. 'BELARUSIAN

REVIEW

FALL 2010
Volume 22, No. 3

In this issue:

EDITORIAL
Lukashenka Facing a New Dilemma.— p. 2
FEATURES
& Lukashenka Neds to Feel EU Power — p. 3
Ambassador Kelly on Human Rights
in Belarus — p. 6

ECONOMY
Belarus and Russia Escalate Latest
"Gas War” — p. 7
Gazprom’s Net Debt Disrupts Belarus - Europe
Transit — p. 8
Surge in Nuclear Power Projects — p. 8

BELARUS’ FORUM
UN to Engage in Investigation — p.9
Colleagues Remember Byabenin— p. 12

NEWS BRIEFS — p. 13

© Recommended by the Editor

BELARUS ABROAD

Young Belarusian Writers Meet in Prague — p. 16

Bahusevic Honored in Vilnia — p. 17
Tolerance or lllusion? — p. 17

SPORTS — p. 18

BELARUSICA
Fate of Isolated Minorities — p. 19
THOUGHTS & OBSERVATIONS

Has Moscow Had Enough

of Lukashenka ? — p. 22

Pro-Moscow Candidate Unacceptable — p. 23
December Date for Presidential Vote— p. 23
Head of Charter 97 Website Dies — p. 25

Press Review
Tandem vs. Godfather — p. 26
Documentary is the Latest Salvo — p. 27

\




EDITORIAL

Lukashenka Facing

A New Dilemma

By Joe Arciuch, Editor-at-Large

On the eve of upcoming presidential elections, set
for December 19, the president of Belarus has a plate
full of problems he needs to address. The most im-
mediate decision is whether again to seek reelec-
tion. If he decides to run, then he would need to con-
sider other elements, those relating to the outside
world—primarily Russia, the European Union and the
Unites States, to have them factored into, improving his
odds.

In the past, Lukashenka didn’t have to worry about such
mundane things as fair elections and Western standards.
All the previous elections and referenda, except for the 1994
presidential one, were rigged, leading the West to declare
each of them illegitimate. But as long as Russia continued
both to recognize those elections and to subsidize Belarus’
economy with loans and cheap energy supplies, he could
afford to ignore the West’s concerns.

Lukashenka started to lose ground when Vladimir Putin
came to power and in 2000 proposed that Belarus be inte-
grated into the Russian Federation. Lukashenka saw in this
the end to his long-coveted goal of occupying the Kremlin
throne. Since then, to humble Lukashenka, the Kremlin ap-
plied ever more pressure on Belarus by increasing prices on
Russian gas and oil supplies; demanding that Belarus sell
gas pipelines to Russia; declaring a boycott on Belarusian
farm products; and, finally, reportedly exposing him to a
snub from President Medvedev at the August CSTO sum-
mit in Yerevan.

The last straw was the Kremlin’s decision terminating
its aid to Belarus to punish Lukashenka for his switch of at-
tention to the European Union and joining the EU’s Eastern
Partnership program.

Lukashenka countered Russia’s pressure tactics by tell-
ing the Kremlin he wouldn’t recognize the so-called “inde-
pendence” of Abkhazia and South Ossetia. And, last June,
he sent an open letter to the Russian newspaper Pravda of
the Communist Party in which he accused the Russian lead-
ership of “assessing the fraternal ties in cubic meters of gas
and barrels of oil.” Also in June, in an interview with
CNN, Lukashenka complained about relentless Rus-
sian pressure while praising Venezuela, Iran, and
several North African and Middle East countries, including
Israel, as friends of Belarus. In particular, he extolled China
for helping Belarus by opening credit lines and promoting
Belarus’ economic development.

In July, Belarus’ First TV Channel aired a 15-min-
ute interview with Georgia’s President Saakashvili. The
Kremlin considered this an insult and Russia’s NTV,
owned by Gazprom, broadcast two consecutive film pieces
of highly unfriendly documentaries portraying Lukashen-
ka as a brutal, election-rigging, and opposition-repressing
tyrant.

The Russian invasion of Georgia served as a wake-up
call that Belarus might be Russia’s next target. And the
election in Ukraine of the Kremlin’s best friend, Viktor Ya-
nukovych, served as yet another proof of what Russia can
do to manipulate presidential elections, including those in
Belarus.

According to some reports, a search is underway by
the Kremlin for pro-Russian presidential candidates
from among the Belarusian opposition to run against
Lukashenka. In fact, several Belarusian opposition
leaders traveled to Moscow last June, where they
met informally with Russian officials including the
finance minister and members of Mr. Putin’s Unit-
ed Russia party. This tactic also would apply in the
event Lukashenka chooses not to run or something
happens to him, in that way elbowing any possible West-
ern-supported candidate out of the way. Russia used this
approach successfully in the recent Ukrainian presidential
elections mentioned above.

At this writing, there is no statement from-
Lukashenka as to  whether he will run.
Of course, he still may decide to do so — and win through
his well-known mastery of organizing election fraud. Of
course, this scenario would also serve to reveal yet again
the long-standing impotence of the West to effect change in
Belarus through existing policies.

However, given Russia’s refusal to continue sub-

sidizing the country, Lukashenka has been forced
to turn to the West for political and economic
support to help Belarus survive as an independent, sover-
eign country—and himself to continue as president. To gain
the West’s support, Lukashenka went along with some of
the changes to the electoral code recommended by the Or-
ganization for Cooperation and Security in Europe(OSCE/
ODIHR), as confirmed recently by the head of the Cen-
tral Election Commission. She said she expects the West
to “recognize” the upcoming presidential elections.
So it’s quite possible Lukashenka will take advantage of
the upgraded model to improve his chances for getting a
passing grade, one that will help extend his 17- year tenure
by another five years. (His current term expires on April 6,
2011.)

Another  possibility:  Lukashenka may de-
cline or otherwise be unable to run. This, of course,
would make the opposition and the West very hap-
py but also create a messy situation characteristic
to all democratic elections. And, as noted above, it
would also open the door to even greater Russian machi-
nations, a la Ukraine.

There is a lot of talk within the opposition about fielding
a single candidate but it's doubtful an agreement will be
reached. One thing is certain: a bitter competition between
Russia and the West, each supporting the candidates of their
choice. And equally certain is the fact that
if ~ Lukashenka chooses to run he holds
all the rigging levers for achieving “success.”

In his comments to reporters on August 3, Lukashenka
said that while the U.S. position toward Belarus remains
steady, Russia’s has changed, with Moscow trying to pre-

Fall 2010

BELARUSIAN REVIEW 2



vent Belarus from slipping out of the Bear’s claws. Regard-
ing Belarus-US relations, he said Belarus is ready for a dia-
log and eager to normalize those relations. He cautioned,
though, that the U.S. (and Russia) will fail if they insist on
democratization and reforms in Belarus as a precondition
to the dialog.

The West is watching with interest this war. And despite
the fact that Lukashenka is called Europe’s “last dictator,”
EU’s sympathies are still on his side. It appears that Lu-
kashenka knows that. In the final analysis, if it comes mak-
ing a choice between Moscow and Minsk, we think Europe
will give preference to Minsk.

It will be quite interesting to watch the campaign
and election process in this presidential election in Be-
larus. Regardless of whether Lukashenka runs or not,
the competition between the West and Russia will be in
full swing to have their preferred candidates elected. Our
preference, of course, is for candidates leaning West so that
Belarus will sooner rather than later become a member of
the European community of democratic states.

From the Publisher

The Central and East European Coalition (CEEC)
is comprised of 18 national membership organiza-
tions representing 20 million Americans with roots
in that part of the world. The Belarusian-American
community is represented in CEEC by the Belarusan-
American Association (BAZA). Alice Kipel, a mem-
ber of BAZA’s National Headquarters who resides in
Washington, DC is an active CEEC board member.

CEEC recently held its Advocacy Day on Capitol
Hill informing Senators and Representatives about
issues of concern to the region. The main among
these were security and visa issues, Russia’s undue
influence and the need for U.S continued assistance
and interest in promoting democracy in the region.
Our substantial delegation from a number of states
stressed the need for greater media support, espe-
cially for BelSat telecasts and for increased inclusion
of Belarusian participants in various student and cul-
tural exchange programs. The latest issues of Belaru-
sian Review were given out.

Our publication plays an important role in advo-
cating Belarus’ interests. In that regard it is immea-
surably helped by our regular subscribers, and in
particular by those who provide larger contributions
or gift subscriptions.

So far this year our honor roll includes these con-
tributors:

Anatol Lukjanczuk, Alice Kipel, Alla Orsa Ro-
mano, Nicholas Sniezko, Thomas Bird, Karnela
Najdziuk, Eugene Kazan, John Shybut, Olga Wil-
son, Jan Zaprudnik.

DID YOU RENEW YOUR SUBSCRIPTION?

FEATURES

Lukashenka Needs To
Feel EU’s power

By Pavol Demes
We should be prepared for the fact that Lukashenka will be de-
feated as well. Belarus and the Belarusians are changing.

Due to ongoing and serious violations of human rights
committed by the Lukashenka regime, in April 2010 the
Parliamentary Assembly of the Council of Europe decid-
ed to suspend high-level contacts with the authorities in
Belarus. This decision reinforced the conclusion that the
European Union’s previous policy of engagement with
President Aleksandr Lukashenka had failed to lead to lib-
eralization of his autocratic regime or real cooperation with
the community of democracies. That policy of engagement
was launched almost two years ago, in 2008, when Europe-
an Union leaders, responding to the release of internation-
ally recognized political prisoners, suspended sanctions
imposed against key figures in Minsk. Member states, to-
gether with the new post-Lisbon EU representatives, will
review their policy toward Belarus in the fall of 2010, but
most observers doubt they will re-introduce strict condi-
tionality toward the Belarusian regime.

Dr. Pavol Demes

As a result, Lukashenka will continue bluffing and ben-
efiting in the absence of a coherent, effective EU policy.
Meanwhile, the 10 million people of this post-Soviet nation
will continue to suffer under Europe’s last dictator and will
lose faith in receiving solidarity and support from the fam-
ily of Western democracies.

The Sustainability of the Power of
Alyaksandr Lukashenka

The departure from office of the 55-year-old Belarusian
leader has been predicted many times during his 16-year
presidency. In spite of growing domestic opposition, sanc-
tions by the West, and pressure from his former patron and
sponsor, Russia, Lukashenka is still fit and in full control of
his peculiar self-centered regime.

To rule, he doesn’t need a political party; instead he em-
ploys a police network, a government, and a parliament

Fall 2010

BELARUSIAN REVIEW 3



that are mere instruments in his hands. Ask the average
Belarusian who is the country’s prime minister or speaker
of the parliament, and you're likely to get a blank stare.
Flagrant legal changes allow Lukashenka to remain at the
top of the power structure indefinitely while he governs
via a huge ideological machine and a fear-based system
of control over the country’s social, economic, and politi-
cal life. Any attempts to challenge his power are crushed;
his opponents are removed from their positions, beaten,
imprisoned, their reputations ruined - and a decade ago,
some even “disappeared.”

This self-confident “orthodox atheist” is not afraid of
violating even traditional moral rules by putting his two
grown sons in important positions and allowing his six-
year-old illegitimate son (the child’s mother is carefully hid-
den from the public) to accompany him at state functions,
including military parades where he wears the uniform
like his proud father, and on foreign official visits (includ-
ing the Vatican last year and a meeting with the Pope).

Among the most intriguing aspects of Lukashenka’s re-
gime are the country’s elections, whether local, parliamen-
tary, or presidential. Although elections are held, they are
under the control and direction of the president who cre-
ated the myth and state ideology that only he is capable of
guaranteeing stability, order, independence, and the well-
being of Belarusians.

He simply does not care about international electoral
standards or criticism from foreign bodies. The bizarre,
almost ritualized electoral system characterized by large-
scale manipulation and cheating has reached a point that
leads one to wonder why he even bothers with elections,
particularly at the presidential level. They are a charade but
serve to keep Lukashenka’s state machinery in permanent
alert, allow him to maintain control, and keep elected bod-
ies clean of critics. And since the people hear about elec-
tions in other nearby countries, he probably feels a need to
satisfy his nation by imitating free choice.

The April 2010 local elections were a farce, revealing yet
again the lawlessness in Belarus. The upcoming presiden-
tial elections, which should take place at the end of this
year or the beginning of 2011 (depending on Lukashenka’s
mood) are already exhibiting familiar features — intimida-
tion and arrests of journalists and civil society leaders, vio-
lent disruption of peaceful demonstrations, manipulated
court cases, etc. Every candidate who decides to challenge
the “father of the nation” in his re-confirmation game must
be ready to pay a serious price — harassment, physical at-
tack, even imprisonment. So far there are about ten Belaru-
sians who have announced their candidacy for this danger-
ous electoral roulette at a time when Lukashenka stands
ready to “serve” a fifth term while grooming his little son
Kolya to one day succeed him.

The Sophistication of Lukashenka’s
International Game
One can hardly deny that Lukashenka is a master of ma-
nipulation not only within his motherland but also in the
international arena. Not surprisingly, the key objective of
his foreign policy is to maintain and prolong his own do-
mestic power.

The logic of Belarusian foreign policy is simple: Those
who help Lukashenka maintain his power benefit from it;
those who do not are ignored or pay a price, whether they
are his own people or foreigners.

Lukashenka evolved from being a strong critic of the
dissolution of the Soviet Union and propagator of the con-
cept of unity with Russia to being a decisive fighter for
Belarusian independence, particularly when he learned
that the “big brother” might not guarantee his long-term
future. Although Belarus was the only country excluded
from the Council of Europe (in 1997) due to its autocratic
political system, it has been better off economically and so-
cially than other post-Soviet countries, enabling Lukash-
enka to remain popular among a fairly large segment of the
population (though truly how large is virtually impossible
to determine).

To his credit, Lukashenka has come to understand quite
well how to adjust to today’s multipolar world. Paradoxi-
cally he has managed to turn current geopolitical shifts,
including the world economic crisis, to his benefit, stress-
ing the stability and security of Belarus in comparison with
other countries.

He sees that the formerly self-confident and powerful
West is today preoccupied with multiple challenges, and
he has rightly concluded that democratization in Europe’s
east is much less prominent on the EU’s agenda than it was
before. With some justification, he argues that democratic
breakthroughs in some countries of the post-Soviet space
did not bring more prosperity or clear prospects for joining
European structures. He also sees that the newly assertive
Russia has changed, is faced with its own challenges, and
is not so “sincere and brotherly” as before.

As the biggest landlord able to single-handedly offer lu-
crative deals, Lukashenka is skillfully balancing between
the two integration spaces — the EU and the Russian post-
Soviet-space reunification project. At the same time, he has
practically frozen diplomatic and many other ties with the
United States, which, unlike the EU, has kept most of its
sanction policy in place. (In fact, the Obama administration
announced on June 8 its continuation of sanctions origi-
nally imposed in 2006.)

To show his independence and self-confidence, and to
compensate for some losses in the European and Russian
markets, during the last few years Lukashenka has started
to reach out to distant fellow autocratic regimes, especially
energy-rich ones, with Venezuela and Iran at the top of his
list. He even is willing to explore possible economic coop-
eration with countries in the Middle East and China. Even
if these countries are geographically and culturally distant,
the Belarusian leader appreciates that they never link prog-
ress on human rights or shared history to business deals.

Belarus as a Challenge for the EU
There is no doubt that Belarus poses a special challenge
for EU policymakers, both on the European and the na-
tional levels.

Even with the wealth of experience with democratiza-

tion and integration of the post-communist nations to the
EU, Lukashenka’s Belarus is a unique case that reveals

Fall 2010

BELARUSIAN REVIEW 4



long-term resistance to Western conditionality and the
“sticks and carrots” game.

Hoped-for improvements in finding more effective de-
mocratization policies toward Belarus, particularly through
listening more to the new member states, did not materi-
alize. Lukashenka’s machinery was also able to neutralize
any spillover effects from democratic development from
three neighboring new EU members — Poland, Lithu-
ania, Latvia — and from Ukraine, with which Belarus has a
shared history and numerous people-to-people contacts.

