
Part 2.   Monitoring Belarus

ONI conducted extensive monitoring and testing of the Belarus Internet throughout the 2006 

presidential  election and post-election protest period (March 18-25 to check for disruptions to access.  

This testing  was undertaken amidst allegations that the regime was actively  filtering “independent” 

Internet websites, or  rendering  them  unreachable by  way  of  Denial  of  Service (DoS) attacks.34   In 

preparation for  the monitoring, ONI modified its testing protocol  to allow for a  more refined look at  the 

Net  and enable greater  precision with follow-up investigation  of  any “anomalous” results. ONI increased 

the frequency  of its regular testing protocol, and broadened the testing  to include a  second Belarus ISP. 

In  addition, new methods  were developed to measure network latency on the interconnection points 

between the Belarus Internet and its upstream providers. We also paid close attention to nameserver 

errors  (as this was a  problem reported in previous  elections) and aggressively  followed-up reports  on 

website access outages as well as alleged DoS attacks. 

What we tested, and what we found…

ONI testing did not detect comprehensive  or systematic filtering of the Internet using  known filtering 

techniques during the election period.  However, the quality  and consistency  of access to some sites  

varied considerably, and on  critical days, up to 37 opposition and independent sites across 25 different 

ISPs were inaccessible from within  the state-owned Beltelecom  network. On  election  day  and after the 

website of the main opposition  candidate (Aleksandr Milinkevich) was “dead,”  as was another 

opposition site -- Charter 97.  On the day  that the police cleared the last  remaining  protesters from 

October Square (25 March) Internet connectivity  by  way of Minsk telephone dial-up services failed.  

And, there were three instances of  confirmed “odd DNS errors”  affecting opposition websites. While no 

case yielded conclusive evidence of government inspired tampering, the pattern  of  failures as well  as the 

fact that mostly  opposition  and independent media sites were affected, suggests that something  other 

than chance was afoot.

A closer look…

Between 12-25  March 2006, ONI monitored access to a list of 197 “high  impact”  websites  on  two Belarus’ 

ISPs.35  Tests were run  from  Belinfonet  between 12 to 25 March, and on Beltelecom  from  17  to 25 March.  The 

“high  impact” list, which had been  developed by our field research team in prior testing cycles, contained 

websites of opposition parties, human rights groups, on-line forums, and other sites that had a political 

character or  could be perceived as sympathetic to the opposition movement.36   Figure 1  (next page) 

summarizes ONI testing results in chronological order, along with the major events that took place.

ONI Internet Watch 001         19

34 See partial listing of 2006 Internet-related allegations in Part 2, Figure 1 below and Annex D.

35 In both cases, the testing was carried out from Minsk, which may mean that the results obtained do not reflect the access 
available from other parts of Belarus. However, as Beletelcom is the top tier ISP, and the one though which most ordinary 
subscribers as well as other ISPs get their connectivity, we consider the results to be robust.

36 Site languages included:  Belarus, Russian and English. Some sites were in two or all three languages.



O
N

I In
te

rn
e
t W

a
tc

h
 0

0
1

 
 

 
 

 
 

 
 

 
2
0

 Access to Beltelecom's free 

internet service  is unavailable 

for subscribers trying to use the 

service via Minsk Telephone's 

local dial-up numbers. 

February March

19 20 2319

37  opposition and alternative 

media websites are inaccessible 

from the Beltelecom network. 

Milinkevich.org remains "dead" and 

results for Charter97.org suggest it 

may be under a DOS attack.

Election
Day

Opposition
stages
"illegal"
demonstratio
n in Minsk 
continues  for 
the next 5 
days

Riot police 
arrerst
demonstrators
and dismantle 
camp in 
MInsk's  main 
square

Opposition rally 
broken up by 
riot police. Large 
scale
demonstrations
end

2524
Election
Campaign
officially
begins

4 websites inaccessible; 3 sites 

are located on the Unibel 

network .Further testing reveals 

a nameserver error affecting 

access from the Beltelecom 

network in Minsk

2114

Charter97.org is "dead"; 

inaccessible from both ONI's  in-

country and control locations. This 

result is consistent with reports of 

the site having been hacked or 

otherwise "taken down".

