- 'BELARUSIAN

REVIEW

SPRING 2010
Volume 22, No. 1

( . s
In this issue:
EDITORIAL
Internet Censorship in Belarus — p. 2

FEATURES
EU Calls Belarus’ Internet Decree
’A Step in the Wrong Direction’ — p. 3
Political Sphere in Belarus — p. 4
US Human Rights Report — p. 5
US Mission to the OSCE — p. 6
ECONOMY
Belarus’ Oil Sector
A Target of Opportunity — p. 7
Precarious Russia Oil Deal — p. 8
Kremlin Energy Strategy — p. 8

BELARUS’ FORUM
Land of Yanukovych’s Forefathers — p. 9
Kosciuszko Honored at Birthplace — p. 10

NEWS BRIEFS — p. 11

BELARUS ABROAD

Opposition Protests in Prague — p. 15
Kosciuszko Honored in Philadelphia — p. 16
Valzhyna Mort Wins Literary Award — p. 16

.

SPORTS — p. 17 A

CULTURE & SOCIETY
Russian Tourists Ignorant About Belarus — p. 17

THOUGHTS and OBSERVATIONS
Will Belarus Build Its Nuclear Plant? ...— p. 18
Russia’s Partnership Hits Turbulence — p. 19
Conscription Used as Deterrent .. — p.20
Polish Minority and EU Relations — p.21
Lukashenka Agreed to be Sidelined — p.23
European Chessmaster — p. 23
KGB Gets Unlimited Access — p.24

MEDIA WATCH - Press Review
From Minsk with Love — p. 25
125 Cities for Free Belarus — p. 25
Polish Papers on Belarus’ Poles — p. 26
Oil Supply Spat Settled — p. 26
No Pro-Russian Political Party — p. 26

LETTERS
Neighbors with a Common Past — p. 27




GUEST EDITORIAL

Internet Censorship

In Authoritarian Belarus

By Viachaslau Bortnik

Something that every Internet user in Belarus feared has fi-
nally happened. On February 1, 2010, Alexander Lukashenka
signed a decree imposing censorship on the Internet, approxi-
mately year before the next presidential election. Lukashenka
had previously been criticizing “anarchy on the Internet”. Af-
ter placing most of the traditional media under its control, the
regime is pursuing an offensive against new media. The presi-
dential election is scheduled to take place in early 2011 and
Lukashenka plans to “win” again (the last two presidential
elections wherein Lukashenka retained power were widely
viewed as fraudulent). Thus far the Internet has been one of
the last places to express independent opinion in Belarus. The
political opposition is fearful of being without any media ac-
cess during the upcoming elections.

Under the new decree, Internet providers, websites and In-
ternet users will be strictly controlled by the government and
a special unit of the Presidential Administration — the Operat-
ing and Analytical Center. According to the decree “On Mea-
sures for Revising Use of the National Segment of the World
Wide Web”, through an agreement with the President, the
Center will define the list of “telecommunication operators,
which have the right of direct access (interconnection) to inter-
national telecommunication systems, and authorized Internet
service providers”. Any activity of a provider can be stopped
by a decision of the Council of Ministers. The Center will be
able to forbid access to information considered to be illegal ac-
cording to Belarusian legislation and will control the registra-
tion of “.by” domain names. An Internet service provider will
be able to stop rendering Internet service to anybody in cases
that they find to constitute a “gross violation of law, further
violation of the decree, and other acts of legislation”.

Although it is not yet clear how the decree’s provisions will
be utilized in the new legislation which takes effect on July 1,
2010, there is no doubt that behind the extensive control over
Internet access and online content President Lukashenka has
the obvious intention of reducing free expression in Belarus.
Comments of Belarusian officials suggest that there is nothing
positive on the horizon. The Belarusian Minister of Communi-
cation Mikalai Pantsyalei pointed out that visitors of Internet
cafes will have to show their passports for identification. Na-
tallia Pyatkevich, the deputy head of Lukashenka’s Admin-
istration said that the ideologists should serve as the origi-
nal source of information, not oppositional websites. Behind
the extensive control over Internet access and online content
President Lukashenka has the obvious intention to reduce free
expression in Belarus.

Introduction of the scandalous decree resulted in criticism
by the international community including the EU, OSCE, hu-
man rights organizations and the Belarusian Diaspora world-
wide. The EU’s foreign policy chief Catherine Ashton said that
the decree “is going to further restrict freedom of speech and
freedom of media in Belarus after it takes force”. The EU re-
gards this issue as an important step in a wrong direction and
hopes the Belarusian authorities will review it. The OSCE has

prepared an expert assessment of the decree, and provided
the Belarusian government with a set of recommendations
that include the following:
- Abolish mandatory identification of internet service us-
ers and their technical means used to connect to the In-
ternet.
- Clarify the meaning and procedure of introducing limi-
tations and bans on spreading illegal informations.
- Clarify the scope of responsibility of Internet service
providers in the event of failure to comply with an order
by a relevant body to eliminate violations or to suspend
Internet services,
- Envision requiring state bodies and other public organi-
zations to publish information not only on their activities,
but also information which results from these activities.
- Abolish the requirement to include hyperlinks to the
original information source in media outlet materials dis-
seminated via the Internet.

At the same time activists of the Belarusan-American Asso-
ciation staged numerous protests against Internet censorship
in Washington and New York. The recent event in front of the
Newseum in the U.S. capital was supported by the interna-
tional press watchdog group Reporters Without Borders and
covered by Voice of America. “Last year, the Belarusian gov-
ernment claimed that China was a model in terms of Inter-
net control. This year, President Lukashenka signed a decree
subjecting online access to an identity check or to prior online
authorization dependent on the content and the applicant.
Now, in Minsk, people will censor themselves, which is the
worst violation you can impose on freedom of speech”, said
Clothilde Le Coz, the Washington Director of the Reporters
Without Borders in her address to the protesters. In its moni-
toring of online freedom, Reporters Without Borders has until
now classified Belarus as a country “under surveillance” be-
cause it has only one Internet service provider (Beltelekam),
because access to opposition websites is blocked during major
political events and because Internet café owners are required
under a February 2007 decree to alert the police about cus-
tomers who visit “sensitive” sites and keep a record of all the
sites visited during the previous 12 months on each computer,
making the information available to the police if requested. If
more far-reaching Internet censorship is imposed in Belarus,
as contemplated by the new Decree, the country would be
added to the list of countries such as North Korea, China and
Iran, which are notorious for blocking Internet freedom.

The Decree “On Measures for Revising Use of the National
Segment of the World Wide Web” is to take effect on July 1,
which does not leave much time to work out a comprehensive
strategy. For years the Internet has been viewed by interna-
tional experts as a key vehicle for promoting democracy in Be-
larus. In a worst case scenario, the Internet will not be an area
of free speech anymore. This would force the international
community to find answers to tough questions. The U.S. and
the EU should work together to facilitate international pres-
sure on the Belarus government in order to compel a review
of the onerous decree. The international community should
promote public discussion on Internet censorship in Belarus
by organizing information campaigns, protests, conferences,
mobilizing media and other grassroots activities. In this diffi-
cult situation, sufficient support should be provided to satel-
lite TV and FM radio broadcasting.

Viachaslau Bortnik is currently pursuing an MA in Public Admin-
istration at the American University in Washington, DC.

Spring 2010

BELARUSIAN REVIEW 2



From the Publisher

Full and objective information is essential for de-
mocracy to develop and thrive. Incessant official propa-
ganda does the opposite — it suppresses democracy, and
that is the case in Belarus today.

The Internet as the last outpost of free dissemination
and exchange of information is under threat there, a topic
extensively covered in this issue of Belarusian Review. The
existing outside radio broadcasts need to be enhanced by
satellite TV that can cover the whole country.

Such a station is BelSat. It needs greater support
in order to effectively carry a message of democracy to
a greater number of average Belarusian citizens and vo-
ters.

FEATURES

EU Calls Belarusian
Internet Decree
'A Step In Wrong Direction'

See no evil!
By Ron Synovitz

The European Union says a new Internet decree in Be-
larus is a "step in the wrong direction" at a time when Brus-
sels is scrutinizing Minsk's record on issues like free speech
and freedom of the press.

The EU says President Alyaksandr Lukashenka's decree
of February 1 appears to contravene standards set out in
the so-called Eastern Partnership -- an initiative aimed at
improving ties between the EU and its eastern neighbors.

The official website of the Belarusian president say the
decree he issued is "an attempt to protect the rights of Be-
larusian citizens, society and the state in the field of infor-
mation." Government websites claim the decree will help
the country's economy by developing the Internet.

But critics are crying foul. They say the decree, which is
due to go into effect on July 1, is a poorly disguised attempt
to shut down opposition media on the Internet during the
campaign for the next presidential election in early 2011.

Indeed, the decree calls on all Internet providers in Be-
larus to store data on the Internet use of individuals for a
full year and to hand that information over to law-enforce-
ment agencies upon request.

It also requires Internet service providers to block access
to any website within 24 hours of being asked to do so by
government regulators -- a provision that goes beyond an-
titerrorism security rules imposed under the most restric-
tive Internet laws in Western countries.

"Whatever the president is calling this decree, it is not
done to improve the situation of Internet freedom in the
country," said Lucie Morillon, head of the Internet Freedom
Desk at the Paris-based press freedom watchdog Reporters
Without Borders.

"It is actually a way to tighten control online," Morillon
told RFE/RL. "It is a way not only to be able to track down
dissidents and people who criticize the government, but
it is also a way to intimidate those people who believe the
Internet is a way to find and disseminate information that
they cannot find in the traditional media."

EU Weighs In
European Union foreign affairs officials have now
weighed in on the issue, telling RFE/RL the decree is "a
step in the wrong direction” at a time when Brussels is try-
ing to gradually increase its engagement with Belarus.

"This new presidential decree on the Internet, if it comes
into effect of course, would further curb the freedom of
speech and information in Belarus," said Lutz Guellner, the
spokesman for EU foreign affairs chief Catherine Ashton.
"We would consider it, therefore, as a significant step in the
wrong direction. We hope that the Belarusian authorities
would look into this again."

Guellner says one key issue for the EU in regard to the
Eastern Partnership with Belarus is whether the decree is
implemented in a way that silences political opposition
or restricts the free flow of information or freedom of the
press:

"The EU wants to gradually engage with Belarus but it
depends on tangible progress in specific areas that have
been identified," he says.

"The EU has regretted the lack of progress, in particular,
in the area of human rights and fundamental freedoms but
also in how political action was dealt with -- crackdowns
on peaceful political actions; the continued denial of regis-
tration of many political parties and independent media,"
he says. "That is exactly the context in which we are look-
ing at this specific new decree."

Guellner explains that for the Belarusian economy, what
is at stake with the Eastern Partnership initiative is help
toward unifying trade regulatory systems -- a process that
would open up possibilities for imports and exports, for
business, and for investments on both sides.

"To give you a very tangible example, if Belarus is work-
ing toward what we call closer 'regulatory convergence' in
the area of health standards for products that it is exporting
-- for dairy products, for example -- when it gets there, then
it can also export dairy products [to the EU]J. It can export
cheese. It can export yogurt and things like that. But it can
only happen when this regulatory approximation has been
done. And that applies for a whole range of goods and ar-
eas that are of potential interest to Belarus."

What Do Belarusians Think?

Syarhei Balykin, a lawyer and business owner in Minsk,
told RFE/RL he doesn't think the new decree is going to
cause any immediate problems for Belarusian firms trying
to do business.

Spring 2010

BELARUSIAN REVIEW 3



"I think there won't be big difficulties in business because
foreign investors are not specified in this law," Balykin
said. "The only problem I see is the requirement to have all
Belarusian firms registered with the [Belarusian] domain
name 'by.' It is much more expensive than registering with
the dot-com domain name used internationally."

But Kyril Paznyak -- an Internet journalist and publisher
of the Belarusian online publication "My" -- sees the decree
in the context of earlier government moves to close down
traditional printed newspapers with opposition view and
the ongoing state control over broadcast media in Belarus.

"I believe that the main purpose of this decree is to scare
the Internet community into self-censorship," Paznyak told
RFE/RL. "It is understandable why authorities have ideo-
logical concerns about the Internet. It is the place where all
independent press has been pushed.”

"The Internet is where civic journalism in Belarus is still
developing with political blogs and publication of textual
information and multimedia from ordinary citizens," he
said. "Most importantly, it is a virtual environment where
the major part of alternative communications exist -- where
different communities are being created, including politi-
cal groups and civic activism."

Uladzimir, a young Internet user in Minsk, told RFE/RL
he doesn't believe the government's claims that the decree
will help clean up violent or sexually explicit content from
the Internet in Belarus.

"All this legal language in the decree about fighting
pornography and violence on the Internet is a folk tale,”
Uladzimir said. "None of this kind of content will disap-
pear. What will disappear are viewpoints that are differ-
ent from the official government-propagated information
in Belarus."

OSCE Studying Decree

"Our office has been informed that this decree has been
issued and as part of our normal monitoring procedures,
we are looking into it," said Roland Bless, director of the
office of Miklos Haraszti -- the Representative on Media
Freedom at the Vienna-based Organization for Security
and Cooperation in Europe. "It will take a while before we
come to a conclusion."

One method the OSCE could use in its review would be
to submit the decree to legal experts who would highlight
any potential pitfalls of the document -- including how it
is implemented in practice as well as issues that may only
come to light if the decree is challenged in the Belarusian
courts.

The OSCE legal experts could measure the decree
against international standards on media freedom. They
also could refer to how similar legislation has developed
or been implemented in other countries.

If they determine the decree violates the OSCE commit-
ments of Belarus, delegates from the organization could
approach the Belarusian government directly to recom-
mend changes.

RFE/RL’s Belarus Service contributed to this report

Source: Radio Free Europe/Radio Liberty, February 04,
2010

Political Sphere in Belarus:
From Marxism-Leninism

To Political Science

By Volha Charnysh

Like its native country, the discipline of political science
in Belarus will take decades to outgrow its Soviet past. Af-
ter all, most of the country’s contemporary social science
luminaries were brought up on the volumes of scientific
communism, memorizing the blessings of the socialist rev-
olution and the proletarian dictatorship, and today force-
feed their own students with courses like the “Ideology of
the Belarusian State.” As a result, the spectre of communist
past still haunts the Belarusian academia.

Overcoming that “spectre” is what inspired five young
researchers at the Belarusian State University to found
Palitychnaya Sfera (Political Sphere), the only professional
journal of political studies in Belarus. Since its inception
in 2001, the journal has evolved into a dynamic and pro-
fessional research institute geared toward acquiring new
knowledge and presenting it at the academic and politi-
cal levels, as well as to the public at large. Today, Political
Sphere is, first and foremost, a community of political and
social scientists.

“Our main focus is the gradual formation of a Belarusian
school of political studies,” explained Andrei Kazakevich,
director of the Institute, in a Feb. 15 interview. Political
Sphere aims to represent achievements of Belarusian po-
litical science without political and ideological limitations,
overcome negative consequences of authoritarian rule
for the Belarusian academic community and society, and
maintain a dialogue between political scientists, the pub-
lic, and the private institutions. Political Sphere also hopes
to encourage the study of Belarusian politics, stimulate
research and analytical activities in Belarus, and integrate
Belarusian scientists in the international academic commu-
nity, according to the “Concept note” on the Institute’s web
site.

This spring, Political Sphere is completing a research
project on the evolution of Belarusan national identity in
1990-2008. Nation, national project, concept of nation, and
ethnic conflicts are the focus for the upcoming issue of the
journal. “The topic is very important for Belarus, which is
undergoing the process of nation-building, and where the
national identity is fragmented,” said Kazakevich.

The journal Political Sphere receives submissions from
the researchers in Ukraine, Russia, Lithuania, and the
United States, but most of its contents comes from Belaru-
san authors, according to Kazakevich. All articles pass an
anonymous review. Sometimes the institute publishes the
so-called “English issues,” compiled from the most inter-
esting articles translated into English, said the Institute’s
researcher and board member Siarhei Kuzniatsou in a Feb.
16 e-mail. The publication’s primary audience is political
scientists, students, analysts, and observers. While Political
Sphere may also be of interest for politicians and govern-
ment officials, “they feel themselves smart enough without
such readings,” noted Dzianis Melyantsou, a researcher
and board member of the Institute, in a Feb. 15 e-mail.