This long stagnation led EU policymakers to their con-
troversial decision in the last two years to open up dialogue
with “Europe’s last dictator,” believing that if exposed to
growing pressure from an assertive Russia and an econom-
ic crisis, Lukashenka might in return start a liberalization
process and open Belarus to closer economic and political
cooperation with the West. In the meantime, the EU has
undergone profound changes as a result of the ratification
of the Lisbon Treaty and its own financial turbulence. Its
new foreign policy chief is looking to consolidate its ex-
ternal relations and open up opportunities for Europe to
act in a globalized world and its immediate neighborhood
in particular. In September—October 2010, EU leaders will
review any progress made by Belarus and decide which
steps to take toward this rather peculiar member of the
Eastern Partnership program during its increasingly re-
pressive pre-presidential-election period.

The main arguments of prevailing skeptics of possible
changes of “the Lukashizm” are as follows:

1) The position of Belarus in the European architecture.
In the minds of those favoring continuation of current pol-
icy, this young, mid-sized post-Soviet country, even if gov-
erned with an iron fist and suffering
from significant international isola-
tion, shows relative prosperity and
stability and does not pose signifi-
cant threats to the EU or the region.

It is important to the EU as a transi-
tional route for Russian energy products
and for its potential for state-controlled companies that are
bound to be privatized in one form or another due to Be-
larus’ unsustainable centralized economic model.

If one compares the state of integration of Belarus in
Western versus Russian- dominated structures two decades
after the collapse of Berlin Wall and subsequent dissolution
of the Soviet Union, the picture is quite clear: Belarus has
very few links to European and transatlantic institutions
but is a member of the Russian-dominated Commonwealth
of Independent States, Collective Security Treaty Organi-
zation, and the Eurasian Economic Community — and its
becoming part of a free trade zone is under consideration.
Russia for sure has more ways and willingness to influence
Belarus’ future than the West in both the very near and the
longer-term future.

2) The transatlantic divide and the lack of coherence in
policy. For many years, the EU and the United States had
similar positions toward the Belarus regime — sanctions
and isolation due to the violation of human rights and the
lack of political freedoms. However, during the last two

It seems that pragmatism and realpolitik are
winning at the moment over valuesdriven ap-
proaches in the EU”s policy towards Belarus.

years, this transatlantic commitment and unity was termi-
nated. Although sanctions and low-level diplomatic con-
tacts remain in force even after the change of leadership in
the American White House, the United States’ reset policy
toward Russia is carefully taking into consideration any
steps in its neighborhood. Those advocating for democracy
and human rights are having a harder time convincing the
new U.S. leadership to pay more attention to this isolated
East European country.

On the other hand, the EU lowered its standards when
it suspended its sanctions policy and reopened a more in-
tensified dialogue with Lukashenka on the political and
economic level, claiming that isolation of the autocratic re-
gime failed to produce democratic change and even risked
costing Belarus its sovereignty. Accordingly, the EU has
adjusted to the situation in Belarus and sees little prospect
for change in its policy in the near future. Realists in Brus-
sels” corridors claim that a return to the policy of isolation
and sanctions is less likely than continued engagement in
spite of the current level of repression and abuse of human
rights in Belarus. In light of the U.S. decision to continue
sanctions, the EU’s position significantly reduces the odds
of a joint transatlantic approach to democratic reforms in
Belarus.

Risks and Hopes

It seems that pragmatism and realpolitik are winning at
the moment over values-driven approaches in EU policy
toward Belarus, while Lukashenka’s power game contin-
ues eroding the EU’s self-esteem. He is very well aware of
the complicated procedural nature and internal problems
of the EU and was not particularly shaken by the post-Lis-
bon proclamations that the EU would become a “more ca-
pable, more coherent and more
strategic global actor.” In
spite of the shifts in policy
in his favor and high-level
handshakes from various
European figures, Lukash-
enka openly criticizes the
EU, including its Eastern Partnership program, for not do-
ing even more; meanwhile, he ignores diplomatic messag-
es related to his behavior and the new wave of repression

toward the media and civil society groups.

If the EU, the largest union in the world, is serious about
its commitments and political and economic weight, it
should become more serious and stop playing this asym-
metric game controlled by one man. It should do this in
closer cooperation with the United States. It should stop
claiming that it has no alternative but to allow Lukashen-
ka to ski in Europe’s resorts, legitimize him in front of his
scared population, and give him financial and other assis-
tance to prolong his autocratic regime.

It would be more than a moral hazard if EU leaders were
to decide this fall to essentially accept Lukashenka’s in-
creased brutality as the cost of doing business. If EU lead-
ers could focus on using their power effectively, rather than
pointing to their own weaknesses, there is a good chance
that the largest union in the world would be able to adjust
its policy and come out with more uplifting approaches to-
ward its small Eastern neighbor.

Fall 2010

BELARUSIAN REVIEW 5



The upcoming presidential election period in Belarus,
connected with a re-evaluation of EU engagement policy,
offers numerous incentives and instruments for reintroduc-
ing strict conditionality toward Lukashenka’s regime. Will
the EU rise to the occasion? “It seems that pragmatism and
realpolitik are winning at the moment over valuesdriven
approaches in the EU”s policy towards Belarus.”

We should remind ourselves of what worked in stop-
ping similar autocrats during the last two decades, includ-
ing the seemingly omnipotent Slobodan Milosevic, whose
defeat ten years ago will be commemorated this fall. In all
cases, brave local people, who were fed up with endless
lies and manipulation, received foreign diplomatic, politi-
cal, moral, material, and financial support to help rid them
of their nefarious manipulators. In all democratic break-
throughs in Central and Eastern Europe over the last 20
years, it came as a surprise for the West that these autocrats
were defeated.

We should be prepared for the fact that Lukashenka will
be defeated as well. Belarus and the Belarusians are chang-
ing.

For two decades, Belarus has continued to emerge as an
independent country. That independence is increasingly
beyond doubt, and now Belarusians have started asking
the question of what kind of Belarus they want to live in.
This will make it increasingly more difficult for Lukash-
enka to keep his people calm and resigned to a fate that has
him staying at the top.

We should be prepared for the
fact that Lukashenka will be defeated
as well. Belarus and the Belarusians
are changing.

The opposition is far less weak than it seems on the sur-
face. Lukashenka, supported until recently by Russia, has
simply adjusted his environment much more brutally than
have other autocrats in this part of the world. The cour-
age and resistance of countless Belarusians should give us
hope, and demand from us that we encourage and sup-
port those working to liberalize Belarus and end its self-im-
posed isolation. It is unlikely that Lukashenka’s departure
from power will take place via a standard electoral process.
He is too scared to let that happen and lose. And for good
reasons.

Domestic dissatisfaction is growing, and Russia is losing
patience with his arrogant behavior. The names of current
nationwide civic movements in Belarus contain words like
“freedom,” “Europe,” and “truth” (among them are the
Movement for Freedom, the opposition group European
Belarus, and the Tell the Truth! campaign). One can only
speculate, but the fate of Lukashenka’s Kyrgyz comrade
Kurmanbek Bakiyev, to whom he provided asylum recent-
ly, provides an interesting scenario for the future destiny of
such abusers of power.

*Dr Pavol Demes is director for Central and Eastern Eu-
rope at the German Marshall Fund of the United States

Source: gmfus.org. Website of the German Marshall Fund
of the United States,

Ambassador Kelly on Human
Rights in Belarus

U.S. urges Belarus to review its laws and comply with
OSCE commitments

United States Mission to the OSCE

Statement regarding Human Rights in Belarus

As prepared for delivery by Ambassador Ian Kelly
to the Permanent Council, Vienna, July 13, 2010

The United States notes with serious concern continued
acts of suppression and intimidation aimed at independent
media and political opposition figures in Belarus. After
some notable improvements in late 2008, we regret that in
the period since there has been a litany of continuing viola-
tions of OSCE commitments.

Of most serious recent concern are the following
events:

e A member of the group Maladaya Belarus (Young
Belarus), Artur Finkevich, was attacked on July 8 shortly
after leaving the U.S. Embassy in Minsk, while a compan-
ion accompanying him was left alone. He was sprayed in
the face with an unknown liquid, punched and dragged to
the ground. The attackers took his laptop, mobile phone,
thumb drives, keys, passport, and wallet. Finkevich was
scheduled to leave this past weekend on a U.S. State De-
partment-sponsored exchange program to the U.S. He was
unable to travel due to the theft of his passport.

* Belarusian authorities have warned at least two Ra-
dio Free Europe/Radio Liberty journalists that they are
"working illegally" in Belarus. They allegedly exceed the
Government's quota on RFE/RL, a quota that violates Be-
larus's OSCE commitments to allow for a pluralistic and
free media in Belarus.

® On July 9, 2010, opposition Party member Vital Kava-
lenka was jailed for five days along with his brother to pre-
vent them from attending a festival which featured Presi-
dent Lukashenka at its opening ceremony.

e Print runs of two independent newspapers, Volny
Horad and Nasha Niva, were blocked from distribution this
past week, apparently because of the publication of articles
on a Russian documentary implicating President Lukash-
enka in the disappearances of his political opponents.

e Police interfered with a July 9 meeting between two
leaders of the "unofficial" Union of Poles in Belarus, An-
zelika Orechva and Andrei Pachobut, by detaining them
for more than an hour and searching their car for firearms
while they were en route to a meeting with the EU Com-
missioner for Enlargement and European Neighborhood
Policy Stefan Fule.

e The editor of the Charter 97.org_website, Nataliya
Radzina, was interrogated for at least the fourth time since
March, when her home and office were raided.

e Minsk police searched the car of activist Mikhas
Bashura and again confiscated petitions intended to honor
the writer Vasil Bykaw by naming streets in Minsk and
Hrodna after him.

Fall 2010

BELARUSIAN REVIEW 6



The GOB still has failed to remove Article 193 from its
Criminal Code, which dictates jail time for any activity on
behalf of unregistered public organization, including reli-
gious organizations, and thus legitimizes the state's prose-
cution of activities by unregistered groups. These incidents
are but a few of many that indicate a systematic increase in
the suppression and intimidation of independent media
and political opposition in Belarus.

We continue to urge the Government of Belarus to re-
view its laws regarding mass media, freedom of assembly
and association, and political-party pluralism, as well as
their implementation, to bring them into compliance with
the OSCE commitments that Belarus freely adopted. In ac-
cordance with our OSCE commitments, we stand ready to
work with the Government of Belarus in this endeavor.

Source: http:/ / osce.usmission.gov /july-2010

ECONOMY

Belarus and Russia
Escalate Latest ‘Gas War’

By Breffni O’'Rourke

President Alyaksandr Lukashenka of Belarus says he
has ordered a halt to all transit deliveries of Russian gas to
Europe, in the latest move in the worsening energy dispute
between Minsk and Moscow.

The move comes just one day after Russian state-owned
conglomerate Gazprom started to reduce the quantity of
gas piped to Belarus for its own domestic use because of
what it says are unpaid bills of $192 million. It further re-
duced supplies today.

Lukashenka made his surprise announcement at a meet-
ing in Minsk with visiting Russian Foreign Minister Sergei
Lavrov.

He said the row between the two countries over debt
repayments is turning into a full “gas war,” and he said the
transit ban will stay until Gazprom pays what he says is a
debt of $260 million in gas transit fees.

After an initial reduction of 15 percent on June 21, Gaz-
prom said earlier in the day that it was now delivering 30
percent less gas than usual to Belarus.

Belarusian officials had previously said that gas supplies
westward to Europe would not be affected by the bilateral
dispute with Russia.

“[Belarus] had no reason to make this decision,” Gaz-
prom spokesman in Moscow Sergei Kupriyanov said. “It’s
not just our gas. It is our pipe, it belongs to us, we own it.”

Here We Go Again

In Brussels, a spokeswoman for the European Commis-
sion, Marlene Holzner, said the commission expects both
Belarus and Moscow to respect their “contractual obliga-
tions,” and not to impede gas supplies to Europe.

She said, however, that Russia had already prepared
contingency plans to send extra gas to the EU via Ukraine

if necessary.

“If Belarus will really, indeed, take gas from the Yamal
pipeline, which is a pipeline which has gas only for the Eu-
ropean Union, [Russia] will deliver the gas via Ukraine to
Poland and to Germany,” Holzner said.

She said the European Commission is continuing to
monitor the situation and is in close contact with Russia
and Belarus.

Europe has fresh memories of an earlier gas dispute -
- last year’s payment row between Ukraine and Russia,
which disrupted gas supplies to EU consumers for two
weeks in midwinter.

The gas disagreement has further soured Belarus-Rus-
sia relations at a time when they are already strained. Last
month, Russia and Kazakhstan agreed to proceed alone on
a customs-union project that was to have included Belarus.
Minsk has also annoyed Moscow by giving sanctuary to
deposed Kyrgyz President Kurmanbek Bakiev.

New Chapter?

In an interview with RFE/RL’s Russian Service, the di-
rector of the Belarusian analytic center Strategia Leonid
Zaika said that the Russian leadership’s exasperation with
Belarus Lukashenka lies behind the gas conflict between
Russia and Belarus.

Zaika said that “finally” after so many years the Kremlin
has begun to clearly speak out about Lukashenka and his
political future.

“This is not a conflict. It is the beginning of a new Krem-
lin policy in the former Soviet area,” Zaika said. “They were
successful in overthrowing the government in Kyrgyzstan.
There was a change of leaders in Ukraine. And the Kremlin
has now decided to clearly state its attitude toward Alek-
sandr Lukashenka and his political future.”

Source: Radio Free Europe/Radio Liberty, June 22, 2010

BELARUS DIGEST
T

NOBODY KHOWS You ;
RN
UNLESS You LIVE

: N BELARUS.

)
e =S
Starting July 1, all Belarusians will need IPs

to enter Internet cafes, and all providers
!/ will store data on individuals’ Internet use

Drawing by Volha Charnysh

Fall 2010

BELARUSIAN

REVIEW 7



Gazprom’s Net Debt Disrupts

Belarus-Europe Transit

By Vladimir Socor

Interrelated disputes over gas prices and transit fees
have turned Gazprom into a net debtor to Belarus. As of
mid-June, Gazprom'’s net debt to Belarus reached $260 mil-
lion in unpaid transit fees since November 2009. Gazprom
itself acknowledged $228 million from this amount. Also
by mid-June, Minsk’s debt to Gazprom reached $192 mil-
lion in arrears for deliveries of Russian gas in the same pe-
riod. The Belarusian government acknowledged $187 mil-
lion from this amount.

With each side seeking to collect the debt from the other,
net debtor Gazprom initiated hostilities. After a series of
public warnings by its top management during the third
week of June, Gazprom started reducing gas deliveries at
the Russia-Belarus border. The cuts amounted to 15 per-
cent of the contracted by June 21, another 15 percent by
June 22, and an additional 30 percent by June 23, for a total
reduction of 60 percent of the contracted volume (Interfax,
Belapan, June 21- 24).

The cuts threatened consumers in Belarus as well as the
EU countries Lithuania, Poland, and Germany, which im-
port Russian gas via Belarus. Lithuania and Poland began
feeling the pinch before it reached Germany farther down-
stream.

On June 23 Belarus borrowed (from sources yet to be
disclosed) $200 million, from which it transferred $187 mil-
lion to Gazprom. The Russian side restored the full flow of
gas deliveries to Belarus, and to EU countries via Belarus
and on June 24. Minsk, however, insisted on its due. First
Deputy Prime Minister, Uladzimir Syamashka, demanded
that Gazprom pay its debt the next day, failing which, Be-
larus would stop the transit of Russian gas to European
countries.

On June 24, Gazprom nearly complied. It transferred
$228 million to the Belarusian energy ministry, sticking
however to its own interpretation of the amount it owed
(Interfax, Belapan, June 24).

Minsk’s interpretation of the debt figure reflects its
claims to Russian fees for gas transit service, based on the
letter of agreements signed in November 2009 with Gaz-
prom. Under those agreements, Gazprom should have
paid transit fees of $1.74 per thousand cubic meters (tcm)
of Russian gas per one hundred kilometers of Beltranshaz
pipelines in November-December 2009, and $1.88 per tcm
for each hundred kilometers from January 2010 onward.

For its part, Moscow claims that Belarus is only entitled
to a transit fee of $1.45 per tcm for every hundred kilome-
ters of Beltranshaz pipelines. Such a low transit fee, how-
ever, was tied to the similarly “brotherly” price of $150 per
tem of Russian gas supplied to Belarus for internal con-
sumption, in accordance with the December 2006 contract.

That price, however, rose as scheduled to $184 per tcm
in the second quarter of 2010, and is scheduled to increase
to $193.5 per tem in the third quarter of 2010. The price
increases are tied to the agreed increases in the transit fees
under the same agreement.