18

5 websites are 

inaccessible from the 

Beltelecom network.

19

Unverified reports from Belarus allege that opposition websites are being "filtered" by 

the authorities and several sites are reported as "hacked" or under DOS attack; users in 

Minsk report difficulty in accessing sites due to a failure of pages to load. Some forums 

and other interactive sites are reported "censored". The "filtered"  websites can 

apparently be accessed via proxy services . "Filtering" is said to end on 21 March.

ONI tested from two Belarus ISPs: Betelecom and Belinfonet. Tests from Belinfonet showed no results 

consistent with attempts at systematic or comprehensive "filtering", although some sites are noted as 

"dead" indicating that they may have been "taken down" by DOS attacks or "hacking". Tests on Beltelecom 

reveal some  results consistent with attempts to "filter" sites, as well as a documented network outage (in 

Minsk) on 25 March.

Charter97.org

website is reported 

"hacked"

Milinkevich.org website is 

reported "hacked"; 

charter97.org reported 

under DOS attack . 

Tut.by forums are 

reportedly not working.

23

Milinkevich.org website is 

reported "hacked"

Numerous

unconfirmed

allegations in the

Belarus "technical" 

and opposition 

media  of "Internet 

filtering" and 

blocking of sites

16

The website 

belaruspartisan.org

is reported "under 

attack"

ONI finds DNS 

requests for 

belaruspartisan.org

time out. The 

Russia- based 

nameservers  do not 

respond to DNS 

requests or pings. Access to BDG  -- a popular 

on-line news service --returns 

errors suggestive of possible 

blocking on Belinfonet. The 

site remains accessible from 

Beltelecom.



Figure 1.  Chronology of Belarus testing and results (March 2006)

Pre-election reports and testing (12-18 March 2006)

1) 14 March:  the main opposition website Charter 97.org was reported as “hacked.”37

ONI testing confirmed that this  site was “dead”  on the morning of  14 March  (inaccessible from 

Belinfonet as  well as our control location). This result is consistent with a site having been  taken 

down  by  its  owner, or coming under a successful  DoS attack. Full  access to the site was restored 

by the afternoon of 14 March.

2) 16 March: several  opposition  and independent  websites allegedly  come under 

unspecified network-based attacks causing them to fail. The Belarus  opposition and 

“technology” media reported that the server  hosting the website of the main  opposition leader  

www.milikevich.org came under an unspecified attack causing it to fail “for  a  few hours.” Other 

allegedly affected sites  included: charter97.org, grodno.net, lida.info, bybanner.com, it-

belarus.net, svaboda.org, tut.by, kozylin.com.38 For these sites on this date, ONI testing could 

not confirm  that the sites were down.  All  sites were accessible, according to our  tests, although 

some anomalies were noted (see discussion  below).  ONI did not detect any  filtering on this 

date. (Although  note that the absence of  filtering does not rule out the possibility of  a network 

based attack). 

3) 16 March: The website belaruspartisan.org was reported "under attack." ONI 

testing found that DNS requests for belaruspartisan.org timed out. The site’s primary 

nameservers -- ns1.agava.net.ru  (195.161.118.36) and ns2.agava.net.ru  (81.176.64.2) --  are 

based in Russia. Both  failed to respond to DNS requests or pings. However, the namesevers also 

failed to resolve the Russian  site, agava.net.ru, which suggests that the problems were  

coincidental and not a deliberate attempt to “attack” the belaruspartisan.org site. 

