraźnie ustę-

pują media niepaństwowe i rosyjskie. 

Przy tym 62,7 % ankietowanych zdecy-

dowanie ufa informacjom przekazywa-

nym przez te właśnie państwowe me-

dia. Socjologowie zwracali także uwa-

gę na „dodatnią dynamikę indeksu za-

ufania” do mediów przekazujących in-

formacje oficjalne. Odpowiedzi na py-

tanie ‘Jakie programy telewizyjne pań-

stwo oglądacie?’ wskazały, że zdecydo-

wanym liderem jest drugi program te-

lewizji białoruskiej (ANT)” (wg www.
soyuz.by; 17.05.2005).

Badania NISEPD, a także niezależ-
nej pracowni socjologicznej „Novak”, 
które przeprowadzono pod koniec lat 
90. XX wieku i na początku XXI stu-
lecia, niezmiennie ukazywały większe 
zaufanie respondentów do mediów pań-
stwowych niż do niezależnych. Można 
wskazać co najmniej trzy główne czyn-
niki takich właśnie zachowań.

Po pierwsze – białoruskie nauki so-
cjologiczne przeżywają kryzys. Trudno 
mówić o niezależnej socjologii, skoro 
państwo wprowadziło system koncesji 
na zbieranie wszelkiej informacji so-

Vital Taras

Žanna Litvina, szefowa Białoruskiego 
Stowarzyszenia Dziennikarzy

Anatol Klaščuk



67

cjologicznej, a na prowadzenie badań 
opinii społecznej potrzebna jest zgoda 
władz, m. in. zgoda państwowych in-
stytucji socjologicznych. NISEPD po 
szeregu ostrzeżeń prokuratury zmu-
szony był zaprzestać swojej działalno-
ści w Białorusi (instytut o takiej samej 
nazwie po pewnym czasie został zare-
jestrowany na Litwie).

Po drugie – wyniki badań prowadzo-
nych w warunkach braku zaufania i stra-
chu, jaki opanował całe społeczeństwo, 
w warunkach permanentnych repre-
sji władz wobec niezależnych mediów 
i wolnej myśli, w warunkach likwida-
cji znacznej części tytułów społeczno-
politycznych trzeba traktować bardzo 
ostrożnie. Trudno mieć nadzieję, że re-
spondenci otwarcie i szczerze przyzna-
ją się do tego, że czytają, a tym bardziej 
– że ufają niepaństwowym (czytaj: an-

typaństwowym) mediom. Ignorowanie 
czynnika strachu w badaniach opinii 
publicznej byłoby błędem.

Po trzecie – w warunkach braku 
towaru (w tym konkretnym wypadku 
chodzi o obiektywną, aktualną i róż-
norodną informację) nie ma też popy-
tu. Większość mieszkańców Białorusi 
nie ma możliwości dostępu do niepań-
stwowych gazet czy nawet zupełnie nie 
wie o ich istnieniu.

Nakład zaledwie jednej „Sovietskoj 
Biełorussii”, której założycielem jest 
prezydencka administracja, oficjalnie 
dochodzi do 500 000 – jest to pięć razy 
więcej niż ogólny nakład niezależnych 
gazet. Chociaż wszelkie liczby można 
tu podawać wyłącznie w przybliżeniu. 
Bowiem nakład „SB”, która – podob-
nie jak w przeszłości sowiecka gazeta 
„Pravda” – kolportowana jest według 

„rozdzielnika” (tzn. przymusowej pre-
numeraty), w każdej chwili może osiąg-
nąć praktycznie nieograniczoną wyso-
kość. Stało się już tradycją, że w prze-
dedniu wyborów czy referendum gazeta 
„SB” ukazuje się w nakładzie specjal-
nym – z nadzieją, że dotrze ona prak-
tycznie do każdego dorosłego miesz-
kańca Białorusi.

Poza tym gazeta prezydenckiej ad-
ministracji, podobnie jak szereg innych 
gazet państwowych – „Narodnaja hazie-
ta”, „Respublika”, „Znamia junosti” i 
inne, otrzymuje znaczne dotacje z pań-
stwowego budżetu w postaci dość tanie-
go papieru, niewielkich opłat za sprzęt 
i energię elektryczną, wysokich zarob-
ków dziennikarzy i otrzymywanych 
świadczeń socjalnych. Państwowe ga-
zety nie muszą się oczywiście obawiać 
konfiskaty – jak to było np. w przypad-

Internet stał się dla wielu osób jedynym źródłem niezależnej informacji.

photo.bymedia.net

Media na Białorusi



68

ku nakładów „Narodnaj voli” czy gazety 
„Tavaryšč” podczas ostatnich wyborów, 
a redakcje – kar finansowych.