Moscow introduced a further condition with the 2008
agreement on a partial takeover of Beltranshaz by Gaz-
prom. It demanded that Beltranshaz add a mark-up to the
price of gas supplied to Belarus consumers, by the equiva-
lent of $10 per tcm in 2009 and the equivalent of $11 in 2010.
The Belarusian side has not added these markups and the
matter remains in suspension as a commercial dispute.

The Russian government does not seem to feel confident
about its case in this dispute. Following Gazprom’s June
21-23 supply cuts, the government seemed more concerned
about Gazprom’s reputation in Europe than Gazprom it-
self. Energy Minister, Sergei Shmatko, went out of his way
to signal that “it would be inappropriate to describe the
situation as critical. Our traditional customers in Europe
are not raising the alarm, and we can go to spot markets to
buy the necessary volumes [for offsetting the shortfall in
supplies to Europe via Belarus].” In a similar vein, Foreign
Minister, Sergei Lavrov, assured his counterpart German
and Polish ministers, Guido Westerwelle and Radoslaw
Sikorski, that Russia would promptly settle this dispute
with Belarus (Interfax, RIA Novosti, June 23).

Gazprom CEQO, Aleksei Miller, began issuing dire warn-
ings that Belarus was siphoning off gas volumes destined
to EU countries from the Beltranshaz pipelines (NTV, June
23). These warnings resembled Gazprom’s political offen-
sives against Ukraine in the January 2006 and January 2009
gas supply cutoffs by Russia. This time, however, the Rus-
sian government and its propaganda apparatus did not
support Miller’s allegations.

Source: Eurasia Daily Monitor Volume: 7 Issue: 123, June
25,2010

Surge in Nuclear Power Projects

Imperils Belarusian Program

By David Marples

According to Belarusian First Vice-Prime Minister,
Uladzimir Syamashka, the end of July was scheduled to
mark the finalization of an agreement between Belarus and
Russia to build the nuclear power station at Astravets in
the Hrodna region with construction of the station to start
next July (Svobodnye Novosti Plyus, July 14-21). Unsurpris-
ingly, given recent tensions between the two countries, that
did not happen. Moreover, there is increasing pressure on
Belarus from various sides to abandon the enterprise alto-
gether.

The evolution of the Belarusian nuclear power station
has been noted for its fluctuations, cost and financing is-
sues, timing, and primarily, its role in the potential satu-
ration of a small area of northeastern Europe with similar
projects. One visitor to Astravets, Lithuanian Prime Min-
ister, Andrius Kubilius, noted that while some construc-
tion work has been done on roads and basic infrastructure,
the building of the station itself is not yet underway and
could conceivably be abandoned. Lithuania has cited envi-
ronmental concerns, including the potential impact of the
Astravets plant on its river systems, and its location only

Fall 2010

BELARUSIAN REVIEW 8



28 miles from the Lithuanian capital, Vilnius (Narodnaya
Volya, August 2).

However, plans to build a new Lithuanian station at the
same location as the Ignalina plant, which was decommis-
sioned at the end of 2009, are more controversial (Interfax,
July 8). Ignalina is located at the conjunction of three bor-
ders: those of Lithuania, Latvia and Belarus. It supplied 78
percent of Lithuania’s electricity through two RBMK reac-
tors, which initially had a capacity of 1500 megawatts, but
which was reduced to 1300 megawatts at the insistence of
the EU. The EU’s concomitant demand to close the station
as soon as possible has led to the situation whereby only
Russia operates an RBMK station, and Lithuania is for the
moment completely dependent upon imported Russian
gas for its electricity needs. Lithuania is thus anxious to
work with its European partners to construct a safer sta-
tion, though full details will only be known in the fall
(NewEurope, July 18). The Baltic region may also see two
other reactors come into service very shortly: a new unit at
the Leningrad nuclear power station at Sosnovyi Bor, near
St. Petersburg (four are planned altogether to replace the
obsolete RBMK-1000 reactors of the Chernobyl type) and
a highly controversial third unit at the Olkiluoto station in
Finland (Bellona, August 2). Both Poland and Estonia are
reportedly considering nuclear plants of their own (http:/ /
www.world-nuclear.org/info/inf102.html). The potential
build-up of nuclear power stations in the region resembles
the situation in the European USSR in the mid-1980’s and
indicates a new confidence in the industry.

Moscow’s decision to build another new nuclear plant
— called the Baltic Nuclear Power Station — in Kalinin-
grad Oblast seemed designed as a counter to the new edi-
fice to be erected at the Ignalina site (EDM, March 12). It
also signifies that the Astravets station now has a low pri-
ority in Moscow. Yet, Belarus is almost entirely dependent
on Russia for Astravets, both for its construction and op-
eration. The goal of bringing the first unit on line in 2016
is entirely unrealistic. Moscow offered financing of up to
$6 million, which would have covered about two-thirds of
the total costs. Belarus asked for $9 million. Moscow then
demanded that 50 percent of the ownership of the plant
would accrue to the Russian energy company Inter RAO
UES, which is 57 percent owned by Rosatom, through the
operation of a joint venture. The Belarusians, in turn, sug-
gested that a third unit should be constructed (only two
were planned originally) directed exclusively to Russian
needs. Moscow promptly rejected that proposal (www.
naviny.by, July 31).

One former native of the Hrodna region, Dr. Yuri Ban-
dazhevsky, who was persecuted in Belarus after investiga-
tions into the effects of low-level radiation at his clinic in
Homel, mounted a stinging attack on the proposed station
from the perspective of both health and environmental
concerns. Bandazhevsky, who currently heads the Ecology
and Health Center in Kyiv, commented that all Belarusians
have received an adverse impact from radiation over the
past 50 years both before and after the 1986 Chernobyl di-
saster. He criticized the International Atomic Energy Agen-
cy as a body that popularizes the industry despite its prov-
en harmful effects (Svobodnye Novosti Plyus, July 14-21).

The task of the Belarusians now is to persuade their
Russian partner that the enterprise should go ahead as
planned. However, the Russians are hardly in a mood to
make concessions, given the current deterioration of rela-
tions between Moscow and Minsk. A series of critical tele-
vision programs and media articles about the Belarusian
president have been released and several leaders of the
Belarusian political opposition have recently received a
warm welcome in Moscow (BelGazeta, July 26). Several an-
alysts have suggested that Russia is even ready to replace
its former ally Lukashenka with a more amenable figure
(The New York Times, August 1), though it remains unclear
whether there will be any serious effort to unseat him.

All the countries in the region appear prepared to push
ahead with their own nuclear power programs. Belarus,
having decided to rely on financing and construction of
its reactors from Russia, has been put in a very embarrass-
ing situation given the widespread domestic propaganda
about the new station. There are two alternative options
— to end the partnership with Russia and find a new spon-
sor; or to shelve the project, which would be a humiliating
defeat for Lukashenka.

Source: Eurasia Daily Monitor Volume: 7 Issue: 150, Au-
gust 4, 2010

Belarus’ Forum

NOTE: In the following article Belarusian names (both
personal and geographic) are transliterated from Cyrillic
using the Roman LACINKA alphabet.

The first occurrence of a given name is presented as
follows:

Name in LACINKA [name in LOC transliteration].

Example: Marcinovi¢ [Martsinovich]

UN to be Engaged in Investigation
Of Political Abductions in Belarus?

Leaders of the Belarusian opposition have addressed the
UN Security Council with a request to conduct an interna-
tional investigation into the abductions of well-known Be-
larusians.

On Wednesday the appeal was sent to Foreign Minis-
ters of the permanent members of the UN Security Council
— China, Russia, the Great Britain, France and the US. The
full text of the address follows.

Your Excellency

We are writing to you about the disappearances of high-
level public figures in Belarus which have remained unin-
vestigated for a long time.

To date, the human rights community in Belarus, lawyers
for the families and the relatives of the disappeared have ex-
hausted all available local remedies, and have also exhaust-
ed regional and international human rights remedies to no
avail. Belarusian President Alyaksandr Lukashenka, who
remains in power since the time of the disappearances, has
not created conditions for a national credible and impartial
national investigation into these cases and has blocked all
international efforts to find the truth about their fates.

9 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



The cases of the disappeared men are:

1. Former Belarus Interior Minister Jury Zacharanka
[Yury Zakharankal, May 1999

2. Former Vice-Premier, former Chairman of the Central
Election Committee Viktar Hancar [Viktar Hanchar,] Sep-
tember 1999

3. Businessman and public figure Anatol Krasoiiski [ Ana-
tol Krasouskil, September 1999

4. Russian TV (ORT) cameraman Dzmitry Zavadzki
[Dzmitry Zavadski,] July 2000.

In Belarus, independent civil society investigations into
these cases have found some evidence of complicity in the
disapperances by high officials in the Lukashenka govern-
ment. Two Belarusian prosecutors who found evidence of
an official cover-up and published their allegations in the
independent Belarusian and foreign media were forced to
flee abroad in 2001 and have obtained political asylum and
remain in hiding.

In 2000, the UN Committee Against Torture reviewed the
periodic report of Belarus and noted ongoing concerns about
disappearances, and called on the state party to “consider
establishing an independent and impartial governmental
and non-governmental national human rights commission
with effective powers to, inter alia, promote human rights
and investigate all complaints of human rights violations,
in particular those pertaining to the implementation of the
Convention” (A/56/44, paras.40-46).

This was never done, and no reply was provided to the
UN CAT. The government of Belarus has never responded
to repeated queries submitted about these cases from the
UN Working Group on Arbitrary Disappearances for many
years.

In February 2004, a fact-finding report was published by
the Council of Europe Parliamentary Assembly which found
that senior Belarusian officials may have been involved in
the disappearances of the four men during 1999 and 2000.
The report stated that steps were taken at the highest level of
the Belarusian state to cover up the true background of the
disappearances. The report, prepared by Cypriot parliamen-
tarian Christos Pourgourides, was approved unanimously
by the Assembly’s Committee on Legal Affairs and Human
Rights meeting during the Assembly’s 2004 winter plenary
session in Strasbourg (Doc.100624, February 2004).

In 2006 and again in 2007, Adrian Severin, the UN Special
Rapporteur on Belarus, reported to the UN Human Rights
Council that the human rights situation in Belarus was intol-
erable, and noted continued inaction on investigation and
prosecution of the disappearances(E/CN.4/2006/36).

In July 2010 Russian mass media revealed new informa-
tion on the disappearances of the opposition leaders and
public figures in Belarus and the complicity of high govern-
ment officials in the disappearances. There was no official
reaction to that information.

Due to mass violation of human rights Belarus is not a
member of the Council of Europe, so it is not possible to
bring a suit regarding the disappearances to the European
Court of Human Rights.

Accordingly, mindful of more than 10 years of work at-
tempting to bring justice in the cases of the disappearances
of these four prominent Belarusian figures in political life

and media, we turn to you as Minister of Foreign Affairs
of a permanent member of the UN Security Council to con-
sider taking up this matter and approving a Commission of
Inquiry by the UN Security Council into the disappearances
of public figures in Belarus in 1999 and 2000.

We make this request mindful of the UN-appointed in-
ternational commission which investigated the killing of
former Lebanese prime minister Rafiq Hariri in 2005 and
other politically motivated assassinations in Lebanon (S/
RES/1595/2005) as well as the tribunal to try those respon-
sible for the Hariri killing, established by the UN Security
Council in June 2007.

We urge you to take up the issue of the disappeared pub-
lic figures of Belarus at the level of the UN Security Council
and to use your good offices to ensure that an international
investigation into the fate of the disappeared is mandated.

Respectfully, (signed by)

Stanislaii Suskievic [Stanislau Shushkevich]

Chairman of the Supreme Soviet of the Republic of Be-
larus of the 12th convocation,

Chairman of the Central Council of the party Belarusian
Social Democratic Hramada
Andrej Sannikaii [Andrei Sannikau]

Deputy Foreign Minister of Belarus (1995-1996),

Coordinator of the civil campaign “European Belarus”
Ales Bialiacki [Ales Byalatski]

Vice President of the International Federation for Human
Rights,

Anatol LiabiedZka [ Anatol Lyabedzka]

Chairman of the United Civil Party,

Deputy of the Supreme Soviet of the Republic of Belarus
of the 12th and 13th convocations
Miecyslaii Hryb [Mechyslau Hryb]

Chairman of the Supreme Soviet of the Republic of Be-
larus (1994-1996),

Deputy of the Supreme Soviet of the Republic of Belarus
of the 12th and 13th convocations,

Secretary General of the Belarusian Social Democratic
Party (Hramada)

Siarhiej Kaliakin [Sergei Kalyakin]

Chairman of the Party “Fair World”

Deputy of the Supreme Soviet of the Republic of Belarus
of the 12th and 13th convocations
Aliaksandr Dabravolski [Alyaksandr Dabravolski]

Member of the Political Council of the United Civil Par-
ty,

People’s Deputy of the Soviet Union (1989-1991),

Deputy of the Supreme Soviet of the Republic of Belarus
of the 13th convocation
Aliaksandr Sasnoii [Alyaksandr Sasnoul]

Former Minister of Labour of Belarus,

Member of the Presidium of the Supreme Soviet of the
Republic of Belarus of the 12th convocation
Aleh Voiicak [Oleg Volchek]

Chairman of the human rights centre “Legal Assistance
to the Population”

10 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



Valery Fraloii [Valery Frolov]

Deputy of the Chamber of Representatives of the Nation-
al Assembly of the Republic of Belarus of the 2nd convoca-
tion,

Major General
Aliaksiej Janukievic [Alyaksei Yanukevich]

Chairman of the Belarusian Popular Front Party

Ryhor Kostusieii [Ryhor Kostuseu]
Deputy Chairman of the Belarusian Popular Front Party

Viktar Ivaskievic [Viktar Ivashkevich]
Chairman of Minsk branch of the Belarusian Popular
Front Party
Michail Marynic [Mikhail Marynich]
Ex-Minister of Foreign Economic Relations of Belarus,
Deputy of the Supreme Soviet of the Republic of Belarus
of the 12th convocation,
Ambassador
Piotra Sadoiiski [Pyotr Sadouski]
Deputy of the Supreme Soviet of the Republic of Belarus
of the 12th convocation,
Ambassador to the Federal Republic of Germany (1992-
1994)
Uladzimir Niakliajeii [Nyaklyaeu]
Coordinator of Tell the Truth civil campaign
Aliena Skryhan [Elena Skrigan]
Deputy of the Supreme Soviet of the Republic of Belarus
of the 13th convocation
Jaraslaii Ramancuk [Yaraslau Ramanchuk]
Deputy Chairman of the United Civil Party
The article was prepared by European Belarus website.
Source: Charter 9 Press Center, Aug.8, 2010

(" )
HISTORICAL DATES

September 8, 1514

Anniversary of the Battle of Vorsha, when a military force
of about 30,000 men, led by hetman Konstantin Astroski of
the Grand Duchy of Litva defeated a Muscovite army of cca.
80,000 men near the town of Vorsha.

Since 1991 this date has been celebrated as the Day of
Belarusian Military Glory.

September 27, 1605

Anniversary of the Battle of Kirchholm, when the troops
of the Republic of Two Nations (Grand Duchy of Litva and
Poland), under the leadership of hetman Jan Karol Chadkievic
defeated the numerically superior Swedish army.

November 2 - Remembrance Day (Dziady)

The day for commemorating ancestors with a special fam-
ily meal, dating from pre-Christian times and later associated
with Christianity's All Souls' Day. .

Since the Belarusian Declaration of Sovereignty in July,
1990, Dziady became an occasion for patriotic demonstra-
tions emphasizing the victims and heroes of the historical past.
Such observances were led by the Belarusian Popular Front
(BPF) and other groups and included marches to Kurapaty,
a site near Minsk where mass executions took place during

4 )
COMPARISON
of Transliteration Methods:
Library of Congress
(LOC) LACINKA
Consonants
CH C
KH CH
SH S
ZH Z
TS C
W - or U after vowels U
Examples: kroti, rabiti
Y
at beginning of words, after vowels, J
after consonants D, R, or after U
Examples: jama, toje, nadvorje, zdarotije
Y
after other consonants I

Examples: nie, siabra, piaro

Soft (palatalized) consonants -
marked by the ’soft sign’ b in Cyrillic script:

the Stalinist era.
. J

Roman Cyrillic LACINKA
S Chb S
Z 3b 7
Dz 3b DZ
Ts b ¢
N Hb N
L Jb I
G )

Quotes of Quarter

Said President Alyaksandr Lukashenka on September
16,2010,

"They are not even an opposition. They are the
enemies of the people,"

— adding that the opposition was always trying to un-
dermine the country by siding with Belarus' enemies.