4) 18 March:  Five sites accessed through  the Beltelecom network returned results 

consistent with  those for “blocked sites”. On  18 March, the Belarus site bybanner.by

reported that “opposition  sites” failed to load, and alleged  that authorities “may  be blocking the 

Internet.”39 ONI testing  indicated that five sites tested from the Beltelecom server  returned 

results typically  associated with  attempts to filter  access. Two kinds of error were observed:  two 

instances of “connection  refused”  errors  typically  associated with  IP  based blocking, and three 

instances of “Socket connection”  errors typical to network time outs (which  can  be associated 

with  filtering).  However, the results  were inconclusive as they could have been the result of 

problems on  the server, or high  network latency. (During this period the ONI was not testing for 

latency  on the network).  Moreover, ONI testing also indicted  that these sites were accessible 

from  the ISP  Belinfonet, suggesting  that if this were an attempt at filtering, it was not 

comprehensive.

ONI Internet Watch 001         21

37 http://www.e-belarus.org/news/200603021.html 

38 http://community.livejournal.com/by/386690.html?thread=2673026#t2673026; http://bybanner.com/show.php3?id=1706; 
and,  http://active.by/company/press/news/2006/02/23/21.html

39 http://bybanner.com/show.php3?id=1814.  See Annex C and D for description of sites.



5) 18 March, 23:00:  User forums on the popular site Tut.by  are reported to have 

ceased functioning. Unverified reports in  the Belarus “technical  press” reported that access 

to the forums on Tut.by, a  popular  forum site with  over 20,000 subscribers had failed. The 

report claimed that users received an error  indicating that the desired forum was  not working, 

and to “repeat their  request in a  few minutes.” 40 In an  e-mail  exchange with  ONI researchers, 

Tut.by  CEO  Kirill  Voloshin, stated TUT.by  had not experienced any problems before, during or 

after  the elections. It is  perhaps of interest to note, however, that other sources told ONI that 

Tut.by  was  no longer a  completely  “independent” site, as  it had earlier yielded to government 

pressure to monitor  and censor its  forum discussions for inappropriate political  content (see 

discussion in Part 3 below).

Election day reports and testing (19th March, 2006)

1) Numerous opposition and independent  media sites are reported as “blocked.”41

Opposition groups reported that the authorities  were “blocking” access to political  and news 

sites. Two rounds of ONI testing  on 19 March found that 37 of  the 197 “high  impact” sites -- 

mostly  opposition  and independent media sites  -- were inaccessible from  the Beltelecom 

network in Minsk, even though they were accessible from the control location. (see Figure 2).

2) Hacking reported against  main opposition websites, and that  of  the main 

opposition candidate. 42

1. www.milikevich.org – Opposition  media  sources reported that the site had come under 

a denial  of service attack.43 ONI tests indicate that the site was  “dead”  from 17:45 on 19 

March  until  11:45 on  20 March, 2006 -- inaccessible from  both  of our  testing  locations 

in Belarus as well as our control location. 

2. www.charter97.org  – Belarus sources reported that outages experienced by  this site 

were a  result of various forms of electronic attack  (DoS and hacking).44  On 19 March 

ONI tests revealed a mixed picture.  Testing from Belinfonet showed erratic levels of 

accessibility throughout the day. Three connections from Belinfonet to the site returned  

“inaccessible”  errors, while connections made at the same time from  our control 

location  showed the site as  accessible.  On  average the site was 66% accessible from 

Belinfonet.  However, testing from Beltelecom found the site to be fully  accessible.   

Follow-up testing found that the domain charter97.org resolves to two distinct IP 

addresses. One of these IP addresses  behaved erratically and was inaccessible at  times. 

This means that users  whose nameserver resolved to the affected IP address found that 

the site failed to load, or loaded only partially  (this  is consistent with  what users in 

Minsk reported). This may also explain  why ONI tests showed the site as mostly 

accessible, while some users reported difficulties in accessing the site.