Dziennikarze, otrzymujący większe 
zarobki i cieszący się wyższą pozycją 
społeczną, a także korzystający z lepiej 
wyposażonych i bardziej nowoczesnych 
redakcji niż ich koledzy z mediów nie-
państwowych, nie będą ryzykować swo-
ich stanowisk i przywilejów, nie chcąc 
powiększyć szeregów bezrobotnych. 
To co w okresie sowieckim robiła cen-
zura, dziś robią sami dziennikarze. To 
autocenzura. Nie znajdziemy na łamach 
oficjalnej prasy języka ezopowego czy 
przejawów wolnomyślicielstwa. Do tego 
potrzebny jest co najmniej wysoki po-
ziom kultury. Obecnie zaś na Białorusi 
już sam fakt posługiwania się ojczystym 
językiem Białorusinów, a tym bardziej 
znajomość białoruskiej historii i kultu-
ry niemal automatycznie stawia dzien-
nikarza w roli podejrzanego o nielojal-
ność czy wręcz – dysydenctwo.

Fakt, że ze wszystkich białoruskich 
(pod względem języka) periodyków 
pozostawiono jedynie oficjalne gaze-
ty „Zviazda” i „Litaratura i Mastactva” 
(ta ostatnia wchodzi w skład medialnego 
holdingu państwowego), a nad posługu-
jącą się klasyczną gramatyką gazetą bia-
łoruskiej inteligencji „Naša Niva”, w set-
ną rocznicę jej powstania zawisła groźba 
likwidacji, mówi sam za siebie.

Niezależny kolportaż i 
prasa podziemna jako 
konieczność

Państwowa prasa ma jeszcze jedną prze-
wagę – jest to gwarantowane prawo czy-
telników do prenumeraty i możliwość 
kupienia gazety w każdym kiosku w 
sprzedaży detalicznej. To prawo jest jak 
aksjomat. Ale władze już dawno znala-
zły zręczny mechanizm pozwalający na 
oderwanie niezależnej prasy od czytel-
ników. Chodzi o wykreślanie tytułów z 
katalogów prenumeraty, a także z sie-
ci sprzedaży detalicznej „Sajuzdruk”. 
Oto jeden tylko aktualny przykład. 
Pod koniec ubiegłego roku deputowa-

na do izby reprezentantów Valancina 
Kačan zwróciła się do Ministerstwa 
Łączności z zapytaniem w sprawie skre-
ślenia gazety „Brestskij kurjer” z ka-
talogu prenumeraty na 2007 rok i od-
mowy kolportażu gazety przez brze-
ską filię „Biełpošty”. W oficjalnej od-
powiedzi udzielonej deputowanej przez 
wice-ministra łączności N. Hauryłovą 
stwierdza się, że w ciągu 2006 roku 
gazeta „Brestskij kurjer” „nie realizo-

wała warunków umowy, co w konse-

kwencji powodowało materialne stra-

ty i ponoszenie niepotrzebnych nakła-

dów pracy ze strony poczty” (wg www.
baj.ru). Poza tym „w ciągu ostatniego 

roku, podobnie jak i w ciągu wszystkich 

16. lat istnienia tytułu, redakcja gaze-

ty „Brestskij kurjer” nie otrzymała od 

kierownictwa poczty ani jednego pisem-

nego upomnienia, w którym wspomina-

łoby się fakty złamania umowy ze stro-

ny redakcji” – powiedział pracowniko-
wi centrum monitoringu Białoruskiego 
Stowarzyszenia Dziennikarzy redak-
tor naczelny gazety „Brestskij kurjer” 
Mikałaj Alaksandrau.

Podobny schemat działań zastoso-
wano wcześniej w stosunku do innych 
niepaństwowych tytułów – zarówno re-
gionalnych („Novaja hazeta Smarhoni”, 
„Chimik”, „Borisovskije novosti”, 
„Vitiebskij kurjer”), jak i centralnych 
(„Zhoda”, „Naša Niva”). Niewygodne 
dla władz gazety skreślane są z katalo-
gów prenumeraty pod byle pretekstem, 
a potem władze podejmują decyzję, że 
funkcjonowanie redakcji pod tym czy 
innym adresem jest bezzasadne czy w 
ogóle odmawiają redakcji przyznania 
oficjalnego adresu rejestracji.