Spring 2010

BELARUSIAN REVIEW 4



Having experienced the “idiosyncrasies” of Belarusan
academia firsthand, members of the Institute identify the
absence of empirical research and the isolation from in-
ternational academia as the main obstacles to the growth
of political science in Belarus. These obstacles have been
both the main reason for the journal’s existence and the
primary concern of the founders of Political Sphere, who in
2005 moved the journal to the European Humanities Uni-
versity in exile in Vilnius, Lithuania, due to the increasing
suppression at home. According to Kazakevich, the move
is partial, and Minsk remains the center for the scientific
community associated with the journal. In 2009, Political
Sphere became indepenent from EHU, but remains regis-
tered in Lithuania.

The Political Sphere team consists of 12-15 permanent au-
thors and researchers, all of whom are political scientists
and sociologists between the ages of 25 and 35. Some of
them are associated with Belarusan State University and
National Academy of Sciences, while others received their
MA and PhD degrees abroad, according to Melyantsou.
Andrei Yahorau, a researcher and a board member at the
Institute, said in a Feb. 16 e-mail the team’s age corresponds
to the age of the Belarusan political science, which started
developing only in the recent 15-20 years. According to Ya-
horau, the team’s interest in political science emerged as a
result of the necessity to understand the political contradic-
tions of the 90s. With contemporary Belarus being a “barely
known state from the scientific view point,” we are excited
about discovering and describing every piece of Belarus’
political reality,” he said.

The difficult conditions of Belarus’ social sciences have
affected the career trajectories of all members of Institute.
“It is very difficult (and often impossible) to defend a dis-
sertation, get a job at the university that will correspond
to one’s qualification and career plans, undertake indepen-
dent research, or officially publish one’s work,” said Yaho-
rau.

“For the authoritarian regime in Belarus, research on
politics is a taboo,” Kazakevich said. “Political science is
squeezed out by ideology, and “politics’ is considered as an
undesirable and risky research subject. Belarus’ conserva-
tive and patronizing academic community is isolated from
its western equivalents, and there is no dynamic or incen-
tives for creative work.” Kazakevich said the discipline of
political science has never become quite legitimate in Be-
larus. “Its main difference with the West is the orientation
on translating current knowledge and speculative mus-
ings. Empirical research and attention to details is lacking,”
he added.

Despite the difficulties the team faces, Political Sphere
aspires to take the place it deserves in the Belarusan ac-
ademic community as well as integrate into the interna-
tional academic field. Yahorau also said, “To be accepted as
researchers and professors, to prepare the next generations
of Belarusan political scientists, to form a vibrant scholarly
community, and to discover the political reality in Belarus
for ourselves, our country and the world, is our greatest
ambition.”

ENDNOTE: Political Sphere is currently inviting submissions
forits spring 2010 Issue on the subject of nation, national project,
concept of nation, or ethnic conflict. The papers may be submit-
ted in Belarusan, Russian or English. The submission deadline
is March 22, 2010.

To find out more, visit the Institute’s website at palityka.org or
email info@palityka.org.

U.S. Department of State
2009 Human Rights Report: Belarus

Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor
2009 Country Reports on Human Rights Practices
March 11, 2010

Summary:

Belarus is a republic with a population of 9.5 million.
The country has a directly elected president, who is chief
of state, and a bicameral parliament, the National Assem-
bly, consisting of the Chamber of Representatives (lower
house) and the Council of the Republic (upper house). A
prime minister appointed by the president is the nominal
head of government. In practice, however, power is con-
centrated in the presidency. Since his election in 1994 as
president, Alyaksandr Lukashenka has consolidated his
power over all institutions and undermined the rule of law
through authoritarian means, manipulated elections, and
arbitrary decrees. Subsequent presidential elections have
not been free or fair, and the September 2008 parliamen-
tary election failed to meet international standards. While
civilian authorities generally maintained effective control
of the security forces, their members continued to commit
numerous human rights abuses.

The government's human rights record remained very
poor as government authorities continued to commit fre-
quent serious abuses. The right of citizens to change their
government was severely restricted. The government
failed to account for past politically motivated disappear-
ances. Prison conditions remained extremely poor, and re-
ports of abuse of prisoners and detainees continued. Arbi-
trary arrests, detentions, and imprisonment of citizens for
political reasons, criticizing officials, or for participating in
demonstrations also continued. The judiciary lacked in-
dependence, trial outcomes usually were predetermined,
and many trials were conducted behind closed doors. The
government further restricted civil liberties, including free-
doms of press, speech, assembly, association, and religion
and continued to enforce politically motivated military
conscriptions of opposition youth leaders. The government
seized published materials from civil society activists and
limited the distribution of a number of independent media
outlets. State security services used unreasonable force to
disperse peaceful protesters. Corruption continued to be
a problem. Nongovernmental organizations (NGOs) and
political parties were subjected to harassment, fines, and
prosecution. Religious leaders were fined or deported for
performing services, and churches continued to face per-

Spring 2010

BELARUSIAN REVIEW 5



secution from authorities. Trafficking in persons remained
a significant problem, although some progress was made
to combat it. There was discrimination against Roma, eth-
nic, and sexual minorities, and against use of the Belaru-
sian language. Authorities harassed independent unions
and dismissed their members, severely limiting the ability
of the workers to form and join independent trade unions
and to organize and bargain collectively.

US Mission to the OSCE

Statement on Freedom of Assembly in Belarus

As delivered by Political Counselor Casey Christensen
to the Permanent Council, Vienna

February 25, 2010

On numerous occasions, the United States has taken the
floor to address serious and specific concerns regarding
the fundamental freedom of assembly and association in
various OSCE countries. As we all know, this fundamental
freedom is outlined succinctly in the Universal Declaration
of Human Rights, the International Covenant on Civil and
Political Rights, and many specific OSCE commitments.
The most notable of the latter come from Copenhagen
1990, which the Chairmanship and the Government of
Denmark will celebrate with a special event this summer.
Specifically, all participating States committed at Copenha-
gen that “everyone will have the right of peaceful assembly
and demonstration,” and this “...right of association will be
guaranteed ...including the right to form, join and partici-
pate effectively in non-governmental organizations....”

Likewise at Copenhagen, participating States commit-
ted that, “Persons belonging to national minorities have
the right freely to express, preserve and develop their eth-
nic, cultural, linguistic or religious identity, and to main-
tain and develop their culture in all its aspects.”

It is for these reasons that we must voice our concern
over recent, very troubling developments in Belarus. This
is not an attempt to politicize the situation, as some partici-
pating States might suggest. We must point out that par-
ticipating States likewise expressed their commitment at
Copenhagen to “respect the right of everyone, individually
or in association with others, to seek, receive, and impart
freely views and information on human rights and funda-
mental freedoms.” This is one step, in accordance with our
OSCE commitments, we are taking today.

For a few months, we had observed incidences that we
hoped showed positive Belarusian government reaction
to peaceful assembly and association. Monthly solidarity
demonstrations were allowed to occur without interference
and without incident. Unfortunately, the recent treatment
of demonstrators has reversed the more positive approach.
On February 8, 14, and 16, peaceful demonstrations were
forcefully disrupted by Belarusian security forces, many
of whom refused to identify themselves, and demonstra-
tors were harassed, man-handled, arrested and detained.
Moreover, there were deliberate attempts to block media
coverage of the actions, in violation of Belarusian law.

At the same time, there appears to have been increas-
ing action by the Government of Belarus to systematically
marginalize and repress selected portions of the Polish
minority in Belarus, most recently in Ivieniets outside of
Minsk. This has raised serious concern in the United States,
as it has in Europe. We hope that the Belarusian govern-
ment will take a constructive approach to reaching a fair
and lasting solution to this issue.

We note that the Government of Belarus has failed to
abolish criminal code provisions that penalize activities by
unregistered organizations, contrary to its commitments to
the OSCE. We continue to urge the Government of Belarus
to review these laws and their implementation to ensure
they are in compliance with OSCE commitments regard-
ing the fundamental freedom of assembly and association
and the rights of national minorities. In accordance with
our OSCE commitments, we stand ready to work with the
Government of Belarus, by whatever means necessary, in
this endeavor.

HISTORICAL DATES

February 1, 1661

Inhabitants of the city of Mahileu rose
against the Muscovite occupying army.
Assisted by troops of the Grand Duchy of
Litva, they liberated their city for the dura-
tion of the 1654 war.

February 2, 1838

Birthdate of Kastu$ Kalinouski, leader
of the anti-Russian national uprising of
1863-1864.

March 21, 1840

Birthdate of Francishak Bahushevich,
poet, lawyer and pioneer of the Belarusian
national revival.

March 22, 1864

Kastu$ Kalinouski, the leader of the
anti-Russian uprising was executed by
Russian czarist authorities, in Vilnia.

March 25,1918

Belarus’ Independence Day (Day of
Freedom) — Belarusian Democratic Re-
public (BNR) was declared anindependent
state by the Executive Council of the First
All-Belarusian Congress, in Miensk.
April 4,1557

450th anniversary of birth of Leu Sa-
pieha, a renowned statesman, chancellor
of the Grand Duchy of Litva, compiler and
one of the authors of Litva’s collection of
laws - the Lithuanian Statute (first printed
in 1588 - in Belarusian).

. J

Spring 2010

BELARUSIAN REVIEW 6



ECONOMY

Belarus’ Oil Sector: A Target Of
Opportunity for Moscow

By Vladimir Socor

Russia’s threat to abolish its oil subsidies to Belarus aim
not only to punish Minsk for its recent rapprochement with
the European Union, but also to put the oil processing and
oil transit in Belarus under the control of Russian compa-
nies (EDM, January 5).

The role of Belarus with regard to oil transit for Europe
is somewhat similar to Ukraine’s role for gas transit. Each
country provides transit service for the bulk of Russian oil
and gas, respectively, by pipelines to Europe. In both cases,
the Kremlin seeks to control the transit routes so as to gain
additional leverage on European consumer countries.

Russia has broken into Ukraine’s internal gas transpor-
tation system and market, thanks to the presumably pro-
Western president Viktor Yushchenko in 2006; and it has
used that position to drive Naftohaz Ukrainy into insol-
vency, opening the way for a Gazprom move on Ukraine’s
transit pipelines. In Belarus, however, the presumably
Russia-oriented president Alyaksandr Lukashenka has all
along resisted Russian control of the oil processing plants
and transit pipelines. The Kremlin is arm-twisting Belar-
us by shifting oil transit volumes into the Baltic Pipelines
Sytem (BPS), which circumvents Belarus to reach Russian
Baltic ports for tanker transportation to Europe. Similarly,
Russia threatens to bypass Ukraine’s gas transit system by
laying pipelines on the seabed of the Baltic and Black seas.
Moscow uses the threat of circumvention to pressure Be-
larus and Ukraine into sharing control of their oil and gas
sectors, respectively, with Russian companies. In that even-
tuality, Russia would presumably maintain the supply and
transit flows by overland pipelines through Belarus and
Ukraine.

While the threat of bypassing Ukraine through the Baltic
and Black Sea is hardly credible, the circumvention of Be-
larus is credible and indeed in progress through BPS Phase
One, which is already operational, and the incipient con-
struction of BPS Phase Two. The pressure is now growing
through the threat of abolishing oil subsidies to Belarus,
following Minsk’s attempts to improve its relations with
the EU.

Refineries and transit pipelines in Belarus are all un-
der the jurisdiction of the state-owned holding BelNaf-
taKhim. This includes: the Belarus section of the Druzhba
transit pipeline for Russian oil to Europe (operated by
BelNaftaKhim’s subsidiary HomelTransNafta), the Mo-
zyr and Navapolatsk refineries, the Palimir petrochemical
plant (associated with the Navapolatsk refinery), and some
smaller assets (Interfax, January 1-7).

Belarus provides transit service for more that 70 million
tons of Russian oil per year to Europe (not including the

oil supplies to Belarus itself) through the Belarus Druzhba
pipeline. This staggering quantity takes two directions from
Belarus territory: one westward into Poland and Germany,
and the other one southward via Ukraine into Slovakia, the
Czech Republic, and Hungary (with pipeline links to each
country). All these countries critically depend on Russian
oil supplies through Belarus and Ukraine.

Originating at Unecha on the Russia-Belarus border, the
Belarus Druzhba pipeline bifurcates at Mozyr. The west-
ward branch enters Poland at Adamova/Adamowo and
continues across that country to Germany. The southward
branch enters Ukraine at Brody and continues —as the
Ukrainian section of the Druzhba pipeline- toward Cen-
tral Europe. The southward branch links up at Brody with
the Odessa-Brody pipeline, which is being reverse-used for
Russian oil to the Black Sea.

A third, northward branch is also a part of the Belarus
Druzba transit pipeline. It runs in two spurs to Latvia and
Lithuania, respectively, and used to deliver 16 million tons
per year in the aggregate to those two Baltic States. Rus-
sia, however, stopped oil deliveries by pipeline to Latvia
and Lithuania in 2002 and 2006, respectively. Thus, the Be-
larus Druzhba’s northern branch is no longer operating at
all. Moscow, using its monopoly as oil supplier, hoped to
strangle Latvia’s Ventspils export terminal and Lithuania’s
Mazeikiai refinery and acquire them on the cheap. The goal
has not been accomplished but it remains on the agenda.
It also serves as a reference paradigm for other countries
where Russia is a monopoly supplier to local refineries, in-
cluding Belarus.

BelNaftaKhim’s Mozyr and Navapolatsk refineries op-
erate exclusively on Russian oil. Each of them processes
10.5 million tons of crude oil per year, an unusually large
volume that has remained constant in recent years. Russian
oil companies, chronically deficient in refining capacities
at home, use Belarus as a strategic base for their refining
operations. Russia delivers some 21 million tons of crude
oil to Belarus annually in recent years (21.5 million tons in
2009), including 5 to 6 million tons to meet Belarus” domes-
tic requirements for petroleum products and another 16
million tons to be refined for exporting the products (RIA
Novosti, January 4).

Belarus has included the Mozyr and Navapolatsk re-
fineries in the program for privatization of state property
since 2008. However, Minsk is bargaining hard over the
terms of “privatization” by Russian state-controlled com-
panies or oligarchic entities. As part of its resistance, Be-
larus supports the goal of using Ukraine’s Odessa-Brody
pipeline in the originally planned direction, south-north,
for Caspian oil supplies (Valerya Kastyugava, “Prospects
of Belarus’ Participation in the Odessa-Brody Pipeline’s
Operation,” BISS, 2008). By the same token, Belarus is in-
terested in reactivating the northern pipeline connection
to the Baltic States. Since Russia forced its closure, Minsk
considers the option of using that line in reverse, so as to
receive non-Russian oil via Lithuanian or Latvian maritime
terminals.

Source: Eurasia Daily Monitor Volume: 7 Issue: 5
January 8, 2010

Spring 2010

BELARUSIAN REVIEW 7



Precarious Russia Oil Deal May
Hit Belarus Refiners

Belarus may need to cut refinery runs after bending to
Russian demands on the amount of oil it can import duty-
free, traders said on Thursday, a day after the countries
signed a deal to end a month-long oil dispute.

But Russia's hard-won deal, which will secure the
Kremlin a bigger share of oil revenues, may prove to be
short-lived. The Belarusian government said in a statement
it would pursue the removal of export tariffs in line with a
planned customs union.

"Within a customs union, the agreements reached in
Moscow cannot exist for long," the Belarusian govern-
ment said. Russia and Belarus agreed an oil supply deal on
Wednesday, easing fears in Germany and Poland that the
escalating dispute could affect deliveries of crude along a
route carrying about 10 percent of European supplies from
West Siberian oilfields.

Russia agreed to supply 6.3 million tonnes of duty-free
oil to Belarus, enough for its domestic consumption, with
a proviso that this amount could be raised after September
should the Belarussian economy exceed growth forecasts.

"We are prepared to deliver all the oil Belarus needs for
its own market without duties," Russian Energy Minister
Sergei Shmatko told reporters in Helsinki.

But analysts said Moscow had won the biggest conces-
sions.

"On face value, Russia probably won this dispute, since
Belarus wanted more oil exempt from export duties," said
Chirvani Abdoullaev, senior oil and gas analyst at Alfa-
Bank.