ONI Internet Watch 001         22

40 http://bybanner.com/show.php3?id=1815

41  http://naviny.by/ru/content/rubriki/2-ya_gruppa/kompyuter/19-03-06-1/; and, http://www.e-belarus.org/news/
200603201.html

42 http://www.e-belarus.org/news/200603201.html

43 http://bybanner.com/show.php3?id=1816

44 http://bybanner.com/show.php3?id=1816



Figure 2.  Results of testing 10 March 2006 (Election Day)

On 19 March, 2006,  ONI  testing 
revealed errors in accessing 19% (37 
of 197 sites) on our “high impact list” 
from the Beltelecom Network. These 
errors affected access from 
Beltelecom only; all sites (except for 
two*) remained accessible from 
Belinfonet. The sites were also 
accessible from our control location.

Of the 19% inaccessible from 
Beltelecom, 53% were sites belonging 
to opposition political parties (or 
movements), 24% were independent 
media sites, and 24%  included blog 
sites and other informational content 
sites.

0

5

10

15

Blocked Time-Out “Body” Time out

Opposition Political Parties or Movements
Independent media
Other (inlcuding blogs, religious and gay sites)

Our tests recorded three distinct types 
of error messages: ”Blocked” - 
indicating a connection was refused; 
“Socket time out”  - indicating that a 
connection to the site could not be 
made as the maximum amount of 
time allowed to make a connection 
was exceeded; and, “Error reading 
body” -- where we connected to the 
site, but the body (or content) failed to 
load due to the connection timing out. 

* The two sites concerned were charter97.or and 
milinkevich.org. Charter97.org was partially 
accessible (possibly due to a DoS attack); 
milinkevich.org was “dead” (reportedly hacked). 

ONI Internet Watch 001         23



Post-election Testing (20-25 March, 2006)

1) 21-22 March: www.milikevich.org experiences irregular access. ONI testing revealed 

erratic access to the milikevich.org website on 21-22 March. On  the 21st, the site showed only 

50% of  requests as successful  from  ONI’s in-county  and control  testing locations. By  mid-day on 

the 22nd the site was fully accessible. The results  may  indicate the site was  under a  DoS attack. 

However, ONI was unable  to access sever log files and therefore cannot confirm that this was 

the case (see discussion below).

2) 22-25 March: some websites continue to experience irregular access, returning 

error messages consistent to those found in  instances of “blocking.” Between  22 and 

25  March, some five sites from  our high impact list continued to return a  variety of unusual 

access errors, which could have been  indicative of blocking.  However, the low number of 

affected sites suggests  that factors  other than  blocking may have been responsible for  the 

observed faults. In one case (unibel.by) the errors were caused by a misconfigured nameserver 

on the Beltelecom network (see discussion below).

3) 23-24 March:  forum site for charter97.org returned anomalous “inaccessible” 

errors. Two rounds  of testing by ONI on the 23 March  (from  Beltelecom) returned 

“inaccessible”  errors. A further seven tests on  the 24th yielded the same result. The types of 

error received, (http 502, and 503), as well  as  the patterns observed, suggests that these errors 

were due to problems with the server rather than the result of  attempted blocking.

4) 25 March: dial-up Internet  services in Minsk fails. On  25 March, the Belarus-based 

Financial News Agency  reported that the Minsk telephone network “turned off “access to 

Beltelecom’s free dial-up Internet services.45  Beltelecom’s webage announced that the problems 

were due to a technical failure.  ONI contacted Minsk telephone help desk staff who likewise 

blamed the outage on  a technical  fault.  The “outage” affected Minsk telephone dial-up numbers 

only.  It was still  possible to connect by calling the main Beltelecom  access numbers  (ie , not 

through  Minsk Telephone). The timing  of this  error coincided with  the day riot police broke up 

demonstrations in Minsk, ending the opposition’s  week-long protest against the results  of the 

elections. It was also the second time that “access”  issues affected the Beltelecom  network in the 

week following the elections. (The first being the inaccessibility of 37 sites on 19 March)

5) 24-25 March:  the on-line news paper BGD returned “connection  refused” errors 

for on Belinfonet. ONI testing  on the evening of  24 March, and all  day 25   March returned a  

“connection refused” error, which  was consistent with  IP blocking. The site remained accessible 

from  our control location. ONI did not test for accessibility  from  the Betelecom  network as 

access in Minsk was “down” for most of the day. 