W tej sytuacji przetrwać mogą je-
dynie te tytuły, które demonstracyj-
nie trzymają się z dala od problematy-
ki społeczno-politycznej (nie bez przy-
czyny na Białorusi zwiększa się liczba 
tytułów specjalizujących się w publika-
cji różnego rodzaju krzyżówek) lub te, 
które drukują wyłącznie ogłoszenia ko-
mercyjne (np. w stylu bezpłatnej gaze-
ty „Vabank”).

Są jednak wyjątki – np. gazeta 
„Inteks-pres” z Baranowicz, mając dość 
spore dochody z reklamy, przyciąga 
czytelnika różnorodną, chociaż i mak-
symalnie wyważoną, informacją z róż-
nych sfer życia. Przede wszystkim – lo-
kalnego. Ale co najważniejsze – gaze-
ta stworzyła i nadal rozwija własną sieć 
kolportażu i prenumeraty.

W ten sposób tygodnikowi „Naša 
Niva” w dość krótkim czasie w bar-
dzo niesprzyjających warunkach uda-
ło się stworzyć własną sieć kolporta-
żu opartą na społecznych kolporte-
rach i finansowym wsparciu ze strony 
czytelników.

Są też na Białorusi pierwsze przy-
kłady kolportażu nie zarejestrowanych 
oficjalnie tytułów – również poprzez al-
ternatywną sieć kolportażu. Chodzi tu 
przede wszystkim o powstałą na bazie 
gazety „Tut i ciapier” niezależną gaze-
tę „Svaboda”, przeznaczoną dla regio-
nów odczuwających największy defi-
cyt informacji.

Pewnym mankamentem tego projek-
tu jest słaba baza materialna. Niewielkie 
nakłady i ich kolportaż na prowincji po-
wodują, że gazeta jest niezauważalna 
nawet na obecnym niezbyt bogatym w 
tytuły rynku prasy. Sytuacja kompliku-
je się również dlatego, że obowiązują-
ce obecnie prawo nie pozwala na sprze-
daż niezarejestrowanej gazety. Grozi 
to bowiem nie tylko sankcjami admi-
nistracyjnymi ale także odpowiedzial-
nością karną.

Tym niemniej poszukiwanie alter-
natywnych możliwości druku i kolpor-
tażu nielegalnych tytułów jest koniecz-
ne. Innego wyjścia z tej sytuacji w dzi-
siejszych warunkach nie widać.Niezależna telewizja satelitarna BelSat TV 

budzi wielkie nadzieje.

Vital Taras



69

Radio poza cenzurą 
i inne możliwości

W dziedzinie radiofonii sytuacja nie-
wiele odbiega od tego, co możemy zaob-
serwować w przypadku mediów druko-
wanych. Jedynie w 2005 roku minister-
stwo informacji wystosowało 18 ostrze-
żeń do białoruskich rozgłośni radiowych 
nadających na falach UKF. Obecnie na 
Białorusi działa 30 takich stacji radio-
wych, w tym 15 – w stolicy.

W 2005 roku w eterze radiowym 
wprowadzono obowiązkowe propor-
cje: 75 % czasu antenowego ma przy-
padać białoruskim autorom i wykonaw-
com muzycznym, 25 % – zagranicz-
nym. W praktyce nie przyczyniło się to 
jednak do promocji białoruskiej muzy-
ki narodowej. W rzeczywistości spro-
wadziło się to do przygotowania w mi-
nisterstwie informacji specjalnych list 
autorów i wykonawców, których utwo-
ry polecano do emisji, czyli – okaza-
ło się zwykłą cenzurą. Najbardziej ja-
skrawym i bodaj jedynym przykładem 
protestu wobec reżimu w eterze radio-
wym w 2006 roku był strajk zespołu 
rozgłośni „Novaje radyjo”, założone-
go przez oficjalną Federację Związków 
Zawodowych Białorusi. Strajk będący 
akcją poparcia dla zwolnionego przez 
kierownictwo głównego redaktora roz-
głośni trwał zaledwie kilka godzin. 
Żadna inna stacja radiowa nie okaza-
ła solidarności ze strajkującymi kole-
gami. W efekcie, z udziałem przedsta-
wicieli Rady Bezpieczeństwa (sic!) w 
„NR” przeprowadzono „czystkę” i roz-
głośnia po kilku dniach zaczęła nada-
wać program, który odpowiadał zapo-
trzebowaniu władzy.