"Today, the survival of Lukashenka's regime de-
pends [on] money. He has everything else -- the
power structures, [early] voting, a docile populace
which totally supports him, or so he thinks. His only
problem is money. So in these conditions, | think
the policies of both Europe and the United States
[toward Belarus] should be tougher."

Belarusian opposition activist and poet Uladzimer
Nyaklyaeu on June 8 urged the West to adopt a tougher
approach to his country with regard to financial sanctions.

11 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



Colleagues Remember
Byabenin as Talented
Journalist Who Was ‘High on Life’

Daisy Sindelar

Mourners gathered in the Belarusian capital to say fare-
well to one of the country’s best-known opposition journal-
ists.

Aleh Byabenin, co-founder and director of the outspoken
Charter 97 website, was found hanged at his family’s dacha
in the village of Pyarhurava near Minsk on September 3. He
was buried today in Minsk’s Eastern Cemetery.

A mourner carries a portrait of Aleh Byabenin
during his funeral in Minsk.

Prosecutors have declared Byabenin’s death a probable
suicide, saying there was no evidence of foul play and
that two empty bottles of a strong Belarusian liqueur were
found near his body.

Byabenin’s friends and colleagues, however, strongly
reject the suggestion, saying the energetic 36-year-old jour-
nalist left no suicide note and had no known problems at
work or at home with his wife and two young sons.

Zmitser Bandarenka, coordinator of the Charter 97 web-
site, has accused investigators of fumbling the timing of
Byabenin’s death, saying the journalist’s death certificate
puts the time of death a full 15 hours earlier than police
and prosecutors’ records.

Speaking to RFE/RL’s Belarus Service, Bandarenka says
it is impossible for him to believe his colleague committed
suicide.

“Byabenin was my friend, a real journalist, and a real
man. We were together in many difficult situations, and
among our team, he was always a center of stability,” Ban-
darenka says. “There was no reason for him to end his life,
as the police have said. We absolutely don’t believe it. He
was one of the pillars of online journalism, and certainly he
will be sorely missed by all of us.”

Aggressive Reporting
Byabenin was reportedly last seen alive on the afternoon
of September 2 and had sent a text message that day invit-
ing friends to a movie in Minsk. His body was discovered
in the early evening on September 3.

Prosecutors now say they are trying to determine wheth-
er Byabenin was somehow provoked into killing himself.

But workers at Charter 97, the website of the human
rights organization that carries the same name, complain
that interrogators seem to be more interested in how the site
operates than in the circumstances of Byabenin’s death.

Charter 97 has been highly critical of the government,
and Byabenin was a particularly sharp critic of the coun-
try’s authoritarian president, Alyaksandr Lukashenka.
Charter 97 has frequently reported on the rising number
of temporary abductions of activists and youth leaders and
has alleged that such acts are training exercises for secu-
rity forces looking to create “death squads” with the aim of
eliminating prominent opposition figures.

The opposition has blamed several high-profile disap-
pearances which took place in the 1990s on Lukashenka.

Byabenin's aggressive reporting had caused him trou-
bles in the past.

Zmitser Padbiarezski, a journalist with the tut.by Inter-
net radio station and a former correspondent for RFE/RL,
called Byabenin “a fearless reporter” who “delved into the
in the early evening on September 3.

Prosecutors now say they are trying to determine wheth-
er Byabenin was somehow provoked into killing himself.

But workers at Charter 97, the website of the human
rights organization that carries the same name, complain
that interrogators seem to be more interested in how the site
operates than in the circumstances of Byabenin’s death.

Charter 97 has been highly critical of the government,
and Byabenin was a particularly sharp critic of the coun-
try’s authoritarian president, Alyaksandr Lukashenka.
Charter 97 has frequently reported on the rising number
of temporary abductions of activists and youth leaders and
has alleged that such acts are training exercises for secu-
rity forces looking to create “death squads” with the aim of
eliminating prominent opposition figures.

The opposition has blamed several high-profile disap-
pearances which took place in the 1990s on Lukashenka.

Byabenin’s aggressive reporting had caused him trou-
bles in the past.

Zmitser Padbiarezski, a journalist with the tut.by Inter-
net radio station and a former correspondent for RFE/RL,
called Byabenin “a fearless reporter” who “delved into the
kind of subjects that others would simply be too wary of.”

He recalled an incident in the late 1990s when Byabenin
was briefly abducted.

“I remember one incident where he was snatched up by
some people in civilian clothes, hustled into a car, and driv-
en off to some forest,” Byabenin says. “They were probably
trying to scare him. This was a reaction to his work. I'd
venture to guess that not all journalists are similarly ‘hon-
ored” with such intimidation tactics.”

Lots Of Limits
Crackdowns on journalists are common in Belarus,
where Lukashenka has steadily stripped the country of
nearly all nonstate press and taken pains to limit Internet
media.

12 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



Svyatlana Kalinkina, the editor in chief of “Narodnaya
volya,” one of the country’s few remaining independent
newspapers, said she has received anonymous threats
since publishing a column disputing the official version of
Byabenin's death.

Kalinkina said she received a postcard reading, in part,
“Live and fear. A hunt for traitors has begun.” The mes-
sage was written on a card bearing the logo of the “Tell the
Truth!” opposition campaign, a move Kalinkina said was
meant to discredit the movement’s antigovernment activ-
ists.

The controversy comes as Belarus is gearing up for presi-
dential elections in 2011. Anumber of opposition politicians
are looking to challenge Lukashenka, who has indicated he
is likely to seek a fourth presidential term. (Belarus has no
presidential term limits.)

Among the likely presidential candidates is Andrey
Sannikau, a close associate of Byabenin’s. Byabenin was a
member of Sannikov’s headquarters and was expected to
play a leading role in his election campaign.

Sannikov, like other Byabenin allies, disputes the theory
the journalist committed suicide. “We had extensive plans.
We met every day,” Sannikov told Charter 97. “Aleh is my
friend. He is the main member of my team, a brilliant jour-
nalist, and a very reliable person.”

International Questions

Byabenin’s death has prompted concern outside the
country as well.

Jerzy Buzek, the president of the European Parliament,
said on September 5 that he was “deeply moved” by the
news of Byabenin’s death and called for a transparent in-
vestigation into the incident.

Friends and colleagues reject the possibility that Byabe-
nin could have killed himself.

Dunja Mijatovic, the media freedom representative for
the Organization for Security and Cooperation in Europe,

NEWS BRIEFS

July 5, 2010
Sensational film about Lukashenka on NTV

A Russian TV channel at last told the truth about political
disappearances and killings of oppositionists in Belarus.

The programme Chrezvychainoye Proisshestviye (Emer-
gency Event) on NTV channel showed the film “Godbatka” tell-
ing about the mysterious death of vice speaker of the Supreme
Council of Belarus Henadz Karpenka, abductions and killings
of former interior minister Yury Zakharanka, vice speaker of the
Supreme Council, former head of the Central Election Commis-
sion Viktar Hanchar, journalist Zmitser Zavadski, businessman
and public figure Anatol Krasouski. The film shows archive in-
terviews with the abducted oppositionists and their relatives and
says directly about involvement of the Belarusian authorities in
elimination of their political opponents.

The movie gives an interview with former presidential can-
didate Alyaksandr Kazulin, tells how he was beaten ahead of

the elections and then thrown into prison. The film tells about
the private life of the Belarusian ruler and his illegitimate son,
Russia’s pay to the regime of Belarus, and billions spent to sup-
port Lukashenka.

The movie also shows Lukashenka praising Hitler and telling
that Germany of the 1930s was a model of the state structure for
him.

Source: Charter97 Press Center

July 31, 2010

Russia refused to construct nuclear power plant in Belarus
Russia is not interested by that project unless certain condi-

tions are met.

Moscow has refused to sign an agreement on construction of
the first nuclear power plant in Belarus with Minsk until a joint
venture for selling electric energy from the NPP created, Interfax
reports. Earlier the Belarusian leadership stated that a package of
agreements on the NPP construction would be signed before the
end of July 2010.

Russia wants to get at least half in the distribution joint ven-
ture. Thus, Moscow lays claims on 50% of profit from energy
sold from the Belarusian NPP in case it would be built on account
of the Russian loan.

“The issue of shares in the distribution enterprise could be
a matter of negotiation, but the terms of its creation, on which
the Russian side insists, are unacceptable,” states a source in the
agency in the Belarusian government.

Source: Charter 97 Press Center

August 4, 2010

Russian media attacks described as 'Dirty Propaganda’
MINSK — Belarusian President Alyaksandr Lukashenka has

said he will not respond directly to recent criticism of him in the

Russian media that he describes as "dirty, anti-Belarusian propa-

ganda," RFE/RL's Russian Service reports.

Russian state television channel NTV aired the second part of
a critical documentary about Lukashenka, "Godfather," on July
16. The first segment, which aired on the same channel, led to an
outcry from Belarusian officials, aired on July 4.

Anti-Lukashenka articles have also appeared in the Russian
newspapers Izvestiya, Moskovsky Komsomolets, and on the Eng-
lish-language TV-channel Russia Today.

Lukashenka told reporters during a tour of southeastern Be-
larus on July 16 that "those who spurn me" are indeed hurting
him and said he's not used to such criticism.

"It's hurtful that it's done by my colleagues," Lukashenka
said. "But this isn't organized by the media, this comes from [the
Kremlin]."

Lukashenka claimed to know who is giving the orders for
critical reports about him and promised to speak soon to "the
responsible Russian gentlemen."

Source: Charter 97 Press Center

August 5, 2010
Zelva authorities tore down a memorial tablet of Larysa
Heniyush

The memorial tablet was established in honor of the 100th an-
niversary of a famous Belarusian poetess.

The memorial tablet was removed from the building where
Larysa Heniyush lived, after it was viewed by an official of dis-

13 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



trict executive committee Yuri Kulikou, who is responsible for
ideology. It was told by the present owner of the house to Radio
Svaboda.

According to the words of Kulikou, authorities are going to
“perform a legal evaluation” of unauthorized installation of the
memorial tablet. It is unknown where the tablet is now.

Larysa Heniyush was born on 9th of August, 1910, in Vau-
kavysk district of Hrodna (Grodno) region. After finishing the
Vaukavysk gymnasium she lived with her emigrant husband in
Prague, where she worked as a secretary of Vasil Zaharka, presi-
dent of the Belarusian Democratic Republic in exile.

Heniyush was occupied with preserving and administering
the presidential archive, she supported Belarusian emigrants,
political refugees and prisoners of war. In 1942, in Prague, she
published her first book Ad rodnych niu.

In March of 1948, being a citizen of Czechoslovakia, Heniy-
ush was arrested, and in 1949, in Minsk, she was sentenced to 25
years of imprisonment as a person without citizenship. She was
serving her sentence in prison camps of Komi and Mordovia. In
1956 she was released ahead of time, but she has not been reha-
bilitated until now. She moved to live in the home of her husband
— in the town of Zelva, where she was under house arrest, not
having been able even to see her only son who lived in Belastok
(Poland). Throughout her life — she died on April, 7, 1983 — the
poetess did not wish to acquire Soviet citizenship.

Source: Charter97 Press Center

August 28, 2010
Presidential hopefuls Milinkevich, Kastusyou warn about
threat to Belarus’ independence

Opposition presidential hopefuls Alyaksandr Milinkevich and
Ryhor Kastusyou have warned that Belarus may lose its indepen-
dence because of the government's policies, as quoted by Bela-
PAN.

"The irresponsible and anti-democratic policies of the govern-
ment not only impede rapprochement between Belarus and unit-
ed Europe but also create a danger of losing state independence,"
the politicians say in a joint statement issued on August 25 on the
occasion of the 19th anniversary of the constitutional law status
of Belarus’ Declaration of State Sovereignty.

"Many of the provisions of the Declaration have never been
implemented," the statement says. "Since 1994, Belarus has
evolved into an authoritarian state where the rights and liberties
of Belarusians are violated, the people's will is neglected and the
development of democratic civil society is held back in every
possible way."

Source: Office for Democratic Belarus

September 5, 2010
Belarusian journalist Aleh Byabenin found dead in his sum-
mer cottage

Aleh Byabenin was one of the founders and leaders of char-
ter97.org website.

The body of Aleh Byabenin was found today at 5.30 p.m. in
his summer cottage not far from Minsk.

Aleh Byabenin was born in 1974. He graduated from the Be-
larusian State University, department of journalism. In 1990ies
he occupied the position of the deputy chief editor of Imya, an in-

dependent Belarusian newspaper. Since 1998 he was the founder
and head of charter97.org website. Aleh Byabenin had a wife and
two sons.

Source: Office for Democratic Belarus

September 10, 2010
Ashton calls for credible probe into Belarus Death

The office of EU foreign relations chief Catherine Ashton
has urged Belarus to hold a credible investigation into the recent
death of opposition activist Aleh Byabenin.

"We are saddened to hear about his tragic death. He was a
key contributor to pushing the reform agenda in Belarus. We join
others in calling for a full, independent and transparent investiga-
tion into the cause of his death," Ms Ashton's spokeswoman Maja
Kocjanic said on Thursday (9 September).

When asked by EUobserver if the incident could affect the
EU's review of travel sanctions on Belarus' authoritarian Presi-
dent Alyaksandr Lukashanka, due in October, she added that:
"We are very mindful of the human rights situation in the coun-
try."

The Belarus foreign ministry on Thursday said it would invite
officials from the Vienna-based pro-democracy body, the OSCE,
to help shed light on the incident.

"The invitation of foreign experts is an unprecedented step for
not only Belarus but also European countries. It has been prompt-
ed by our concern about the insinuations that not only the media
but also international institutions are making," foreign ministry
spokesman Andrey Savinykh said, the independent Belarusian
news agency, Belapan, reports.

The move was given a cautious welcome by fellow opposition
activists, who noted that the composition of any OSCE delega-
tion and the quality of the evidence submitted by Minsk should
be scrutinised.

Source: EU Observer/Office for Democratic Belarus
September 11, 2010
Belarusian class for one pupil to be organized in Hrodna

A special educational programme will be created for the first-
grader Sveta Astrouskaya in school #32 and her parents will have
to stand trial for an “unauthorized”” demand to create a Belarusian
class.

Professor Ales Astrouski has not managed to find parents
willing to see their children studying in a Belarusian-language
class during a week of agitation at parents’ meetings. The
administration of school #32 has suggested a compromise: the
majority of subjects will be taught to his daughter in Belarusian.
She will attend classes of drawing, eurhythmics and physical
education together with other children. Sveta will study like this
for the next 4 years.

Ales Astrouski will stand trial for organization of an unauthor-
ized action. His wife Aksana and a journalist Uladzimir Hilma-
novich are accused of participation in “an illegal picket”.

Ales Astrouski says that he will organize agitation for parents
for the next academic year. If nobody likes his ideas, his second
child Yanka will also have to study according to an individual
programme. He will go to school next autumn.

Source: European Radio for Belarus

14 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



September 14, 2010
Belarus sets presidential election for 19 December 2010

Belarus lawmakers on Tuesday voted to hold a presidential
election on December 19.

The date was approved by 108 of 110 deputies in parliament,
which is dominated by supporters of President Alyaksandr Lu-
kashenka.

Source: European Radio for Belarus
September 15, 2010
Sannikau to participate in elections

Leader of European Belarus civil campaign, Andrei Sannikau,
confirmed his intention to participate in presidential elections.

He stated on September 14, "I confirm my intention to par-
ticipate in presidential elections. I am sure that Belarusians have
a real chance to get rid of dictatorship and make their country a
normal European state," said the politician.

Source: Office for Democratic Belarus

Andrei Sannikau

September 17, 2010
Milinkevich gives up presidential Bid

Alyaksandr Milinkevich, leader of the Movement for Free-
dom, announced on Friday that he would not run in Belarus’
presidential race as no changes had been made to national elec-
toral regulations to ensure fair, free and open elections, as quoted
by BelaPAN.

The Movement for Freedom was pushing for amendments to
the Electoral Code, but to no avail, the politician, who was a can-
didate in the 2006 presidential election, said at a news conference
held in Minsk on Friday.