Tampering with  nameservers

As noted in  Part 1, during  previous elections several  Belarus’ sources made strong allegations that 

authorities were tampering with  the local nameservers of  opposition and independent media sites 

ONI Internet Watch 001         24

45 http://afn.by/news/default.asp?newsid=72596#data



(rendering them  inaccessible).  During  the 2006 election period, ONI investigations revealed only two 

cases of  DNS irregularities affecting the domains of our "high impact”  websites. The first case involved 

two domains  hosting NGOs sites  -- home.by  and NGO.by -- which  returned results from the primary 

nameservers that indicated the domains had been  deregistered.  ONI researchers  confirmed that both 

sites had been removed by their owners prior to the elections, but for different reasons.46

The second case occurred four  days after the elections (24 March) and affected access to sites located 

within  the unibel.by  domain for  subscribers  of the Beltelecom  network. Unibel, a  Belarus ISP that 

services  the educational community, maintains one of its two nameservers at Beltelcom 

(srv.bsf.minsk.by). On the 24th, this nameserver stopped processing requests for the unibel.by  domain 

for  all  subscribers using  the Beltelecom  nameserver. This affected all  subscribers in Minsk, and may 

have also affected other  Beltelecom subscribers throughout the country. The second nameserver, 

ns.unibel.by (195.50.0.161) located on the Unibel network, continued to operate normally, and any 

subscriber (including  those in  Belarus) using the unibel  nameserver  directly47 would have been able to 

access the sites. As  a  result, while the domain was inaccessible from  our  Belarus testing locations, it 

remained fully  accessible from  our control  location. The error  affecting the Beltelecom-based 

nameserver  may have been caused  by misconfiguration. However, the error was suspect because the 

affected namesever continued to process requests for  other domains correctly  – only the unibel.by 

domain  failed to resolve properly. The Unibel domain hosts the domain bhc.unibel.by  which  is  the site 

of the Belarus Helsinki  Committee, a human  rights group critical  of the Lukashenka  government. 

However, it should be noted that this site has not been  updated since November 2005, and thus was not 

a conduit for active information during the current election period.

Did the government tamper with the Internet?

ONI testing did not yield conclusive proof that the authorities engaged in  systematic and comprehensive 

filtering, or tampering with  the domain  names, of opposition  and independent media websites  using 

known or previously  documented techniques during the 2006 election  period.  However, ONI testing 

did return evidence of inaccessible or partially  disabled sites  on  certain days at certain  times from 

certain  locations.  Follow-up testing  and investigation cannot rule out the possibility  that some Internet 

tampering took place during the election period. 

Of the main results reported above, the most suspicious are: 

• 37 of 197 opposition and media websites being monitored were inaccessible from the Beltelecom 
network on 19 March (election day), although they were accessible from the Belinfonet;  

• the Internet was inaccessible to subscribers using Minsk Telephone access numbers on March 25 (the 
day of a major demonstration,when riot police were used to disperse and arrest protesters);  

• the website of the main opposition candidate Aleksandr Milinkevich was “dead” on 19 March and 
experienced problems on the 21-22, (the post-election protest period);  and,

• the opposition website Charter 97 was only partially accessible between 19 to 25 March.

ONI Internet Watch 001         25

46 The two domains were associated with a United Nations Development Programme (UNDP) sponsored project – Internet2 – 
which was formally closed at the end of 2005. In the case of home.by,,  UNDP, decided to shut it down due to outdated content.  In 
the case of NGO.by, the sponsoring organization (United Way Belarus) was unable to register as a local NGO, and as a result was
unable to financially support the operation of its service.  The inability of United Way Belarus to register as an NGO points to the 
broader mechanism the authorities are employing to silence critical civil society voices (as noted in Part 1 above).