Rzeczą absolutnie zrozumiałą jest 
fakt, że w chwili obecnej w białoruskim 
eterze dla UKF-u nie ma żadnej alter-
natywy, bo w odróżnieniu od fal śred-
nich i krótkich, UKF daje wysoką jakość 
dźwięku, a co za tym idzie – również 
popularność wśród słuchaczy. Biorąc 
pod uwagę ten fakt, jak wiadomo, w 
Polsce powstała rozgłośnia „Europejskie 
radio dla Białorusi”. Jednak jej progra-
mu, podobnie jak i innej zagranicznej 

rozgłośni Radia „Racja”, będącej kon-
kurencją dla ERB, można w Mińsku słu-
chać jedynie na falach średnich, prze-
ważnie w godzinach porannych.

Warto tu zauważyć, że powstanie 
ERB w odpowiednim czasie – miano-
wicie podczas wydarzeń marca 2006 
roku, wniosło pewne ożywienie i róż-
norodność w białoruskim eterze. Radio 
„Svaboda”, które zwykło się nazywać 
„radiem kryzysowym”, podczas rzeczy-
wistego kryzysu w Mińsku wyraźnie 
ustępowało nowej rozgłośni pod wzglę-
dem „relacji na żywo” i „efektu obec-
ności”. Wielu słuchaczy ERB zapamię-
tało emocjonalne relacje na żywo Kaci 
Zołatavej z Placu Październikowego. 
Jednak dotychczas pozostaje to wyłącz-
nie epizodem, a nie codziennością pra-
cy nowej rozgłośni.

ERB na falach UKF można słu-
chać jedynie w kilku przygranicznych 
z Polską regionach Białorusi.

Co się zaś tyczy projektu telewizji 
nadającej na Białoruś z zagranicy, o któ-
rym wiele się ostatnio mówi, to nie wia-
domo, czym to się skończy. Po pierwsze, 
podobnie jak to było z europejskim ra-
diem, wszystko odbywa się w atmosfe-
rze głębokiej konspiracji. Z jednej stro-
ny, jest to zrozumiałe ze względów bez-
pieczeństwa. Z drugiej jednak strony, w 
takiej sytuacji mogą powtórzyć się błę-
dy z przeszłości, gdy do konkursu (o ile 
w ogóle można to było nazwać konkur-
sem) zostały dopuszczone wyłącznie 
duże korporacje. Jednej z nich – RTVI 
– dzięki koneksjom na rynku medial-
nym i menadżerskim zdolnościom za 
sprawą białoruskiego projektu udało się 
rozwiązać swoje problemy. Co ważne, 
przy okazji udało się rozwiązać problem 
zatrudnienia części białoruskich dzien-
nikarzy. Poza tym rozpoczęto też zawo-
dowe przygotowanie przyszłych białoru-
skich dziennikarzy radiowych. A to już 
samo w sobie powinno przynieść pozy-
tywne efekty. Ale jak pracować z biało-
ruskimi słuchaczami, z myślą o których 
nowa rozgłośnia była założona?

Dlatego także w przypadku telewi-
zji trzeba zastanowić się nad pytaniem: 
jak wiele osób będzie mogło ją oglądać 

i na ile dobra będzie jakość jej odbioru 
na Białorusi? Czy kierujemy ją do kil-
kudziesięciu tysięcy właścicieli anten 
satelitarnych (które, jak się okazuje, 
można nakazać zdjąć, jak to zrobiono w 
Iranie), czy liczymy na szerszą widow-
nię? I czy może być taka telewizja jed-
nocześnie nasycona informacją i atrak-
cyjna dla ludzi, czy może ich naprawdę 
zainteresować?

Zamiast zakończenia

Artykuł ten pomija zupełnie Internet. 
A właśnie przestrzeń internetowa na 
Białorusi pozostaje wolnym od cen-
zury polem medialnym. I mianowicie 
Internet, przede wszystkim blogi, rozwi-
jał się najbardziej. Jest to zjawisko bar-
dzo symboliczne, bo pokazuje, że w sfe-
rze nowych technologii władza autory-
tarna nie jest w stanie działać z wyprze-
dzeniem, cały czas przegrywa. Pozostaje 
skorzystać z tej możliwości i przygoto-
wywać się do przełomu w sferze wol-
ności mediów na Białorusi.

Media na Białorusi