“We applied to the OSCE, the Council of Europe and the Eu-
ropean Parliament for assistance in ensuring that representatives
of independent presidential candidates are allowed to count votes
together with members of election commissions,” Mr. Milinkev-
ich said. “Besides, we maintained correspondence about the mat-
ter with the parliament. But after the date of the election was set,
Lidziya Yarmoshyna, head of the central election commission,
announced that no amendments would be introduced to regula-
tions."

“We have no elections, we only have an election campaign,”
Mr. Milinkevich said.

The politician denied plans to call for the boycott of the elec-
tion, noting that he would throw his support behind a “Belarusian
Choice” campaign consolidating the Movement for Freedom, the
Belarusian Popular Front, the Belarusian Party of the Greens and
presidential aspirant Ales Mikhalevich’s Union For Moderniza-
tion.

Source: Office for Democratic Belarus/ naviny.by

SVADIOA, ORGL (AFE/AL)

Alyaksandr Milinkevich

September 17, 2010
Belarusian opposition activist announces bid for president

Prominent Belarusian writer and opposition activist Uladzi-
mir Nyaklyaeu has officially announced his intention to run for
president, RFE/RL's Belarus Service reports.

Nyaklyaeu said at a press briefing in Minsk on September 16
that if he won the presidential election, now scheduled for De-
cember 19, he would do everything possible to turn Belarus from
a presidential republic into parliamentary-presidential republic.

.

—— »
Uladzimir Nyaklyaeu

(CouRIESY PHOTO)

Nyaklyaeu, a former chairman of the Union of Belarusian
Writers, is the leader of the Moving Forward movement. The
movement has gained prominence in the months since Nyaklyaeu
organized a "Tell the Truth" campaign encouraging Belarusians
to speak out about social problems and record instances when
government officials give "false" information to the public.

Nyaklyaeu, 63, said the initiative group for his support in run-
ning for president would consist of some 1,000 people and would
meet despite Minsk authorities' refusal to provide a site.

Nyaklyaeu warned that if government officials were to steal
an electoral victory from him in December's poll, his supporters
would hold mass protests on Minsk's central square.

In May, police raided "Tell the Truth" campaign offices as
well as the homes of dozens of the initiative's activists.

Renowned poets Ryhor Baradulin and Henadz Buraukin, art-
ist Zinaida Bandarenka, Chornobyl researcher Henadz Hrushavy,
scientist Radzim Haretski, Belarusian Association of Journalists
head Zhanna Litvina, human rights activist Tatsyana Pratsko, and
chessmaster Viktar Kupreychyk have given their support to the
"Tell the Truth" campaign.

Nyaklyaeu read his poem "I Came So That You Win!," sug-
gesting it might serve as his campaign slogan
Source: Radio Free Europe/Radio Liberty

15 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



September 17, 2010
Lukashenka says Belarusian opposition is people's enemy

The Belarusian opposition is the enemy of the people, Presi-
dent Alyaksandr Lukashenka said on Thursday.

"They are not even an opposition. They are the enemies of the
people," he said, adding that the opposition was always trying to
undermine the country by siding with Belarus's enemies.

The Belarusian parliament has set presidential elections for
December 19. Lukashenka earlier hinted that he would take part
in the elections, but has so far made no official statement on the
matter.

Source: RIA Novosti, http://en.rian.ru

September 24, 2010
Lukashenka Registers To Run In Belarus Presidential
Elections

Belarusian President Alyaksandr Lukashenka has submitted
his registration documents to seek a fourth term in office in the
December 19 presidential elections.

Source: Radio Free Europe/Radio Liberty

Alyaksandr Lukashenka

September 27, 2010
Belarus is one of Europe’s leaders in price growth

According to Eurostat’s latest data, Belarus is still among Eu-
ropean leaders at consumer price growth.

The biggest rise in consumer prices in comparison with July
2010 was recorded in Belgium (2%), Ukraine, Luxemburg and
Malta (1-1.2%);

for a period since the beginning of the year — in Malta (6.5%),
Romania (5.6%), and Belarus (5.1%), writes Internet newspaper
My.

Source: Charter 97 Press Center

Quotes of Quarter

As quoted in article in Economist on July 22, referring to
current dealings between Russia and Belarus, FYODOR
LUKYANOV, the editor of Russia in Global Affairs, ar-
gues:

“There is no such as a point of no return in this
battle, because both sides are represented not by
noble knights, but by cynical traders.”

BELARUS ABROAD

Young Belarusian Writers
Meet in Prague

Over forty mostly young Belarusian writers and po-
ets visited Prague (Czech Republic)in the beginning of
August 2010 — to attend translators” seminars linked
with honoring the 100th anniversary of birth of the
Belarusian poetess Larysa Hienijus.

The guests included finalists of the contest held by
the Belarusian PEN-Club on this occasion. Besides at-
tending the seminars and visiting the castle in Vim-
perk, they participated in two joint Czech-Belarusian
literary evenings. The first one took place on August
8th in Prague, during which the guests from Belarus
were introduced to two prominent Czech writers:
Petra Htilkovd and Jachym Topol, both of whom re-
cently spent some time in Miensk. During her stay
there, Petra was completing her novel The Plastic
Room, excerpts from which, in Belarusian translation,
were read by the bohemist Siarhiej Smatrycenka. Mr.
Topol dedicated to Belarus his latest novel In the Cold
Country. Belarusian visitors had the opportunity to
ask their Czech colleagues about their works and their
impressions of Belarus.

The next day, in the cafe Krdsné Ztrity, Belarusian
writers assumed the main role of the evening. The pub-
lic heard the works of both young prose writers and
poets: Ale$ Jemieljanati, Anton Rudak, Vital Ryzkot,
Andrej Adamovi¢, as well as those of older and bet-
ter known literary figures: Barys Piatrovi¢, Paval
Kasciukievi¢, Alhierd Bacharevi¢, Andrej Chadanovic.
The evening included the presentation of the poetry
book Amalgama by Max Séur, a Belarusian poet, liv-
ing in Prague. His book was recently published in
Miensk, in the publishing house Lohvinati.

A week later, on Monday August 16th, one of the
most influential Czech newspapers Lidové Noviny
printed an article by Jachym Topol, entitled “The re-
gime that wages war on its own language,” in which
the author writes about the complicated position of
the Belarusian language and of Belarusian-language
writers in their homeland, the recent ”Belarusian lit-
erary landing in Prague,” and Czech-Belarusian lit-
erary contacts, impersonated by FrancisSak Skaryna,
Larysa Hieniju$, Uladzimier Zylka, Viktar Valtar, Vasil
Bykati.

Editor’s Note: Names of Belarusian writers have been
transliterated using the Belarusian LACINKA.

You may use the table on p. 11: COMPARISON of trans-
literation methods — LACINKA vs. Library of Congress
transliteration.

16 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



FranciSak Bahusevi¢ Honored in Vilnia

On September 17, 2010 a memorial plaque of Francisak
Bahusevi¢, the father of the modern Belarusian literature,
was unveiled in Vilnia. The opening was timed to the
170th anniversary of Bahusevi¢'s birthday, who was a na-
tive of the Vilnia region.

The event was organized with the assistance of the
Union of Belarusian Public Organizations in Lithuania,
as well as the Belarus’ embassy in Lithuania, and became
part of the Belarusian Days of Culture in Lithuania, which
were held from 17th till 19th of September 2010.

The plaque was created by composite authors — the
sculptor Leti Humiletiski and the architect Aliaksandr Ko-
rbut, both of whom are well known in Belarus.

The unveiling of the plaque was marked by attendance
of the Belarusian Minister of culture Pavel Latuska, Belaru-
sian Ambassador in Lithuania Uladzimir Drazyn, deputy
mayors of Minsk and Vilnia. The ceremony was attended
by many representatives of the Belarusian community of
Vilnia. It was concluded by performance of Belarusians
songs by pupils of Vilnia’s Belarusian secondary school
named after FranciSak Skaryna.

Tolerance: Reality or still Illusion?

Author: Belarusian participant of the International Forum

One week ago I came back from the International Forum
Vilnius between the wars: Jewish culture, Lithuanian society, Polish
state and Belarusian minority which was held from 14th to 19th
September 2010 in Vilnia (current Vilnius), Lithuania. The
conference was organized by the historians Matthias Middell
and Stefan Troebst from Leipzig and their partners in Vilnius
“The Lithuanian Institute of History”, the “Centre for Studies
of the Culture and History of East European Jews” and the
“Vilnius Yiddish Institute” of the University of Vilnius.

Being a Belarusian who is very interested in knowing more
about our history and our roots, which are nowadays quite
disputable in historical perspectives of our neighbors, I was
eager to hear and see the marks of Belarusian presence in the
current Lithuanian capital. It is not news for Belarusians that

Vilnia was and still remains one of the centers of our culture
and history.

However, in European history discourse (and here I refer
to the discourse of the majority of EU countries) Belarusians
are left behind in Vilnia’s history, rarely mentioned if men-
tioned at all. Therefore, I looked forward to attending this
conference, pleased that we were mentioned, were part of the
discourse and took an equal place along with Poles, Jews, and
Lithuanians.

Nonetheless, despite the fact that Belarusians were present
in the title of the conference, their presence in the lectures and
presentations was almost invisible to foreigners who did not
have at least some prior knowledge.

In the opening speech given by Martin Bock, Senior Pro-
gram Manager at the programme “A critical examination of
history” at the Foundation “Remembrance, Responsibility
and Future”, the forum was aimed at the understanding dif-
ferent perspectives of history and to tolerating assessments
and interpretations by different [ethnic] components pres-
ent in Vilnia. The workshop was intended to develop strate-
gies and tools for this purpose.

To my mind, as a participant and scholar dealing with the
topic of Belarusian minority in Vilnia, the aim of the forum
was not met. From my personal experience and conversation
with other participants, many were confused and did not see
the reason of bringing all four communities; the main focus
was made on Jews and Lithuanians, while Poles and Belaru-
sians were generally ignored. The only event that was devoted
to Belarusian topic was an excursion held on the first day of
the forum. However, the person who led the excursion, Elena
Temper, Belarusian by origin from the University of Leipzig,
failed to explain the role Belarusians played in the city’s de-
velopment as well as the role of the city in Belarusian history.
Focusing mainly on Belarusian presence in Vilnia in the begin-
ning of 20" century, she did not connect the city to the Grand
Duchy of Lithuania and the role Belarusians played in this
state. Thus, for the majority of participants it remained a mys-
tery how Belarusians appeared in Vilnia, and why they had
such strong feelings for this particular city. That was actually
the first and the last case of mentioning Belarusians in Vilnia
during the forum.

Though the organizers managed to bring to Forum such
bright and famous scholars as David Fishman, Alfred E. Senn,
and Tomas Venclova who gave us public lectures on Vilnia,
none of them tried to link all mentioned communities, to show
their cooperation and/or confrontation, focusing strictly and
exclusively on the community they chose to speak about. All
attempts and questions by the participants to connect those
communities, to show their interconnection had failed, since
the speakers diplomatically avoided answering — saying that
they were not in position to do so.

Since the Forum was organized mainly by Germans and
Lithuanians with the assistance of the German embassy in
Vilnia, the Lithuanian Institute of History and the Lithuanian
MFA one could expect the perfect organization till the very
small details. However, somehow with this forum that was
not the case. Somehow all the small deficiencies were associ-
ated with the Belarusian side of the forum. The first one was
due to the fact that in the forum’s actual title the Belarusian
minority turned out to be “Belorussian,” which could be ig-
nored, if the organizers, namely Mr. Troebst, would publicly
apologize and consider it to be a misprint. Instead, at the

17 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



first private mention of such a mistake he pretended that it
was not so important at all; on the second, public, mention
of this, Belarusian representatives received sincere apologies
just from Mr. Senn, while Mr. Troebst publicly refused to see
the problem in this, referring to the fact that the Forum was
not the UN session, so everybody was free to ignore the fact
that “Belorussia” has not been in existence for almost 20 years
already. So this is the tolerance, mentioned as one of the aims
of the forum, which Belarusians did not get at the end, since
even their proper name was not tolerated.

Another, to my mind, even more serious case of disre-
spect to Belarusians presented on the forum was the attitude
to the Belarusian historian Prof. Siarhiej Novikati, who was
supposed to be a participant of the Panel Discussion. Siarhej
Novikati, a well known Belarusian historian, did not get a
chance to say a word during the panel, since somehow there
was no interpreter who would translate his speech from Ger-
man (which was not the working language of the forum) into
English. The question arises: how it was it possible that a per-
son who did not speak English was invited to participate in
the public discussion, and if he was invited, why proper trans-
lation was not provided. Speaking to Mr. Novikati, I learned
that Mr. Troebst was aware of the fact that Mr. Novikati did not
speak English. Moreover, that was the third time Mr. Novikatt
was invited to this forum and Mr. Troebst was well aware of
his language situation. In the morning of the day when the
panel discussion was held, Mr. Novikati was personally
promised by Mr. Troebst that translation from German will
be available. . Although, in the evening everything was pre-
sented as an unfortunate fact that Mr. Novikatt did not speak
English, and Mr. Troebst himself briefly presented Novikati’s
main points (though making them much softer, that Novikait
would do). Troebst also ignored the fact that one of the trans-
lators was eager to translate from Russian into English. Thus,
Novikati was left silent during the forum panel.

So as the result of forum, participants got a very clear pic-
ture of Jewish presence in Vilnia (Vilne), as well as Lithuanian
one. Poles were almost never mentioned, while Belarusians
were generally discredited and left behind. The question
arises: what happened to the understanding different per-
spectives of history and to tolerating assessments and in-
terpretations by different [ethnic] components present in
Vilnia?

This article should be considered the personal opinion of the author
— supported not only by Belarusian participants, but also partici-
pants from Poland, Hungary and some from Germany.

SPORTS

4 Track-And-Field Medals

were won by Belarusian athletes in the European champi-
onship, held in Barcelona in August of 2010:
GOLD: by Andrej Michnievi¢ in Men’s shot-put

and by Nadzieja Astap¢uk in Women'’s shot-put
SILVER: by Natallia Michnievi¢ in Women's shot-put
BRONZE: by Andrej Krati¢anka in Men’s decathlon

Belarus placed 9" among European nations.

Belarusians Win 2 Gold
Medals at European
Rowing Championship

Two Belarusian rowing teams have become European
champions on September 11, at the tournament which took
place in Montemor-o-Velho in Portugal, informs BELTA.
The female four without coxswain, consisting of Hanna
Hatira, Natallia Helach, Natallia Hatirylenka and Zinaida
Kliudynskaja, have defeated the Italians, their only rivals
in the final.

The male two with coxswain — Vadzim Lialin, Aliak-
sandr Kazuboiski, Piotr Piatryni¢ — have also shown
best results and won a gold medal. The tournament closed
on September 12. Four more Belarusian boats competed
today in the main finals — male two without a helmper-
son, female two with a helmperson, female eight with a
helmperson, and Kaciaryna Karsten in one-woman boat
category.

Belarus - France 1:0
in a soccer match, held on Sept.4, 2010,
in Paris, on the Stade De France stadium.

Belarus’ national soccer team defeated France in the in-
troductory round match of the European soccer champi-
onship.

Siarhiej Kisliak scored the only goal for Belarus in
the 86th minute of the game, after receiving a pass from
Viacaslat Hlieb.

Next weekend, on Sept. 11, the national soccer team
tied Rumania 0:0.

Siarhiej Kisliak

Editor’s Note: Names of Belarusian athletes have been
transliterated using the Belarusian LACINKA.

You may use the table on p. 11: COMPARISON of trans-
literation methods - LACINKA vs. .Library of Congress
transliteration.

18 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



HISTORICAL DATES

August 6, 1517
Francis Skaryna of Polatsak printed the first book
in Belarusian, THE BIBLE, in Prague.

August 9, 1910
Birthdate of the
Belarusian poetess
Larysa Hienijush,
in the town of Zelva.