Belarus, which signed the deal as supplies to its two re-
fineries slowed to a trickle, must pay full export duties on
the excess Russian crude it receives after paying only 35.6
percent last year.

These volumes are likely to exceed 14 million tonnes,
most of which is refined and re-exported.

Several Russian traders said refinery runs in Belarus
were almost certain to fall as a result. One trader said this
could even force one of the two plants, Naftan or Mazyr,
to close.

"Refinery runs will definitely come down. The refineries
were only surviving on the low duties," one trading source
said.

Belarussian state oil concern Belnaftakhim declined
comment.

CUSTOMS UNION
Belarusian First Deputy Prime Minister Uladzimir
Syamashka was quoted by agencies as saying Russian oil
refined in Belarus and returned to Russia for export would
be exempt from duties.

Syamashka, who attended the talks in Moscow, also said
Belarus would forge ahead with plans to modernise its two
refineries. "Under no circumstances will we slow the tempo
of reconstruction,” he said in a separate statement.

The dispute had the potential to flare up again, analysts
said, as the planned customs union between Russia, Belar-
us and another ex-Soviet state, Kazakhstan, begins to take
shape.

Russian traders, who met with customs brokers on
Thursday, said they had received few clues on what action
to take next.

"There is uncertainty about how the duty-free volumes
will be spread throughout the course of the year, as Janu-
ary deliveries were imposed at 100 percent,” one source
said, adding that Belarus had not received any oil duty-
free this month.

Russia had agreed to an 11 percent hike in transit fees
on crude that crosses the territory of Belarus en route to
Europe, Syamashka was quoted as saying by Belarussian
news agencies.

"It's a material shift in pricing terms. Essentially, it will
help the Russian budget," said Lev Snykov, oil and gas ana-
lyst at VIB Capital in Moscow. "Russia is running the pipe-
line business, which helps in resolving these issues."

The deal might also give impetus to oil pipeline mo-
nopoly Transneft's project to build phase two of the Baltic
Pipeline System, a 1,000-km (625-mile) route to the Baltic
Sea that will bypass Belarus.

"Diversifying, hedging your bets, protecting yourself
makes sense," Abdoullaev said. (Additional reporting by
Andrei Makhovsky in Minsk, Terhi Kinnunen in Helsinki
and Vladimir Soldatkin in Moscow; editing by Sue Thom-
as)

Source: Office for Democratic Belarus, Reuters, Jan. 29,
2010

Kremlin Energy Strategy
Encompasses More
Than Oil and Gas

By Ben Aris in Moscow

The world's energy map is being redrawn and Russia in-
tends to plant its flag in the centre of the new world order.
Already amongst the biggest producers of oil and gas, Rus-
sia is using its store of petrodollars to make sure it stays in
the game when the world's hydrocarbons start to run out
—or at least become so expensive that everyone switches to
alternative sources.

In the last year, the oil and gas geo-political map has
been redrawn after China managed to break Russia's half
nelson on Central Asia by building two new big oil and gas
pipelines that run east out of the region. The Kremlin has
being playing the same game as it develops a trident of gas
pipelines running westwards.

Less visibly, the Kremlin (or its oligarch friends) have
been busy shopping for energy assets in what the Russians
call "the near abroad" as well as further afield. Russian
companies already own the main power station that sup-
plies its erstwhile enemy Georgia as well as the main export
power line out of the country. The Kremlin has launched

Spring 2010

BELARUSIAN REVIEW 8



a sustained campaign to build nuclear power stations in
places like Iran, Belarus, Turkey, Bulgaria and beyond, and
even the state-owned hi-tech agency Rusnanotec is invest-
ing heavily in photovoltaic cells.
Pipeline plays

The new pipelines will dramatically alter the rules of
the energy game, but in addition to building new pipes
the Kremlin has deployed its massive wealth to buy up
as many of the existing pipelines and energy companies it
can. Some countries have welcomed the Russian approach-
es, like Turkey and Serbia, while others, like Ukraine, are
resisting for all they are worth.

... Other countries are succumbing to Russian pressure
a bit more reluctantly. While Kyiv is resisting fiercely any
suggestion that it may sell its gas pipeline to Russia, Be-
larus already caved in three years ago. Gazprom already
owns 37.5% of the national pipeline operator Beltransgaz,
but will raise its stake to 50% this February after transfer-
ring the last $625m payment of a $2.5bn deal. The Kremlin
is now manoeuvring to buy out the other really attractive
energy assets in Belarus - two modern oil refineries.

Russia threatened to cut Belarus' oil supplies off in Janu-
ary and at the time of writing a deal had reportedly been
struck in which Russia got most of what it wanted (and
the Belarusians didn't). Call it Ukraine-lite: turning off the
oil spigots would also leave five European countries dry -
Hungary, Czech Republic, Germany, Poland and Slovakia.
Moscow wants to reduce the oil transit tariff, but Minsk is
playing hardball. The issue of privatising the refineries has
been mentioned, but currently there is no resolution for the
row in sight.

Going nuclear

But Moscow doesn't come empty handed. Minsk may
be unhappy about giving up first its pipelines and later its
refineries, but in exchange Russia has promised to build
(and, more importantly, finance) a $9bn nuclear power sta-
tion in Minsk. This project has especial appeal after Lithu-
ania shut down its Soviet-vintage Ignalina nuclear power
plant at the start of this year.

Source: Excerpts from an article on Website business-
neweurope.eu , February 9, 2010

Quotes of Quarter

The Lithuanian Defense Minister RASA JUKHNAVI-
CENIE told the assembled Belarusian journalists in Vilni-
us on December 18, 2009, according to the Internet portal
tut.by:

“Our top priority is to preserve Belarus as an in-
dependent state on the map of Europe, and not as
a province of some other country”

JACEK PROTASIEWICZ, the Chairman of Europar-
liament’s Delegation for Relations with Belarus, declared
in a February interview with RFE/RL:

“The European Parliament will not shut its eyes
on the repressions in Belarus.”

Belarus’ Forum

In The Land Of Yanukovych's
Forefathers

Branislava Stankevich in Yanuki and Naira Bulghadaryan in
Spitak

The residents of one Belarusian village were particularly
interested in the results of the Ukrainian election.

The tiny village of Yanuki, in northern Belarus, has no
post office, no stores, no school, and only four remaining
residents, but it's the ancestral home of likely Ukrainian
President Viktor Yanukovych.

It was from Yanuki that Yanukovych's grandfather emi-
grated prior to the October Revolution, hoping to find bet-
ter fortunes in neighboring Ukraine's Donbas region.

But the residents here have not forgotten about Yanu-
kovych's ties to their village.

When he last visited here in 2006, he made some vague
promises about helping to build a dairy factory and houses
in order to revive the area.

Antanina Babaryka, a secretary in the Vaukalatsk ag-
ricultural executive committee of which Yanuki is a part,
says "he's one of our kinsmen. It's nice when someone like
that succeeds in life. I met with him twice during his visits
here and liked him a lot."

Babaryka recalled that Yanukovych was welcomed as
an honored guest during his visits here in 2003 and 2006.
He was treated with Belarusian dishes and taken for strolls
around the old neighborhood.

As for his promises to assist in the area's renaissance
by building 300 houses in the village, Babaryka says she
doubts they will ever materialize, as the village has almost
completely disappeared. Food deliveries are made to the
residents twice a week and a doctor visits once a month.

"Goodness, what can one say of Yanuki! There are only
three houses left there, where once there were as many as
36 -- and only four official residents," Babaryka said.

Of the four remaining residents, pensioner Maria Ya-
nukovich (sic!) is the only one who owns a telephone. She
says she is not a relative of the new Ukrainian president,
but that everybody in Yanuki bears that last name.

While she keeps up with news of Yanukovych, she too is
pessimistic about whether his election might improve the
village's future prospects.

"Perhaps he did once make a few promises, but Yanu-
kovych has Ukraine to worry about. We will manage on
our own here. After all, we're not poor. We have a cow, we
have bread -- we have everything we need. He has his own
problems."

Maria Yanukovich says that areas around Yanuki are
very picturesque: there are forest, lakes, marshes, and per-
haps it might make a good tourist attraction for Ukrainians
wishing to see the ancestral homeland of their new presi-
dent.

Spring 2010

BELARUSIAN REVIEW 9



But, she says, there's nobody that could organize such
a venture. Only pensioners remain and their children and
grandchildren won't be returning to Yanuki anytime soon.

Meanwhile, the residents of Spitak, a small town in
northern Armenia, are going to send a letter of congratu-
lations to Yanukovych to express their joy at his apparent
success.

Yanukovych led a Ukrainian rescue and rehabilitation
team to the town in the days following a devastating 1988
earthquake.

On the 20th anniversary of the earthquake, Yanukovych
visited Spitak and was honored by the Armenian authori-
ties who named a square after him and made him an hon-
orary citizen.

Source: RFE/RL Belarus, Ukraine and Moldova Report,
February 09, 2010

Kosciuszko Honored At
His Birthplace

The estate, where Tadeusz Kosciuszko was born, is situ-
ated in the village of Merachoushchyna (the Ivatsevichy
district, the Brest region). Opposition leaders, foreign dip-
lomats, cultural figures, historians, public representatives,
journalists, local inhabitants and Belarusians from all over
Belarus came to pay tribute to the memory of the great son
of Belarus.

The local authorities were scared by the visit of the op-
position leaders. The traffic police detained a bus with
democratic activists near Merachoushchyna. People had
to go to Kosciuszko’s estate on foot. The fear was so great
that only people from special lists were permitted to enter
the estate as officials of the Brest region executive commit-
tee and the Ivatsevichy district executive committee were
present at the event. Officers of militia and secret services
in mufti were guarding the entrance to the museum.

US Charge d’Affairs in Belarus Michael Scanlan

While the officials were marking the event in the muse-
um, an impromptu meeting was held at the memorial sign
in honour of Tadeusz Kosciuszko. Leader of the civil cam-
paign European Belarus Andrei Sannikau, historian and
writer Uladzimir Arlou, head of the BPF party Alyaksei

Yanukevich made speeches. Singer-songwriter Zmitser
Bartosik performed his best songs.

Historian Uladzimir Arlou said it was a disgraceful
situation when monuments to Tadeusz Kosciuszko are
not being erected in Belarus, streets are not called in his
honour, but instead, Russian general Alexander Suvorov,
who drowned the uprising in blood, is being glorified in
the country. Belarusian Tadeusz Kosciuszko is an honorary
citizen of France, national hero of the United States and
Poland, but he hasn’t officially been recognized national
hero of Belarus so far.

Charter97 Biographical note: Tadeusz Kosciuszko was
born in Belarus in 1747, graduated from the Corps of Ca-
dets in Warsaw, Paris Military Academy, spent seven years
struggling for independence of the United States. He
and Thomas Jefferson, the author of the US Declaration
of Independence, were friends. He got American highest
awards, the rank of general, could have stayed in the US
and made a career there. He returned home in 1784 and in
1794, led the uprising against the Russian Empire, which
had annexed the territory of Belarus after a partition of the
Commonwealth of Poland and the Grand Duchy of Litva.
From 40,000 to 50,000 Belarusians took part in the upris-
ing. They were nobles, students, peasants. A month after
the beginning of the uprising, the insurgents managed to
take Vilnia, Hrodna, Brest, Ashmyany, Braslau, Vaukavysk,
Lida, Slonim, Pinsk, Navahradak. However, the uprising
was eventually defeated by the overwhelming force of the
Russian regular army. Later, Napoleon offered him the
rank of general in his army, but Kosciuszko declined to ac-
cept it.

Source: Charter 97 Press Center, February 6, 2010

Quotes of Quarter

The exile Rada of the Belarusian Democratic
Republic(BNR) stated in an interview with RFE/RL on
January 10, 2010, that it

“is delighted with brave action of Belarusian pa-
triots who hoisted the (banned) white —red-white
flag on the Christmas tree (the tallest in the coun-
try) in Vitsebsk.”

The former Belarusian Deputy Minister for Foreign Af-
fairs ANDREI SANNIKAU, as reported by the European
Radio for Belarus on March 10, 2010, has announced that
he is going to run for President:

“I have always been proud of being an opposi-
tion activist, and | will advertise myself that way.”

He added that he “will try to reach an agreement
with the whole opposition.

The EU’s foreign policy chief CATHERINE ASHTON stated,
as reported be RFE/RL on February 17, 2010 that she was

“disappointed by the recent arrests of 40 members of
the Union of Poles and other civil society representatives
in Belarus.

10 BELARUSIAN REVIEW

Spring 2010



NEWS BRIEFS

December 28, 2009
Belarus receives $200 million loan from World Bank

The loan from the World Bank was for the purposes of de-
velopment, a spokesman for the Belarusian National Bank said
on Tuesday.

The loan will be disbursed for 16 years with a grace period of
six years.

"The loan is granted to support the government's economic
program aimed at eliminating the social consequences of the [fi-
nancial] crisis and deepening structural reforms that provide a
basis for the resumption of sustainable economic growth," the
spokesman said.

The World Bank's strategy of cooperation with Belarus envis-
ages an increase in financial aid to the ex-Soviet republic from
$100 million to $250 million annually in 2010-2011.

The IMF allocated Belarus its first tranche of $800 million in
January, the second tranche of $680 million to the ex-Soviet state
was received in July. Minsk received $699.5 million in October.
Source: RIA Novosti, Office for Democratic Belarus,

January 10, 2010
BNR Rada urges support for a brave activist

The exiled government has demanded the release of Syarhei
Kavalenka detained in Vitsebsk for having hoisted the banned
white-red-white flag atop the tallest Christmas tree in the
country.

It considers it to be its duty to draw the attention of democratic
states and international organizations to the problem of Syarhei
Kavalenka and his helpers.

The BNR Rada noted that solidarity with the Vitsebsk patriots
should be a top priority for human rights organizations and for all
Belarusian nationally-minded political parties and movements.

Source: Radio Free Europe/Radio Liberty

January 16, 2010
Lukashenka has created secret service for Internet

The Operating and Analytical Centre under the president is
given the right to control online correspondence of Belarusians
and monitor which websites they browse.

On January 4 Alyaksandr Lukashenka signed the decree “On
amending some laws of Belarus to clamp down on criminal
activity”.

Thus since yesterday the Operating and Analytical centre under
the president is invested with authority to carry out operational-
investigative activities at the territory of Belarus. In other words,
the Centre has the right to control online correspondence of
Belarusians and to monitor browsing of websites by Belarusian
internet users.

Recently the OAC attracted attention due to the draft law on
regulating ByNet which was received by the press. According
to experts, the draft decree had been prepared in the OAC and
planned to authorize the structure to allocate the international
channel of access to in Internet and exercise control over the
entire Belarusian segment of the Web.

The scandalous document includes blocking of websites on
the decision of governmental agencies, identification of Internet

users, state registration of online media, as well as bringing to
responsibility those who distribute information on the web.

“Reporters without Borders” issued a statement of protest
expressing concern over the plans of the Belarusian government
to tighten control over the Internet.

The decree should be anulled so that Belarus is not added to
the list of countries such as North Korea, China and Iran that
Reporters Without Borders has identified as Enemies of the
Internet, the statement says.

Source: Blog Belarus News Therapy

January 16, 2010
Lech Walesa and Bill Clinton congratulate the first Head of
State

The celebration dedicated to the 75th birthday of Stanislau
Shushkevich was held on January 14 in Minsk.

Many prominent persons gathered to offer him their
congratulations. Telegrams of greetings to the former Chairman
of the Supreme Soviet of Belarus were received from the former
US President Bill Clinton, and the former President of Poland,
legendary Solidarity leader Lech Walesa and other world
politicians.

During the ceremony the first screening of the film “Stanislau
Shushkevich” directed by Leanid Mindlin and Syarhei Isakau
took place.

“Everyone will have one’s own answer to the question who
is Stanislau Shushkevich . One would say he is the person who
has destroyed the Soviet Union in the Belavezha forest.. A
second would call him the first and the last legitimate leader of
independent Belarus. A third one would call him an outstanding
scientist. A fourth one — a wonderful educator who has helped
33 young scientists defend their Ph.Ds. And someone would
recall that Shushkevich is a person with the smallest pension
in Belarus. and all that would be true,” said the People’s Artist
Zinaida Bandarenka.