47 Meaning, those users whose ISP's recursive chose the unibel nameserver.  An ISP provided recursive nameserver will choose 
randomly between the minsk.by and unibel.by nameserver, but stick with this choice for some time.



The 37 sites--partially filtered

ONI evidence, in  combination with user  field reports, suggests that the 37  “inaccessible” oppositional 

and news sites were partially  filtered on  19 March.  We say  “partial” because the 37 sites remained 

accessible from  the Belinfonet network inside Belarus  on the 19th, meaning that any filtering that may 

have taken place was only  partial  in effect.48  At present, ONI does not have sufficient  knowledge of  the 

technical  configuration of Belinfonet to explain why  this was the case. Some sources  suggest that  the 

owners  of Belinfonet are well  connected, and hence its satellite-based downlink is not routed through 

the Beltelecom network, which  would insulate it from  a  filter placed on Beltelecom’s central  server.  

Certainly  ONI tests seem  to support this hypothesis, as even the Russian gay sites officially  banned by 

the Belarus government are accessible via Belinfonet.49

And yet the confirmed problems with  the 37  sites on the Beltelecom  network do not yield an iron-clad 

case for  filtering.  One could argue that the sites’ problems were due to technical faults, such as excessive 

server loads that caused failures or  timeouts; or that some combination of intermittent network 

problems and sever loads combined to create local  conditions  on Beltelecom which  made these sites 

inaccessible in a  random  and unpredictable manner, while giving the appearance of being blocked to 

users in  Minsk.  While ONI testing was not  robust enough to rule out these possibilities, the counter-

evidence in favour of partial filtering is four-fold:

• the analysis of message headers revealed returns consistent with those found in cases of filtering;

• the servers for the affected sites remained accessible for our test runs from Belinfonet and the ONI 
control collocations, meaning that  the servers did not appear to be unduly overloaded and were 
behaving normally when dealing with requests;

• the inaccessible sites were distributed across 25  different ISPs, making it highly unlikely that the 
problems could have been caused by 25 simultaneous technical faults (See Annex E);

• our users in Minsk reported that the opposition websites were only partially loading, while other 
Internet websites (including others on our high impact list) loaded without any difficulty. This latter 
evidence rules out the possibility that the 37 sites sites were inaccessible due to network congestion 
alone.  Indeed, ONI measurements of network latency on Beltelecom during that day indicated a 
significant packet loss -- but this problem would have affected all sites, not just the 37 that were 
experiencing the consistent and sustained problems. 

On 30 March a senior Beltelecom official  responsible for network services, stated publicly  that the 

network did not experience any irregularities before, during or after the elections, nor that Beltelecom 

filtered access  to opposition  sites.50  If  taken at face value, the first assertion  denies that access errors 

were caused by  heavily  congested channels, while the second denies filtering.  Given  ONI test results and 

verified user reports from  Minsk that prove accessibility problems for some sites from  the Beltelecom 

network, both  statements cannot be true.  Taking all evidence under consideration, it would seem that 

the 37 sites may well have been partially filtered by way of the Beltelecom network.

ONI Internet Watch 001         26

48 Only one site was inaccessible from Belinfonet (www.belarusy.com), and this site was accessible from the Beltelecom network.

49  ONI sources in Minsk indicate that the management of Belinfonet is protected through its connection with the KGB and the 
Presidential Administration, which grants it a special concession.  While this is impossible to verify at this time, ONI has observed
similar arguments in other CIS countries, where exemptions are provided to favored companies. In Uzbekistan, for example, 
despite a systematic approach to Internet filtering, a “favored ISP” is allowed to carry political and pornographic content that is 
banned on all other ISPs. (See, ONI Uzbekistan Study, forthcoming, 2007).