August 14,1385

The dynastic Union of Kreva was signed betwen
the Grand Duchy of Litva and the Kingdom of Po-
land, its purpose being a common defense against
the aggression of the German Teutonic Order. Under
the terms of this treaty, Grand Duke Yahayla married
the Polish princess Jadwiga, and became the King of
Poland. The dynastic union thus created a federation

\_ of Two Nations. )

BELARUSICA

Fate of Isolated Minorities:

Lusatia - Podlachia

CONTINUED from the Summer 2010 issue of Belarusian Re-
view
An essay by Kiryl Kascian

IV. Dispersed nests.”

Today both united Germany and Poland are members
of the European Union and of the Council of Europe.
Therefore, the standards protecting national minorities in
these two countries, at least formally may be considered
all-European. The question remains as to the effectiveness
of these standards concerning Lusatia and Podlachia. As a
matter of fact, legislation in the sphere of national minority
rights has less to do with individuals than with groups of
persons who on the basis of their smaller number stand out
in comparison with other groups with different languages,
cultures and traditions. One of the most essential points in
the protection of national minority rights is the prevention
of their assimilation and possible measures leading to
changing ethnic proportions in regions where they are
concentrated. However, it is doubtful that the laws are
able to foresee disparities in the regions’ economic
development.Oneshould note thatthe regions of Belarusian
concentration in Poland, and Lusatian Serb concentration
in Germany belong to the most problematic regions in
terms of economic development. The absence of prospects
in ” the small homeland” leads to an exit of population,

especially of youth, in search of a better life elsewhere. As
a result, both Belarusians of Podlachia and Lusatian Serbs
are facing the sad prospect of final assimilation over the
course of several future generations.

Thus, the present situation of the Belarusians of
Podlachiaand the Lusatian Serbs should be analyzed taking
into account the danger of final assimilation. Therefore
all concepts of cultural and economic development of
regions inhabited by concentrations of these minorities
must consider this danger. As stressed above, the position
of both ethnic groups in the final stage of the communist
era in Poland and the German Democratic Republic could
be defined as that of “dispersed nests” - their population
declined due to assimilation and migration to other
regions in search of a better future. However, instrumental
foundations of the national life of Podlachian Belarusians
and Lusatian Serbs, existing at the time, testified to a rather
high degree of social mobilization of both groups.

V. We are a handful...

In the Lusatians’ case, the unification of Germany
resulted in more opportunities for their participation in
the political arena. Noteworthy may be the fact that the
unified German state actually adopted the best practices
of GDR legislation concerning the protection of the
Lusatian ethnic group. This was already illustrated in the
text of the German Unification Treaty. The standards of the
legal protection of Lusatians and their culture seemingly
improved, yet many other factors strongly outweighed
these good beginnings.

The first factor may be the general perception of
Sorbness ( i.e. Lusatian language) in the region of Lusatia.
On one hand, one has to admit a high degree of acceptance
of bilingualism by the German population of the region.
On the other hand, the coexistence of the Lusatian and
German languages in the region results in the fact that a
clear majority of local Germans very infrequently come
in contact with the Lusatian language. In addition, using
Lusatian in their presence creates in the minds of local
Germans the impression that they are being intentionally
excluded from conversation. Thus, while they recognize the
existence of the Lusatian language in the region, and its
visual presence on signs and notifications, local Germans
do not treat it in the context of inter-ethnic contacts. This
position belongs to the German language exclusively
and has resulted in the existence of two parallel societies
— Lusatian and German. However, while the degree of
accepting German in their social contacts by Lusatian Serbs
is fairly high, among Germans the corresponding degree of
accepting Lusatian is very low.

The second factor is the development of Lusatian
culture. Yes, Lusatians have their own schools and cultural
institutions — theaters and performing groups. On one
hand, this may testify to the full-fledged cultural life of
the tiny ethnic group. On the other hand, it results in the
”folkloric” impression of Lusatians due to their rather
distinct folk costumes and their tradition of painting
Easter eggs. It reminds one of a very fitting phrase by
”"Domowina”’s director Jan Nuk in 2008, in which he said:
”Lusatians are notjustafolklore group, painting Eastereggs,

19 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



177

but a nation, whose culture will diappear without help.
As a matter of fact, the Lusatian culture is fully dependent
on financial assistance from state and federal institutions.
Despite the fact that nobody denies its uniqueness, in
reality its situation appears very contradictory. Attempts
to extend knowledge of the Lusatian language in German-
language schools through the program “Witaj*” pale in
their effectiveness, when compared with the closure of
several elementary Lusatian-language schools. Authorities
justify their actions by the small number of students and
the corresponding difficulty in maintaining the schools.
Yet, using the ruling on the minimum number of students
as applied to Lusatian-language schools seems completely
inappropriate. Moreover, this situation creates doubts as
to whether German institutions on various levels fully
understand the problems facing the Lusatian culture. As
a shining example of such a “misunderstanding” is the
insufficient financing of Sorbian cultural institutions,
which resulted from a dispute between the federal
government and two union states (Linder) with Lusatian
population. The inability of the federal government to
quickly solve financial problems in 2008 brought about
protests by the Lusatians. They produced a corresponding
memorandum, addressed to the heads of all member-states
of the European Union, which included a call to revise the
division of competences in favor of the German federal
government and to raise the legal status of “Domowina”.
Thus, the very existence of such a conflict raises the issue
of the overall effectiveness of Germany’s administrative
division in the context of problems pertaining to Lusatian
Sorbs.

The second factor leads to the third, probably the most
essential one — that of politics. Within unified Germany
Lusatians have found themselves inhabiting two federal
states — Brandenburg and Saxony. Despite the existence of
wide-ranging powers in matters of culture and legislative
affirmation of Lusatian rights in both states, matters
pertaining to the Lusatians usually require coordination
between the two states. The absence of a consensus may
cause problems with financing, as described above.
Therefore, most effective would be an administrative
division of Germany, in which territories with significant
concentrations of Lusatians  would be within the
boundaries of one federal state An ideal solution would be
the creation of an officially bilingual federal state LuZica/
LuZzyca/Lausitz.> However, this solution seems absolutely
unrealistic. First of all, the process of altering existing
borders or creating new federal states in Germany is very
complex and requires political will and the desire of the
population.

Moreover, both the percentage of Lusatians among the
population of these two states , and the territory where
they are concentrated, are relatively modest. Secondly, in
this case, the issue of the economic viability of the newly
created federal state will arise because that Lusatia is one
of the problematic regions. Thirdly, at the moment the
Lusatians themselves make no such demands.

Nevertheless, it seems worthwhile to review the existing
status of Lusatia within the current administrative borders
in such a way that territories with significant numbers of

Lusatians obtain a certain legally fixed degree of political
autonomy, beyond their bilingualism. This, possibly
unpopular and economically not viable, solution should
be primarily political. Arguments in its favor should be
fully based on the necessity of the effective preservation
of Lusatians and their language from final Germanization,
and also on providing a sufficiently strong impulse for the
development of this Slavic nation as an integral ingredient
of the ethnic mosaic of a multicultural and multilingual
Europe.
VI. The most tolerant nation

While the Lusatian situation is fairly well-defined,
with the Belarusians of Podlachia not everything is that
clear. One could immediately note that, while in number
of inhabitants and economic potential Bielastok tends
to resemble Chdsebuz, the town of Hajnatika may be
compared with Budysin. Indeed, the virtually polonized
Bielastok with an official Belarusian population of 2.5%,
reminds one of the almost totally Germanized Lower
Lusatia’s Chésebuz where Lusatians number about 1%
of the population of 100,000. Nevertheless, Bielastok was
and remains one of the most important Belarusian cultural
and publishing centers beyond borders of the Belarusian
state.  Considering the percentage of Belarusians in
Hajnatika and adjoining counties, it seems that in the near
future this particular town may become the Podlachian
version of Budysin. It is probable that by raising the role
of Hajnatika it will be possible to regain at least something
from the virtually lost Belarusian part of Bielastok’s image.
Therefore let us begin with a brief excursion to the 1990s
and focus on Bielastok, which in Belarus itself is usually
identified as Poland’s Belarusian capital.

One should note that Belarusians’ starting conditions
were much worse than those of Lusatians. The difference
lies not only in lower standards of national minority
policies in the Polish People’s Republic as compared with
that in the German Democratic Republic, but also in the
general perception of Belarusians by Poles. The sarcasm
of Jatthien Miranovi¢, used in the title of this section of
our article, appeared in Bielastok’s newspaper Niva in
2004. According to Miranovi¢, speaking Belarusian in
public areas of Bielastok, due to the reaction of local Polish
“kresovian”* patriots “may be considered by some as
display of courage, by others — as insanity, and by still
others — as provocation.” Also, in accordance with this
attitude of Polish society were measures of Bielastok’s
rightist-catholic authorities. Among others, one should
recall the 1997 celebrations of the 250 anniversary of
Bielastok acquiring municipal rights, during which the
role of Belarusians and Orthodox in the city’s history was
totally ignored. One should not be surprised that the anti-
Belarusian measures by Bielastok’s regional authorities
caused much criticism, especially by intellectuals like
Jerzy Giedroyc, who in his last interview before his death
said: "I believe that we are conducting the worst policies
toward the Belarusian minority. This is only harming us.”®
One should add here the various assessments by Poles and
Belarusians alike concerning the activities of the former
“anti-communist underground.” (The affair of Romuald
Rajs® may be one example.)

20 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



Thus, despite the presence of Belarusian-language
schools, cultural and publishing activities, at the time
Poland joined the European Union it was rather difficult
to discern any qualitative changes in attitude toward the
Belarusian minority either by ordinary citizens, or by most
local authorities.

Since May 1, 2004 Poland has been a member of the
European Union. However, since then there has been
no noticeable change in attitude toward Belarusians
in Podlachia. Poland has finally adopted its National
Law ”“On national and ethnic minorities and on the
regional languages,” that allows using Belarusian names
of settlements, streets or objects, and also enables the
Belarusian language to acquire the status of a supporting
language in those districts where Belarusians constitute
at least 20% of the population. However, in reality, the
Belarusian language is not being used to an adequate
degree. Although, according to this law and the results of
the 2002 census, 12 districts of the Podlachia voivodship
were entitled to implement these rights, at this time only
four of these districts are using Belarusian as a supporting
language, and Belarusian-language signs of settlements
and streets are still missing.

This is due to the law’s wording, according to which
“the minority language” may be used, but not must. This
attitude in implementing the law shows that Polish
authorities do not regard the introduction of minority
languages where there are concentrations of minorities as
imperative. Considering the results of the 2002 census (
according to which Belarusians in Poland numbered almost
50,000), which were strongly criticized by representatives
of minorities, one may question the effectiveness of the
above law, and especially of its sections designed to
prevent “assimilation of people belonging to a minority”
and “measures aimed at change of national or ethnic
proportions on the territories populated by minorities.”

Another factor to consider is the attitude toward the
Belarusian language, common in Poland. Despite the
presence of its own Belarusian minority, the use of Russian
and Polish dominate in Polish-Belarusian relations, both
on the official level, as well as on the purely social level.
Therefore the role of the Belarusian language in this
process is narrowed down to provincialness, folklore or
political opposition, which in no way contribute to raising
its status. On the other hand it remains questionable as
to whether Polish society, especially on the regional level,
is ready to peacefully accept Belarusian Cyrillic signs in
localities with concentrations of Belarusians. In light of
the above-described difficulties with the Belarusian issue
in Bielastok, it is hard to believe that the Polish society has
sufficiently matured in this matter.

Last, but most important is the political factor with two
sides: an internal and external one. Taking into account
the present tense state of Belarusian-Polish relations on
the official level, the Belarusian minority in Poland may
be described as hostage of this situation. Under different
political conditions one might expect a different degree
of cooperation between Belarusians of Podlachia and the
Belarusian state. However, neither history nor politics

tolerate the conditional mood. Therefore the main bilateral
document favoring the protection of Belarusians in Poland,
remains the Belarusian-Polish Agreement on ”Cooperation
and Good Neighborliness,” concluded in 1992. This
agreement is designed to provide merely moral support
by the Belarusian state, since Podlachia is a part of Poland,
and local Belarusians are citizens of Poland, which confirms
the primacy of Polish laws in this territory.

However, in today’s situation, when considerable
attention is being devoted to rapid assimilation of
Belarusians in Podlachia, the internal political factor is
assuming important significance. The last Polish census
revealed that the Belarusian minority has the largest
territorial potential in Poland, being concentrated primarily
in the district of Hajnatika and the eastern part of the
Bielsk district. Therefore, under conditions allowed by the
valid Polish law on national minorities and administrative
division of territories, it would be possible to initiate an
experiment in the form of creating a Belarusian national
district with its center in Hajnatika with a wide degree of
self-government, where bilingualism would be real and
visible. Such, a possibly unpopular and economically not
viable solution of the problem must be primarily based
on understanding the necessity of effectively preserving
the Belarusian minority and its language in Podlachia.
Precisely this type of scenario agrees with ideas expressed
by Jerzy Giedroyc — about Podlachia’s role as a special
Piedmont for the reconstruction of a national and
democratic Belarus.

VILI. Persist, stand your ground in waves of times,
you little nation!

The development of Podlachia and of Lusatia in the post-
war period have many similarities. However, the current
position of Lusatian Serbs and Podlachian Belarusians,
despite a fairly high degree of social mobilization of each
of these groups, must be analyzed through the perspective
of final assimilation. Therefore all concepts of economic
and cultural development of both regions must take
this danger into account. Both groups represent unique
ingredients not only of the German and Polish, but also
the European cultural space.

However, the current position of both societies requires
a greater degree of support than what is being extended
now. It seems appropriate not only to maintain cultural
institutions of Podlachian Belarusians and Lusatian Serbs,
but to create their own national and territorial units
within the limits of existing German and Polish law, with
full respect for the territorial integrity of these countries
and maximum support for the Lusatian and Belarusian
cultures and languages. Such ”politicization” will make
it possible to stop the assimilation process at a point when
this measure is still possible, and thus preserve these two
unique indigenous Slavic cultures not only in the context
of a particular region, but of Europe as a whole.

Kiryl Kascian is a Belarusian researcher of European Law,
currently pursuing his PhD degree at the University of Bremen,
Germany.

21 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



FOOTNOTES

1. Original German text: "Wir sind keine eiermalende
Folkloregruppe, sondern ein Volk, dessen Kultur ohne
Hilfe untergeht.”

2. A project designed to promote bilingual education in
Lusatian and German in schools and kindergartens in
Lusatia.

3. When suggesting the bilingual term EuZica/Luzyca/
Lausitz, the author takes into account both Lusatian
languages as a single linguistic/cultural space: Luzica
(Upper Lusatian), and £uzZyca (Lower Lusatian.)

4. Editor’s Note: Kresy is a Polish term for “Eastern
Borderlands”, commonly used to denote Western Belarus
and Ukraine before World War II.

5. Original Polish text: ” Uwazam, ze prowadzimy jak
najgorsza polityke w stosunku do mniejszosci biatoruskiej.
To przynosi nam szkody.”

6. Former member of the Polish Armia Krajowa, known
under nickname “Bury,” responsible for burning down ten
villages in the Bielastok region and killing their inhabitants
due to their Belarusian nationality and Orthodox religion.
His most notorious crime was the execution of 30
Belarusian carriage drivers in the Bielsk district on January
30, 1946.

Thoughts and Observations

Has Moscow Had Enough
Of Belarus’ Lukashenka?

By Brian Whitmore

Has the Kremlin finally had enough of Belarusian Presi-
dent Alyaksandr Lukashenka? The past two months have
featured a gas war between Moscow and Minsk and a tele-
vised mudslinging match between Lukashenka and the
Kremlin.

Lukashenka had long been one of Moscow’s most reliable
partners in the former Soviet space. But in recent years he
has increasingly become an irritant, cozying up to the West,
refusing to recognize the independence of Georgia’s pro-
Moscow separatist regions of Abkhazia and South Ossetia,
and demanding cut-rate prices for Russian natural gas.

And now there are increasing signs that the Kremlin has
had enough.

‘The Godfather’
On July 4, the Gazprom-owned television station NTV
broadcast the first installment of an unflattering documen-
tary about Lukashenka titled “The Belarusian Godfather.”

“Until recently, the Western press referred to Lukashenka
as ‘Europe’s last dictator,” the narrator says as the docu-
mentary begins. “He has compared himself both with Hitler
and Stalin, and considers himself the godfather of all Be-
larusians.”

The program covered the suspicious deaths and disap-
pearances of Belarusian opposition figures in the late 1990s,
suggesting that they were victims of a government-run
death squad. It delved into Lukashenka’s private life. It re-

minded viewers of the billions of dollars in support Russia
has given to Belarus.

On July 15, Lukashenka hit back, airing an interview on
state-controlled television with Georgian President Mikheil
Saakashvili, a bitter foe of the Kremlin.