Source: Charter 97 Press Center

January 19, 2010
Belarusian Newspaper Editor Questioned For Spreading
‘False Information’

BYALYNICHY, Belarus -- The chief editor of an independent
newspaper in the eastern Belarusian town of Byalynichy has
been accused of spreading false information, RFE/RL’s Belarus
Service reports.

In November, Barys Vyrvich printed an article in “Pakhodnya”
about the inability of local companies to pay their employees’
salaries. He was questioned by the police as to the sources he
used for the article.

Vyrvich said he had spoken to many local people and gave
names to the police to verify his claims. Ru

The editor told RFE/RL that he expects more pressure as he
believes local authorities are trying to shut his newspaper down.

Source: Radio Free Europe/Radio Liberty

January 21, 2010
US concerned by Lukashenka’s ties with countries supporting
terrorism

US congressmen are concerned with growing amount of
Belarus weapon sales and deliveries to strengthening ties with
states sponsors of terrorism.

11 BELARUSIAN REVIEW

Spring 2010



Bill “Belarus Arms Transfers Accountability Act of 2009”
has been introduced in the US Senate and the House of
Representatives.

“Belarus has been a significant supplier of rockets, mortars,
antitank weapons, and mines to Palestinian extremist groups
and to state sponsors of terrorism, such as Iran and Syria, as
well as Mi-24 helicopters, artillery systems and Russian-origin
armored combat vehicles to the Government of Sudan, tanks to
the communist regime in North Korea, and military aircraft and
aircraft engines to Iran,” — states the document.

Just according to the available official information, Belarus
has exported arms valued at $1,000,000,000 between 1999 and
2006, making it the eleventh largest exporter of arms in the world.
The ctual amount of the sales is expected to be much larger.

Source: Charter 97 Press Center
http://www.facebook.com/1/39fbb;www.

January 27, 2010
Ales Mikhalevich begins presidential campaign

Ales Mikhalevich has launched his presidential campaign bid
on January 27 in Minsk.

The politician said he would rely only on Belarusian resources
in his campaign. According to Mikhalevich, his team will
comprise representatives of a new generation of the Belarusian
society. He regards urban youth as his main support base.

Mikhalevich promised to present his full platform in early
autumn.

Ales Mikhalevich

Source: European Radio for Belarus

January 27, 2010
Intellectuals call to reject the Customs Union in favor of
Eastern Partnership

The community of art and scientific intellectuals on January
27 issued a statement titled “Belarus’ Participation in Integration
Projects with RussiaisIllegal!” Thar Lednik, one of the statement’s
authors, told the European Radio for Belarus that the aim of the
statement is to prevent Russia from swallowing up Belarus. Our
only way out is to take part in the Eastern Partnership program
and to return people’s power through local elections.

The statement was endorsed by Uladzimir Kolas, chairman
of the Council of Belarusian Intellectuals; writers Uladzimir
Khalip, Ales Mikalaichanka, Uladzimir Sodal, Vasil Yakavenka;
artists Ales Shaternik, Aliaksei Marachkin, Ales Tsyrkunou;
Zinaida Bandarenka, scientists Yury Khadyka, Lidzia Savik,
Yauhen Anishchanka, journalists Mikola Lavitski, Anatol Bukas,

engineers Aleh Hayeuski, Aleh Shahulin and others.
Source: European Radio for Belarus

February 2, 2010
Lukashenka Signs Edict on Internet Regulations

On February 1, Belarusian President Alyaksandr Lukashenka
signed decree No 60, entitled “Measures to improve the usage of
the national part of the Internet”.

To ensure “the safety of citizens and the state, as from 1 July
2010 Internet service providers will have to identify devices
used by Internet users and keep a record of them and the services
rendered”.

Following a user’s request an ISP can restrict access of the
user’s Internet access device to information of pornographic
nature, information designed to incite violence, and other illegal
actions..

The document encourages making information about
government agencies and other state-run organisations more
accessible. Government agencies, other state-run organizations
and business companies with a prevailing share of the state in
their authorized funds are obliged to use their official websites
to inform visitors about their working hours, postal address,
handling of applications, the administrative procedures they
perform and other things.

The decree addresses copyright protection in the Web. Fiction,
scientific, musical products, photos, pictures and other objects
subject to copyright and allied rights that enjoy legal protection
in Belarus can be made available in the Internet provided the
rights are observed. News posts and/or materials posted by mass
media must refer to the original source.

In line with the decree as from 1 July 2010 businesses that
provide their products and services in Belarus via the World
Wide Web will have to perform these services using Internet data
networks, systems and resources which are located in Belarus.

These systems, networks and resources can be registered with
the Information Technologies and Communications Ministry
or an authorized agency. The government will work out the
necessary procedures and regulations by 1 May 2010.

Source: BelTA, Office for Democratic Belarus

February 5, 2010
Belarusian Journalist Jailed for Hooliganism

Independent Belarusian journalist Ivan Shulha was convicted
today of petty hooliganism and sentenced to 10 days in jail.

Shulha was detained on February 3 when police went to the
apartment of Mikhail Yanchuk, a correspondent of the Warsaw-
based Belsat television channel.

Several journalists were in Yanchuk’s apartment at the time,
including Shulha, who was detained and taken away by police to
a district court after they said he hit a police officer.

Belsat director Agnieszka Romaszewska-Guzy said the police
action was “an attempt to discredit independent journalists in
Belarus.”

She said Belsat would do everything possible to get Shulha
out of detention. Shulha is an active member of the Belarusian
Journalists Association, an NGO, and is a contributor to Belsat
programs.

Belsat TV is a satellite television channel established by the
Polish Foreign Ministry and the Polish public television company
Telewizja Polska in 2007. It broadcasts to Belarus and has a

12 BELARUSIAN REVIEW

Spring 2010



network of journalists in Poland, Belarus, and Lithuania.
Source: Radio Free Europe/Radio Liberty

February 5, 2010
Narodnaya Volya fined for advertising Belsat

Narodnaya Volya was fined for advertising a new season on
Belsat TV-channel. The decision has been taken by Leninski
District Court of Minsk.

According to RFE/RLthe court has proclaimed the newspaper
guilty of violating the law “On advertising”. Officials from the
Ministry of Trade drew up an administrative protocol against
Narodnaya Volya as they considered the announcement to be an
advertisement.

Source: European Radio for Belarus

February 06, 2010

Belarusians Will Need Passports To Enter

Internet Cafes

Belarusian Communication and Information Minister Mikalay
Pantsyaley said at press conference in Minsk that according to
a February 1 decree by President Alyaksandr Lukashenka, all
Belarusians wanting to enter Internet cafes must have a passport
as of July 1.

Pantsyaley said the decree -- which has been criticized by human
rights organizations and many Western countries -- obliges
Internet cafe owners to identify those who enter cafes.

The decree requires all Internet providers in Belarus to store data
on the Internet use of individuals for a full year and to hand that
information over to law-enforcement agencies upon request.

It also requires Internet service providers to block access to any
website within 24 hours of being asked to do so by government
regulators -- a provision that goes beyond antiterrorism security
rules imposed under the most restrictive Internet laws in Western
countries.

The president’s official website says the decree is “an attempt to
protect the rights of Belarusian citizens, society, and the state in
the field of information.”

Source: Radio Free Europe/Radio Liberty

February 5, 2010
Proposed for Delegation to EURONEST PA

The Belarusian Independence Bloc, one of Belarus’ three major
opposition coalitions, has come out with its proposals for the
composition of the country’s delegation to the EU-Neighborhood
East Parliamentary Assembly (EURONEST PA).

The issue was discussed at a meeting of the bloc’s council on
Wednesday.

The council decided that the delegation should include
representatives of the United Civic Party, the Belarusian Popular
Front, the Just World Belarusian Party of the Left, the Movement
for Freedom, the Belarusian Association of Journalists, the
Assembly of Pro-democratic Non-governmental Organizations,
Malady Front, Belarusian Christian Democracy and the Party of
Freedom and Progress.

The European Parliament reportedly suggests two possibilities
for the composition of Belarus’ delegation to the EURONEST
PA.

As Jacek Protasiewicz, chairman of the European Parliament’s
Delegation for Relations with Belarus, said in a recent interview
with the Polish newspaper Rzeczpospolita, the delegation could
consist of five members of the National Assembly and five
representatives of opposition forces or all 10 members of the

delegation would be representatives of opposition forces.

Repertedly, the Belarusian authorities would not mind the
five-plus-five format if they had influence on the selection of
opposition representatives, but the European Parliament has not
yet agreed to this.

The EURONEST PA was expected to consist of 60 members
of the European Parliament and a 10-member delegation from
each of the six post-Soviet states participating in the European
Union’s Eastern Partnership program, namely Armenia,
Azerbaijan, Belarus, Georgia, Moldova and Ukraine.

Five of the six delegations would consist of members of
Parliament, but no decision so far has been made as to who will
be on the Belarusian delegation, as the Belarusian legislature is
widely believed to have been formed in a way that was far from
democratic standards.

The inaugural conference for the EURONEST PA has been
scheduled for March 24.

Source: Office for Democratic Belarus, naviny.by

February 14, 2010
Opposition action on St Valentine’s Day dispersed

“Dozens of activists of youth organizations were arrested. Riot
militiamen made journalists delete photos of paddy wagons from
their cameras.

Young Front activists planned to hold a traditional action
in Minsk on St Valentine’s Day February 14. At 6 p.m., when
oppositionists began to gather at Freedom square, they found
there dozens of riot militiamen in uniform and in mufti and
prisoner transport vehicles in yards. A Radio Liberty journalist
took photo of one of them.

As soon as 30 Young Front unfurled banners “Demonstration
of Love” and “Young Front”, riot militiamen attacked them,
snatched their flags, arrested the demonstrators. Beating the
detainees, they pushed them into buses.

Young Front deputy head Mikola Dzemidzenka, Ivan Shyla,
Anastasia Palazhanka, leader of the Young Democrats Mikhail
Pashkevich were arrested.

All arrested people were taken to the Tsentralny district
militia department of Minsk. They were released three hours
later. Detained Uladzimir Yaramyanok said the detainees were
made to stand facing the wall. Minor Stanislau Stesik was beaten.
Leader of the Young Democrats Mikhail Pashkevich was beaten
in the militia department for his attempt to defend Anastasia
Palazhanka. His glasses were broken; the statuette he had
received as winner of the Young Front’s Prize “Love Belarus”
were taken from him.

Source: Charter 97 Press Center

13 BELARUSIAN REVIEW

Spring 2010



February 17, 2010
EU's Ashton Condemns Crackdown On Polish Activists In
Belarus

The European Union's foreign-policy chief has criticized the
arrest in Belarus of members of an ethnic Polish organization,
condemning police action against the group.

Catherine Ashton said in a statement she was "disappointed by
the recent arrests of 40 members of the Union of Poles (UPB) and
other civil-society representatives in Belarus."

Ashton said the moves against the UPB in Belarus "under-
mine our efforts to strengthen relations between the European
Union and Belarus."

UPB campaigns for the rights of the ethnic Polish minority in
Belarus.

On February 15, police arrested a large number of members of
the banned group, including its leader, Angelika Borys

Source: Radio Free Europe/Radio Liberty

February 27, 2010
Apartment of editor-in-chief of Narodnaya Volya has been
searched

The apartment of the editor-in-chief of Narodnaya Volya
Svyatlana Kalinkina has been searched. Belarusian Partisan has
reported that a PC has been confiscated alongside with the SIM
card from Kalinkina’s phone.

The search was conducted because of the criminal case
connected with slander aimed against the head of Homel
department of KGB Ivan Korzh. The search order was signed
on February 16 but it was conducted only on February 26.
According to Svyatlana Kalinkina, they looked for the computer
that was used to send an e-mail to relatives of the convicted
Homel policemen.

A similar search was conducted in the editorial office of
Narodnaya Volya . The system unit of the deputy editor-in-chief
of the newspaper Maryna Koktysh was confiscated then.
Source: European Radio for Belarus
March 1, 2010
Tatsyana  Shaputska
administration

The member of Malady Front is trying to appeal her expulsion
as she considers it to be illegal.

sues the State University

The girl has informed ERB that she sent her complaint to
Moscow District Court of Minsk on February 28. The respondent
is the administration of Belarusian State University.

Tatsyana Shaputska was expelled from BSU after she had
taken part in the Civil Forum of the Eastern Partnership. The
faculty administration only asked to reprimand the girl but the
university administration took a more severe decision.

Policemen knocked Tatsyana off her feet at the last street
action organized by “Malady Front” on February 14 - Valentine’s
Day. The girl got a closed craniocerebral injury. She commented
on it in the interview with ERB and said she was still taking pills
but felt much better — she practically had no headaches.

Source: European Radio for Belarus

March 10, 2010
Top Investigator Arrested In Belarus

MINSK -- A top Belarusian investigator who worked on high-
profile corruption cases has been arrested, RFE/RL’s Belarus
Service reports.

Svyatlana Baikova, an investigator in the Prosecutor-General’s
Office, was arrested today by the Belarusian Committee for State
Security, or KGB.

The Belarusian Prosecutor-General’s Office confirmed the
arrest, but did not give any details.

At the time of her arrest, Baikova was engaged in probing
corruption among high-rankling KGB personnel, including
former KGB officer and customs official Anatol Hramovich.

She is also known for her active role in investigating a number
of cases of corruption among police officers.

In 2000, Baikova began investigating the disappearance of
former Interior Minister Yury Zaharanka. She was taken off that
case in 2002. Zaharanka’s whereabouts are still unknown.

Source: European Radio for Belarus

March 10, 2010
Andrei Sannikau runs for President

A well known opposition activist, the former Deputy Minister
of Foreign Affairs Andrei Sannikau has announced that he is
going to run for President.

Sannikau: “I count on people’s support as an opposition
candidate. A tendency to obey the authorities and helping them
a bit has become apparent. I have always been proud of being an
opposition activist and I will advertise myself in this way”.

fcousress FHoTo |

Andrei Sannikau

Sannikau has commented in an interview with ERB that he
counts on opposition forces accepting the European direction of
development in Belarus. However, he says that he will negotiate
and try to reach an agreement with the whole opposition.
Sannikau has not specified what political mottos he will use and
what political forces he will engage in the elections.

Source: Vital Ruhain, European Radio for Belarus
March 11, 2010
Only opposition to represent Belarus in Euronest

Only the opposition will represent Belarus in the Parliamentary
Assembly of the Eastern Partnership — EURONEST. The

14 BELARUSIAN REVIEW

Spring 2010



European Parliament has taken this decision at a meeting in
Strasbourg.

A Polish European deputy Jacek Sariusz-Wolski informed
ERB journalists earlier, Belarus will be represented in the Euronest
only by opposition parties and important civil organizations like
the Belarusian Association of Journalists, independent trade
unions, etc.

It is already known that the Belarusian delegation in the
Euronest will consist of Syarhei Kalyakin, Anatol Lyabedzka,
Alyaksei Yanukevich, Alyaksandr Kazulin and Alyaksandr
Milinkevich.

Source: European Radio for Belarus

March 16, 2010
Lukashenka Offers Venezuela Military Help

President Alyaksandr Lukashenka has offered Belarusian help
to strengthen the military of Venezuela.

Speaking March 16 during his visit to the South American
country, Lukashenka said Belarus was ready to share with Ven-
ezuela its experience of creating an integrated defense system.

The president did not give further details on what type of sup-
port Belarus could provide to Venezuela's military, but said Ven-
ezuela should be able to live peacefully without worrying about
potential foreign threats. He did not say what those threats could
be.

Venezuelan President Hugo Chavez has reportedly expressed
interest in acquiring radar and antiaircraft missiles from Belar-
us.

On March 15, as Lukashenka opened his visit to Caracas,
Chavez said Venezuela was ready to begin selling 80,000 barrels
of oil per day to Belarus beginning May. 2010
Source: European Radio for Belarus

March 16, 2010
Charter'97 office seized by police in Minsk

Some 10 police agents have today seized the apartment rented
by Natalia Radzina, the spokeswoman of Charter'97 opposition
group. They are confiscating all the office equipment.

Natalia Radzina told the European Radio for Belarus that she
was punched in the face when the agents were entering the prem-
ises:

Radzina: Police agents entered the apartment. They have a
search warrant issued by the Homel Prosecutor's Office. They are
confiscating all computers. Since the press center of Charter'97 is
located here, they are blocking the operation of our press center.
They are taking all... I am not signing any protocols... They en-
tered forcefully and punched me in the face.