50 Yuri Galyakevich, the senior Beltelecom official responsible for the network services publicly denied allegations that Beltelecom
filtered opposition sites on 19 March, or that the network suffered from technical problems (see, http://naviny.by/ru/content/
rubriki/2-ya_gruppa/kompyuter/30-03-06-1/).



The Minsk outage

The technical  failure which  affected Internet access for  users of free dial-service through  the Minsk 

Telephone Company was suspicious, as the service is the primary means of free access  to the Internet for 

citizens of  Minsk and the failure coincided with  the day that riot police cleared away a  major  opposition 

demonstration (25 March). However, Internet access was not cut off completely. Users in Minsk could 

still  connect to the free service if they called Beltelecom numbers directly. Other service providers, 

including  Belinfonet remained open and accessible and did not report any access issues. Our tests  on 

Belinfonet for 25 March show almost all sites on the high impact list were accessible. 

The “dead” websites

ONI confirmed that there were significant problems with  two major  opposition sites on  certain  dates:  

the website of the main opposition candidate Aleksandr  Milinkevich  was “dead” on  19 March (election 

day), with  additional  access problems later; and the Charter 97  site was also experiencing  significant 

verifiable problems on one of  its IP addresses.  The observed problems of  both sites  could be indicative 

of a DoS attack, as the site owners claimed.  However, the problems could have been caused by  high 

demand or a misconfiguration  of  the webserver located on  the particular  IP address.51  The only  way 

ONI can  confirm a DoS attack is through analysis  of  the server log files.  However, ONI was unable to 

obtain copies of the log files for analysis, despite a  number of  requests  to the website owners and one of 

the hosting companies in the United States.52

Overall,  the fact remains that both  the Milinkevich  and Charter  97 sites were down or disrupted during 

the election day  and after. This is  suggestive of deliberate action, even  if  ONI is not in  a position to prove 

by whom, and in what manner.

So what can we say for sure? 

ONI evidence does not confirm that the regime was engaged in  systematic and comprehensive filtering 

of independent websites during the election  period.  The results  imply that the opposition  reports of 

extensive and outright filtering  during the elections are likely overstated.  Websites that were down on 

the Beltelecom  network remained accessible from the Belinfonet  ISP.  At the very least, this suggests the 

absence of a  centrally enforced filtering regime, and casts doubt on  newspaper  reports that Belarus has 

benefited from  Chinese technical  assistance and has implemented a comprehensive “filtering 

system”(See Part 1 above).

At the same time, ONI found suspicious irregularities that affected access to opposition and 

independent media  websites before, during  and after  the elections, although  the level  of interference was 

erratic.  The testing was unable to prove – conclusively  – that the regime was behind these anomalies, 

although the problems centering on the state-owned Beltelecom network are unlikely  to have been 

simply  coincidental.  In  part, this  ambiguity reflects weaknesses within  the ONI testing methodology 

ONI Internet Watch 001         27

51 For example, a maximum transmission unit (MTU) problem.  This occurs when a server’s MTU is set higher than the connection 
allows and the Internet Control Messaging Protocol (ICMP) messages that signal this error are blocked, making a timeout during 
loading of the body likely. 

52 Note that website owners are often reluctant to share access to their logfiles. Amongst other reasons, the files could endanger the 
privacy and security of their website users if they fell into the wrong hands. See Part 4.



which  is not yet well adapted to dealing  with filtering that may  be irregular  or sporadic.53. We return to 

these issues in Part 4.

Overall, ONI can confirm  that any regime-directed tampering which  took place was fairly  subtle, causing 

disruptions to access, but never completely turning off  the alternative information tap.  This does 

present a puzzle:  Given  the authorities’ intolerance for oppositional and critical  information, and given 

their technical capabilities for filtering the Net, why did they not do so? 

ONI Internet Watch 001         28

53 ONI testing depends on statistical methods, which allow us to average results, and verify patterns. This means repeating testing
over an extended period of time in order to minimize the impact of anomalous results. As a result, the smaller the sample, as in
cases where filtering may be irregular, the less accurate ONI methods become.