Saakashvili thanked Lukashenka for not recognizing Ab-
khazia and South Ossetia and accused the Russian authori-
ties of waging a “propaganda war” against Belarus.

Citing the still-unsolved killings of journalist Anna Polit-
kovskaya and human rights activist Natalya Estemirova, the
Georgian leader said Russia was in no position to criticize
any country’s human rights record.

The tit-for-tat continued on July 16, when NTV aired the
second installment of “The Belarusian Godfather,” which
linked Lukashenka to self-exiled Russian oligarch Boris Ber-

ezovsky and ousted former Kyrgyz President Kurmanbek
Bakiev.

Backing the Opposition
The mudslinging follows a nasty dispute over gas pric-
es in June. It also comes as Lukashenka prepares to seek a
fourth term as president in elections slated for early next
year.

Alyaksey Yanukevich, leader of the opposition Belarusian
Popular Front, says the documentaries are a clear sign that
Moscow is considering forcing Lukashenka from power.

Alyaksandr Kazulin may have Kremlin backing for 2011.

And he believes that “in any case it benefits Russia for
Lukashenka to be weak. This policy the Kremlin is carrying
out is to weaken and personally humiliate Lukashenka.” Ya-
nukevich says the “Godfather” is only the first “of what will
be regular information attacks.”

Some analysts note how opposition leader Alyaksandr
Kazulin -- a former political prisoner who ran against Lu-
kashenka for president in 2006 -- was quoted heavily in the
documentary. Andrey Dynko, editor in chief of the Minsk-
based Belarusian-language weekly Nasha Niva, says this
may be a sign that Moscow may look kindly on a fresh bid
by Kazulin to oust Lukashenka in the 2011 election.

“In general, I think these two films have strongly cheered
the opposition political forces up, because they have seen a
new field for activity,” Dynko says. “They have been given
new hope.”

Or Just a Warning?

Leonid Zaika, director of the Minsk-based think tank
Strategia, says it appears that the Kremlin has prepared a
“fine-tuned operation” to oust Lukashenka by depriving
him of the economic aid and cheap energy that keeps the
Belarusian economy afloat and by stealthily backing an al-
ternative candidate for president.

The coup de grace, Zaika predicts, will come if Lukashenka
fixes the vote and Moscow joins the West in refusing to rec-
ognize Lukashenka’s reelection as legitimate.

“If Washington, Brussels, and Moscow all don’t recognize
the election results, then the situation changes completely,”
Zaika says. “They don’t need to do anything else. They don’t
need any conspiracies. The Kremlin can act legitimately and
lawfully.”

22 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



Analysts caution, however, that Moscow would not make
a serious move to oust Lukashenka unless they were certain
they could control the transition and install a pliant presi-
dent in his place.

Pavel Sheremet, a political analyst for the Russian daily
Kommersant, says a more plausible scenario is that Russia is
attempting to frighten Lukashenka into being more obedi-
ent and deferential to the Kremlin.

“I would be wary to make the far-reaching conclusions
that Moscow has a plan for a regime change in Belarus. It
is quite possible, and we have already seen it many times,
that it may be a pressure campaign not to oust Lukashenka
but to make him take some actions in his presidential post,”
Sheremet says.

“He will keep his post, he will not be prevented from
winning triumphant victories, but he will have to pay for
this by making concessions in the customs union or the po-
litical union with Russia.”

Source: RFE/RL, July 19, 2010

Pro-Moscow Candidate
Replacement at Least As
Unacceptable as Lukashenka

By Paul Goble

— The Party of the Belarusian Popular Front, the oldest
opposition group in that country, says that it will not ally it-
self with Moscow against Alyaksandr Lukashenka because
a “pro-Russian” replacement would be at least as harmful
to Belarus as the incumbent president has been.

Instead, as Moscow’s Novyye izvestiya reported yester-
day, the opposition group has called on its supporters to
step up their struggle against “the strengthening of Rus-
sian influence” in Belarus even if that makes them appear
allies of Lukashenka whom the Kremlin has been attacking
in recent weeks.

According to a declaration released by the Front, “Eu-
rope and the United States during the election campaign
will conduct themselves quite passively while Russia “as
the date of the holding of presidential elections gets closer,
will strengthen the information campaign against Lukash-
enka.”

Aleksei Yanukevich, the head of the Party of the Popu-
lar Front, told the Moscow paper, that the Russian authori-
ties may even go so far as to publicize information about
the bank accounts of Minsk officials abroad, something
that the US did not have when it “introduced sanctions”
against Belarus.

The Moscow paper reported that Yanukevich believes
that “Moscow is preparing its own protégé for the post of
Belarusian president.” But, the Popular Front Party leader
said, “a pro-Moscow candidate for us is just as unaccept-
able as Lukashenka,” because such an individual would
cost the country its independence whatever he did domes-
tically.

According to Yanukevich, the Russians have worked
out the following “scenario” for changing the powers that
be in his country. First, after the vote, many will complain
that the results have been falsified, especially given how
angry people are about the economy. Then, people will
protest, and Moscow “will use its ties inside the Belarusian
nomenklatura.”

In the elections, the Popular Front Party plans to run
its deputy chairman Grigori Kostusev, although the party
supports continued talks with other opposition groups to
come up with a single opposition candidate. Those talks
are not going well, but if they do succeed, Alyaksandr Mil-
inkevich, head of the “For Freedom” movement, is expect-
ed to be the candidate.

Who the pro-Russian candidate might be is still unclear,
Novyye izvestiya reported. But many in Minsk assume that
this role will be played by Vladimir Neklyayev, a poet and
opposition figure who lived for a few years in Norway, but
has since “returned to the Motherland.” He supposedly is
backed by many in the force structures and nomenklatura.

The situation that the Belarusian opposition finds itself
in is extraordinarily difficult, all the more so because most
analysts in the West do not recognize its nature. While the
opposition despises Lukashenka and all his works, they
are not prepared to sacrifice their country to Moscow just
because the Russian powers that be currently oppose him.

That impossible situation may be exactly the one that
some in Moscow may hope to put the pro-Western Belaru-
sian opposition parties in, all the more so because it may
have the effect of making these parties look pro-Lukashen-
ka to the Belarusian electorate when in fact they are noth-
ing of the kind.

But unless Western governments recognize this situa-
tion and see that the Belarusian opposition is animated by
long-term patriotism rather than short-term political calcu-
lations, those countries are likely to be unwitting players
in a game that will either allow Lukashenka to continue
his dictatorial ways or Moscow to rein in Belarusian inde-
pendence.

Source: Window on Eurasia, Staunton, July30, 2010

Belarus Sets December Date

For Presidential Vote

By Daisy Sindelar

Lawmakers in the Belarusian National Assembly have
overwhelmingly approved a mid-December date for the
country's presidential election, nearly four months ahead
of when strongman President Alyaksandr Lukashenka's
third term is due to expire.

Many had initially expected the vote to be held in Janu-
ary or early February. By law, the vote must be held no later
than February 6, two months before the end of Lukashen-
ka's current term.

But parliament member Vasil Baikou, presenting the
election bill during today's extraordinary session, said De-
cember 19 was the "most optimal" date for the vote and his
fellow legislators agreed.

23 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



"The commission's goal was to ensure maximum citizen
participation in the election and hold the election at a time
convenient for the voters," Baikou said. "Holding the elec-
tion before the end of this year, without losing time on an
electoral process, will enable [the elected president] to be-
gin solving social and economic tasks for the coming year
and the next five-year period immediately starting from
the beginning of 2011."

The earlier election date may be an attempt by Lukash-
enka, who is expected to run for a fourth term, to limit the
potential momentum of rival candidates.

The authoritarian Lukashenka has held office since 1994,
and has rarely faced a serious political challenge in his mul-
tiple reelection bids. But economic setbacks and mounting
animus from Moscow have left the Belarusian leader in a
position of greater-than-usual vulnerability.

In recent years, Lukashenka has sporadically courted
nontraditional partners, including the West, in a bid to
counterbalance Russia's historic dominance.

His actions have put him increasingly at odds with Mos-
cow, which frequently uses its monopoly over energy sup-
plies and its continued subsidies of the Belarusian econo-
my to pressure Minsk in times of discord.

Outside Influence?

In June, Russia temporarily reduced natural-gas sup-
plies to Belarus amid a season of disputes over a proposed
customs union and Minsk's offer of refuge to the ousted
president of Kyrgyzstan, Kurmanbek Bakiev, a decision
that Moscow opposed.

In late August, Russia expressed outrage when assail-
ants threw two Molotov cocktails into the compound of
the Russian Embassy in Minsk. And a dispute has long
simmered over Belarus' unwillingness to follow Moscow
in formally recognizing Georgia's breakaway regions of
South Ossetia and Abkhazia.

The rising enmity has prompted suggestions the Krem-
lin may once again seek to renegotiate the price of its en-
ergy sales to Belarus in January, at a time when bracing
winter temperatures can amplify its powers of persuasion.

In moving the elections forward, Lukashenka may have
been seeking to preempt the damage that a hike in energy
prices, and the resulting spike in utility costs, could do to
his reelection bid.

The move also allows the Belarusian leader to make
good on a populist promise to raise average salaries to $500
— from under $430 — a promise he might not be able to
honor following a Russian pricing spike.

Uladzimir Nyaklyaeu, the head of the Tell the Truth civ-
ic campaign and a likely presidential candidate, told RFE/
RL's Belarus Service that a wave of impending economic
troubles made the December election date practically in-
evitable.

"So to hold an election and wage a political campaign
under such inauspicious economic conditions would be
suicidal for the government, for Lukashenka," Nyaklyaeu
said. "That's why the election will take place prior to the
start of the new year — while the situation is still more or

less acceptable, while there are still available funds to pay
off factory workers, pensioners, and all other state employ-

"

ees.

Window of Opportunity?

Many observers have suggested the Kremlin is eager to
see Lukashenka finally removed from his post and is open-
ly orchestrating his ouster. Russia's NTV channel in July
broadcast a highly critical documentary on Lukashenka.
The program, titled "The Godfather," focused on several
high-profile disappearances in Belarus during Lukashen-
ka's presidency in the 1990s.

This week, a video, posted on YouTube purported to
document an anonymous former employee of the Russian
security forces claiming Russian Prime Minister Vladimir
Putin is actively planning Lukashenka's assassination.

The Kremlin has denounced the clip as nonsense; even
so, by shortening the campaign season, Lukashenka may
also be looking to limit the impact of Russian propaganda,
real or imagined. Perhaps hedging his bets, Lukashenka to-
day pledged his support and loyalty to Moscow in a meet-
ing with Nikolai Bordyuzha, the head of the Collective
Security Treaty Organization that binds Belarus and five
other post-Soviet countries with Russia.

With the elections now scheduled, the attention will turn
to the opposition, to see which candidates are ultimately
put forward as Lukashenka's rivals for the race.

Belarusian opposition leaders have indicated they hope
to coordinate efforts during the upcoming presidential
campaign, but they have failed to come up with a single
opposition candidate.

Former presidential contender Alyaksandr Milinkevich,
arguably the best-known opposition politician, has sug-
gested he might not run in the upcoming vote, despite ear-
lier pledges that he would. Milinkevich today told RFE/
RL's Belarus Service that he would make a final decision
by the end of this week.

But as many as 10 others have expressed their initial in-
tention to run against Lukashenka. In addition to Nyak-
lyaeu, these include Syarhey Haidukevich, the leader of
the Liberal Democratic Party; Yaroslav Romanchuk, dep-
uty chair of the opposition United Civil Party; and Viktar
Tsyareshchanka, chairman of the country's small-business
association.

Another likely candidate is Andrey Sannikau, who
heads the European Belarus movement. Sannikau's stand-
ing may gain moral weight from his close association with
Aleh Byabenin, the opposition journalist who was found
hanged in his country home earlier this month.

Prosecutors initially called Byabenin's death a suicide
but have since acknowledged the journalist might have
been murdered. Byabenin's death has galvanized the coun-
try's opposition activists and prompted angry calls by the
West for an open investigation.

Speaking to RFE/RL's Belarus Service, Sannikau criti-
cized the government for keeping the public guessing for
so long about the election date.

24 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



But he said that regardless of when the elections were
held, they would be an opportunity for voters to put the
country on a fresh path with its neighbors and the world.

"Everything surrounding this date —- the secrets, the
rumors — tells you something about the situation we're
in," Sannikau said. "The government can't even candidly
and conscientiously tell the people when the election will
be held, how it will be held, etc."

He speculated that the vote was set before the new year
because "it's evident that relations with everybody — Rus-
sia, Europe — are complicated, and will grow even more
complicated for Lukashenka."

"That's why it's necessary to change this government,”
Sannikau said. "I'm ready for the election and the [an-
nounced] date doesn't change any of my plans.”

Potential presidential hopefuls must now collect 100,000
signatures to formally establish their candidacy. That pro-
cess begins on September 30, once the candidate groups
tasked with collecting the signatures have themselves been
registered.

Lidziya Yarmoshyna, the chair of Belarus' Central Elec-
tion Commission, said today that international observers
would be invited to monitor the elections.

Observers denounced the results of the country's last
presidential elections in 2006, saying the vote had been
rigged. Lukashenka officially won 83 percent of the vote
in that contest.

Source: Radio Free Europe/Radio Liberty,14.09.2010

Head of Charter-97 Website Dies

In Mysterious Circumstances

By David Marples

On September 3 at 5.30 p.m., a relative found the body
of Aleh Byabenin at his dacha in Pyarhurava, not far from
Minsk. He had ostensibly committed suicide by hanging
himself. Police from the Dzyarzhinsk district reportedly
found two empty bottles of balsam in the house as well as
an overturned stool.

The head of the Minsk regional police press office,
Alyaksandr Danilchanka, declared that there were no “sus-
picious circumstances” and that Byabenin had committed
suicide (Belapan, September 6). The preliminary verdict of
the investigator was that at the time of his death, Byabenin
was in a severe state of alcoholic intoxication (Narodnaya
Volya, September 9).

The death coincided with the arrest of six alleged Rus-
sian anarchists said to be responsible for throwing two Mo-
lotov cocktails at the Russian embassy in Minsk on August
30. That event sparked a new round of mutual accusations
between Minsk and Moscow (Belarusian President, Alyak-
sandr Lukashenka blamed “Russian thugs”) over who was
responsible for the attack (RIA Novosti, September 6).

Aleh Byabenin was born in Kostroma, Russia in 1974.
He received a degree in journalism from Belarusian State
University and in the 1990’s was the editor of the inde-

pendent Belarusian newspaper, Imya. In 1998 he was the
founder and leader of the website Charter-97, a critical and
vigilant observer of the Lukashenka regime in Belarus for
the past decade. He was married with two sons (Palityka,
September 3).

Charter-97 has waged a lengthy campaign to ascertain
the fate of several political leaders in Belarus who disap-
peared without trace in 1999-2000. Byabenin had down-
loaded and posted the three episodes of the Russian TV
documentary Godbat'’ka, which has incensed the Belaru-
sian authorities. In the 1990s he was abducted briefly by
men in plain clothes (Radio Free Europe, September 12).

Several close associates of Byabenin, as well as indepen-
dent observers, cast doubt on the peremptory verdict that
he had committed suicide. First, Zmitser Bandarenka, co-
ordinator of Charter-97, noted the discrepancy between the
time of death noted by the examiners and that recorded of-
ficially. Thus a forensic expert stated that the time was 2:00
p.m. on September 3, but the death certificate stated Sep-
tember 2, a difference of at least 14 hours. Furthermore, text
messages received from Byabenin indicated his intention
to go to the October cinema in Minsk at 8:00 p.m. for the
premiere of a movie. He and his family had just returned
from a holiday in Greece (www.charter97.org, September
4).

Moreover, Andrei Sannikau, a close associate of Bya-
benin who was backing the former’s presidential election
campaign, visited the dacha and stated that he did not
believe the suicide story (www.charter97.org, September
4). There was no suicide note, the two had made detailed
plans for the future, and the interior ministry was publiciz-
ing details of his suicide without awaiting the results of an
official investigation. In his campaign Sannikau had called
for cooperation with both Russia and the European Union,
in contrast to Lukashenka’s official slogan of “Belarus is
not Russia!”

Several friends of Byabenin also voiced doubts about
the official cause of death. Svyatlana Kalinkina, chief editor
of Narodnaya Volya, stated that the idea of suicide was “ab-
solutely unbelievable.” Kalinkina found it incredible that
someone contemplating suicide could have planned to go
to the movies (Belorusskiy Partizan, September 4). Others,
writing on the Facebook website, commented that Byabe-
nin, as a connoisseur of Scotch, would not have consumed
two bottles of balsam.