Radzina said the search was in the framework of the criminal
case over the slander against the former head of the KGB depart-
ment in Homel Ivan Korzh. The journalist said she never wrote
or published stories associated with this man.

Source: European Radio for Belarus
Quotes of Quarter

The director of the Poland-based satellite TV station AGNIESZ-
KA ROMASZEWSKA-GUZY stated, as reported by RFE/RL on
February 5, 2010 that the arrest and conviction on charges of ‘petty
hooliganism’ of its correspondent Ivan Shulha was

“an attempt to discredit independent journalists in Be-
larus.”

BELARUS ABROAD

Belarusian Opposition

Protests in Prague

Prague, Feb. 14 - About 20 young people with historical
Belarusian flags and banners featuring opposition repre-
sentatives Tatiana Shaputska and Auhien Afnahel staged a
rally protesting the persecution of democratic youth orga-
nizations in Belarus yesterday.

The protest action was staged by the movement ”Young
Revival” from the Belarusian People's Front that disagrees
with policies of Belarusian President Aleksandr Lukash-
enka.

According to Raman Kavalchuk, chairman of the
"Young Revival,” young representatives of opposition in
Belarus were targets of various types of reprisals and in-
timidation.

The protesters waved an English-language banner with
words Stop Political Terror and Political Expulsions of
Students in Belarus.

The event expressed solidarity with the rally ”I Love
Belarus” in Minsk, held by the Young Revival on St Valen-
tine's Day since the 1990s.

The EU has imposed sanctions on Lukashenka's regime
in Belarus over its authoritarian practices.

The Czech Republic has been among vocal critics of Lu-
kashenka's regime for years. It has been granting scholar-
ships for Belarusian students, including those disagreeing
with the existing regime that has expelled them from uni-
versities in Belarus.

Source: CTK , Prague Daily Monitor, 15 February 2010

Excerpts from the distributed leaflet:

We gathered here today to express our strong support
of young democratic leaders who are being persecuted by
the regime of Alaksandar Lukasenka, Belarus” illegitimate
head of state. We defend our nations right for a sovereign
country in a free Europe, we defend our language, national
identity, traditions and culture, now decimated by Belarus”
current authorities.

15 BELARUSIAN REVIEW

Spring 2010



The Young Front organization stages every year on St.
Valentine’s Day a rally “I love Belarus™!” on central ave-
nues of Miensk, Belarus’capital city. Today we are express-
ing our solidarity with this rally.

In December, 2009 Tatsyana Shaputska, deputy chair-
personand press secretary of the Young Front, was expelled
from the Belarusan State University due to her participa-
tion in the Civil Society Forum of the Eastern Partnership
in Brussels. This fact is outrageous even considering the
usual practice of expelling politically active students from
Belarusan universities. The Eastern Partnership is an initia-
tive of the European Union, officially accepted by Belaru-
san government. Alongside with government institutions,
civil society representatives were invited to participate in
this initiative.

Auhien Afnahel, one of the leaders of “European Be-
larus” civil campaign, was kidnapped by an unknown
masked commando on December 6, 2009. According to
him, he was seized by four masked men on Bialinski Street
in Minsk in the evening of December 6. He was forced into
a white car with tinted windows and taken out of the city;
the kidnappers didn’tsay a word. Auhien Afnahel was
forced to sit with his head between his knees and was dis-
charged on a country road few kilometers from Barysau
highway.

Recently KGB men kidnapped youth leaders Zmitser
Dashkevich, chairman of Young Front, Nasta Palazhanka,
deputy chairperson of Young Front, Artur Finkevich, chair-
man of the movement “Young Belarus” and Uladzimer
Lemiesh, an activist of “European Belarus” civic cam-
paign.

In all these cases young democratic opposi-
tion leaders were kidnapped by unknown masked
commandos, using police walkie-talkies.

The young people were taken to the forest, threatened
with a simulated execution and ordered to stop their po-
litical activities. Then the activists were taken to a place
around fifty miles from Minsk and abandoned there.

Kosciuszko Honored in Philadelphia

The American Revolutionary War hero was born in 1747
in the Brest region of Belarus. The first name Tadeusz by
which he is known today was actually his second given
name. He was originally baptized as Andrej in the Greek
Catholic (Uniate) ceremony which was then the prevalent
local religion.

The members of the Belarusian community in Philadel-
phia marked this anniversary at the historic Independence
Hall and at the Kosciuszko museum by distributing leaf-
lets about him and the current political situation in Belarus.
The event was concluded by a lecture at the local library
about the man who is recognized as a notable fighter for
freedom in Belarus, Poland and the United States.

Source: Charter97 Press Center, February 9, 2010

Mort Wins
2009 Lannan Literary Award

Valzhyna Mort was born in Minsk, Belarus in 1981. Her
first collection, I'm as Thin as Your Eyelashes, was published
prior to her moving to the U.S. in 2005. Her first US poetry
collection is Factory of Tears (Copper Canyon Press, 2008),
co-translated by the husband-and-wife team of Elizabeth
Oehlkers Wright and Pulitzer Prize-winning poet Franz
Wright. The book has been translated into Swedish and
Russian. It is the first Belarusian-English poetry book ever

published in the U.S.

There is an urgency and vitality
to her poems; the narrative moves
within universal themes—Iust, lone-
liness, the strangeness of god, and
familial love—while many poems
question what language is and chal-
lenge the authority that delegates
who has the right to speak and
how. The New Yorker writes, “Mort
strives to be an envoy for her native
country, writing with almost alarm-
ing vociferousness about the struggle to establish a clear
identity for Belarus and its language.” Library Journal de-
scribed Mort’s vision as “visceral, wistful, bittersweet, and
dark,” and Midwest Book Review calls Factory of Tears
“a one-of-a-kind work of passion and insight.” Valzhyna
writes in Belarusian at a time when efforts are being made
to reestablish the traditional language, after governmental
attempts to absorb it into the Russian language have been
relinquished. She reads her poems aloud in both Belaru-
sian and English.

i

The Lannan Literary Awards and Fellowships were
established in 1989 to honor both established and emerg-
ing writers whose work is of exceptional quality. Over the
last 20 years, Lannan Foundation, through its Awards and
Fellowships program, has awarded 173 writers and poets
more than $13 million. The awards recognize writers who
have made significant contributions to English-language
literature.

Source: Lannan Foundation Web site
www.lannan.org

Quotes of Quarter

According to the BELARUS ARMS TRANSFERS
ACCOUNTABILITY ACT of 2009, now under consid-
eration in U.S. Congress:

“Belarus has been a significant supplier of rock-
ets, mortars, anti-tank weapons and mines to Pal-
estinian extremist groups and to state sponsors of
terrorism such as Iran and Syria, as well helicop-
ters, artillery systems and armored combat vehi-
cles to Sudan, tanks to North Korea, and military
aircraft to Iran.”

16

BELARUSIAN REVIEW

Spring 2010



SPORTS

Belarus Wins Medals
In Vancouver

According to News.Az, the biathlon individual races
were quite interesting. Norwegian Ole Einar Bjoerndalen
and Belarus Syarhey Novikau showed equal time in male
contests. Both received silver medals in the result.

The Belarus team won another award, the bronze was
taken by biathlon player Darya Domrachava.

Biathlon - Women's 15 km Individual
1. BERGER Tora (Norway)
2. KHRUSTALEVA Elena (Kazakhstan)
3. DOMRACHEVA Darya (Belarus)
Biathlon - Men's 20 km Individual
1. SVENDSEN Emil Hegle (Norway)
2. BJOERNDALEN Ole Einar (Norway)
2. NOVIKAU Syarhey (Belarus)

Source: www. News Az., February 19, 2010

Aliaksey Hryshyn
Wins Olympic Gold

Aliaksey Hryshyn of Belarus held off a powerful Chi-
nese contingent to seal the men's Olympic aerials gold
ahead of a charging Jeret Peterson of the United States
Thursday.

Hryshyn scored a combined total of 248.41 points in his
two jumps on Vancouver's Cypress Mountain to finish just
ahead of Peterson, on 247.21. Liu Zhongqing of the strong
Chinese team took the bronze with 242.53.

Source: European Radio for Belarus, February 26, 2010

Culture & Society

Russian Tourists Ignorant
About Belarus

By Paul Goble

Vienna, January 29 — Minsk tour guides say that nearly 20
years after Belarus acquired its independence, Russian visi-
tors to their country still cannot deal with the reality that
Belarus is an independent country and that Belarusians are
a separate nation with a separate language, culture, and tra-
dition.

Sergey Plutkevich, a commentator for the Tut.by portal,
asked tour guides in his country “what facts from the his-
tory of Belarus shock Russian tourists?” Their answers, as
summarized on that site this week, suggests just how little
Russians understand about their Western neighbors

Anatoly Varavva, who Plutkevich says is “one of the
most experienced tour guides of Belarus, said that “almost
any fact which you could name when talking about the
events which have occurred in our land generates shock
among Russian tourists,” few of whom are prepared to ac-
knowledge that “out history can be distinguished from the
all-Russian” version.

Tatyana Khvagina, the president of the Pinsk section of
the Belarusian Association of Tour Guides, says that Rus-
sian ignorance about and attitudes toward Belarus and
Belarusians had caused her much grief until she realized
that the Russians had seldom been told the truth about her
country.

She noted that if one looks at the standard Russian refer-
ence works, there is nothing about the Grand Principality
of Lithuania and consequently, “it turns out that in the con-
sciousness of our neighbors is missing six entire centuries
of the Belarusian land!” Without a knowledge of that pe-
riod, she continued, nothing afterwards makes sense.

Varavva acknowledged that Belarusians do not have a
perfect knowledge of Russian history, but he said that un-
like the Russians, “our people are much more tolerant,” and
they never militantly insist on their own point of view,”
even on such critical issues as the Grand Principality of
Lithuania and the war of 1812 in which Belarusians fought
on both sides.

But Khvagina said that Russians really get things wrong
regarding the history of Belarus: “Many Russian tourists
sincerely think that precisely Russian liberated us unhap-
py Slave from under the centuries-long Polish oppression,
exactly the same way that they think about Ukrainians. In
fact,” she points out, “we are different!”

“We have our own history which has deep roots,” she
continued. “This isn’t something good or bad; it is simply
a fact with which others must take into consideration if we
want to have good relations.” And it is certainly the case
that Belarusians have disagreements with the way in which

Aliaksey Hryshyn they are treated in Poland and Lithuania.”
Excerpts from an article in: Window on Eurasia, January
29, 2010
17 BELARUSIAN REVIEW Spring 2010



Thoughts and Observations

Will Belarus Build
Its Nuclear Plant?

By David Marples

Over the past three years, there have been numerous
discussions about the future Belarusian nuclear power sta-
tion. Various sites have been studied and canvassed and
in December 2008, President Alyaksandr Lukashenka an-
nounced that the station would be located in the Astravets
district of Hrodna region, some ten miles from the Lithu-
anian border (EDM, April 20, 2009). However, there are in-
creasing signs, not only that the station will be well behind
the planned schedule of comple-
tion for the first two reactors (in
2016 and 2018 respectively), but
also that it may not be built at all.
The confusing reports stem from
contradictory signals by the main partners, Belarus and
Russia, and particularly from comments made by the Be-
larusian president.

Last May, Belarus and Russia signed a document on co-
operation between the two countries on the peaceful uses of
atomic energy. At this time, they agreed to work together to
complete the construction of the Belarusian nuclear power
plant. Belarusian Deputy Energy Minister, Mikalay Mikh-
alyuk, reported that an official agreement would be signed
by the end of the first quarter of 2010 (Belarusian Telegraph
Agency, February 9). Last December, a government com-
mission resolved the question of location, stipulating that
the plant would be built near the village of Mikhalishki, 12
miles from Astravets, and that when completed, the sta-
tion would provide up to 30 percent of Belarus’ electricity
output (Belapan, March 5).

In some respects, matters appear to be proceeding nor-
mally. For example, at a workshop for government officials
held in Minsk on February 9, Director of the Department
of Nuclear Energy at the International Atomic Energy
Agency (IAEA), Jong Kyun Park, declared that he and his
colleagues were ready to assist the Belarusians to build a
plant that would reach 2.4 megawatts in capacity (Belar-
usian Telegraph Agency, February 9). Belarus must now
hold discussions about the environmental feasibility of the
plant with neighboring countries and Austria, with key
talks taking place with the governments of Lithuania and
Ukraine, according to Belarusian First Deputy Minister of
Environmental Protection, Vital Kulik, in early March (Be-
lapan, March 5).

However, in other respects, total confusion reigns. Noisy
demonstrators interrupted talks on the potential environ-
mental impact of the station in Vilnius (www.naviny.by,
March 5). Critics note that the Neris River will provide the
water supply for the station, which will likely lead to con-
tamination of its waters, thereby threatening the extinction
of the river’s salmon. They also highlighted that there is
no immediate provision for a recycling plant for the reac-

No contract has been signed...
with the Russian builder

tors’ nuclear waste, meaning that the burial of radioactive
products will take place very close to the Lithuanian bor-
der. Opponents of the plant’s construction in Belarus are
thus placing their hopes on Lithuania to highlight these
potential problems at future meetings of the Organization
for Security and Cooperation in Europe (OSCE) (The Baltic
Course, March 7).

However, it is the partnership with Russia that elicits
the most intriguing questions. In late February, Russian
government officials attended the ceremonial laying of the
first public stone of the Baltic nuclear power plant in Ka-
liningrad. Moscow is to provide financing for 49 percent of
this station, with the rest open to foreign capital. Germany
has reportedly expressed interest in becoming an investor.
The timetable for the completion of this structure is identi-
cal to that proposed for the Astravets station, (completion
of the first reactor by 2016 and the
second by 2018) (Bellona, March 1).
The difference is that construction
work is already under way in Ka-
liningrad, which raises the question
as to whether Moscow would be prepared to invest in a
second, foreign station, when a domestic one will be com-
pleted just as quickly.

On February 25, Mikhalyuk stated that preparatory
work on Astravets would entail the expenditure of 350 bil-
lion Belarusian rubles ($119 million). The first houses for
workers have been built and a road and railway are under
construction. The Belarusians are dependent on support
from Russia for this infrastructure, but nothing has been
forthcoming from Moscow. No contract has been signed
with Atomstroieksport, the anticipated Russian builder.
Moreover, Aleksandr Surikov, the Russian Ambassador to
Belarus, stated that his country was prepared to pay only
for buildings at the plant site itself. Everything else must be
covered by Minsk (Belarusy i Rynok, March 1).

His apparent reticence becomes more readily under-
standable if one recalls comments made by Lukashenka in
late December 2009. The Belarusian president noted that
construction of the Astravets plant was hardly in the finan-
cial interests of Europe and perhaps not for the Russians
either. Instead, “[our] competitors are ready to pay us not
to construct it and purchase their energy instead” (Belo-
rusy i Rynok, March 1). Could the station then be simply
a ruse to gain more loans from Russia, and possibly from
Lithuania, which is another likely recipient of nuclear-gen-
erated electricity from Kaliningrad? Lukashenka has often
demonstrated such wiles in the past, but given the time
and expense already invested in Astravets, this would be a
major ruse indeed.

Whatever his possible machinations, the fact is that
the project is behind schedule, of secondary interest to
the main partner, builder, and financier Russia, and raises
significant questions and concerns in Lithuania, as well as
among the anti-nuclear community in Belarus. Evidently,
the community in Astravets would welcome the plethora
of new jobs at the plant site, but, who is going to pay them?
As yet there are no clear answers.

Source: Eurasia Daily Monitor Volume: 7 Issue: 49
March 12, 2010

18

BELARUSIAN

REVIEW Spring 2010



Russia’s Partnership with Belarus

Hits Turbulence
By Sergei Blagov

Russian relations with its closest ally, Belarus, have
reached a new low following a renewed dispute over en-
ergy prices and supply terms. The escalating disagreements
over Russian oil supplies to Belarus now threaten to reduce
shipments to Belarus refineries. Until recently, Russian
crude exports to Belarus were delivered duty-free and then
Minsk re-exported oil and refined products to Europe at a
healthy profit. Now Moscow has concluded that Belarus is
gaining far more than it deserves. On January 15, the Rus-
sian Federal Customs Service ordered levying full tariffs on
crude oil and oil products supplies to Belarus from January
1,2010. As Russia moved to levy full export tariffs, the price
of crude oil increased from
$550 to $560 per ton in Janu-
ary, or up from $380 per ton
in December 2009. This year,
the price of Russian oil prod-
ucts imported by Belarus is
also expected to increase by
almost 50 percent (Interfax,
ITAR-TASS, RIA Novosti, January 15).

Belarus has long been wary of Moscow’s insistence on
higher prices for Russian energy supplies. There have al-
ready been several bitter disagreements between Moscow
and Minsk over energy issues. In February 2004, Belarus re-
luctantly accepted Russian terms of gas supplies following
a price dispute with Russian gas monopoly Gazprom.

In January 2007, Lukashenka imposed a new transit duty
of $45 per ton on Russian crude oil exported to Europe, af-
ter Moscow imposed a full oil export duty of $180 per ton
on exports of Russian crude to Belarus. Despite their feud,
both Russia and Belarus continued supplying oil to Europe.
In the same period, Moscow and Minsk signed a three-year
oil supply agreement. Moscow pledged to continue supply-
ing oil and related products to Belarus on preferential terms
in exchange for promises to levy Russian export tariffs on
re-exported oil and oil products. However, Minsk failed
to deliver on these pledges and continued lucrative re-ex-
port operations. In late 2009, Moscow suggested supplying
duty-free 5-6 million tons of crude oil per year to Belarusian
refineries, or down from some 20 million tons per year. The
remaining 14-15 million tons per year is due to become li-
able to Russia’s full export duty. However, Minsk has been
reluctant to accept this offer. Subsequently, the Russian au-
thorities reportedly told the country's oil companies to re-
route some oil flows scheduled for Belarus.

Furthermore, Minsk has apparently tried to launch an
economic counter-offensive. In early January, the Belarus
Power Company Belenergo threatened to cut Russia’s elec-
tricity transit to Kaliningrad region. Both sides started talks
on January 12 and the next round of negotiations are sched-
uled for January 19.

The Belarusian authorities claimed that the Kremlin
back-pedaled on its earlier promises. On January 13, Presi-
dent Alyaksandr Lukashenka sent a letter to President
Dmitry Medvedev arguing that the Union State council had

.. cheap Russian energy supplies...

(have sustained) Lukashenka’s regime

decided on December 10 to sustain duty-free oil supplies to
Belarus in the first quarter of 2010. But later, Russia backed
out of this deal on oil shipments, according to Lukashenka
(Interfax, RIA Novosti, January 13).

Minsk also cited the recent Customs Union agreement
to request the continued duty-free supplies of oil and oil
products to Belarus. During the summit meeting in Minsk
on November 27, Medvedev, Lukashenka and the Kazakh
President Nursultan Nazarbayev signed an agreement to
launch the Customs Union in 2010. By lifting trade barri-
ers, the Customs Union planned to achieve 15-17 percent
growth in GDP for the three states by 2015.

Earlier this month, both countries locked horns over
Moscow’s restrictions on Belarusian food exports to Russia.
Last May, Lukashenka told his government they should no
longer try to rely on Russia. On May 29, Lukashenka or-
dered his government

to end “weeping,

bowing and begging”

to Russia and urged

officials “to seek hap-

piness in another

part of the planet.”
Lukashenka’s strong
rhetoric was apparently sparked by remarks made by the
Russian Finance Minister Alexei Kudrin, who warned that
the Belarusian government could become insolvent by the
end of 2009 or in 2010. In response, Lukashenka accused
Kudrin of seeking to spread panic in Belarus.

Late last year, Lukashenka voiced fresh doubts about
the viability of economic integration with Russia. On No-
vember 24, he announced that the Customs Union was
largely aimed at strengthening Russia’s economic position.
He claimed that Moscow had recently started “trade wars”
against Belarus because Russian goods were less competi-
tive. He also voiced doubts over whether Belarusian inter-
ests were fully respected within the Customs Union. Lu-
kashenka complained that Moscow had declined to annul
the export duty levied on crude oil supplied to Belarus.

For several years, cheap Russian energy supplies to Be-
larus have been instrumental in sustaining Lukashenka’s
regime, although most of the Union State pledges failed to
materialize. The latest energy dispute indicates that Mos-
cow is struggling to sustain its close ties with Minsk.

Source: Eurasia Daily Monitor Volume: 7 Issue: 18
January 27, 2010

Quotes of Quarter

President LUKASHENKA of Belarus (viewed as an interna-
tional pariah) in order not to create an embarrassing situation for
the other presidents attending the inauguration ceremony of Ukrai-
nian President Yanukovych, arriving late and seating himself next to
Yanukovych’s wife in the audience:

“ Sorry...Excuse me... It turns out that there are traffic
jams in Kyiv.”

The Charter 97 Press Service reported that Lukashenka’s 5-year
old son who often accompanies his father on foreign visits, sat next
to Yanukovych.s wife and the Ukrainian president’s grandson.

19 BELARUSIAN REVIEW

Spring 2010



Conscription Used as a Deterrent

By Belarusian Government

By David Marples

On December 29, Franak Vyachorka, the son of the for-
mer leader of the Belarusian Popular Front Vintsuk Vya-
chorka, was transferred from his military unit in Mazyr to
a hospital after having discovered scabies. He also suffers
from high blood pressure. However, although the hospital
doctor informed him that he would remain there for sev-
eral days in order to recover, he was discharged on January
5 and returned to his unit (www.charter97.org, January 6).

- fi : i :
[COURTES FROTOI

Franak Vyachorka

The case of Franak Vyachorka is the most notorious of
several enforced conscriptions into the army of former uni-
versity students, expelled for their political activities. In
February 2008, he was expelled from the Belarusian State
University, allegedly because he had been absent from
some examinations, and had not performed satisfactorily
on his re-examination papers. However, as his father point-
ed out (Correspondence with Jamestown, December 8), he
was one of the best students at the university and almost
certainly singled out for his political activities. On July 16,
2008, a medical board linked to the military enlistment of-
fice of the Savetsky district in Minsk found Franak to be
unfit for service on a number of counts. A further exami-
nation in September 2008 revealed that he had high blood
pressure and he was thus declared unfit for duty (Vyasna,
July 13, 2009).

However, a regional medical board demanded a further
examination, after which a final decision was postponed
until March 2009. The military enlistment office in the Sa-
vetsky district, nonetheless, held a closed-door session in
January 2009 and reversed that verdict, refusing Franak
and his lawyer permission to attend the hearing (Vyasna,
July 13, 2009). On January 16, 2009 plainclothes officials en-
tered the hospital ward where Franak was recuperating,
handcuffed and beat him, and took him to the recruitment
office. Although his case was appealed, he was again phys-
ically assaulted on the street twelve days later, handcuffed,
beaten, and taken to his army regiment, air defense unit
48694 in Mazyr (Correspondence with Jamestown, Decem-
ber 8).

Since his enforced conscription, Franak Vyachorka has
returned to the hospital three times, most recently suffer-
ing from scabies. He has noted on an internet site (Face-
book, January 11) that from January 1, 2010, the minimum

food intake for soldiers serving at Mazyr has been sharply
reduced, as the region is no longer considered to be a zone
suffering from the 1986 nuclear accident at Chernobyl. Ac-
cording to the Vyasna human rights agency (July 13), Senior
Lieutenant Dzianis Kozak has put Franak under pressure
because he refused to use the Russian language, and was
threatened with criminal punishment as a result. On July
10, 2009, an ensign demanded that he sing in Russian, not-
ing that other soldiers disliked the Belarusian language.

The case is increasingly typical in Belarus, where moni-
toring of human rights violations is often confined to head
counts of political prisoners or the distribution of opposi-
tion newspapers (Nasha Niva and Narodnaya Volya specifi-
cally) at official outlets. Officially, members of opposition
youth movements cannot be officially targeted for attend-
ing rallies and peaceful demonstrations. The reality is that
it occurs all the more frequently. Once a male student is ex-
pelled from a higher educational institution, then the next
step is conscription into the army, where conditions can
quickly be made close to intolerable. That situation is exac-
erbated when the recruits are physically unfit for service.

In a letter to Jamestown on December 8, Vintsuk Vya-
chorka highlighted several other cases, including another
member of the Belarusian Popular Front, Zmitser Zalezh-
nichenka, and Ivan Shyla and Zmitser Khvedaruk of the
Young Front. Zalezhnichenka, he noted, was the most out-
standing student in mathematics at Homel University, but
was expelled and became the first to be forcibly conscripted
in early 2008. Having finished his service, he now studies
in Holland. Shyla, from Salihorsk, the deputy leader of the
Young Front’s “youth initiative” was forcibly drafted on
January 28, 2009 following his own expulsion.

An even more disturbing example provided by the se-
nior Vyachorka is that of Zmitser Fedaruk, another young
man with a medical condition, but moreover, a student at
a Theological College in Minsk, and thereby exempt from
military service according to Belarusian law. On January
28, 2009, however, he was detained and accused of taking
part in a rally in May 2008. In itself, this was a further vio-
lation of the law stating that administrative sentences no
longer apply after a three-month period. He was forced to
serve a ten-day prison sentence, then promptly taken to the
medical center, declared fit for service, and sent to a unit in
Zhodzina.

That expulsions continue to be used as a means of si-
lencing student opposition is demonstrated by the recent
case of Tatsiana Shaputska. Also linked are the kidnap-
pings and harassment of youth activists by members of
the Special Forces and KGB (EDM, December 16). Recently,
the authorities have tried to control access and use of the
internet, reportedly instigated by President Alyaskandr
Lukashenka, because of a complaint by both the Russian
and Belarusian Patriarchs (Kirill and Filaret respectively)
regarding the content (Belarusian Telegraph Agency, De-
cember 30). Users will not be banned, but made “answer-
able” for whatever they may write.

Of all the human rights infringements, enforced con-
scription of medically unfit young men is perhaps the most
glaring. Once recruited, they are essentially isolated, and

20 BELARUSIAN REVIEW

Spring 2010



placed under conditions that threaten both their physical
and mental health.

Source: Eurasia Daily Monitor Volume: 7 Issue: 12, January
19, 2010

Belarusian Crackdown On
Polish Minority Puts EU Relations
At Risk

Analysts are at a loss as to why Belarusian strongman Alyak-
sandr Lukashenka would want to jeopardize his quietly budding
relationship with the European Union.
By Ahto Lobjakas

BRUSSELS -- The continued Belarusian crackdown
against activists from its Polish minority is now likely to be
discussed by EU foreign ministers meeting in Brussels next
week, officials in Brussels say.

The current standoff between the authoritarian regime
in Belarus and the independent leaders of its Polish minor-
ity has angered EU member state Poland and is threaten-
ing to develop into a serious test of the EU's belief in the
redemptive powers of dialogue.

Should it continue, the crackdown could also reverse the
rapprochement the EU has carefully nursed with President
Alyaksandr  Lukashenka,
dubbed "Europe's last dic-
tator," over the past two
years.

The latest controversy
began with Minsk sanc-
tioning the arrest of ethnic
Polish activists and evicting prominent Polish groups from
their headquarters. The incidents prompted Warsaw to in-
tervene last week, provoking a cascade of further protests
and the arrests of more than 30 activists from the Union of
Poles in Belarus (ZPB), including its chairwoman, Anzhe-
lika Borys. Warsaw has threatened to close its borders to
some as-yet-unspecified Belarusian leaders.

The EU finally weighed in on February 16, with Cath-
erine Ashton, the new EU high representative for foreign
policy, saying she was "deeply concerned." In a statement,
Ashton warned Minsk that the EU's future assistance to Be-
larus is "conditional on steps towards democratization and
upholding human rights, including minority rights, taken
by the government of Belarus."

Ashton's spokesman, Lutz Guellner, told reporters in
Brussels today that Ashton is now seeking direct contact
with Belarusian leaders. Phone conversations could take
place as early as "today or over the next couple of days,"
Guellner said.

Alienation In Hrodna
Well-meaning as it may be, the EU remains literally a
thousand miles from the western Belarusian city of Hro-
dna, which is at the epicenter of the current controversy.
There, Belarusian and ethnic Polish residents indicated in
interviews with RFE/RL they were concerned by the pros-
pect of new EU sanctions and what many saw as an artifi-

The regime persecutes one Union of Poles,
promotes its pro-regime counterpart.

cial dispute stirred for purely political reasons.

One man said Poland's threat to impose travel sanctions
was the "correct response.” "Our officials' main problem
is their lack of responsibility and accountability. If they're
stripped of [their travel rights], maybe they'll think twice
about what they're doing," he said.

One woman dismissed the depiction popular in Minsk
of a country unsettled by an upstart Polish minority, say-
ing relations between Belarusians and ethnic Poles are fine:
"I work with many Poles and their attitude toward us, as
Belarusians, is very good," she said. "I think the conflict is
artificial and specially created by bad people.”

Many residents expressed the fear that the controversy
would ultimately hurt long-awaited openings to Europe,
and by extension, ordinary citizens of Belarus. "It's not ben-
eficial for anyone -- not Poland, not the EU, and mostly not
for Belarus," another Hrodna resident said. "But decisions
in this republic, in Belarus, are made by one person. What-
ever he decides, that's how it'll be."

Alienation runs deep in Belarus, one of Europe's poorest
countries, which borders three of the EU's member states
-- Poland, Lithuania, and Latvia

Efforts In Warsaw, Brussels

Top EU diplomat Ashton is understood to support Po-
land's drive to raise the issue at the next EU foreign minis-
ters meeting, which will take place in Brussels on February
22. Speaking on February
16, Ashton likewise tacitly
endorsed the credentials
of ZPB leader Borys as
"democratically elected."
In her statement Ashton
condemned what she said
"appear to be attempts by the authorities to impose a new

leadership on the Polish community."

Official Minsk's relations with its 400,000-strong Polish
minority have always been tense. In 2005, President Lu-
kashenka accused the Poles of being a "fifth column" bent
on destabilizing his regime. Belarus does not officially rec-
ognize Borys's ZPB, which promotes the Polish language
and cultural traditions, and which Warsaw sees as the sole
legal representative of the Polish minority in Belarus. In-
stead, Minsk has promoted a rival, pro-government Polish
body.

Poland has long spearheaded the EU's tentative embrace
of Belarus, which saw the country join the bloc's Eastern
Partnership last May. An EU travel ban on key government
figures had been lifted earlier, in October 2008, and the sus-
pension extended by a year last November despite misgiv-
ings in a number of EU countries.

The current crackdown seems to have taken Warsaw by
surprise. After inconclusive crisis talks between Polish For-
eign Minister Radoslaw Sikorski and his Belarusian oppo-
site number Syarhey Martynau in Warsaw on February 12,
Poland threatened to impose its own visa ban on officials
held responsible for the anti-Polish measures. A definitive
blacklist is yet to emerge, with Warsaw possibly keen to
await the results of the EU foreign ministers meeting.

21 BELARUSIAN REVIEW

Spring 2010



Piotr Kaczynski, an analyst with the Center for Euro-
pean Policy Studies in Brussels, says that Warsaw is con-
tinuing to work behind the scenes in a bid to get Belarus
to reverse its policy of persecution of independent Polish
activists. "What I'm seeing in the news is a clear two-way
street -- not a one-way street, a two-way street,”" he says.
"[On the one hand], they [Warsaw] are saying what will
happen should this process continue, but they are keep-
ing the back door open, calling on President Lukashenka
to change this policy, to undo the mistakes and, [thereby],
to return to the course of action which was pretty positive
in bringing the EU and Belarus closer together."

Minsk's Motives

Minsk's motives, meanwhile, remain inscrutable. Matzej
Plazynski, a Polish senator and the director of Wspolnoty
Polskiej, an organization that works with Polish minorities
throughout the world, says that "Belarus has tricked Polish
diplomacy."

EU Parliament President Jerzy Buzek (left) warned that
without democracy, Belarus will not be able to make use of
the EU's support.

Analyst Kaczynski says Lukashenka's calculations may
conceivably have something to do with the recent elec-
toral victory of the pro-Russian President-elect Viktor Ya-
nukovych in Ukraine, or possibly with direct meddling
from Moscow. But "it's impossible to see into Lukashenka's
head," Kaczynski concludes.