Head of the Belarusian Free Theater, Mikola Kalyazin,
who was a friend of Byabenin for 16 years, noted that Aleh,
a happy family man with two small children, had never
suffered from depression. He had headed the news section
of Imya at the age of 20, had no equals in his field of exper-
tise, and was personally responsible for the popularity of
the Charter-97 website (Belorusskiy Partizan, September 4).

Kalinkina noted elsewhere that after the explosion on
Belarus’ Independence Day two years ago (EDM, Jul 22,
2008), the security services were revamped and the hard-
line Viktar Sheiman had resigned. Kalinkina speculated
that there might be a campaign within the agency to re-
install him by instigating various provocative acts (Nasha
Niva, September 5). A day after this article appeared, Ka-

25 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



linkina found a postcard in her mailbox purporting to de-
rive from the “Tell the Truth” campaign, casting aspersions
on her character and stating that “a hunt for betrayers has
started!” (www.naviny.by, September 6).

The political situation in Belarus today is exceedingly
complex. A decade ago, the clampdown of the Belaru-
sian authorities on a recalcitrant and troublesome website
would have been straightforward. However, the high-level
disputes between the Belarusian president and the Russian
government have introduced a new dimension. Russia
publicly accuses Lukashenka of murder and then a leading
oppositionist is found dead.

Yet, if the answer to the puzzle of Byabenin’s tragic
death is to be found in Moscow, then why have the Belaru-
sian police and forensic authorities resorted to such sub-
terfuge? Why have they rushed to such immediate conclu-
sions when, for example, the perpetrators of the 2008 bomb
attack have yet to be found? Conversely, if the Belarusian
authorities or secret services are involved, then what goals
did they have in mind? Neither Sannikau nor anyone at the
website was likely to discontinue their activities. A political
murder serves only to further blacken the name of Lukash-
enka in the West. Are the security services out of control?
It may be some time before the answers to these questions
will be known.

Source: Eurasia Daily Monitor Volume: 7 Issue: 168
September 20, 2010

MEDIA WATCH

The Tandem vs. the Godfather
By Ilya Milshteyn
The second film which staff of the Gazprom-owned
NTV devoted to Aleksandr Lukashenka turned out to be
even worse than the first. Worse in the — how shall we put
it mildly — artistic sense. Even though, after Godfather 1, it
seemed that all records in terms of trash-talking had already
been broken. And also worse for Aleksandr Grigoryevich
himself. While the main idea of the first documentary film
consisted of a simple "attack” on the Belarusian president,
in the second there was already serious discussion about
his overthrow. The scenario writers of Godfather 2, boldly
incorporating clips from Bishkek and Minsk, were draw-
ing a direct parallel between the fate of Kurmanbek Bakiev
and the unenviable fate of Lukashenka. The Kyrgyz people
who had risen up, as the reader could guess, were setting a
good example for their fraternal Belarusian people.

Everything else in the new work was almost a total
repetition of the themes of the first film. Word for word,
frame for frame. And everything — as before — was the
truth. Batka [nickname for Lukashenka, meaning "Father"
— translator's note] really did praise Hitler, hoping in his
Soviet-style simplicity to be liked by a German journalist.
Under Lukashenka, people really did disappear — opposi-
tionist politicians and journalists. Aleksandr Grigoryevich
really was a parasite in friendship with Russia. But there
was also some truth in the fact that the fiery enmity of Rus-

sian television viewers for the "last European dictator"
was dictated exclusively by political considerations: his
constant squabbles with the president of the Russian Fed-
eration and his unending enmity for Prime Minister Putin.
Then again, there was one other source from which the cre-
ators of the second film in the series gleaned their inspira-
tion. This was Lukashenka's response to their first creation.
A response that cut Moscow to the very quick.

The fact is that the greatly experienced Batka, notably
disappointed after showing of the first film, did not re-
spond right away. He dealt the counterpunch several weeks
later — and it was most unexpected. More precisely, there
were two coolly calculated counterpunches. First, Alek-
sandr Grigoryevich spoke warmly in Crimea with Russia's
main enemy, Georgian President Mikheil Saakashvili, with
whom he celebrated together at the anniversary of the
multi-vectoral [Ukrainian President Viktor] Yanukovych.
And then, something entirely unheard of happened: The
Georgian leader granted an interview to Belarusian state
television.

At the same time, we cannot say that Saakashvili said
anything overly abrupt about the policy of the Kremlin
tandem. Or about Russians in general. On the contrary, he
noted that the Russian people "do not deserve for the world
to call them occupiers." And without spilling his emotions
out onto Medvedev-Putin, he wondered instead, "It is hard
to understand what they want." Then again, in develop-
ing this idea, he pointed out that "when you are prepared
to talk to your neighbors only by means of pressure and
blackmail, the discussion will not work out." But perhaps
this was the most abrupt phrase of all those uttered during
the rather brief interview. On his Imedi [Georgian televi-
sion channel] he spoke out much more brutally.

In general, the interview did not turn out to be scandal-
ous. The very fact of Saakashvili's appearance on Belarusian
TV — where they will not do an interview with any serious
politician without Batka's permission — was already scan-
dalous. This unheard-of event was a scandal: An enemy
whom Russian troops fought two years ago, had become
a confederate of the Belarusian president. A country that
was a member of the Customs Union had given air time to
a man who pulled his country out of the CIS.

The reaction in Belarus itself was pluralistic. Public offi-
cials who had gotten used to everything praised Batka. The
people, who had gotten used to everything, said nothing.
The oppositionists, who had gotten used to everything,
were unpleasantly surprised. In their opinion, Saakashvili,
who had agreed to play these games, had trampled down
the weak shoots of Belarusian democracy.

Russia's reaction was the uncompromising, although
artless, [second] film on NTV. It was a film that sooner tes-
tifies to the confusion of the propagandists than to the fact
that Moscow had worked out some kind of a strategy in
the struggle with Lukashenka. After all, the similarity of
the authoritarian regimes in Belarus and in Russia was all
too obvious, as well as the risky nature of certain topics
that touched on Batka the evil-doer. It would have been
possible, for example, to describe how Putin dealt with
his enemies with the same success and with the same in-

26 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



tonations. Or about how, during his tenure, state television
praised Stalin. Or about the hexogen [reference to allega-
tions that FSB agents planted hexogen explosives to simu-
late terrorist attacks — translator's note].

In general, this is a rich topic: the upcoming hastily
made, trash-talking, righteous films about our current fa-
thers, made as soon as their time has ended. On one hand,
Russian television producers have become so adept at ful-
filling orders from above in the past decade that, it seems,
they are capable of artistically mastering any subject in a
day. On the other hand, the rudiments of the profession are
lost, and they cannot produce anything but trash. Whether
it is about Batka, or about the "spy stone," or about Putin.
Honestly speaking, we feel bad for the truth.

... Evidently, in sending a "black spot" to Lukashenka,
the Kremlin was convinced that he would simply get
frightened. He would understand that he is next in line
after Bakiev. And once frightened he would moderate his
ambitions and think long and hard about how to improve
relations with the mighty eastern neighbor. And, judging
by how long he kept quiet, Aleksandr Grigoryevich really
did feel a bit uncomfortable.

But after the interview that Lukashenka instructed his
television producers to get from the "American protégé"
we may presume that he gradually came to grips with his
feelings. Natural anger edged out the fears, and he raised
his glove and let his partners in Slavic brotherhood have
it — from his very soul. Now, stocking up on popcorn, we
are patiently waiting for Berezovsky to speak out on Be-
larusian TV and for the third in the series of the engross-
ing thriller about Batka's bloody regime. Somewhat later,
his interviewers will probably take a sincere interest in the
viewpoint of Garry Kasparov about what is going on in
Russia. And then [Russian television] will make a fourth
episode in the series. And then Limonov will go to Minsk.

[TOL note: The Kremlin often accuses foreign-based oligarch
Boris Berezovsky of fomenting unrest at home and other mis-
deeds. Ex-chess champion Garry Kasparov_heads an opposition
movement that is reqularly harassed by the Russian authorities.
One of his allies, although with radically different political views,

is the writer-provocateur Eduard Limonov. |

Source: Grani.ru website, Moscow, in Russian, 19 July
2010

In Russia-Belarus Information War,
Documentary Is the Latest Salvo

By Michael Schwirtz

MOSCOW — A new documentary film about the Be-
larussian president, Aleksandr G. Lukashenko, portrays
him as a bumbling tyrant enamored of Hitler and Stalin.
He has political opponents killed, journalists silenced and
elections rigged in the film, all while keeping his faltering
country locked in a Soviet time warp.

For years, human rights groups and Western govern-
ments have been leveling similar accusations. But the lat-
est salvo against Mr. Lukashenko comes from an unlikely
source: Russia's government-controlled television.

The documentary is part of an all-out propaganda war
that has erupted between Russia and neighboring Belarus,
two former Soviet republics that were once so close they
had been on track to reunite. When the documentary, titled
"Godfather," was aired last month on Russia's NTV televi-
sion, it seemed to signal that the marriage was officially
off.

The mudslinging, which has played out in both coun-
tries' government-controlled media in recent weeks, re-
flects the deepening tensions between them. The latest dis-
pute broke out in June when they tussled over natural gas
prices, and continued when Mr. Lukashenko nearly scut-
tled a planned customs union between his country, Russia
and Kazakhstan that had been a pet project of Vladimir V.
Putin, Russia's prime minister and pre-eminent leader.

For years the Kremlin has supported Mr. Lukashenko,
praising elections that independent monitors called rigged,
while also ignoring violent crackdowns on the opposition.
Moscow bolstered Mr. Lukashenko's government with
cheap natural gas and discounted duties on oil, which Be-
larus refined and resold. Russian subsidies, the moderator
in the recent documentary says, "are the main secret of the
Belarussian economic miracle."

In return, the Kremlin seems to believe that it has re-
ceived little but headaches. Amid the natural gas pricing
dispute in June, Belarus retaliated by briefly cutting off
flows into Western Europe.

Mr. Lukashenko has also been out of step with Russia's
policies in the former Soviet Union. He has given refuge
to Kyrgyzstan's former president, Kurmanbek S. Bakiyev,
who was ousted in April after bloody riots that Moscow
seemed to encourage. He has also failed to follow the Krem-
lin's lead in recognizing the independence of two separat-
ist Georgian enclaves, Abkhazia and South Ossetia.

"He received a huge amount of money, with which he
was in part able to support the economy of Belarus, its eco-
nomic growth and the well-being of his people, without
giving anything in return,”" Vladimir Ryzhkov, a Russian
opposition politician, said on Russia's Ekho Moskvy radio
last month. "It seems the Russian leadership decided that
that's it."

Speaking to reporters recently, Mr. Putin played down
the significance of the media campaign.

"I do not see any media war. Perhaps this is because I
barely read any periodicals and have not been following
the electronic media lately,” Mr. Putin said. He was less
ambivalent about Mr. Lukashenko, however: "When it
comes to money or energy supplies, everyone wants to get
something from Russia for free, so when they don't they
get annoyed."

The "Godfather" documentary voices criticisms typi-
cally found in Western human rights reports about Belarus
(and Russia, for that matter). It covers the disappearances
and killings of Mr. Lukashenko's political opponents over
the years and shows video of armored police officers beat-
ing antigovernment protesters. Images of Mr. Lukashenko
dressed in military uniforms intersperse with footage of
him inspecting collective farms.

27 BELARUSIAN REVIEW

Fall 2010



"Little has changed since the U.S.S.R.," the narrator says
at one point.

Only those with satellite dishes were able to view the
program inside Belarus, though it can easily be accessed on
YouTube. And in the Soviet tradition of samizdat, people
have been recording the film themselves and passing along
bootleg copies, said Andrei Sannikov, a Belarussian oppo-
sition leader.

Mr. Lukashenko, needless to say, was not pleased. He
said that he was "offended" by the documentary.

"I know who gives these commands, who is governing
these processes," he said in a statement on his Web site.

Shortly after, Belarus fired back, publishing excerpts in
one of Belarus's government newspapers from a highly
critical report about Mr. Putin, written by Russian oppo-
sition figures. "Savagery has become the norm in Russian
society," the newspaper wrote in an accompanying com-
mentary.

Belarus's government-controlled First Channel also
aired an interview with Georgia's president, Mikheil Saa-
kashvili, who has been vilified by Russia's leaders — and
who has been the target of unflattering Russian documen-
taries himself.

In the interview, Mr. Saakashvili called the Lukashenko
documentary hypocritical, noting the prevalence of politi-
cal killings in Russia. "This has the smell of a propaganda
war," Mr. Saakashvili said.

Responding to the interview, Boris Gryzlov, Russia's
Parliament speaker, called Mr. Saakashvili an "outlaw" and
suggested that there would be consequences for Belarus.

"Anyone who gives Saakashvili the opportunity to feel
like a president, including in another country, is making a
decision that could affect relations with Russia," he said.

Russia's retreating support could certainly bode ill for
Mr. Lukashenko in next year's presidential election. Some
Russian political analysts have begun to speculate that the
media campaign could signal the start of an effort to unseat
him.

In fact, several Belarussian opposition leaders traveled
to Moscow last month, where they met informally with
Russian officials, including Russia's finance minister and
members of Mr. Putin's United Russia party.

Russian soft-power in the form of media campaigns and
economic pressure is credited with helping to unseat the
Kyrgyz president, Mr. Bakiyev, in April. However, Mr. Lu-
kashenko, who has been in power for 16 years, appears to
be on surer footing than his Kyrgyz colleague was.

Still, the possibility of gaining Kremlin support has al-
ready enchanted some opposition figures in Belarus.

"This is a unique situation when Europe and Russia can
agree on the conduct of the Belarussian presidential cam-
paign," said Yaroslav Romanchuk, an opposition leader,
who said he planned to run for president. "This is the first
time in history."

BELARUSIAN REVIEW (ISSN 1064-7716)
Published by Belarusan-American Association, Inc.
a fraternal non-profit association

Founder and Editor/Publisher (1989-2001): Joe Arciuch
Editor: George Stankevich

Deputy Editor: Jan Maksymiuk
Assistant Editor: Hanna Vasilevich
Editor-At-Large: Joe Arciuch

Contributing Editors Ethan Burger, Paul Goble, Kiryt
Kascian, Andrej Katlarchuk, Taras Kuzio, David Marples,
Joe Price, Uladzimir Rouda, Vital Silitski, Jan Zaprudnik

Copy Editors: Steve Stankievich, Natalia Rusak, Maria
Kiehn

Production: George Stankevich
Web site Administrator: Andrej Ramaszeuski

Publisher: Walter Stankievich
Circulation: Vital Alisiyonak, Dzmitry Kazak

Treasurer: Serge Tryhubovich
U.S.A.: BELARUSIAN REVIEW

P.O. Box 1347, Highland Park, NJ 08904
E-mail: belarusianreview@hotmail.com

Tel/fax: 732 222 1951
Europe: BELARUSIAN REVIEW

Malesicka ul. 553/65

108 00 Praha 10, Czech Republic

E-mail: georgestankevich@gmail.com

Tel/fax: (420) 274 771 338

BELARUSIAN REVIEW is registered in Europe
with Czech Ministry of Culture

Registration No. MK CR E 13311
Publication Date: September 2010

Printed by: Tiskdrna OFF Studio, Hyacintové 3222/10

101 00 Praha 10, Czech Republic
Annual subscription rate in 2010:

$45 for individuals, $65 for institutions
payable by check or money order in US funds
to: BELARUSIAN REVIEW or BR

P.O. Box 1347, Highland Park, NJ 08904, USA
ON-LINE: www.belarusianreview.org

Archival issues may be downloaded from:
http://thepointjournal.com/

Opinions expressed in signed articles do not
necessarily represent views of the editors.

Except for signed articles, reproduction or re-
publication of texts from BELARUSIAN REVIEW is
permissible. However, the editorsrequest thatsource
credit be given to BELARUSIAN REVIEW.

There are no restrictions for reproduction or re-
publication in Belarus.

PLEASE NOTE
that annual subscription has remained unchanged for 2010:

$45 for individuals, $65 for institutions.

Source: Article in The New York Times, August 1, 2010

28 BELARUSIAN REVIEW Fall 2010