Belarusian political analyst Uladzimir Matskevich says
the sudden shift for the worse in Polish-Belarusian rela-
tions -- which he describes as "completely not in the inter-
ests of the regime" -- may be a reflection of factional infight-
ing within the Belarusian regime. "If one views the regime
as some united, monolithic entity that should behave ra-
tionally, then no explanation for this conflict with Poland
can be found," he says. "However, if one is to postulate that
there is some conflict, some competition between forces
within the regime, then an explanation does emerge."

Matskevich believes countervailing pro-Polish and pro-
Russian interests are vying for dominance in Minsk. If the
current escalation of tensions with the EU is followed by
personnel changes in the top flights of the Belarusian gov-
ernment, the pro-Polish faction is likely to have gained the
upper hand; if not, Matskevich says, it may be that “Lu-
kashenka thinks he's already done enough to normalize
relations with Europe."

EU diplomats say the bloc's representatives in Minsk
believe Lukashenka personally has authorized the crack-
down against the Polish minority.

No Wish To Rock The Boat

Warsaw this week wheeled out its biggest guns in Eu-
rope to impress on Minsk the seriousness of the choice it is
facing. The president of the European Parliament, Poland's
Jerzy Buzek, was in Warsaw on February 16 for a meeting
with Belarusian opposition leader Alyaksandr Milinkev-
ich. After the meeting, Buzek warned that without democ-
racy, Belarus will not be able to make use of the support-
ing instruments offered to it in the framework of the EU's
Neighborhood Policy.

Owing to its democratic deficit, Belarus is currently not
eligible for EU neighborhood funds, although the bloc
indicated last autumn it may be amenable to allowing
Minsk access to some funding on a tentative and conditional
basis.

More relevantly, the EU could make it very difficult for
the crisis-stricken country to secure further loans from the
International Monetary Fund (IMF). Last year, the IMF
gave Belarus $2.2 billion in bridging loans.

While it is assured of general EU backing in the standoff
with Lukashenka, Poland itself faces a delicate balancing
act. Having expended significant political capital to breathe
life into the Eastern Partnership as a counterweight to Rus-
sian influence in the region -- and coaxed Belarus into it, as
an integral part of the edifice -- Warsaw cannot afford to
rock the boat too much.

The credibility of the EU's new member states is also at
stake, given their attempts over the past few years to direct
EU policy in their neighborhood.

The EU as a whole remains crucially interested in sta-
bility on its borders. Denying Belarus emergency financial
aid -- or taking other measures that could push Minsk into
the arms of Moscow -- would be counterproductive for the
entire bloc.

Given all this, as well as the EU's well-established pref-
erence for dialogue over conflict, Belarus is unlikely to
risk more than a token suspension of its participation in
the Eastern Partnership. With the next Eastern Partnership
summit scheduled to take place some time in 2011, there is
ample time for Lukashenka to undo the damage -- should
he feel so inclined.

Source: RFE/RL, February 17, 2010
RFE/RL's Belarus Service contributed to this report

Quotes of Quarter

After the upper house of the obedient Belarusian Parlia-
ment unanimously approved some minor changes in the
Electoral law on December 18, 2009, the Central Electoral
Commission Chairperson LIDZIYA YARMOSHYNA
was quoted by Interfax:

“l don’t think that any additional changes in the
law will take place before the upcoming local elec-
tions or the presidential elections in 2011,”

adding, that the changes were not submitted to OSCE,
a step she viewed as

‘insulting to a sovereign state.’

The freshly inaugurated Ukrainian President VIKTOR
YANUKOVYCH in a gesture of neighborly political
goodwill, at an impromptu meeting with his Belarusian
counterpart, stated:

“Our relations have entered a new stage. |
haven't forgotten, and won't forget the native land
of my forefathers, the Vitsebsk region.”

Reported by the Charter 97 Press Center on February
28, 2010.

22 BELARUSIAN REVIEW

Spring 2010



At Yanukovych’s Inauguration:
Lukashenka Agreed
To be Sidelined

Ukrainian diplomacy with direct participation of the
Belarusian side managed to avoid countless unpleasant
moments which could have occurred during the ceremony
of inauguration of Ukraine's President-elect Viktor Yanu-
kovych because of simultaneous participation of Alyak-
sandr Lukashenka and European presidents in the event,
AFN reports.

According to Ukrainian mass media, president of Latvia
Valdis Zatlers, Lithuanian president Dalia Grybauskaite,
Polish President Lech Kaczynski, Macedonian President
Gjorge Ivanov, Hungarian President Laszlo Solyom,
Montenegrin President Filip Vujanovic arrived for the cer-
emony.

Presidents Yanukovych and Lukashenka

Lukashenka’s presence in this narrow circle is even
hard to imagine. A photo of Lukashenka and Kaczynski’s
handshake would become number one hit worldwide im-
mediately. But thanks to persuasion or personal initiative
of the guest, European presidents were delivered from the
threat of immediate contact with the Belarusian dictator-
Lukashenka has been acting his part in this political play
excellently. He was allegedly late for the ceremony, though
he arrived to Kyiv the evening before. In his turn, Verk-
hovna Rada Chairman Volodymyr Lytvyn treated the fact
as a natural occurrence. Reading the name of Lukashenka
in the list of persons invited for the inauguration, he made
it clear to everybody that Lukashenka was absent in the
audience at that moment.

The Belarusian guest entered the hall a bit later, and in
order not to spoil the pleasure of the visitors from viewing
the political blockbuster called “Yanukovych as Ukrainian
President”, he didn’t go to his place in the sector for presi-
dents (“Sorry... Excuse me... It turns out that there are
traffic jams in Kyiv”). Lukashenka, who had been allowed
to take his son Kolya with him, observed the inauguration
sitting beside Yanukovych’s wife (who was accompanied
by her grandson), who is an important political figure of
Ukraine as well. What a children’s corner...

As a gratitude for the gesture of neighbourly political
will, Yanukovych promised to find time in his busy sched-
ule of such a significant day for him, and hold bilateral
talks with Lukashenka.

“Our relations have entered a new stage. I am ready to
consider jointly all strategic cooperation areas, for neigh-
borly economic relations between us to develop dynami-
cally. I haven't forgotten, and won't forget the native land
of my forefathers, Vitsebsk region,” Yanukovych acted his
part at the meeting with Lukashenka.

Source: Charter 97 Press Center, February 28, 2010

Belarus' Alyaksandr Lukashenka,

European Chessmaster

By Pavol Demes

The policy of engagement that replaced the strict iso-
lation of Lukashenka's regime needs to be rethought and
recalibrated.

When Aleksander Lukashenka, the authoritarian presi-
dent of Belarus, began a recent campaign to intimidate and
punish members of the country's disobedient Polish com-
munity, he opened a new front not only with neighboring
Poland, but also with the EU as a whole that must now
meet that challenge head on.

Lukashenka knows how to play and is an effective self-
made practitioner in international relations. Having ruled
with an iron fist over his country of 10 million since 1994,
he is one of the longest-serving presidents in Europe and
knows very well how to use internal and external conflicts
to maintain his rule. As Lukashenka sees it, Belarusians love
and need him as the guarantor of nationhood and stability.
Despite opposition movements, Russian punishments, EU
and U.S. sanctions, and color revolutions around him, he
remains comfortably ensconced at his palace while Euro-
pean commissioners, patriarchs, popes, and other presi-
dents have come and gone.

But early 2011 will see a presidential election in Belar-
us and, in some ways, the campaign has already begun.
Of course, it will be a campaign that is specific to Belarus
and a select group of other countries of the former Soviet
Union, where leaders are hesitant to retire anytime before
they die. This type of election campaign is hardly recogniz-
able to voters or politicians in democratic countries where
ballots are actually counted.

The chessmaster Lukashenka understands that he is
living in an interdependent and multi-polar world hit by
an economic crisis, and he will use the time before next
year's election to test new means of maintaining power
that would allow his five-year-old son Kolya (who accom-
panies him regularly on his domestic and foreign trips) to
continue learning from his powerful father until the time
that he will be old enough to lead.

Indeed, the 55-year-old Belarusian president, while
shaping his peculiar autocratic regime, has learned a great
deal about different mechanisms for controlling his own
people and limiting the capacity of the outside world to

23 BELARUSIAN REVIEW

Spring 2010



influence his power games. The recent attacks by the po-
lice on the Union of Poles, a group representing the Polish
minority (there are about 400,000 Poles living in Belarus,
some loyal to the regime, others not) and their ramifica-
tions seem to be part of Lukashenko's skilful pre-election
political engineering.

The timing of his Polish crackdown coincides with the
pre-presidential elections in Poland and allows him to si-
multaneously demonstrate his overwhelming power both
at home and abroad. Paradoxically, neighboring Poland
earlier played a key role in the EU's recent welcoming
overtures toward a Belarus that it argued was undertak-
ing political reforms seriously. But the recent persecution
of Belarus' Polish minority outraged Polish public opinion;
now Poland is engaged in a bitter bilateral diplomatic war
and is talking about new sanctions, conditionality, and visa
bans. Polish President Lech Kaczynski and two potential
presidential candidates - Bronislaw Komorowski, marshal
of the Polish Sejm, and Radostaw Sikorski, the foreign min-
ister, are all scrambling to find solutions.

They have rightly called upon the institutions of the Eu-
ropean Union for help. The EU, which is still working to
define individual roles in the post-Lisbon period, reacted
quickly. Jerzy Buzek, the new president of the European
Parliament, who coincidentally happens to be from Po-
land, did his European best to answer Lukashenko's chal-
lenge by calling for a wider approach that doesn't look
only at the issue of the Polish minority. Catherine Ashton,
the EU's new high representative for foreign and security
policy, said that Belarusian actions "undermined our ef-
forts to strengthen relations between the European Union
and Belarus."

Lukashenka is at his chess game again - and winning.
Top Western officials are writing him letters, negotiating,
and asking him politely to do the things they would like
him to do. Fact-finding missions are coming to Belarus to
discover what they knew before. While Poland and the
EU take the time to consider their next step, Lukashenka
is already way ahead of them. Indeed, his plans likely in-
clude making a grand display of stopping the attacks and
beginning a reconciliation process between Belarusians
and Poles. But before he does that, he'll ask for further in-
ternational financial assistance and other benefits from the
very people and institutions who are now asking him to
stop persecuting his country's minorities. And when that
assistance arrives, he will use it to extend his control over
domestic resistance and opposition before the new round
of elections early next year.

Lukashenka is a tough chess player who frequently
uses forbidden moves (including removing pieces from
the board) that throw his domestic and international op-
ponents off-balance. The new EU leaders should recognize
that their peculiar neighbor will not respond to standard
diplomatic warnings and pressure, does not care about EU
membership, and is capable of creating the illusion of suc-
cess for those who enter into negotiations with him. They
must appreciate that he is fully aware of the West's politi-
cal and economic weaknesses and the increasingly process-
driven mentality when it comes to democracy assistance

and the protection of human rights. In short, the policy of
engagement that replaced the strict isolation of Lukashen-
ka's regime needs to be rethought and recalibrated.

Instead of watching Lukashenka choose the strategy
and create illusions, the attacks on the Polish minority in
Belarus and Poland's consequent seeking of European soli-
darity should help us to rethink our values, commitments,
and actions in respect to human rights and democracy, and
to come up with real and effective cooperation strategies
in this field. If we succeed in European Belarus, we will do
much better in other parts of world.

Pavol Demes is the director of the Central and Eastern
Europe program at the German Marshall Fund of the
United States

Source: Charter '97 Press Center, March 5, 2010

KGB Gets Unlimited Access To
Telephone Companies’ Data Bases

The KGB (State Security Committee) and the Operating
Analytical Centre (OAC) under Lukashenka’s administra-
tion are penetrating the cell phone companies by installing
special equipment.

Provisions for co-operation between mobile operators
with the KGB and the OAC have been rubberstamped by
Decree #129 of March 3, 2010.

The KGB of Belarus and the OAC affiliated by Alyak-
sandr Lukashenka (OAC) have received access in on-line
mode to databases of Belarusian mobile operators. Notably,
penetrating lives of mobile communication subscribers will
be carried out at the expense of cell phone companies.

The matter does not concern legalization of the practice
when law-enforcing agencies de facto addressed mobile op-
erators for help, but about the KGB and OAC penetration in
the work of mobile operators through installation of special
equipment.

According to the document, a mobile operator, using his
own funds, is supposed to carry out purchase, installation,
maintenance support and repair works for supporting elec-
tronic surveillance (System for Operational-Investigative
Activities, SORM).

If mobile operators acquire new equipment, they must
adapt it to SORM facilities.

They will know everything

According to the document, a mobile operator must offer
the KGB and the OAC free uninterrupted remote access to
databases of clients. This pill can be only sugared by the de-
mand to record such addresses automatically and store this
information for 5 years.

If round-the-clock remote access to databases of abonents
is technically not feasible, mobile operators are to provide
free full and accurate version of these databases in electronic
form to the KGB, the Interior Affairs Ministry or the OAC
using applications supplied by heads of abovementioned
agencies.

Under the document, databases of subscribers must in-
clude the following information about them:

24 BELARUSIAN REVIEW

Spring 2010



Physical persons: a number, name, surname, patronymic,
subscriber’s address or address of terminal, subscriber’s
numbers, information enabling to identify the subscriber
or his terminal; and for cell phone subscribers — details of
the identity document (its name, series, number, date of is-
sue and the name of the state agency that issued the docu-
ment);

Legal entities: firm’s name, its legal address, the address
where the terminal is installed, subscriber’s numbers, infor-
mation enabling to identify the subscriber or his terminal.

Source: Charter97 Press Center, March 5, 2010

MEDIA WATCH

From Minsk With Love

Belarus Olympic fans make up for their country’s small size
with intense passion
By John Mackie

They were easy to spot, because they were all sporting
scarlet red Belarus hockey jerseys.

"This is my first [Olympics]," said Kunitski, 27, who
hails from Minsk but now lives in New York. "I was dream-
ing about visiting one, and finally my dream came true.
It's [a great] atmosphere. Just being here without being to
any events, it's worth coming. And Vancouver is a beauti-
ful city. It's our first day in Vancouver but already I can say
it's one of the most beautiful cities I've ever seen."

Pavel Surkau (from left), Pavel Novy, Zmicer Kazak and Ilya
Kunitski were enjoying the Vancouver sunshine on Friday. The
four are visiting from the U.S. to cheer on Team Belarus during
the 2010 Winter Olympics.

Photograph by: Ward Perrin, PNG, Vancouver Sun

"It's nice weather, and people are very friendly," he said.
"When they see the sweater they say, 'Go Belarus.' Espe-
cially Canadians, they're very nice. It's [the] atmosphere of
the Olympic Games, that's what attracts us."

His friend Pavel Novy concurred.

"We just got here this morning, but so far so good," said
the 27-year-old, who is also from Minsk and now lives in
New Jersey. "We see a lot of people, everybody's friendly.
[We] have a lot of expectations about the city and Canada
as well. It's actually my first time on [the] West Coast, my
first time in Canada and the first time at the Olympics."

The Belarus hockey team was one of the Cinderella sto-
ries of the 2002 Olympics, overcoming the odds to advance
to the semifinals.

This year's Belarusian team has four players from the
NHL: Ruslan Salei, Mikhail Hrabouski, and Andrei and
Siarhei Kastitsyn. It was beaten 5-1 by Finland in its first
game, but the quartet of fans was undeterred. When the
puck drops against Sweden and Germany, they'll be ready
to scream their heads off.

Source: Excerpts from Vancouver Sun, February 20, 2010

125 Cities Across the Globe
For a Free Belarus

On the night of 18th March 2010 the Young European Fed-
eralists (JEF) and numerous global partners protested against
Europe's last standing dictatorship on the fourth anniversary
of the disputed presidential elections in Belarus. The fifth con-
secutive "Free Belarus Action" took place in 125 cities on four
continents, including cities in almost all European countries,
even Belarus!

The Young European Federalists'
signature street action saw young
people gagging statues and each
other and posing with signs reading
"Give the people of Belarus a voice"
in protest against Lukaschenko's dic-
tatorship, which has left the 10 mil-
lion Belarusian citizens deprived of
fundamental human rights, including
the right to free speech.

"Free Belarus means: when Be-
larus is free from the death penalty,
celebrates good human rights, there
is freedom of speech for all its citizens, freedom of press and
NGOs and a process where the freedom of electing one's lead-
ership in the elections is truly democratic — only then can we
speak of a united, strong, and fair Europe," said JEF-Europe
President Philippe Adriaenssens.

"Actions speak louder than words," continued Free Belarus
Action coordinator Elisabeth Velle," yet every year we hope it
will be the last time we have to organise this action."

"Condemning a regime is not enough. The European Union
should do everything in its power to support civil society
within the Belarusian borders, make sure that the next gen-
eral elections are under full observation of election monitors
and guarantee the freedom of the press and political opinion.
Moreover, it is time that the suspension of sanctions on Lu-
kaschenko and his officials were lifted. Europe must send out
the message that its core values do not allow it to silently tol-
erate human rights violations and that it in no way supports
Belarusian dictatorship."

We urge European Commission Vice-President and High
Representative for Foreign Affairs and Security Policy Cath-
erine Ashton to foster greater co-operation between Member
States and European Institutions, and to assist Europe in re-
leasing the people of Belarus from the dictatorial grip. This
way, Belarus can be on its way to join the democracies of Eu-
rope," concluded Adriaenssens.

Received from: belarus@jef, Young European Federalists

(EF)

25 BELARUSIAN REVIEW

Spring 2010



Polish Papers on Belarusian Poles

The Belarusian dictator has no accusations to bring
against Poland and Belarusian Poles. He is engaged in war
against the entire Belarusian nation.

Today the two leading Polish newspapers, Gazeta
Wyborcza and Rzeczpospolita, covered the decision of the
courtin Valozhyn to hand over the Polish House in Ivyanets
to the pro-regime Union of Poles, as well as detentions of
Andzelika Borys and her supporters, who had been trying
to get into the court in Valozhyn.

Gazeta Wyborcza notes that on the day of trial the
newspaper of Lukashenka’s administration Sovetskaya
Belorussia published an article with attacks against activists
of the independent Union of Poles.

“If they are writing such things, it means that they admit
I am a personality dangerous to their regime. Actually, I
should be proud of that. But they cannot throw me away.
I am a citizen of Belarus, and I haven’t even applied for
Karta Polaka (Pole's Card). I have a full right to live in this
country,” Andzelika Borys said commenting on the article.

The author of the item in Gazeta Wyborcza, Waclaw
Radziwinowicz, in his comment to the conflict around the
Union of Poles, writes:

“Lukashenka’s behaviour might be understandable if he
were trying to revive ethnic self-awareness, the language,
if he developed the Belarusian culture. In such a case he
could fear that the Polish identity is a threat. But it was he
who had removed the Belarusian language from schools,
he is guiding the nation right back to the Communist past
under the flag of Stalin. (...) The picture reminds the early
years of the Bolsheviks’ rule. Let us recall the history of
that time. Bolsheviks started with confiscation and forcible
expulsion of dissenters from the country. And let us recall
that it got worse and worse as it went on.”

Yesterday’s issue of Rzeczpospolita published an article
by Agnieszka Romaszewska-Guzy, a director of Belsat, in
which she analyzes the policy of Poland towards Belarus.
Speaking about what measures Poland should use in
response to the latest events related to the Union of Poles,
Romaszewska-Guzy writes:

“It seems to me that a ban for crossing the border of
Poland for persons that are enmeshed in repression, and
not only repressions against the Polish minority but in
human rights violations, is a good direction of action. It
is possible that Poland should offer imposing a ban for
entering the entire Schengen zone for such persons”

Source: Excerpts from Charter97 Press Center, 18 February,
2010.

Russia and Belarus Settle
Oil Supply Spat
By Isabel Gorst in Moscow
Russia has settled a spat with Belarus about oil supplies

and transit that had threatened to increase the price of oil
it delivers to Europe.

The two countries have been locked in a dispute since
last month over the export duties Belarus pays Russia for
oil supplies and the transit fees it charges for transporting
Russian oil exports through its pipelines to Europe.

Belarus had threatened to raise oil transit fees if Russia
went ahead with a plan to increase export duties.

Igor Sechin, Russia’s deputy prime minister and Vladi-
mir Semashko, Belarus’ first deputy prime minister, signed
a package of agreements on Wednesday settling the dis-
pute.

Talks between the two sides have repeatedly broken
down during the past month leading to a brief interrup-
tion in Russian oil deliveries to Belarusian refineries early
this year that contributed to a rise in oil prices.

Russia has repeatedly clashed with its neighbours over
oil prices and transit as it moves to end preferential energy
trading terms that date back to the Soviet era.

Europe, mindful of disputes that have disrupted Rus-
sian oil and gas supplies in the past three years, is eager for
former Soviet countries to resolve their differences.

Source: Excerpts from Financial Times, January 28, 2010

No Pro-Russian Party In

Belarus, Russian Analyst Says

By Paul Goble

Notasingle political party in Belarus regardless of wheth-
er it supports President Alexander Lukashenko can be
described as pro-Russian, an indication of what the po-
litical elite in that country feels and what it assumes will
attract the support of the Belarusian people, according to
a Moscow analyst Alexander Avrukevich.

Instead, “the most active political parties and their lead-
ers [in Belarus] have quite clearly shown that the chief goal
of their foreign policy if they come to power is joining the
European Union, escaping Russia’s sphere of influence,
and the reduction of the role of the Russian language.”

In fact, he continues, “the only [in his view] positive
thing that certain of the opposition political parties would
seek would be cooperation with Russia in the sphere of
international trade,” hardly support for Slavic unity Rus-
sians would like to see

Because Lukashenko dominates the political system,
neither the government nor the opposition parties play a
great role at least at present. But that does not mean that
their programs should be ignored because those provide
important clues on what the leaders of these groups be-
lieve and think other Belarusians want.

At present, Avrukevich says, there are six opposition
parties: the Party of the Belarusian National Front, the
Conservative Christian Party -BNF, the Belarusian Social
Democratic Party (Hromada), the Belarusian Social Dem-
ocratic Hromada, the Belarusian Party of the Left, and the
Unified Civil Party.

Avrukevich examines the program of each and then of-
fers this summation: “The majority of the opposition par-
ties either calls for weakening political ties with Russia by

26 BELARUSIAN REVIEW

Spring 2010



joining the European Union and the formation of a politi-
cal and economic union with the Baltic states, Poland and
Ukraine on the basis of the commonality of their interests
and cultural closeness.”

“Or,” he continues, these parties, “stress the utility of
cooperation with Russia as along as independence is pre-
served.” Some of them call for stripping Russian of its sta-
tus as a state language in Belarus, and “they give priority
to the Belarusian language as the symbol of Belarusian na-
tionality.”

The pro-government parties include the Belarusian
Agrarian Party, the Republic Party of Labor and Justice,
the Belarusian Patriotic Party, the Communist Party, the
Belarusian Social-Sports Party and the Republican Party.
Not surprisingly, they say less than the others about for-
eign policy, Avrukevich says, but what they do say is im-
portant.

In general, they support integration of the former So-
viet space “not so much via reunification with Russia” as
by means of “projects for the restoration of the USSR,”
something so unlikely and “utopian” that it is clearly not
intended to be taken entirely seriously by anyone in Belar-
us and their silence on the status of Russian is deafening,
Avrukevich implies.

Obviously, as a Russian nationalist himself, the Moscow
analyst is not pleased by any of this. Neither are some of his
readers. Among those commenting already was someone
who identified himself as “Patriot” and said that Avrukev-
ich’s findings show that Moscow is already “losing Belarus
just as it has practically lost Ukraine.”

And another reader, “Vlad,” said that these party pro-
grams show that “if the local [Belarusian] democrats come
to power after Lukashenka, then Belarus will go down the
Ukrainian path: the people will divide on the basis of lan-
guage and relations with Russia, and the economy will be
radically privatized and so on.”

Excerpts from an article in: Window on Eurasia, 4 March,
2010

LETTERS

This time, it is a Letter from the Editor - to the readers

Neighbors with a Common Past

Recently I came across the October 2009 issue of ARCHE,
a well-known Belarusian socio-political magazine. This par-
ticular issue was devoted to Lithuania, Belarus’ neighbor
to northwest and was entitled 1000 Years Together. It con-
tained a number of articles by Lithuanian historians, most
of them describing various aspects of the common past of
Belarus and Lithuania.

I was born and grew up in Vilnia that now as Vilnius is a
part of present-day Lithuania. I maintained lifelong inter-
est in the region, thus Iam well acquainted with the ethnic
issues peculiar to this part of Europe..

Yes, our peoples, the Belarusians and the present-day
Lithuanians (a Baltic ethnic group) have lived almost 1000

years together, inhabiting the medieval state of Grand Duchy
of Lithuania (the Latin name, or Litva, as Belarusians call it,
or Lietuva as do the Lithuanians.).

Yet, the heritage of the historical Grand Duchy of Litva (
abbreviated as GDL) is now interpreted by each nation dif-
ferently.

The modern Lithuanian state presents itself as the sole
legal successor to the GDL. According to the current Lithu-
anian constitution, the Lithuanian nation created the State of
Lithuania many centuries ago, and has based its legal foun-
dation on the (medieval) Lithuanian Statutes. This implies
that both the medieval GDL and modern Lithuanian Republic are
to be regarded as Lithuanian nation-states.

This view is now generally accepted by the internation-
al community -- by scholars as well as by politicians. For
the present-day average Lithuanians this interpretation of
GDL’s heritage has served to provide them with a historical
past they may be proud of.

According to this simplified and romanticized version of
history, the brave Baltic warriors managed to conquer the
much more numerous neighboring Slavic tribes, and estab-
lish an empire, extending from the Baltic to the Black Sea.

The Belarusian interpretation of the GDL's heritage is
based on a different aspect, primarily on the pre-dominance
of the Belarusian culture (known at that time as Ruthenian)
and language in the historical Lithuania ( Litva). First of all,
the medieval Lithuanian Statutes, referred-to in the current
Lithuanian constitution, were written in Old Belarusian, as
were practically all of the GDL's official documents.

This Belarus-oriented view of the GDL history had
much less opportunity to become known and disseminated,
primarily because for along time it contradicted the official
Russian and later Soviet position that promoted the Baltic
conquest theory , mainly for political reasons.

This position dates back to the late Middle ages, when
Russia (then known as Muscovy) embarked on “liberating”
their Orthodox brothers, Belarusians and Ukrainians from
the influence of Rome and from the at first pagan and later
Roman Catholic “Lithuanian yoke”. Since that time Mos-
cow has found it politically convenient to promote the Bal-
tic version of describing the GDL heritage and Moscow’s
role in the region.

Belarusian historians have long disputed this theory,
and more recently, at the end of the 20th century, did a
solid group of Belarusian nationally-oriented researchers
emerge that has undertaken the neglected task of question-
ing the theory of Baltic conquest. Their research has pro-
vided valuable insight into some less frequently analyzed
aspects of the GDL heritage issue.

For instance, historian Paul Urban in his work ”An-
cient Litvanians (Licviny) - their language, origin and eth-
nicity” points out that Baltic-sounding names of some of
GDL founders, do not necessarily confirm their Baltic ori-
gin. He, as well as other researchers trace the origin of all
ancient Belarusian tribes to the southern shores of the Bal-
tic Sea, from which they migrated to the territory of pres-
ent-day Belarus and assimilated or mixed with the original
Baltic substrate. According to Urban, Baltic-sounding or
similar names were commonly used by Slavic tribes that

27 BELARUSIAN REVIEW

Spring 2010



inhabited the present northern Germany. Besides, many of
the GDL founders were also known by their SlaViC, Ortho- BELARUSIAN REVIEW (ISSN 1064-7716)

dox names. Published by Belarusan-American Association, Inc.

Another well-known and very prolific researcher, Miko-
la Yermalovich, traced the original geographic location of
Litva to the upper reaches of the river Nioman in western
Belarus. He pointed out that there are six villages named

a fraternal non-profit association

Founder and Editor/Publisher (1989-2001): Joe Arciuch
Editor: George Stankevich

Litva in this region, and yet none in the ethnic Baltic regions Deputy Editor: Jan Maksymiuk
of the former GDL. Assistant Editor: Hanna Vasilevich
I may add another observation concerning the use of Editor-At-Large: Joe Arciuch
Old Belarusian in the official documents of the GDL. Ac- Contributing Editors Ethan Burger, Paul Goble, An-
cording to the proponents of the Baltic conquest theory, the drej Katlarchuk, Taras Kuzio, David Marples, Joe Price,
usage of Old Belarusian was confined to the Grand Duke’s Uladzimir Rouda, Vital Silitski, Jan Zaprudnik
office, since at that time there existed only two traditional Copy Editors: Steve Stankievich, Natalia Rusak, Maria
written languages; Latin and Old Belarusian, referred-to as Kiehn
Slavonic in their works. This would imply that Old Belaru- Production: George Stankevich
sian/Ruthenian was not being used by the common folk Web site Administrator: Andrej Ramaszeuski
of the GDL

Publisher: Walter Stankievich

This claim was contradicted by the early 20" century Circulation: Vital Alisiyonak, Dzmitry Kazak

discovery of a Muslim holy book Al-Kitab written in the
16th century by the linguistically assimilated Tatars living
in the GDL. It was written in the Belarusian vernacular of
that time, in Arabic script. By using Arabic script, altered

Treasurer: Serge Tryhubovich
U.S.A.: BELARUSIAN REVIEW

P.O. Box 1347, Highland Park, NJ 08904

slightly to reflect Belarusian phonetic features, the language E-mail: belarusianreview@hotmail.com
of Al-Kitab expressed these linguistic features better than Tel /fax: 732 222 1951
official Cyrillic texts of that time, and revealed a surpris- Europe: BELARUSIAN REVIEW
ing similarity of the Old Belarusian vernacular to today’s Malesicka ul. 553/ 65
Belarusian. 108 00 Praha 10, Czech Republi

) public

Belarusian Review, in its Winter 2002 issue, re-printed an
article from the Encyclopedia of the Belarusian Language en-
titled Kitabs, the Unique Phenomenon of the Belarusian

E-mail: georgestankevich@gmail.com
Tel/fax: (420) 274 771 338

language. BELARUSIAN REVIEW is registered in Europe
The October 2009 issue of ARCHE provided a valu- vy Catedn ity @i Ch
able forum for translated contributions by contemporary Registration No. MK CR E 13311
Lithuanian historians. It essentially represented a gesture Publication Date: March 2010
of goodwill on part of this Belarusian publication. Most Printed by: Tiskdrna OFF Studio, Hyacintové 3222/10
of the articles contained in the issue present the GDL heri- 101 00 Praha 10, Czech Republic
tage from the modern Lithuanian point of view -- not flatly Annual subscription rate in 2010:

denying the Belarusian arguments -- but rather treating

them as minor, less important facts, often “produced by .
. o ” payable by check or money order in US funds

academically unqualified researchers.” As a result, they

do not question the role of the Baltic ethnos in forming and to: BELARUSIAN REVIEW or BR

later governing the GDL, treating it as”universally accept- P.O. Box 1347, Highland Park, NJ 08904, USA

ed.” ON-LINE: www.belarusianreview.org

$45 for individuals, $65 for institutions

In concluding, I feel that it would benefit the further-
ing of knowledge about the history of the Grand Duchy of
Lithuania for a Lithuanian publication to publish Lithua-

nian translations of articles by Belarusian historians. Recip- Opinions expressed in signed articles do not neces-
rocating the initial goodwill gesture by ARCHE, such astep ~ [sarily represent views of the editors.
would acquaint the Lithuanian readers with the views of Except for signed articles, reproduction or republica-

tion of texts from BELARUSIAN REVIEW is permis-

sible. However, the editors request that source credit be
Eventually, once translated into English, this scientific given to BELARUSIAN REVIEW.

historical exchange may attract even some Western schol- There are no restrictions for reproduction or repub-
ars to explore this interesting subject. Expressing myself lication in Belarus.

this way, I hope to bring our international readers on board
in learning more about the convoluted history of Eastern
Europe.

their Belarusian neighbors.

PLEASE NOTE

that annual subscription has remained unchanged for

George Stankevich 2010:

28 BELARUSIAN REVIEW Spring 2010



